Annons

Sälja 50D för att skaffa en 6D i stället?

Produkter
(logga in för att koppla)

mkallstrom

Medlem
Du kommer att bli nöjd med 6D:n. Du verkade ha bestämt dig för en ny kamera och 6D blir störst skillnad mot den du redan hade. Jag hade köpt ett Tamron 24-70 till den, verkar vara ett utmärkt objektiv.
 

forstheim

Aktiv medlem
Tack för era objektivråd - de uppskattas!

Jag ska ta och kolla upp objektiven lite mer ingående och avvakta något test av Sigma 24-105:an innan jag bestämmer mig. Men just nu lutar det åt Tamron 24-70/2.8:an!
 

Jörgen Rehnstedt

Aktiv medlem
Inser nu att jag har missat att det står en punkt framför siffrorna i tabellen, så uppstarttiden ska vara 0,15 sekunder! Ingen märkbar skillnad mot 6D:s 0,1 sek alltså.. ;-)
Ok på så vis :)
När det gäller objektiven är min rekommendation Tamron 24-70 2.8 VR Jag har provat dom flesta normal zoomar och jag har nu fastnat för Tamronen det ända nackdelen är att den Zoomar åt motsatt håll gemfört med Canon
 

matti

Aktiv medlem
Grattis! Du kommer bli förbluffad när du laddar upp dina första bildfiler på ISO >3200 :) Om du vill ha ett förhållandevis smidigt 'walkaroundobjektiv' som har möjlighet till förvånansvärt bra makrofoto...kan jag varmt rek Canon 24-70/4L IS USM. Men det är ju bara f/4 förståss, men du vinner rejält i smidighet mot f/2,8-gluggarna. Inget problem ljusstyrkemässigt med f/4 i.o.m 6D's goda högISO-egenskaper. Men kan ju dock ge ett något sämre skärpesläpp vid porträttfoto, även om jag tycker det funkar skapligt i det avseendet på 70 mm och f/4, om man ser till att ha ett visst avstånd till bakgrund. Bildstabben på 24-70/4:an är av Canons senaste snitt och är helt grym...ger tre steg...minst :)
 

J O Härnström

Aktiv medlem
När jag köpte min 5D Mark II så var det med 24-105mm IS. Det är helt OK.
Idag skulle jag definitivt välja Tamron med f:2,8.
Det extra bländarsteget låter inte mycket men det gör faktiskt skillnad.
Säg så här. Om man ändå tänker skaffa ljusstark fasta objektiv i samma omfång så klarar man sig utmärkt med f:4. Men om man redan har f:2,8 så behövs det kanske inte några extra gluggar.

Sen är det också så att de fasta gluggarna ger bättre skärpa och behagligare bokeh än zoomarna. En zoom är ju något av en kompromisslösning.
 

forstheim

Aktiv medlem
Ok på så vis :)
När det gäller objektiven är min rekommendation Tamron 24-70 2.8 VR Jag har provat dom flesta normal zoomar och jag har nu fastnat för Tamronen det ända nackdelen är att den Zoomar åt motsatt håll gemfört med Canon
Nu ska vi se..vilket håll innebär det?

Jag trodde att Tamron hade bytt håll på sin zoomning just på 24-70/2.8 VC så att det numera är "rätt" håll. Tyckte jag läste det i ett blogginlägg i går kväll. Jag har bara ägt ett zoomobjektiv från Canon tidigare (70-200/4L USM) och på det minns jag inte hur zoomandet betedde sig faktiskt.

Mitt nuvarande Sigma 17-50/2.8 OS HSM zoomar dock in mot 50 mm motsols och ut mot 17 mm medsols. Det upplever jag som lite bakvänt måste jag säga. För min del spelar det ingen större roll hur Tamronet beter sig för antingen zoomar det så som jag helst vill att det ska göra eller så zoomar det åt samma håll som mitt nuvarande Sigma. Och det är jag relativt bekväm med vid det här laget.. :)
 

Jörgen Rehnstedt

Aktiv medlem
Nu ska vi se..vilket håll innebär det?

Jag trodde att Tamron hade bytt håll på sin zoomning just på 24-70/2.8 VC så att det numera är "rätt" håll. Tyckte jag läste det i ett blogginlägg i går kväll. Jag har bara ägt ett zoomobjektiv från Canon tidigare (70-200/4L USM) och på det minns jag inte hur zoomandet betedde sig faktiskt.

Mitt nuvarande Sigma 17-50/2.8 OS HSM zoomar dock in mot 50 mm motsols och ut mot 17 mm medsols. Det upplever jag som lite bakvänt måste jag säga. För min del spelar det ingen större roll hur Tamronet beter sig för antingen zoomar det så som jag helst vill att det ska göra eller så zoomar det åt samma håll som mitt nuvarande Sigma. Och det är jag relativt bekväm med vid det här laget.. :)
Den Tamron 24-70 2.8 VR som jag nu har zoomar iallafall åt motsatt håll gemfört med canons zoomobjektiv.
 

forstheim

Aktiv medlem
I recensioner och tester jag har tagit del av så får Canon 6D generellt sätt väldigt positiv kritik..så också från de personer som själva har köpt och använder huset. Men jag har också läst en hel del inlägg av personer på engelskspråkiga sajter där kritiken är mycket mer negativ. Dessa personer verkar dock inte själva ha hanterat och testat 6D:n utan i stort sätt endast läst specifikationerna och blivit besvikna.

Hittade en i mitt tycke väldigt "sund och ärlig" recension av kamerahuset på youtube som utgår mycket från det jag skrev om ovan. Håll till godo! :)

http://m.youtube.com/index?&desktop_uri=/
 

matti

Aktiv medlem
Allt går inte att läsa sig till i specifikationer. Man måste använda huset vid 'riktig' fotografering. 6D är enkelt och krusidullfritt, inget känns 'i vägen' eller onödigt, det tuffar på utan att man tänker på att det är där, typ. Och det är en egenskap som inte syns i specifikationerna :)
 

forstheim

Aktiv medlem
Canon: du har den på 24mm och vrider zoomringen åt VÄNSTER för att komma till 70mm
Tamron: du har den på 24mm och vrider zoomringen åt HÖGER för att nå 70mm
Låter bra, för jag tycker personligen att vrida zoomringen medurs (åt höger) för att nå 70 mm känns som det "rätta". Så har jag på min Nikon tubkikare när jag zoomar och när skärpan ställs in för objekt längre bort. Kanon!
 

Sven_Sven

Aktiv medlem
Grattis, tror du blir nöjd!

Var på Luciakonsert i domkyrkan i Riga igår. Härligt att komma hem med fina bilder utan att använda blixt. (ISO 6400 + tyst läge + längsta tid 1/60 + RAW + Lightroom + grymt säker mittpunktsfokusering). Som nån skrev: den bara levererar!
 

forstheim

Aktiv medlem
Grattis, tror du blir nöjd!

Var på Luciakonsert i domkyrkan i Riga igår. Härligt att komma hem med fina bilder utan att använda blixt. (ISO 6400 + tyst läge + längsta tid 1/60 + RAW + Lightroom + grymt säker mittpunktsfokusering). Som nån skrev: den bara levererar!
Tack, jag ser fram emot att kunna uppleva liknande stunder när väl kamerahuset har levererats. Ja, förutom med Lightroom då eftersom min dator är för slö för att kunna använda programmet effektivt. Kör en kombination med Canons egna program ZoomBrowser och DPP samt Photoshop. I alla fall för ett tag till framöver..
 

Timmeh

Aktiv medlem
Grattis, tror du blir nöjd!

Var på Luciakonsert i domkyrkan i Riga igår. Härligt att komma hem med fina bilder utan att använda blixt. (ISO 6400 + tyst läge + längsta tid 1/60 + RAW + Lightroom + grymt säker mittpunktsfokusering). Som nån skrev: den bara levererar!
Jag har aldrig stegat upp till 6400 iso på min 6D, vågar väl kanske inte? Jag brukar stanna på 3200.
Har du någon exempelbild på 6400?
 

Sven_Sven

Aktiv medlem
Jag har aldrig stegat upp till 6400 iso på min 6D, vågar väl kanske inte? Jag brukar stanna på 3200.
Har du någon exempelbild på 6400?
Om du googlar finns det många exempel. Här är t ex samlingen på 6D bilder från Fotosidan, där du ser många bilder tagna med högiso: http://www.fotosidan.se/reviews/viewphotos.htm?ID=23224

Tycker det funkar utmärkt att använda 6400 i vissa lägen, t ex luciaspel då man inte får eller vill använda blixt. Med brusreduceringen i LR får man oftast ett bra resultat.
 

Timmeh

Aktiv medlem
Haha jo visst så är det väl på sitt sätt lättare.
Men jag fick väl inte fram det riktigt men jag undrade lite också värst användbara bilder man kan få på ISO 6400. En bild får man ju helt klart, men hur många skulle kunna tänka sig vara 100% nöjd med det och till och med kunna sälja det? ISO 2500 och 3200 är helt klart användbara bilder nästan direkt ur kameran, och lite efterbehandling så syns det inte ens.
 

forstheim

Aktiv medlem
Då var 6D:n kommen, uppackad och står här på bordet framför mig.

Mina första intryck är att den känns välbyggd, men att knapparna generellt sätt är lite "svampiga" jämfört med 50D. Tyckte allra först att den kändes lite liten (den är ju något mindre än 50D:n), men efter en stund i händerna måste jag säga att huset är rätt lagom i storlek faktiskt. Skönt grepp för avtryckarhanden!

Avtryckaren tycker jag saknar ett distinkt läge när den trycks ner till hälften innan själva bilden tas. Möjligt att det inte stör när man väl fotograferar. Ratten på baksidan är mindre än vad jag är van vid, men det är ingen stor sak att orda om. Lite värre är det kanske att "fyrriktningsknappen" känns rätt billig och att joysticken som 50D:n har saknas. Skönt att slippa on/off spaken längst ner på baksidan och i stället hitta den på ovansidan. Sedan är det också väldigt gött att ha en svart lägesratt i stället för den inte lika roliga silvriga saken som finns på 50D..

Ett något blandat första intryck blev det alltså. Bara att hoppas att den levererar bildmässigt nu.. ;-)
 
ANNONS