Annons

Sony α7/α7r

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Photocon

Aktiv medlem
peaking är utmärkt och peaking med förstorning är ännu bättre
___________________________________________________

Varför ska vi be om objektiv utan AF, när kamerorna stöder det? Det förstår jag faktiskt inte. Det är väl inga problem att fokusera manuellt om man vill det med E-mountobjektiv om man ställt in DMF.
___________________________________________________
Det känns bara bakåtsträvande med helmanuella objektiv.
___________________________________________________
Det är en helt annan sak att använda manuella objektiv för att man har dem sedan gammalt
Ja, peaking med förstoring kan ha sina fördelar. Använde det själv av och till.

Objektiv med AF. Ja tack för det mesta. Finessen du nämner med Sonys E-mount att få MF bara man vrider på fokuseringsringen är värdefull. Speciellt när de gluggar jag provat ur den serien har FBW (focus by wire) och ett behagligt tröghetsmoment.

Tyvärr saknar många AF-gluggar det lite trögare motståndet och har väldigt "sladdriga" fokuseringsringar vilket i min ögon många gånger diskvalificerar dem för MF.
Ur den aspekten ser jag inte helmanuella objektiv som bakomsträvande. Bara den sköna känslan i ett Zeiss 35/2 ZF med dess mjuka, exakta snäckgång gör det lätt att ställa MF jämfört med en hel del AF-primes i MF-läge.

Tyvärr är det så att AF ofta är osälert med ljusstarka gluggar (fasdetekterande AF som har ett h-e i många lägen med gluggar som har mycket hög ljusstyrka. CDAF brukar fixa det bättre, men ibland letar det fram och tillbaka förgäves)

Givetvis är det kanonbra att behålla sina gamla MF-objektiv. Speciellt när tillgången på adaptrar i olika varianter finns i allt större utsträckning.

Sedan har vi ju det faktumet att MF-gluggar fortfarande kan göras mindre och mer kompromisslösa då ingen AF-motor behöver trängas med linserna.

Själv vill jag dock helst ha tillgång till AF och de gluggarna önskar jag hade bättre MF-ringar eftersom jag växlar mellan AF och MF ganska ofta. Och just där ligger en styrka hos Sonys E-mount med FBW.

//Lennart

Edit: Ser att Martin svarat med en liknande uppställning, men jag tror mina svar innehåller lite andra aspekter också.
 

afe

Aktiv medlem
Använd rapportfunktionen om inlägg inte följer forumreglerna. Att skriva om det i tråden leder bara till ännu mer OT.

Att nämna A7 i en bisats gör inte automatiskt att ett inlägg är ON topic, på samma sätt som ett inlägg som inte nämner vare sig Sony eller A7(r) faktiskt kan vara det ;)

Försök att hålla inläggen sakliga, till ämnet och kortfattade då det efterfrågats av många. Om ni citerar inlägg (i synnerhet långa dylika) räcker det att citera en del av det så är det ändå lätt att se vad ni svarar på.

/Mod
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det värsta är att peaking inte behöver göra att du sätter skärpan rätt bara för att det syns bra i sökaren. Med vissa objektiv visar den nämligen helt fel, troligen på grund av sfärisk aberration som gör att kontrasten inte är högst där skärpan är bäst. Jag kan tänka mig att det funkar bra med ett riktigt skarpt, modernt objektiv och/eller på nära håll.


För att manuella objektiv i regel är mindre än AF-objektiv för en viss ljusstyrka och brännvidd. Dessutom är de mycket trevligare att hantera. För det tredje litar jag betydligt mindre på AF än på MF, och att fokusera ett AF-objektiv med icke mekaniskt direkt koppling manuellt är inget vidare.


Givetvis inte, men jag skiter i vad majoriteten tycker:)


Det hjälper ju tyvärr föga för oss som arbetar på dagarna:-/ Jag har ingen lust att sitta och mögla i väntan på helgen. Jag vill fota varje dag.
Som sagt, jag har aldrig haft några större problem att sätta skärpan med min NEX 7 och jag har faktiskt använt en massa olika manuella objektiv under flera år utan större problem. Men utan peaking skulle jag vara helt hänvisad till AF. Vi är ju helt ense att AF slirar ibland den med av mängder med skäl. Det är därför DMF är så lysande eftersom man direkt i Live View ser om skärpan hamnar rimligt och kan åtgärda det med en vridning på fokusringen.

Jag tycker också Sonys E-mountobjektiv har väldigt bra precision och funkar väl så bra som mina manuella. De objektiv som fungerar sämst är halvgamla mekaniska AF-objektiv. De är ofta optimerade för fokushastighet och AF vilket gör att de ofta har för hög stigning på fokusgängan för att ge bra precision och de är ofta halvsmäckigt byggda i jämförelse med både E-mounts och gamla manuella objektiv.

Jag skiter nog också i vad majoriteten tycker :) men jag tycker det vore ett stolpskott av Zeiss om de skulle börja bygga en massa manuella FE objektiv. Zeiss har ju tvärtom alltid byggt objektiv med AF till Sony till skillnad från hur det sett ut för Canon och Nikon. Varför vrida den klockan tillbaka här också? Det enda riktigt tunga argumentet i den frågan är väl den mindre storleken.

Sen är det faktiskt så att jag jobbar hela dagarna jag med, men det hindrar ju inte att man kan lufta kameran lite på lunchen. Det finns massor av kul motiv i Stockholm även så här års och ljuset är ju som starkast just kring lunchtid.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
För vissa av dem som hellre väljer hög ljusstyrka än AF, så har ju Samyang sagt att fem av deras "tjockkamera"-objektiv kommer med FE-fattning för A7-serien (och för NEX förstås). Ljusstyrka 1:1,4 har tre av dessa - 24, 35 och 85 mm-objektiven.

Har själv 85/1,4 med A-fattning. Det har minst lika bra skärpa som 3-4 gånger så dyra L-objektiv och annat. Men har inte Minolta 85/1,4 G-objektivens färgåtergivning förstås.

Observera dock att de fem som kommer med FE-fattning inte är designade för detta system, dvs för att vara små och lätta. Allt Samyang har gjort är att förlänga röret på sina befintliga tjockkameraobjektiv. Å andra sidan är det inte så "bara" att kunna slippa ifrån mer eller mindre oprecisa mellanadaptrar.
.
 

Rickuz

Aktiv medlem
Jag har hört att A7R har problem med äldre vidvinkelobjektiv.

Gäller detta även nyare vidvinkelobjektiv från t.ex Canon EF?
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Vi har fått mycket rapporter om denna tråden på sistone, då folk inte gillar att man pratar för mycket om saker som inte har med ursprungsfrågan att göra. Skapa hemskt gärna nya trådar och håll er till korta koncisa inlägg som har med sakfrågan att göra. Mer resonerande inlägg kan man ta i en annan tråd.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag har hört att A7R har problem med äldre vidvinkelobjektiv.

Gäller detta även nyare vidvinkelobjektiv från t.ex Canon EF?
Det är svårt att få några vettiga svar på en sådan vid fråga. Den går inte att svara på men lyckligtvis det är massor av folk som testar sina gamla objektiv nu med A7 eller A7r och de rapporerar i alla möjliga forum om detta just nu. Det är inget generellt problem för det första med vidvinkelobjektiv på A7 eller A7r utan med bara vissa. Du måste ta reda på vilka objektiv du är intresserade av och kolla upp just dessa - själv eller genom att läsa andras tester.
 

Tell

Aktiv medlem
Det är svårt att få några vettiga svar på en sådan vid fråga. Den går inte att svara på men lyckligtvis det är massor av folk som testar sina gamla objektiv nu med A7 eller A7r och de rapporerar i alla möjliga forum om detta just nu. Det är inget generellt problem för det första med vidvinkelobjektiv på A7 eller A7r utan med bara vissa. Du måste ta reda på vilka objektiv du är intresserade av och kolla upp just dessa - själv eller genom att läsa andras tester.
Nja, ganska lätt är det nog. Är väl generellt sett vidvinkel-mätsökarobjekitv med kort registeravstånd som har problem, o då större problem på A7r än på A7. Ett vanlig EF-objektiv lär funka bra.

mer bilder efterlyses... jag är sugen på en A7 men vill se fler bilder från den!
http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1255248/
 

johan.printz

Avslutat medlemskap
De levererar verkligen. Jag är mest inne på en A7 men det är klart att man imponeras av A7r. Det jag kan tycka är att det är lite brus i bilderna, även på låg känslighet. Det är väl lite oväntat. Sedan skulle jag vilja se en bild på bl 22 med ex en Zuiko 28/2.8 eller liknande men det har jag inte hittat. Undrar hur skärpan blir då?

Hur är responsen när man plåtar med den? Sparar den snabbt, kan man snabbt zooma in, låser den sig i något läge? Seg? Jag läste någonstans att om man använder kreativa filter så sparas en original jpg också? Är det så?
 

afe

Aktiv medlem
På f/22 blir det nog en del diffraktion som försämrar skärpan med de flesta objektiv oavsett kamera.

Jag upplevde A7r som snabb vad gäller att spara och sånt, liksom när man vill zooma in för att sätta skärpan exakt. Kreativa filter fungerar bara i JPG på alla kameror.
 

Makten

Aktiv medlem
Det jag kan tycka är att det är lite brus i bilderna, även på låg känslighet. Det är väl lite oväntat.
Ja, åtminstone a7 ger skapligt med brus även vid låg känslighet. Personligen gillar jag detta skarpt. Man har inte som till exempel Olympus fallit för frestelsen att göra CFA:n med så mycket överlapp mellan R, G och B att färgerna blir vissna.

Fotar man i råformat så går det alltid att reducera bort bruset. Men man kan aldrig få tillbaka färger från en sensor som redan från början är lågbrusig och därmed ofta även trist vad gäller färger.

Efter snart en månad med a7 är jag väldigt nöjd med sensoregenskaperna, och då har jag mestadels fotat vid väldigt höga ISO-tal.

Hur är responsen när man plåtar med den? Sparar den snabbt, kan man snabbt zooma in, låser den sig i något läge? Seg?
Vid fotografering finner jag responsen snabb. Däremot kan den vara lite buggig och seg när man ska titta på bilden. Trycker man på "förstora" direkt när bilden kommer upp på skärmen så kan man få felmeddelandet "unable to magnify". Väntar man en sekund så funkar det däremot. Kameran tycks alltså visa bilden medan den sparas undan på kortet. Inte optimalt, men inte direkt ett problem heller.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS