Annons

A99 II i faggorna

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Pixelkriget som aldrig startat har ingen framtid ser det ut som.

Det kanske finns ett litet sådant för vissa nischfotografer som har ett väldigt specifikt behov, eller för vissa amatörer som stirrar sig för mycket blinda på midre betydelsefulla tekniska skrytparametrar.

Det behöver inte alltid vara fel att kriga (lägger inga moraliska aspekter på det), med gäller att man väljer sina strider med omsorg. Man kan inte tävla emot allt och alla, eller så kanske man vinner striden men förlorar kriget.

Som fotograf önskar jag att tillverkarna, gällande spegellöst iaf, främst tar upp kampen emot dålig osäker följande AF, långsam och lågupplöst EVF, och dåliga alldeles för korta batteritider.

Högre upplösning kan vara ett visst litet plus, men absolut inga bataljer som skall prioriteras i kamerakrigen - om jag får vara fältmarskalk.
 
Det var full fart när D3, D700 och D300 kom, och Canons 5D2, 40D,50D och 7D. Sony A900, A700. Nikon toppa med D3s 2010. Mycket som hände på den tiden, Nikons lilla D40. Man trodde att Nikon skulle ta över, dom körde hårt med fina erbjudande till dom som kanske kunde lockas över och byta från Canon. Canon hade haft en lång period av bättre kameror än Nikon, men det var nu Nikons tur att blomstra. Canon har klarat sig bra i alla fall. Det krävs nog något i hästväg för att rubba dessa två giganter, Inte ens om Fuji skulle göra objektiv till Sony med precis E-fattning så bleve det bara en marginell ökning av försäljningen.

Nikon/Canon mot Spegelösa, är lite det samma som Canon mot Nikon, får Nikon DR 18,4 vid Iso 100 så är det ingen från Canon som byter för det, Kommer en kommande Sony FF att ta 30bps vid 70mp och missa bara en tornseglare av 100 st, så rör det inte en Canonägare i ryggen. inte ens om den får en hybridsökare OVF/EVF av världsklass.

Som någon nyss skrev, kan spegelösa vinna mark som andra/tredje kamera och där är utbudet mycket stort att välja på, och som man läst lite extra nu så är inte Sonys 42Mp något som någon trånar efter, en dyr historia som inte gör någon skillnad mot gamla 36mp kameror som har 6 år på nacken eller en 24mp från Fuji som redan är bättre än 50mp. Pixelkriget som aldrig startat har ingen framtid ser det ut som.

Jag håller på att måla hus i det fina oktobervädret så det kan vara det som gör att jag tycker du målar med lite väl bred pensel och då är det lätt att det kommer färg även på det som inte ska målas.

Men du pekar på något jag också noterat och det är just att det verkar ha stoppat upp ordentligt hos Nikon. Det var ett tag sedan de kom med något värt att lyfta ett öga för. Hur förklaras det? Jag tror att Nikon har ett problem i att de inte som Sony och Canon har kontroll över sensorerna. Canon och Sony sätter dagordningen. Nikon får ta vad de får. Det kan bli ett problem för dem på en oligopolmarknad som den för sensorer.

Jag håller med Martin i att fler pixlar inte är en större sak idag. Det är ingen tillfällighet att många kameror nu stannat kring 24MP. Mina två senaste hus har 24MP och jag har ju redan en 36M-kamera i A7r med samma sensor som i D800E. Den står sig bra mot 42MP-sensorn i A7r II. IQ är lysande men AF suger och en del annat också. Men grejen som fått en del Canon-folk att kolla på A7r II är DR och avsaknaden av den bandning Canon-sensorerna haft problem med. Sensorn i A7r II är bättre på allt inklusive brus på höga ISO.

Sen tror jag inte alls att det är de flesta som skaffat en A7r II för att ha den som andra- eller tredjekamera - till det är den nog väl dyr. Jag tror nog att om man väl köpt en kamera med världens nu mest avancerade FF-sensor så vill man nog dra nytta av den bildkvalitet den är mäktig. Många köper den också för att AF-precisionen är bättre än den i DSLR:er och att den har en del funktioner när det gäller AF som Sony är ensam om idag såsom killerfunktionen med följande Eye Focus som nu endast finns i två kameror; sagda A7r II och APS-C huset A6300.

Vad gäller pixlarna så kan vi ju tycka att 42 eller 50 MP som Canon levererar redan är overkkill men då räcker det ju att erinra att Phase One nu säljer kameror med Sonys mellanförmatsensorer med hela 101 MP. Folk är lyriska över dessa sensorer som är hela 2,5 ggr större än Sonys 42 MP småbildssensor. Är det verkligen någon som tror att vi inte kommer få både 70 och 100 MP inom några år även i småbildssensorerna, vare sig folk vill eller inte?? Diskussionerna om småbildkameror med många pixlar som fattigmans mellanformat kommer snart ta fart igen om nu Sony släpper en 70 MP -kamera. Kan man verkligen se någon skillnad kommer man fråga än en gång och så sker hela tiden när APS-C kommer i nya teknikgenerationer jämfört med småbild och dessa när de kommer i nya generationer och jämförs med betydligt mer sällan uppdaterade mellanformatsensorer.

Det är verkligen sant att det inte är något vidare andrahandsvärde i elektronik och det gäller i synnerhet Sonys kamerahus men jag har svårt att se att Sony kan ta någon särskild hänsyn till detta. Det de prioriterar själva är nog snarast att så snabbt det bara går att leverera det absolut senaste rent tekniskt. Frågan är verkligen om fotokunderna skulle prioritera att deras kameramärke konstant släpade 2-3-4 år i jämförelse när det gäller viktig teknik? Canon-användarna skulle väl inte kolla på Sony-kameror överhuvudtaget om deras önskemål skulle mötts av Canon till deras belåtenhet. Just nu får de skit för sin 4K-teknik och fortfarande lever de med sämre DR. Från Nikon är det tystare än på länge. Hur länge?? Finns det en gräns där de också börjar se sig om?
 
Senast ändrad:
Jag tror absolut att upplösningen kommer att öka med tiden. Det är inte heller något som jag tackar nej till. Däremot tycker jag inte att det normalt är ett problem, eller något område som normalt behöver/skall prioriteras över andra viktigare svagheter.

Era Sonyfantasters konspirationer har både jag och Martin Agfors besvarat. Ni repeterar bara samma tomma fraser istället för att bemöta våra konkreta svar och inlägg tidigare i tråden.

Börjar likna en LP av John Cage eller Yves Klein - orkar inte snurra med i alla tomma spår.
 
Men du pekar på något jag också noterat och det är just att det verkar ha stoppat upp ordentligt hos Nikon. Det var ett tag sedan de kom med något värt att lyfta ett öga för.

Du menar typ sju-åtta månader sedan? :)

Hur förklaras det? Jag tror att Nikon har ett problem i att de inte som Sony och Canon har kontroll över sensorerna. Canon och Sony sätter dagordningen. Nikon får ta vad de får. Det kan bli ett problem för dem på en oligopolmarknad som den för sensorer.

Jag håller med om det mesta övriga du skriver, men just här måste jag protestera lite ... Jag håller med om att Nikon stretar i motvind, liksom stora delar av kamerabranschen just nu, men det är inte sensorerna som är deras huvudvärk. Faktum är att sensorer inte varit något direkt problem för dem sedan CCD-eran för tio år sedan (då de ibland begränsades av sensorernas prestanda).

Dessutom skulle nog jag hävda att Nikon har ungefär lika mycket inflytande över prestanda i sina sensorer som Sony och Canon har. Faktiskt. För de kameror där de har speciella krav ser de ju till att få den sensordesign de vill ha. Typexempel på den saken är ju de två kameramodeller de presenterade i januari i år, D5 och D500. Bägge har unika sensorer gjorda efter Nikons spec, bägge har (med viss reservation för basiso hos D5) fått bra betyg för de sensorer de har. Rent allmänt, man kan kritisera ett och annat i Nikons designbeslut ibland, men får nog som sagt gå tillbaka till CCD-tiden för att hitta kameramodeller där det var sensorerna som var Nikons huvudvärk :)

Om jag formulerar det så här: Är sensorsituationen ett stort problem för Olympus, Panasonic, Pentax eller Fujifilm? De verkar ju ganska förnöjt (och framgångsrikt) bygga kameror med Sony-tillverkade sensorer, så till den grad att inte ens Panasonic numera verkar göra sig besväret att själva tillverka några, något de har både kunskap och kapacitet till. Fujifilm som definitivt har kunskap att designa sina egna sensorer verkar nöja sig med att använda sina egna färgfilter och i övrigt jobba med Sonys sensorteknik.

Om det är någon kameratillverkare som varit i konstant blåsväder för sensorer senaste fem åren är det ju Canon, så jag är inte helt övertygad om att det här att ha tillverkningskapacitet för sensorer i den egna koncernen alltid är någon garanti för att det fungerar bättre :)
 
Håller helt med min namne här. Nikon har, precis som Sony, många finansiella problem i många divisioner. Lönsamhet i kameratillverkning och försäljning är en (därav att man fokuserar på mer vinstgivande saker som optik).

Både Canons och Nikons DSLR:er är både bra tekniskt (där det räknas) och har tillräckligt stora etablerade överlägsna ekosystem som inte direkt hotas av vare sig Pentax DSLR eller Sony SLT (som är närmaste konkurrenten till andra spegelkameror).

Det stora problemet för både Canon och Nikon är dock att de bägge, iaf i dagsläget, inte har några konkurrenskraftiga spegellösa system på marknaden. Den marknaden tappar de för närvarande nästan helt till vassa konkurrenter som Fujifilm, Sony, Panasonic och Olympus.

Det är där de borde fokusera (och oroa sig) - inte på sina ledande och extremt väl fungerande DSLR:er med tillhörande väletablerade ekosystem.
 
Håller helt med min namne här. Nikon har, precis som Sony, många finansiella problem i många divisioner. Lönsamhet i kameratillverkning och försäljning är en (därav att man fokuserar på mer vinstgivande saker som optik).

Både Canons och Nikons DSLR:er är både bra tekniskt (där det räknas) och har tillräckligt stora etablerade överlägsna ekosystem som inte direkt hotas av vare sig Pentax DSLR eller Sony SLT (som är närmaste konkurrenten till andra spegelkameror).

Det stora problemet för både Canon och Nikon är dock att de bägge, iaf i dagsläget, inte har några konkurrenskraftiga spegellösa system på marknaden. Den marknaden tappar de för närvarande nästan helt till vassa konkurrenter som Fujifilm, Sony, Panasonic och Olympus.

Det är där de borde fokusera (och oroa sig) - inte på sina ledande och extremt väl fungerande DSLR:er med tillhörande väletablerade ekosystem.

Visst men jag vet inte om man oreserverat kan påstå att exv. Canons DSLR:er verkar ha varit så extremt väl fungerande som du och många andra påstår. De har i ett antal modeller haft problem med bandning i vissa situationer och vi har under många år kunnat ta del av de AF-problem man haft i många av sina promodeller inte minst. Nu gäller det inte minst 4K video där man inte är i par med de tekniskt ledande konkurrenterna. AF-problemen är by design och ett problem man inte så lätt kan komma till tals med i DSLR-designen.

AF-problemen flöt upp till ytan redan med 5D MK II och senare 7D och de fanns delvis kvar även i den 7D MK II som fortfarande säljs. Även en del 1D-modeller hade ju sån problem att man måste byta ut chipen i dem för att få ordning på problemen.

När det gäller filmningen så har man ju dessutom problemet med spegeln och svart optisk sökare. Det är mer praktiskt med en EVF och det kommer en DSLR aldrig att få.
 
Ja martinot säger det som jag tror vi har avhandlat för en bra tid sedan, Spegellösa och spegelreflex fungerar sida vid sida, det ena systemet behöver inte vara bättre än det andra eller passa till alla fototillfällen.

Man behöver inte vara raketforskare för att se att väldigt många gillar DSLR kameror så som dom alltid har varit och fungerat, stegvisa förbättringar med sensorer, och bättre autofokus, DSLR ser inte ut att ha några begränsningar ser det ut som, Fina stora OVF har funnits sedan hedenhös dagar så det är ett säkert kort som flertalet ser ut att gilla bäst över EVF. Och jag tror att det kommer att bli så även om 10 år att en del vill ha DSLR kameror och en del vill ha spegellösa kameror ( även av större typ )- lite tjabbel bort i mellan över den enas förträfflighet över den andra kommer bara att friska upp debatterna.


Att det kan finnas Canon/Nikon ägare som vill att dom skall satsa hårdare på spegellöst även större modeller, får väl ge sig självt så småningom i så fall.
 
Ja jäklar det fins en speciell spånar tråd, det skulle passa bättre. annars har man blivit van att Fujisnack tar över allt mer i Sonytrådar, man till och med råder besökare i att välja Fuji i stället för Sony, dom stackare som är intresserade av en billig A6000, lockas snabbt över till Fuji, av typen jag har en själv och du behöver bara köpa ett kamerahus för resten av ditt liv FW fixar resten.
 
Ja jäklar det fins en speciell spånar tråd, det skulle passa bättre. annars har man blivit van att Fujisnack tar över allt mer i Sonytrådar, man till och med råder besökare i att välja Fuji i stället för Sony, dom stackare som är intresserade av en billig A6000, lockas snabbt över till Fuji, av typen jag har en själv och du behöver bara köpa ett kamerahus för resten av ditt liv FW fixar resten.

Kvalificerat struntprat! Ingen har påstått det du skriver i det sista stycket! För en del gör Fuji bättre kameror, men för många är A6000 ett alldeles ypperligt val (i synnerhet med tanke på priset).

A99 är ju en klart mer nischad kamera som främst kommer köpas av de som redan är inne i Sonysystemet
 
Håller med, det är juh sorgligt värre.

Skriv något om kameran då istället för att bara "tjöta" OT. Ni fyller ju inte själva på något om det som ni anklagar andra för att missa (i flera postningar dessutom). 😉

Skämt å sido (ta det med den humor det är avsett); precis som andra skrivit så är det ju rätt mycket nyhetstorka då det i princip bara är pressreleasen som är släppt. Blir nog mer konkret kamerasnack när mer tester släpps eller demoex hittar ut i butiker att prova.
 
Provat A99 II

Av en slump kom jag in på Sc Ph- Norr Mälarstrand för att köpa ett rengörings-kit till min kamera (A99). Fick veta att Sony hade demo av A99 II igår kl 13-17. Min A99 är ju alltjämt en väldigt bra kamera, men... Detta var något som väckte hela mitt habegär. Först så konstaterade jag att sökaren är kraftigt förbättrad. Skillnad mellan en OVF och denna är så gott som utplånad, och när man kör serietagning med 11 bilder/sek så kan man följa objektet utan problem. Sony hade förbjudit att sätta in eget SD-kort i kameran, då detta inte var en "produktionskamera" utan ett provexemplar. Jag hade med mig mitt Tamron 150-600, som jag var nyfiken på hur detta fungerade på denna kamera. Klockrent. Otroligt snabbt gensvar på autofokus, och perfekt skärpa i alla tänkbara lägen, både inomhus, i svagt ljus, samt mot rullande trafik på Norr Mälarstrand.
Jag har ju varit inne och testat A 6000 och A7RII tidigare med samma objektiv, och Sonys adaptrar, och inte varit nöjd med den följsamheten.

Sony lanserar ju nu flera spännande kameror för oss entusiaster. A 6500 som lanserades idag verkar ju svara på A-fattningens objektiv + adapter. Jag sitter ju med en rad väldigt bra A-objektiv, och har därför inte sett någon vits med att gå över till E-fattningen. Däremot besväras jag inte av att A 77 resp. A99 skulle vara för tunga för mina behov.
Hur som helst. Den nya A99 II tilltalar mig väldigt, och jag ser att jag kan utvecklas med den kameran. Min ekonomi tillåter investeringen och min dotter får lite mindre att ärva.
Jag återkommer senare i höst, då jag sannolikt genomför investeringen.
 
Kul!

Låter som en helrätt och klockren uppgradering för dig. Tror du är helt rätt målgrupp för denna kamera (och nog den typ av kunder som Sony såg framför sig när de tog fram den).

Ser fram emot rapport på något som ser ut att vara en riktigt lyckad uppgradering/efterföljare.
 
Tack Bertil!
Mycket intressant läsning. Just den dubbla AF-en låter väldigt spännande och serietagningen med 14 fps är väl outstanding vad jag förstår iaf för för så pass stora bildfiler. Vad jag vet finns det inga spegellösa kameror som ger lika bra af som DSLR med de längre telena. Tamron har ju dessutom en uppdaterad version på sin 150-600 och ser fram mot testerna av den. Hoppas a-mount får ett uppsving nu som även kan förmå Sigma att tillverka denna fattning. Deras e-mountadapter räcker inte heller till för de längsta telena. Det lilla aber jag har med A99II är spegelns ljusstöld på 1/3 - 1/2(?) bländarsteg. Ett större aber är ju priset, får väl sälja av annat. A6500 låter annars lockande för halva priset av A99II. Crazy med denna uppdatering åtta månader efter 6300. Verkar som Sony envisas med att behålla AA-filtret i A6xxx-serien kanske för att appellera till de många videofilmarna där AF-pekskärmen förmodligen är ytterligare en magnet. Funktionen verkar ju hur läcker som helst. Kompatibiliteten med a-mountobjektiv på den punkten står väl skrivet i stjärnorna. Med nuvarande adaptrar verkar det tveksamt.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS