Annons

nytt hus eller objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

JazzBass

Aktiv medlem
Men herregud, det måste du väl själv avgöra?

Är du ute efter mer zoom = Köp ett telezoom.
Instämmer....

Känner du dej begränsad med ditt kamerahus nu, med ISO-n osv = Köp ett nytt kamerahus.
...eller ett ljusstarkare objektv. Finns t.ex. en AF-S DX 35/1,8G som inte kostar mycket men är superskarpt och mångdubbelt (4 till ca 10ggr) ljusstarkare än din kitzoom. Med det på största bländare så klarar du dig med över två steg lägre iso om du har samma slutartid. Roligare att använda iso 400 än iso 1600, eller hur? Kolla även in den lika ljusstarka AF 50/1,8. Vill du inte ha fast brännvidd (går ej att zooma) så finns det normalzoomar med ljusstyrka 2,8 som är bra investeringar. De kostar dock från ca 3000kr (beg) uppåt.

En annan bra investering är en extern blixt, t.ex. SB-600. Även SB-400 är helst okej men är lite mer begränsad.
 

Per

Aktiv medlem
Jag tycker det är kalas att någon eldar på lite nu när Robin inte postar lika ofta längre! :)
 

Anders Svensson

Aktiv medlem
Hm,

Nikon D80... , Vet inte vad som ger mest förbättring... Kamerahus (som är bättre än D80)?
Objektiv (som är bättre än vadå?)

Aktiverar kristallkulan (med nanocoationg och AFS): Anar en kit-zoom, kanske ett enklare telezoom.

Svar: Bättre (skarpare, mindre distortion, ljusstarkare) objektiv. Helt klart. ;.)

Skämt åsido: På en D80 kan man då skaffa sig antingen ett f/1.8 35 mm eller 50 mm. (Om nu gissningen ovan stämmer). Det brukar pigga upp både kreativitet och bildkvalitet.
 

GustavNorberg

Aktiv medlem
oj här smäller det....

ja tänkte mer så här:
är det värt att satsa på ett ny hus (bra grund tänkte jag) och sen uppgradera optiken. eller är huset bra nog att köpa dyrare optik till redan. har sett en del kommentarer om att ISOt är halvpissigt.
känns ju som att man borde ha en bra grund innan man köper nya gluggar. men det ja undrar är alltså om D80 är värt att satsa på.
hur mycket bättre anses D300s vara tex?
tänkte köpa längre zoom objektiv bla...
'
tack för hjälpen
 

jelu1661

Aktiv medlem
Det finns inga digitala systemkameror som är för dåliga för att dra nytta av den bästa optiken.
Det gör inget om du köper bra optik först och byter hus sedan, så länge du inte köper optik för hus med mindre sensor och sedan köper ett hus med större.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Det som är den stora skillnaden mellan äldre och moderna kameror är väl på höga ISO-tal. Använder du det kan du tjäna på att byta, annars inte.

Jag har en D200 och en D300s. På låga ISO är D200 minst lika bra som D300s, men bara man kommer upp till ISO 250 börjar bilderna på D200 att bli brusiga.
 

Light Head

Aktiv medlem
En liten erfarenhetssammanfattning,, på alla frågor kring hårdvara som jag ställt har svaret varit unisont "det är FOTOGRAFEN som tar bilden INTE hårdvaran!"

Jag tror ju fortfarande att detta bara delvis är sant. För det kan ju inte bli sämre med bättre prylar??

Dock är min erfarenhet att gluggen är avgörande för bildkvaliteten.

Köp bättre optik om pengarna brinner i plånkan.
 

TrooP

Ny medlem
En liten erfarenhetssammanfattning,, på alla frågor kring hårdvara som jag ställt har svaret varit unisont "det är FOTOGRAFEN som tar bilden INTE hårdvaran!"

Jag tror ju fortfarande att detta bara delvis är sant. För det kan ju inte bli sämre med bättre prylar??

Dock är min erfarenhet att gluggen är avgörande för bildkvaliteten.

Köp bättre optik om pengarna brinner i plånkan.
skulle vilja påsta att det stämmer väldigt bra! jag uppgraderade från en d50 till min d90 för ett tag sen... och visst har det blivit lättare att ta dom bilder jag vill men jag skulle inte vilja påstå att bilderna har blivit bättre på nått sätt... det är ju fortfarande du/jag som måste bestämma hur bilden ska se ut!
 

GustavNorberg

Aktiv medlem
skulle vilja påsta att det stämmer väldigt bra! jag uppgraderade från en d50 till min d90 för ett tag sen... och visst har det blivit lättare att ta dom bilder jag vill men jag skulle inte vilja påstå att bilderna har blivit bättre på nått sätt... det är ju fortfarande du/jag som måste bestämma hur bilden ska se ut!
tack så mycket för all hjälp! väldigt bra svar
 
ANNONS