Annons

Bok om bildförsäljning - söker tips!

Produkter
(logga in för att koppla)

adamhaglund

Aktiv medlem
Som jag skrev i denna tråd funderar jag på att skriva en slags handbok i fotografi. Men jag lutar åt att det inte blir en "Så gör du för att ta bra bilder" utan istället en "Så gör du för att sälja dina bilder".

Boken ska rikta sig till såväl nybörjare som heltidsfotografer, och alla däremellan. Dvs alla amatörer som någon gång tagit en bra bild och funderat på om den är säljbar, och proffsfotografer som vill öka sin försäljning.

Så då vill jag fråga er:
1. Skulle du vilja läsa en sådan bok?
2. Har du konkreta tips/frågor/önskemål om vad boken bör ta upp?

Tacksam för alla tips och råd!

/Adam
frilansfotograf i Malmö

www.adamhaglund.se - min portfolio
www.apeloga.se - en bildbyrå för företag
 

Trannel94

Avslutat medlemskap
Någon som har något förslag?
Hej igen. Återkommer med förslaget om "den ide'rike fotografen". Varför? Innehåller även den biten. Som ex från boken. Från ide' till till praktisk verklighet. En eller flera bollar i luften. Checklista- Hur bearbetar du ide'n - vad i din ide' ska accentueras - nya kombinationer - när hur och i vilka sammanhang ska bilderna visas, plus underrubriker mm mm. Hittade en recension på fotosidan. http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1778. Hoppas det blev rätt.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Fotosidans fotografer verkar inte läsa böcker. Inte ens manualler. De kastar ut en fråga på fotosidan och hoppas att någon annan läst en bok/manual och kan ge svaret.
Bästa sättet för dig kan vara att kolla på forumet och se vilka frågor som är vanligast. Då vet du vad det finns för behov. Om folk orkar läsa sedan är en annan sak.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Några olika modeller eller förhållningssätt för överenskommelser. Kontrakt, offerter osv. mellan fotograf och kund.
När är det vettigt att ta betalt per bild resp. timma? Hur hanterar man mötet med privatpersoner respektive företag? Hur generös bör man vara med användning i olika fall?

Jag misstänker att många fotografer gått igenom perioder i början av sin bana då man känner osäkerhet inför om man blir utnyttjad, eller om kunden upplever att man tar hutlöst betalt. Exempel från verkligheten (din och andras) där man fått till en överenskommelse alla parter är nöjda med, och några där kunden aldrig hört av sig igen, eller där man blivit sittande med tre gånger den beräknade arbetstiden utan ersättning.

Hur skriver man ett kontrakt som är lättförståeligt och rimligt? Hur kompromissvillig ska man vara utan att bli utnyttjad och så vidare. Alltså ganska torra saker ur ett personligt, inte bara ur ett strikt juridiskt perspektiv utan med en personlig berättelse.
 

adamhaglund

Aktiv medlem
Bra tankar där, Mattias. I like.
Ska ha ett spånarmöte med några kollegor IRL på onsdag. Då tar jag med mig dessa tankar.

Kom gärna med fler idéer om något poppar upp!
 

mangus

Medlem
Svar fråga 1: Ja

Svar fråga 2:

Något som jag tycker du ska ta upp är de olika sätt man kan jobba som fotograf som.
Du kan ju tjäna pengar på fotande genom att bli anställd för att ta en i förväg beställd bild med liten personlig kreativitet involverad, typ skolfoto.
Eller anställd som pressfotograf och där är det helt andra förkunskaper som krävs och en helt annan frihet i bildskapandet...

Har läst här i forum om att det är möjligt att livnära sig på webförsäljning av sina bilder.
Nu kommer jag inte ihåg vilka adresserna är.
Större personlig frihet, du får ta vilken bild du vill. Några sidor ska enligt uppgift också önska bilder att nu vill vi ha mer bilder på ex löv. Så då springer man ut och tar bilder på löv på det sätt du tycker är roligt/blir nöjd med.

Sen kan man ju vara frilandsfotograf, inte riktigt säker på vad det är för skillnad på en sån (för mig då nyhets/pressfoto) och en som inriktar sig på till exempel bröllop, skidåkning, mtb, motocross eller andra actionsporter/event.
De borde ju vara egna företagare med allt vad det innebär.


Det jag vill få fram är att beroende på Vilken typ av fotograf man är så vägen dit väldigt olika. Att man ska kunna hantera kameran är ju en nödvändighet i alla fallen men allt runtom själva fotandet skiljer sig mycket, här kommer det mattias tar upp att skilja sig med och är mest intressant för de som är egna företagare.

Förstår du vad jag menar Adam?
 

Shabbadang

Aktiv medlem
Som jag skrev i denna tråd funderar jag på att skriva en slags handbok i fotografi. Men jag lutar åt att det inte blir en "Så gör du för att ta bra bilder" utan istället en "Så gör du för att sälja dina bilder".

Boken ska rikta sig till såväl nybörjare som heltidsfotografer, och alla däremellan. Dvs alla amatörer som någon gång tagit en bra bild och funderat på om den är säljbar, och proffsfotografer som vill öka sin försäljning.

Så då vill jag fråga er:
1. Skulle du vilja läsa en sådan bok?
2. Har du konkreta tips/frågor/önskemål om vad boken bör ta upp?

Tacksam för alla tips och råd!

/Adam
frilansfotograf i Malmö

www.adamhaglund.se - min portfolio
www.apeloga.se - en bildbyrå för företag
Ja, det låter mycket intressant. Jag tycker du ska ta upp saker som hur man marknadsför sig, vilka tänkbara köpare det finns och hur man bäst kontaktar dem och visar upp bilder. Också hur en bra portfölj ser ut, både på webben och på papper. Gärna förslag på bra konstruktioner och exempel på bildspel som fungerar, eller om man ska satsa på en databas på webben med sökbara nyckelord etc, men det är väl mest om man ska sälja bilderna själv. Där kommer vi också in på något: lönar det sig att sälja genom en bildbyrå, eller ska man försöka kränga bilderna själv? Och om svaret blir det första, hur mycket är det rimligt att bildbyrån tar för besväret?

Gärna också lite om teknisk kvalitetskrav på bilderna (jpegkvalitet, raw tiff, skärpning, redigering, färgrymd etc.)

Hälsningar Lars
 

cowboy

Aktiv medlem
"Best business practices for photographers"

"Best business practices for photographers" av John Harrington är bra.

Även om den ser världen ur ett USA-perspektiv så är boken läsvärd.
Boken beskriver den affärsmässiga biten av fotograferandet, inte om man ska spara filerna i tiff eller jpg eller hur man tar backup.

Man beställer hos Amazon UK, GBP 17,39 plus frakt, boken är värd varenda pund.
 

Shabbadang

Aktiv medlem
"Best business practices for photographers" av John Harrington är bra.

Även om den ser världen ur ett USA-perspektiv så är boken läsvärd.
Boken beskriver den affärsmässiga biten av fotograferandet, inte om man ska spara filerna i tiff eller jpg eller hur man tar backup.

Man beställer hos Amazon UK, GBP 17,39 plus frakt, boken är värd varenda pund.
Tack för tipset. Man får nog beställa den, ser ut att vara matnyttig och även lägga ett lite större perspektiv på fotograferandet än bara att sälja bilderna. Ser att den finns på AdLibris också.
 
Senast ändrad:

Shabbadang

Aktiv medlem
2. Har du konkreta tips/frågor/önskemål om vad boken bör ta upp?

Tacksam för alla tips och råd!

/Adam
frilansfotograf i Malmö

www.adamhaglund.se - min portfolio
www.apeloga.se - en bildbyrå för företag
En sak till: jag tycker att det vore värdefullt att få fotografyrket satt i ett tidsperspektiv; hur det har förändrats, speciellt med digitalkamerans intåg. Hur har detta påverkar prisbild, konkurrens, andra villkor mm. Åt vilket håll går utvecklingen, vad kan man förvänta sig som fotograf framöver?
 

Liax

Aktiv medlem
Bra idé!

Jag tycker din idé är bra. Det saknas en riktigt schyst och användbar svensk bok om detta.

Själv har jag frilansat i många år vid sidan av mitt heltidsjobb och tjänar främst mina pengar genom att sälja arkivbilder, men också via en del beställningsjobb.

Det jag lärt mig är bland annat följande:

Att bygga upp ett personligt nätverk är guld värt. Lär känna dina kunder, träffas och umgås (främst om du säljer mot reklambyråer, myndigheter, företag, och liknande). Se så att säga till att hamna "top of mind" när de tänker på bilder och fotografer.

Det är långt ifrån alltid kunden köper bilder av den som tar "bäst bilder" eller den som är "billigast". Många kunder föredrar istället stabila och lyhörda fotografer som levererar det som eftersöks och som gör det tid. Man ska alltså göra det så enkelt och smidigt som möjligt för kunden. Det gäller med andra ord att ha ett medvetet servicetänkande.

Var glad, positiv och prestigelös. Se inte andra fotografer som konkurrenter, se dom som kollegor. Prata aldrig skit om andra fotografer.

Hitta en tydlig nisch och utveckla den.

Ha en blogg eller hemsida som du uppdaterar regelbundet. Se till att ha så många som möjligt av dina bilder ute på nätet.

Ja, det var mina tips! :)
 

adamhaglund

Aktiv medlem
mangus;1539110... Det jag vill få fram är att beroende på Vilken typ av fotograf man är så vägen dit väldigt olika. Att man ska kunna hantera kameran är ju en nödvändighet i alla fallen men allt runtom själva fotandet skiljer sig mycket ... Förstår du vad jag menar Adam?[/QUOTE sa:
Jag förstår vad du menar! Tack för feedback!
 

adamhaglund

Aktiv medlem
En sak till: jag tycker att det vore värdefullt att få fotografyrket satt i ett tidsperspektiv; hur det har förändrats, speciellt med digitalkamerans intåg. Hur har detta påverkar prisbild, konkurrens, andra villkor mm. Åt vilket håll går utvecklingen, vad kan man förvänta sig som fotograf framöver?
Mycket bra! Det är absolut nåt som ska in i boken.
 

adamhaglund

Aktiv medlem
Det är långt ifrån alltid kunden köper bilder av den som tar "bäst bilder" eller den som är "billigast". Många kunder föredrar istället stabila och lyhörda fotografer som levererar det som eftersöks och som gör det tid. Man ska alltså göra det så enkelt och smidigt som möjligt för kunden. Det gäller med andra ord att ha ett medvetet servicetänkande.
Klockrent. Det stämmer till 100% med mina erfarenheter som frilansfotograf.
 
ANNONS