Annons

Vad blev fel med denna bild egentligen?

Produkter
(logga in för att koppla)

lumor_

Aktiv medlem
Vet inte varför en del krånlat till det och skriver om filter och blixtinställningar.
Har du testat att ändra vitbalansen?
Det har jag och det ser mycket bättre ut. Det du ska göra nästa gång är att vata uppmärksam på hur kamerans automatiska vitbalanserin sköter jobbet (oftast utmärkt) och ifall det ser fel ut ta kontroll över det själv genom att antingen välja någon av kamerans presets eller ställa den helt manuellt. I den här bilden gissar jag att du hade fått bättre resultat ifall du valt preseten fö blixt eller någon av de som är till för utomhusljus.

Du behöver inget filter för den här situationen.
 

atotowi

Aktiv medlem
Vet inte varför en del krånlat till det och skriver om filter och blixtinställningar.
Har du testat att ändra vitbalansen?
Det har jag och det ser mycket bättre ut. Det du ska göra nästa gång är att vata uppmärksam på hur kamerans automatiska vitbalanserin sköter jobbet (oftast utmärkt) och ifall det ser fel ut ta kontroll över det själv genom att antingen välja någon av kamerans presets eller ställa den helt manuellt. I den här bilden gissar jag att du hade fått bättre resultat ifall du valt preseten fö blixt eller någon av de som är till för utomhusljus.

Du behöver inget filter för den här situationen.
Varför krångla till det? Han fotograferar ju i RAW och då fixar man vitbalansen i efterbehandlingen, om det är det som är felet. Men ändarar man vitbalans påverkar det färgen i hela bilden och inte bara blommornas färg.
 

dumbo

Aktiv medlem
men ingen har berättat hur jag ska göra så de inte händer i framtiden ju?
Du har fått flera tips. Bland annat att kolla vitbalansen och att inte panga blixten rakt på, utan från sidan/snett uppifrån istället. Både jag och andra har skrivit detta tidigare i tråden? Varför skapar du trådar om du inte läser svaren du får?
 

punchline82

Aktiv medlem
Du har fått flera tips. Bland annat att kolla vitbalansen och att inte panga blixten rakt på, utan från sidan/snett uppifrån istället. Både jag och andra har skrivit detta tidigare i tråden? Varför skapar du trådar om du inte läser svaren du får?
ja men de verkar ju som om ingen vet säkert.
 

atotowi

Aktiv medlem
ja men de verkar ju som om ingen vet säkert.
I efterhand och på en konverterad bild så är det ganska svårt att sätta fingret på exakt vad som hänt. Du är nog den enda som kan utvärdera de olika förslagen och se om det är nåt av dom.

Om du provar med att ändra vitbalansen får du rätt färger då i hela bilden dvs både på blomman och bladen. Om det är så så är det troligen så att blixten på bland ljus läget gjort att omgivningens ljus tagit viss överhand och gett ett färgstick.

Användning av blixt gör oxå att det som är i förgrunden får mer blixtljus och det som är i bakgrunden för mindre blixtljus (dvs relativt mer av omgivningsljuset). Detta gör antingen att
1. Vitbalansen i kameran sätts efter förgrunden (blixten) och bakgrunden kan få ett färgstick.
2. Vitbalansen sätts av omgivningsljuset och förgrunden får ett färgstick

Vi kan inte avgöra om det bara är blomman som har fel färg eller om även t ex de gröna bladen har något fel färg. Se ovan prva att ändra vitbalansen så att blommorna får rätt färg.

---
Är det så att det inte hjälper utan bladen är korrekta (eller har ett annat färgstick) än blommorna så kan det bero dels på
1. problemet med blandningen av blixt/omgivningsljus
2. Cut off filtrets funktion (IR/UV ljus över/underskott)

Cut off filter funktionen kan kompenseras med filter men då måste man upptäcka problemet vid fotograferingen och ta en ny bild med rätt filter.
Problem med 1 fixas genom att använda mer blixtljus eller inget blixtljus.

Alla dessa saker kan fixas i efterbehandlingen vilket är det vanligaste.

Är man noggrann använder man ett gråkort eller annat kort för vitbalansering i sin efterbehandling. Men har man problem med material som reflekterar mängder med UV/IR så hjälper inte det. Inte heller om man har olika vitbalans på olika delar av sitt motiv pga krånglig ljussituation dvs olik ablandljus.
 

dumbo

Aktiv medlem
ja men de verkar ju som om ingen vet säkert.
Nej, det är ju omöjligt att veta helt säkert med tanke på att att vi inte vet allt om förhållandena. Du kan inte
tänka dig att göra en test eller två själv? Du har ju grejerna. Du behöver bara lägga en minut eller två på att ta ett par bilder.
Personligen så tror jag att det är beroende på att blixten är slagen rakt på. Jag har sett många bilder som ser liknande ut tagna med kompaktkameror och blixt.
 

Goldex

Avslutat medlemskap
Håller med tidigare talare om att folk krånglar till det för mkt.
Ibland händer sådana här saker... antagligen är det så att du fotat i RAW och därmed tappar alla vitbalans- och färginställningar när du överför till datorn...

Efterbehandlas i lightroom eller PS på typ 3 sekunder
 

MegaMike

Aktiv medlem
Fattar jag rätt om du vill ha färgerna mer så här:
http://www.flickr.com/photos/54452034@N02/5141433570/in/photostream/#/photos/54452034@N02/5141433570/in/photostream/lightbox/
Där är största skillnaden att vitbalansen är ändrad. Pillade lite med kurvor i röd kanal också för att få fram en aning mer kontrast i kronbladens ytstruktur.

Jag kastar mig in och tillägger att det är ett klart mycket bättre resultat du fått men när man pillar på kontrasten får man ta en titt om man fräter ut bilden. På min skärm ser bladen i bakgrunden ut som om de var frilagda med banverktyget. Jag förstår att du gjorde detta lite snabbt och det är absolut ingen kritik, se det som ett tips till TS :)
 

punchline82

Aktiv medlem

lumor_

Aktiv medlem
Ber om ursäkt för felaktigt angivet namn, jag kopierade visst fel som sagt.
Ska ändra det i eftermiddag.
 

JazzBass

Aktiv medlem
kan du berätta exakt hur du fixade till bilden?
i vilket program mm?
Det skrev han ju här:

Fattar jag rätt om du vill ha färgerna mer så här:
http://www.flickr.com/photos/54452034@N02/5141433570/in/photostream/#/photos/54452034@N02/5141433570/in/photostream/lightbox/
Där är största skillnaden att vitbalansen är ändrad. Pillade lite med kurvor i röd kanal också för att få fram en aning mer kontrast i kronbladens ytstruktur.
Programmet har väl mindre betydelse. Gissar själv på photoshop, men gimp skulle duga lika bra för ändamålet. Även lightroom skulle funka men man kanske skulle vara tvungen att göra finliret på lite annat vis än i ett kurvor-verktyg.
 

lumor_

Aktiv medlem
Jag använde Photoshop CS5 och ändrade vitbalansen med hjälp av ett justeringslager, "Color balance...".
I det lagret drog jag i Yellow-Blue reglaget och Cyan-Red reglaget tills jag var nöjd med hur bilden såg ut. Minns inga exakta värden.
Sedan ökade jag som sagt kontrasten i de röda partierna med hjälp av kurvor (ett annat justeringslager). Där såg jag till att kurvan blev aningen brantare i det parti av histogrammet som representerar de toner jag vill öka kontrasten i. Man får göra små justeringar, annars blir det knasigt.
 
ANNONS