Annons

Efterskärpning i Lightroom (visning på skärm)

Produkter
(logga in för att koppla)

fredrikb81

Aktiv medlem
Jag använder ofta Lightroom för att visa bilder på skärm för folk. Dock så har jag upptäckt att bilderna blir bättre när jag exporterar dem till JPG (och då applicerar efterskärpning) än när jag visar dem direkt i LR.

Hur tänker ni andra kring det? Är efterskärpning oviktigt för visning på skärm?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Om du menar att det är bättre att visa JPG-bilder istället för Raw-filer i Slideshow som stämmer det med min erfarenhet.
En raw-bild från en 5DMKII är på cirka 25 mb och datorn måste räkna fram en visninsbild för slideshow med alla framkallningsinställningar inkluderade. Det tar ett antal sekunder och ofta hinner det inte med innan det är dags att byta bild. Man kan ofta se att bilden poppar till och skärpa mm. blir rätt efter några sekunder.
När den hanterar en JPG-bild så är den ju mer färdig och filen är mycket mindre så datorn hanterar dem betydligt snabbare.
 

fredrikb81

Aktiv medlem
Ja, det med prestandan hålle rjag med om helt, att det kan ta ett ögonblick innan den rättar till sig. Men även när man bara tar upp och visar en bild missar man ju steget med efterskärpning, för den görs ju först vid exportering. Eller?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jo det har du rätt i. Fast jag kan nog inte säga att jag tänkt på att det blir någon skillnad.
I så fall skall man nog också exportera till rätt skärmupplösning. Annars skalas ju bilden om igen i slideshow.
 
ANNONS