Fotosidans Forum
>
Utrustningsfrågor
>
Canon - kameror , objektiv, tillbehör
>
Skärpetest mellan 400/2,8 - 400/5,6 - 70-200/2,8+2X
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Betygsätt ämne |
|
|
#16 |
|
|
100-400 skäms inte för sig, speciellt inte i jämförelse med 70-200+2x förstås. Det är ett av dom objektiv som många vill ha en uppdatering av, men samtidigt tror jag att jag skulle tycka det vore synd om det ersattes av en snabbare och mycket dyrare version. Som det är nu så är det (bortsett från fasta 400/5.6 som zoom-användare tvekar inför) det naturliga insteget till långa objektiv för många. Bättre IS skulle inte sitta fel förstås, men det får som sagt inte bli alltför mycket dyrare. Dom senaste uppdateringarna från Canon har det dock varit rätt saftig prislapp på tyvärr.
|
| Besvara med citat |
|
|
#17 |
|
|
Man tackar så mycket... :-)
Jag bara undrar varför du ändrat slutartiderna tillsammans med bländaren? För att balansera blixten mot ambiensljuset? Ett ännu roligare test är när man justerar ISO mot bländare, i verkliga situationer är man ju ofta slutartidsbunden. Mätsuppställningen med låsta slutartider och fast ljus (halogen eller solljus) blir då: 400F/2.8 @F2.8-ISO200, F4-ISO400, F5.6-ISO800 och F8-ISO1600 400F/5.6 @F5.6-ISO800 och F8-ISO1600 70-200x2.0 @F5.6-ISO800 och F8-ISO1600 Detta tar med förlusterna man får av ett långsammare objektiv på ett ganska realistiskt sätt - Helst ska man använda ett ganska detaljerat mål för att göra skillnaderna tydliga, sv/v och skarpa kanter kan man bedöma skärpa och CA med, men inte så mycket annat egentligen... Detta ger (tycker jag personligen) en mer användarorienterad test, men tester som detta visar tydligt på vad man med MAXIMAL optimering kan uppnå - och är precis lika "nödvändiga" :-) Så se detta som ett förslag, inte som kritik! MVH/ Joakim |
| Besvara med citat |
|
|
#18 |
|
|
Fast är mycket bättre om man ska beskära bilder och behålla skärpan.
Tack för testet och det är mycket intressant att jämföra! |
| Besvara med citat |
|
|
#19 |
|
|
River upp en gammal tråd här.. Vore intressant att se samma test du gjort fast med 70-200 mark II och extender III :)
|
| Besvara med citat |
![]() |
| Bokmärken |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | |
| Betygsätt det här ämnet | |
|
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:50.
Sök i forum
Forumkategorier
- Fototeknik
- Intresse / Inriktning
- Bilden i fokus
- Efter exponeringen
- Handla
- Utrustningsfrågor
- Foto som jobb (eller vägen dit)
- Fotosidan.se
- Annat
- Grupper och Klubbar