Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Råd om utrustning till fotografering av musikspelning

Produkter
(logga in för att koppla)

mickecrown

Aktiv medlem
Hej,
Hoppas jag lägger det här i rätt forum.
Jag har en vän som spelar i ett band som ska ha en spelning i slutet av november.
Lokalen är en gammal bio, Tellus i Midsommarkransen. I ett svagt ögonblick mer eller mindre lovade jag min vän att ta med en vettig kamera och fota under spelningen. Bandet ska få bilder som de kanske vill använda till sin marknadsföring på Facebook, Internet, o. dyl. Jag har ingen aning om hur ljuset kommer att vara och kan inte reka innan spelkvällen.
Jag kan göra tre olika val av kamera. Kan bara ta med mig en. Blixt är nono. Hoppas att ni på forumet kan ge mig några råd och tankar om vilken utrustning som skulle passa bäst. Vilket hus och vilket objektiv till det tycker ni vore bäst? Jag har följande val av kamerahus och objektiv:

Nikon D810, Sigma Art 24-105/4, Nikon 50/1,8 D, Tamron 70-210/4.

Nikon D7200, Sigma 17-50/2,8, Sigma 17-70/2,8-4, Nikon 50/1,8 D, Tokina 11-16/2,8, Nikon 18-105/3,5-5,6.

Fujifilm XT-30, Fuji 18.55/2,8-4, Fuji 16/2,8, Fuji 55-200/3,5-4,8.

En fördel med Nikonhusen är ju att de har dubbla kortplatser, kan köra Raw till ett kort och Jpeg till det andra.
Medan Fujifilm väger hälften av Nikongrejorna och har Fujis fina filmsimuleringar.

Jag är villrådig och hoppas på litet hjälp ifrån alla kunniga på detta eminenta forum!

Med vänlig hälsning
Mikael Jansson
 

jphotog

Aktiv medlem
Det beror lite på avståndet till bandet.

Jag skulle ta D810 och 24-105/4 och 50/1.8, men om du tror att du behöver ett vidare objektiv så kanske D7200 med Tokina 11-16/2.8 är bättre.
 

hedtjarn

Aktiv medlem
Även jag tror på din D810, men varför bara begränsa dig till 24-105 och inte ta med 70-210:an också? Du kan få råcoola närbilder utan att stå med näsan inne i gitarrsträngarna.

I övrigt tror jag absolut inte på vidvinkel. Min erfarenhet är att det är intima närbilder som ger den bästa känslan vid konserter och spelningar. När man tittar på bilden ska man känna som att man är där och på plats när bilden togs, enligt min mening :)
 

mickecrown

Aktiv medlem
Även jag tror på din D810, men varför bara begränsa dig till 24-105 och inte ta med 70-210:an också? Du kan få råcoola närbilder utan att stå med näsan inne i gitarrsträngarna.

I övrigt tror jag absolut inte på vidvinkel. Min erfarenhet är att det är intima närbilder som ger den bästa känslan vid konserter och spelningar. När man tittar på bilden ska man känna som att man är där och på plats när bilden togs, enligt min mening :)
Tack för svar! Grejen är att jag vill helst undvika att ta med mer än ett hus och ett objektiv. Vi kommer att stanna hela kvällen där och jag vill inte släpa på mer än absolut nödvändigt i utrustningsväg. Har ingen aning om hur mycket folk det kommer, eller vilken sorts folk. Jag får inte ner 70-210 i mina fickor och jag tror inte frugan uppskattar om jag stoppar det i hennes handväska. :)
Jag har visserligen också ett Tamron 16-300 till min D7200, men jag tror inte det håller kvalitetsmässigt eller med ljusstyrkan.
Jag fick en annan ide nu. Jag kanske tar D810 med 70-210 och tar även med min Fujifilm X100V. Hade inte tänkt den som alternativ alls, men den motsvarar fast 35/2, så kanske. Är ju pytteliten och lätt så det kanske inte är så dum kombo.
Tack för input! Uppskattas!
 

Artis

Aktiv medlem
Har ingen aning om hur mycket folk det kommer, eller vilken sorts folk. Jag får inte ner 70-210 i mina fickor och jag tror inte frugan uppskattar om jag stoppar det i hennes handväska. :)
Just ovissheten om hur det ser ut och hur mycket folk som kommer samt om det blir möjlighet för dig att kunna förflyta dig fritt för att kunna ta bilder från olika vinklar gör att du borde ha två hus med objektiv med olika brännvidder (då behöver du inte skifta objektiv på det enda huset du tänker ta). Med tanke på att ljussättning är ett "?" ta de ljusstarka objektiven.
En annan sak är vad det är för musik bandet spelar. Är det en rockband med snabba låtar och rörelser på scen (krav på korta exponeringstider, hög ISO, ljusstarka objektiv) eller det blir mer lugnare (då kan f4 objektiven med längre exponering vara bra).
 

lonian

Aktiv medlem
Jag hade tagit båda nikon kamerorna med så stor bländare som möjligt då du fotar inomhus utan blixt. d810 med 50f1.8 samt d7200 + 11-16mm borde ge variation i bilderna. Men jag vet inte riktigt. Med egen utrustning skulle jag vilja ha 14-24 f2.8 24-70 f2.8 och 70-200 f2.8. Samt 2 kamerahus.
 

mickecrown

Aktiv medlem
Just ovissheten om hur det ser ut och hur mycket folk som kommer samt om det blir möjlighet för dig att kunna förflyta dig fritt för att kunna ta bilder från olika vinklar gör att du borde ha två hus med objektiv med olika brännvidder (då behöver du inte skifta objektiv på det enda huset du tänker ta). Med tanke på att ljussättning är ett "?" ta de ljusstarka objektiven.
En annan sak är vad det är för musik bandet spelar. Är det en rockband med snabba låtar och rörelser på scen (krav på korta exponeringstider, hög ISO, ljusstarka objektiv) eller det blir mer lugnare (då kan f4 objektiven med längre exponering vara bra).
Tack för svar! Det är sant. Idealet hade ju varit att ta med två hus, t.ex. D810 med 70-210 och D7200 med 17-50/2,8, eller kanske Fuji XT-30 med 18-55. Men det är ju inget jobbuppdrag utan i första hand bara en trevlig kväll. Vill inte släpa på för mycket och för tungt.
Musiken är inte rock, mera en fusion av blues/country/R/B. Troligen inga som studsar omkring på scenen. :)
Alla husen klarar ju ISO 3200-6400 utan större brusproblem så den biten sk anog gå bra.
Jag får fundera. Och tack för råden!
 

mickecrown

Aktiv medlem
Jag hade tagit båda nikon kamerorna med så stor bländare som möjligt då du fotar inomhus utan blixt. d810 med 50f1.8 samt d7200 + 11-16mm borde ge variation i bilderna. Men jag vet inte riktigt. Med egen utrustning skulle jag vilja ha 14-24 f2.8 24-70 f2.8 och 70-200 f2.8. Samt 2 kamerahus.
Tack för svar. Problemet är att jag nog bara kan ta med mig en kamera. Det är därför jag har svårt att välja. Jag har en del att fundera över. :)
 

Sorgesol

Aktiv medlem
Jag är inte alls någon expert på att fotografera konserter (eller nåt annat heller för den delen)... men har varit på ett par nu. Håller helt med om att skippa vidvinkel och satsa på längre objektiv.

Själv körde jag med en 135mm f1.8 (med fullformat kamera) på senaste konserten jag var på. Satt på andra raden från scenen och fick några riktigt bra bilder om jag får säga det själv. Men det objektivet var väl inte direkt smidigt och diskret. 😅 Tror 70 mm borde funka bra i en mindre lokal så jag hade nog definitivt kört med nåt i stil med 24-70 mm...
 

mickecrown

Aktiv medlem
Jag är inte alls någon expert på att fotografera konserter (eller nåt annat heller för den delen)... men har varit på ett par nu. Håller helt med om att skippa vidvinkel och satsa på längre objektiv.

Själv körde jag med en 135mm f1.8 (med fullformat kamera) på senaste konserten jag var på. Satt på andra raden från scenen och fick några riktigt bra bilder om jag får säga det själv. Men det objektivet var väl inte direkt smidigt och diskret. 😅 Tror 70 mm borde funka bra i en mindre lokal så jag hade nog definitivt kört med nåt i stil med 24-70 mm...
Tack! Det här är ju en relativt liten lokal men jag vet inte hur nära scenen vi hamnar. Jag kanske börjar tänka mer och mer på D810 med 24-105/4 eller D7200 med 17-70/2,8-4. Jag utesluter dock inget alternativ ännu. Jo, förresten, kanske mitt Sigma 150-600. ;)
 

ErlandH

Aktiv medlem
Men det är ju inget jobbuppdrag utan i första hand bara en trevlig kväll. Vill inte släpa på för mycket och för tungt.
Om jag var du skulle jag nog försöka bestämma mig för om jag bara ska ha en trevlig kväll eller om jag ska fotografera spelningen. Försöker man göra både och är risken stor att det blir varken eller.
 

mickecrown

Aktiv medlem
Om jag var du skulle jag nog försöka bestämma mig för om jag bara ska ha en trevlig kväll eller om jag ska fotografera spelningen. Försöker man göra både och är risken stor att det blir varken eller.
Tack. Ett bra råd. Jag tror nog att det går att göra båda delarna. Jag har ju inget krav att prestera fantastiska bilder. Eftersom vi ändå ska på spelningen och min vän vet att jag fotar en del och även ställt ut ibland så tyckte han att det skulle vara roligt. Men det får bli vad det blir. Jag frågade för att få lite input då jag har flera alternativ i utrustningsväg. Får se vad det blir. Men bilder kommer det att bli. Hur bra, återstår att se.
 

Martin F

Aktiv medlem
Oavsett vilket objektiv du tar så hade jag tagit med ett 50/1,8 i fickan. Mycket användbart, men kanske lite begränsande som enda objektiv.
 

mickecrown

Aktiv medlem
Oavsett vilket objektiv du tar så hade jag tagit med ett 50/1,8 i fickan. Mycket användbart, men kanske lite begränsande som enda objektiv.
Hej,
Jo, tar jag något av Nikonhusen har jag funderat på det. 50/1,8 är ju väldigt litet och lätt. Tar jag cargobyxor med benfickor är det ju inget problem. En bra idé!
 
ANNONS