Annons

Inflation i grupper - och dålig struktur på dem

Produkter
(logga in för att koppla)

Shabbadang

Aktiv medlem
Det har blivit en djungel med alla grupper här på Fotosidan. Det är svårt att hitta i denna röra och stora grupper med flera hundra medlemmar och tusentals bilder ligger sida vid sida med helt döda grupper med enstaka bilder och ingen aktivitet på länge.

Dessutom är det förvirrande med de olika kategorierna - vad är det till exempel för principiell skillnad mellan intressegrupper och specialpooler? I intressegrupper så finns till exempel Vilda djur och fåglar och i specialpooler ligger Natur & miljö, där det också ligger massor av fågelbilder. Likaså finns i intresseområden Växter, insekter och naturdetaljer samtidigt som det finns tre(!) makrogrupper under intresseområden. Det är med andra ord ingen ordning alls. Många grupper överlappar varandra och skiljer sig alltför lite ifrån varandra.

Den här inflationen av grupper gör att folk har svårt att hitta varandra och det finns alltför många grupper med för låg aktivitet vilket skapar en nedåtgående spiral. Visst är det på ett sätt bra att vems om helst kan starta en grupp, men det negativa överväger faktiskt.

Jag tycker att ledningen för FS borde ta ett krafttag med detta och rensa upp i gruppträsket som nu har tappat alla proportioner. Dessutom borde man strukturera grupperna efter ämnesområde så att det går lättare att hitta rätt. Det kanske inte är så nödvåndigt om man minskar antalet, men vill man ha kvar alla grupper så är det nödvändigt, om inte annat för att intresset för FS ska kunna bibehållas. Detta, om något, ligger väl i ägarnas eget intresse?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Ingen från Fotosidan som vill kommentera detta?
Vi återkommer under kontorstid på måndag. I fredags var kontoret stängt. :)


Efter att ha provat centralstyrt skapande av intressegrupperna kom vi fram till att det är bättre att göra som på Flickr, det vill säga att folk får starta grupper på eget iniativ. Då kommer klockrena och populära grupper skapas men också sådana som inte blir populära.

Du har rätt i att vi bör rensa upp lite. Det går också bra att kontakta oss och få en grupp borttagen.
 

Shabbadang

Aktiv medlem
Vi återkommer under kontorstid på måndag. I fredags var kontoret stängt. :)


Efter att ha provat centralstyrt skapande av intressegrupperna kom vi fram till att det är bättre att göra som på Flickr, det vill säga att folk får starta grupper på eget iniativ. Då kommer klockrena och populära grupper skapas men också sådana som inte blir populära.

Du har rätt i att vi bör rensa upp lite. Det går också bra att kontakta oss och få en grupp borttagen.
Sorry, blev lite otålig och tänkte inte på att ni kanske kör kontorstid.

Ja, då är ni i alla fall medvetna om problemet. Myntet har förstås två sidor. Men för att få lite mer överskådlighet så borde man för det första inte skilja på intressegrupper och specialpooler - eftersom det i många fall inte är någon skillnad, alternativt flytta på de intressegrupper som inte hör hemma där till specialpooler.

Grupper med noll eller nästan ingen aktivitet borde tas bort eller slås ihop med liknande grupper (det finns 3 makrogrupper till exempel och fler näraliggande).

För det tredje borde grupper/pooler sorteras i någon slags ämneskatalog så att det blir logiskt och lätt att hitta. Då är också chansen större att folk hittar till de rätta grupperna och man slipper få samma sorts bilder utspridda över en mängd grupper. Folk har till exempel pippi på fågelbilder och placerar dem överallt där det finns en möjlighet att med skohorn få in dem i gruppens tema.

Jag hoppas som sagt på att ni tar detta på allvar. Många gamla medlemmar verkar börja lacka ur och lämna FS på grund av anarki och slapphet (tror jag). Så det måste struktureras upp om ni ska få behålla medlemmarna.
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Hej, ursäkta lite sent svar - både David och jag har varit på resande fot. Bra att ämnet tas upp i en egen tråd, det har skrivits lite om det i kommentarer på bloggar odyl på senare tid och vi har även diskuterat det här på kontoret.

Håller helt med om kategorisering av grupperna - vi har vuxit ur "intresse" vs "special" (där namnen i Intressse-grupper förut matchade våra kategorier och Special var - tja, allt annat :)

En tanke där var att man kan kategorisera dem m.h.a våra vanliga motiv/teknikkategorier och då tex kunna bläddra bland dem med detta. Det går ju dock inte att kategorisera alla grupper på det sättet - så man kan komplettera det med att man kan sätta även etiketter (som på bilder/bloggar) på dem och leta via sådana.

Vi kommer stänga av grupper som varit inaktiva en längre tid. Om dess värd sedan vill göra ett ryck igen och jobba för att aktivera dem (för en gruppvärd måste vara aktiv om det skall lyfta) så kan denna öppna gruppen igen.

En tredje åtgärd kan vara att låta "Mest aktiva" vara förvalt på gruppsidan. Kanske komplettera med en "på väg upp"-lista som bättre premierar små nystartade men ändå aktiva grupper

Sedan funderar vi på funktioner som kan hjälpa en gruppvärd att få mer fart på gruppen. Man kan ju redan nu bjuda in medlemmar till sin grupp, men på Flickr har jag sett att man även kan bjuda in en viss bild till en grupps pool om värden tycker den platsar - bilden kan komma med även om inte fotografen inte är medlem i gruppen. Vad tror ni om det?
 

Shabbadang

Aktiv medlem
Hej, ursäkta lite sent svar - både David och jag har varit på resande fot. Bra att ämnet tas upp i en egen tråd, det har skrivits lite om det i kommentarer på bloggar odyl på senare tid och vi har även diskuterat det här på kontoret.

Håller helt med om kategorisering av grupperna - vi har vuxit ur "intresse" vs "special" (där namnen i Intressse-grupper förut matchade våra kategorier och Special var - tja, allt annat :)

En tanke där var att man kan kategorisera dem m.h.a våra vanliga motiv/teknikkategorier och då tex kunna bläddra bland dem med detta. Det går ju dock inte att kategorisera alla grupper på det sättet - så man kan komplettera det med att man kan sätta även etiketter (som på bilder/bloggar) på dem och leta via sådana.

Vi kommer stänga av grupper som varit inaktiva en längre tid. Om dess värd sedan vill göra ett ryck igen och jobba för att aktivera dem (för en gruppvärd måste vara aktiv om det skall lyfta) så kan denna öppna gruppen igen.

En tredje åtgärd kan vara att låta "Mest aktiva" vara förvalt på gruppsidan. Kanske komplettera med en "på väg upp"-lista som bättre premierar små nystartade men ändå aktiva grupper

Sedan funderar vi på funktioner som kan hjälpa en gruppvärd att få mer fart på gruppen. Man kan ju redan nu bjuda in medlemmar till sin grupp, men på Flickr har jag sett att man även kan bjuda in en viss bild till en grupps pool om värden tycker den platsar - bilden kan komma med även om inte fotografen inte är medlem i gruppen. Vad tror ni om det?
Bra att ni har förslag på förbättringar kring detta och att ni jobbar på en förändring. Det kan nog funka rätt bra med motivkategorier. Då kan man också lägga till flera kategorier i en grupp gissar jag. Vissa grupper har det ju så.
 

Thordur

Avslutat medlemskap
Hej, ursäkta lite sent svar - både David och jag har varit på resande fot. Bra att ämnet tas upp i en egen tråd, det har skrivits lite om det i kommentarer på bloggar odyl på senare tid och vi har även diskuterat det här på kontoret.

Håller helt med om kategorisering av grupperna - vi har vuxit ur "intresse" vs "special" (där namnen i Intressse-grupper förut matchade våra kategorier och Special var - tja, allt annat :)

En tanke där var att man kan kategorisera dem m.h.a våra vanliga motiv/teknikkategorier och då tex kunna bläddra bland dem med detta. Det går ju dock inte att kategorisera alla grupper på det sättet - så man kan komplettera det med att man kan sätta även etiketter (som på bilder/bloggar) på dem och leta via sådana.

Vi kommer stänga av grupper som varit inaktiva en längre tid. Om dess värd sedan vill göra ett ryck igen och jobba för att aktivera dem (för en gruppvärd måste vara aktiv om det skall lyfta) så kan denna öppna gruppen igen.

En tredje åtgärd kan vara att låta "Mest aktiva" vara förvalt på gruppsidan. Kanske komplettera med en "på väg upp"-lista som bättre premierar små nystartade men ändå aktiva grupper

Sedan funderar vi på funktioner som kan hjälpa en gruppvärd att få mer fart på gruppen. Man kan ju redan nu bjuda in medlemmar till sin grupp, men på Flickr har jag sett att man även kan bjuda in en viss bild till en grupps pool om värden tycker den platsar - bilden kan komma med även om inte fotografen inte är medlem i gruppen. Vad tror ni om det?
vi har en del fundering på ändringar vi skulle vilja göra i våran pool...och som svar till anders bör väl oxå påpekas att våran pool är för omanipulerade bilder...ska vara iallafall och det är vår linje och vad jag vet inte som många andra som har
mvh
peter
 

Photosession

Aktiv medlem
Har också reagerat lite på sistone över mängden bildpooler/grupper som är lika.

Senast härom dagen så var det på 1:a sidan under bildpooler en grupp som hette "I väntans tider" och en som hette "Gravida". Frågar någon mig så är det precis samma sak bara två olika formuleringar.

Detta är 2 grupper som borde slås samman till en.
 

MikSwe

Aktiv medlem
Jag håller med om att grupperna vuxit ordentligt och det är väl okej. Om man har ett special intresse som tex jag som är intresserad av natur- och djurbilder så kan jag uppleva att jag går miste om del bilder då dessa göms i grupper med namn som jag inte hittar kopplingen till. Vore kanske en ide att tagga grupperna eller sortera in dom under huvudrubriker så att det blir lättare att hitta bland dom. Fenomenet att antalet grupper ökar kommer säkert att fortsätta och med det minskar chansen att hitta bra bilder i grupper med tex udda namn.
 

Shabbadang

Aktiv medlem
Jag håller med om att grupperna vuxit ordentligt och det är väl okej. Om man har ett special intresse som tex jag som är intresserad av natur- och djurbilder så kan jag uppleva att jag går miste om del bilder då dessa göms i grupper med namn som jag inte hittar kopplingen till. Vore kanske en ide att tagga grupperna eller sortera in dom under huvudrubriker så att det blir lättare att hitta bland dom. Fenomenet att antalet grupper ökar kommer säkert att fortsätta och med det minskar chansen att hitta bra bilder i grupper med tex udda namn.
Ja, men egentligen borde grupper med likartade intressen slås ihop. Det finns ingen anledning till att inte göra det. En anledning till att göra det är till exempel att det blir alltför få i varje grupp och att aktiviteten av den anledningen avstannar. Varför ska jag publicera en bild i en specialpool, där bara ett hundratal personer ser bilden, och kanske ingen bryr sig om att kommentera den? Om jag lägger in samma bild i vanliga Bildkritik.-poolen så kanske flera tusen ser tumnageln och i alla fall någon kommenterar bilden. Publiken blir alltså mindre ju fler pooler det blir.
 

MikSwe

Aktiv medlem
Ja, men egentligen borde grupper med likartade intressen slås ihop. ... Publiken blir alltså mindre ju fler pooler det blir.
Jag håller med i princip och därför tror jag småpoolerna dör ut så småningom.

Men det finns säkert många som inte känner sig riktigt hemma i de nuvarande grupperna och då kan det väl vara bra med flera grupper. Vilda djur och fåglar är rätt stor grupp, men i bland kan jag tycka att vissa typer av bilder dominerar och då hade det varit skönt att kunna välja eller välja bort de bilderna också.

Så ett utvecklat förslag är att skapa fler kategorier och sedan undergrupper i dessa kategorier. Så kan den som tittar klicka i / ur vilka undergrupper som skall öppnas när man väljer resp kategori.

Tex så kanske synpunkterna ökar om man har en bildkritikgrupp/kategori. Då är det kanske lättare att få mer detaljerade tips och feedback.
 

Shabbadang

Aktiv medlem
Jag håller med i princip och därför tror jag småpoolerna dör ut så småningom.
Jag tror också det. Men vägen dit kan vara plågsam, så därför är det bättre att ta ett organiserat grepp om det hela uppifrån.
Jag menar att ju längre kaoset varar desto fler hinner tappa intresset för Fotosidan.
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Vi vill inte sitta och överadministrera grupper, tvinga vissa att slå ihop sig tex, styra över innehållet.

Från början styrde vi över alla grupper, godkände vilka som fick startas och vilka regler som skulle gälla i dem. Det där höll inte i längden, dels var det tidskrävande och svårt, medlemmar blev sura när de inte fick starta en smal grupp för sitt specialintresse etc.

Ibland förekommer två liknande grupper för att de har samma motivintresse, men har valt att ligga på olika ambitionsnivå - en del vill ha mer dedikerade och erfarna medlemmar, där man får göra ansökan, andra är öppna för alla. Vi vill inte behöva sätta oss över detta och tex tvinga den mer krävande gruppen att öppna upp tex. Däremot bör ju namnet/beskrivningen spegla skillnaden så besökaren förstår.

Däremot hjälper vi förstås gärna till om det är två grupper som kommer på att man vill slå sina påsar ihop tex.
 

Steelace

Medlem
Jag startade en ny grupp för över ett halvt år sedan "Musikinstrument" som inte blev mycket av. Har meddelat medlemmar om beslutad nedläggning alternativt om någon vill ta över vid flertal tillfällen men ingen har svarat. Har även skrivit 3-4 mail till fotosidan och bett om borttagning av gruppen men inget svar!!?? Mycket märkligt. Iofs så spelar det mig ingen större roll men man undrar ju lite!

/Martin J.
 

Shabbadang

Aktiv medlem
Vi vill inte sitta och överadministrera grupper, tvinga vissa att slå ihop sig tex, styra över innehållet.

Från början styrde vi över alla grupper, godkände vilka som fick startas och vilka regler som skulle gälla i dem. Det där höll inte i längden, dels var det tidskrävande och svårt, medlemmar blev sura när de inte fick starta en smal grupp för sitt specialintresse etc.

Ibland förekommer två liknande grupper för att de har samma motivintresse, men har valt att ligga på olika ambitionsnivå - en del vill ha mer dedikerade och erfarna medlemmar, där man får göra ansökan, andra är öppna för alla. Vi vill inte behöva sätta oss över detta och tex tvinga den mer krävande gruppen att öppna upp tex. Däremot bör ju namnet/beskrivningen spegla skillnaden så besökaren förstår.

Däremot hjälper vi förstås gärna till om det är två grupper som kommer på att man vill slå sina påsar ihop tex.
Gör som ni vill, jag har i alla fall påtalat problemet. Men jag tycker absolut att ni kan ta och se över det. Det är ju faktiskt ledningen för sajten som avgör hur den ska fungera. Det går inte bara att två sina händer och tro att allt är frid och fröjd.
 
ANNONS