Gammal 2012-03-29, 16:28   #2311

jorgene skrev: Du trodde väl inte på fullt allvar att du skulle få en kamera som D800 på datumet för leveransstart? Är det här det första kamerasläppet du köar för?
Konstigt att canonisterna fick sina, även dom som inte ens stod i kö, japan photo hade t.o.m 2 exemplar i butik igår, obokade och allt. Ingen kan övertyga mig om annat än att Canon har skött leveransstarten mycket bättre än Nikon. Jag har ett råd till alla som försöker ge mig råd. VAR ALLTID ÄRLIGA MOT ER SJÄLVA =D Ok om det nu är ett enormt tryck på D800 och halva sverige vill ha den, men varför har då knappt några fått den, inklusive NPS och NPU kunder? Svaret är enkelt, Nikon har gjort bort sig med leveranserna. Säger inte att Canon gör bättre kameror, knappast, utan att dom i alla fall denna gång skötte leveranserna bättre. Menar inget annat.
Besvara med citat   
Gammal 2012-03-29, 16:33   #2312

Klart att de få som vill ha 5D III får dem, de skulle säkert kunna få två var om man ser på skillnaden i kö mot D800 ;-)

Nä men skämt å sido, du kommer att få din kamera Phool! När du har haft den i en månad kommer du att ha glömt att det ens fanns en tid innan D800, det kommer bara att vara ett mörkt töcken i fjärran :-)
Besvara med citat   
Gammal 2012-03-29, 16:51   #2313

Helmetrock skrev: Klart att de få som vill ha 5D III får dem, de skulle säkert kunna få två var om man ser på skillnaden i kö mot D800 ;-)

Nä men skämt å sido, du kommer att få din kamera Phool! När du har haft den i en månad kommer du att ha glömt att det ens fanns en tid innan D800, det kommer bara att vara ett mörkt töcken i fjärran :-)
Jag vill inte ha nåt annat än D800:an, men jag är hungrig, sitter vid matbordet och den snygga servitrisen kommer aldrig med maten. Restaurangen brevid har inte lika god mat, men där får jag i alla fall mitt käk. Restaurang 1 bjuder på kobe beef. Restaurang 2 bjuder på köttbullar med pulvermos. Men bättre att stilla hungern än inte alls =(
Besvara med citat   
Gammal 2012-03-29, 17:00   #2314

keckax skrev: Hmm, undras om man klarar sig särskilt länge utan en D800 ; )

/K
Troligtvis inte! Jag kan inte förstå hur jag kunnat leva utan D800 förut, ha ha!!

/Leif
Besvara med citat   
Gammal 2012-03-29, 17:25   #2315

Janne B skrev: Har du aldrig köpt någon ny bil någon gång? Snacka om att få vänta på leverans! Då pratar vi ändå om betydligt mer pengar. Men det är klart, en basutrustad Polo kan du väl få samma vecka ;-)
JB
Det går inte att jämföra en bil med Nikon D800. Bilen specialtillverkas till dig i den färg som du vill ha och med ditt val av inredning. Dessutom så kan du välja på en massa olika tillbehör, AC, konstantfarthållare, dragkrok mm mm.
Nikon D800 finns i ett utförande. Inget snack om att Nikon har klantat sig med leveranser igen.
Besvara med citat   
Gammal 2012-03-29, 17:57   #2316

Jepp Nikon har gjort bort sig en smula. Börjar de dessutom ändra priset så vete f*n om inte folk börjar gå till Canon
Besvara med citat   
Gammal 2012-03-29, 18:11   #2317

phool skrev: Konstigt att canonisterna fick sina, även dom som inte ens stod i kö, japan photo hade t.o.m 2 exemplar i butik igår, obokade och allt. Ingen kan övertyga mig om annat än att Canon har skött leveransstarten mycket bättre än Nikon. Jag har ett råd till alla som försöker ge mig råd. VAR ALLTID ÄRLIGA MOT ER SJÄLVA =D Ok om det nu är ett enormt tryck på D800 och halva sverige vill ha den, men varför har då knappt några fått den, inklusive NPS och NPU kunder? Svaret är enkelt, Nikon har gjort bort sig med leveranserna. Säger inte att Canon gör bättre kameror, knappast, utan att dom i alla fall denna gång skötte leveranserna bättre. Menar inget annat.
NPU har väll ingen förtur, eller har jag missat något, mig veterligen är det bara NPS
Besvara med citat   
Gammal 2012-03-29, 18:29   #2318

microo skrev: NPU har väll ingen förtur, eller har jag missat något, mig veterligen är det bara NPS
Nej, NPU har ingen förtur hos Nikon, men när jag var i kontakt med Cyberphoto så ville dom ha mitt NPU-nr. Jag tolkade det som att jag kunde få någon form av förtur hos dom.
Besvara med citat   
Gammal 2012-03-29, 18:36   #2319

Ett hett tips:

Fotografera med din gamla kamera så länge, den är lika bra som i förrgår. ;)
Besvara med citat   
Gammal 2012-03-29, 18:46   #2321
pet

phool skrev: Konstigt att canonisterna fick sina, även dom som inte ens stod i kö, japan photo hade t.o.m 2 exemplar i butik igår, obokade och allt. Ingen kan övertyga mig om annat än att Canon har skött leveransstarten mycket bättre än Nikon. Jag har ett råd till alla som försöker ge mig råd. VAR ALLTID ÄRLIGA MOT ER SJÄLVA =D Ok om det nu är ett enormt tryck på D800 och halva sverige vill ha den, men varför har då knappt några fått den, inklusive NPS och NPU kunder? Svaret är enkelt, Nikon har gjort bort sig med leveranserna. Säger inte att Canon gör bättre kameror, knappast, utan att dom i alla fall denna gång skötte leveranserna bättre. Menar inget annat.
Går inte att jämföra....det är första gången Nikon erbjuder en högupplöst FF med filmfunktion mm i denna prisklassen...en mycket efterlängtade kamera av många Nikonanvändare.
När Canon kom med 5D MarkII så var det samma sak som det är med D800 nu...grymma köer o riktigt långa väntetider...att det inte är så långa köer på 5D MarkIII beror främst på att dom flesta Canonanvändarna som köper denna typen av kamera sitter redan på en 5D MarkII o avvaktar ett tag eller hoppar 5D MarIII helt då det är för liten uppgradering.

Hade Nikon tex sedan tidigare haft en D700 med tex 25mp o filmfunktion mm så hade garanterat köerna o väntetiden inte varit lika lång på D800an som det är i dagsläget.

Jag tycker du ska vänta....det är ju som sagt Nikon D800 som du suktar efter så köper du en Canon 5D MarkIII så kommer du garanterat att ångra dig senare då det inte är den kameran du egentligen vill ha.
Besvara med citat   
Gammal 2012-03-29, 19:06   #2322

pet skrev: Jag tycker du ska vänta....det är ju som sagt Nikon D800 som du suktar efter så köper du en Canon 5D MarkIII så kommer du garanterat att ångra dig senare då det inte är den kameran du egentligen vill ha.
Håller med dig fullt ut men citerar bara en del av ditt inlägg. Jag vet ju samtidigt att båda kamerorna skulle göra mig grymt nöjd för många år framöver. Personligen har jag alltd haft Nikon för menyerna och ergonomins skull. D800 kommer att har bättre bildkvalité än nya femman också. Men handen på hjärtat om en 5dmk2 duger till en 100ggr bättre fotograf än mig så kommer nog trean som på alla vis är bättre att duga åt mig för många år framöver. Det som gör ont är att behöva betala 7000:- mer för en kamera som jag innerst inne vet är "sämre" men jag var nöjd med min D7000, sålde den för att jag ville ha större sökare, större hus och fullformat, jag köpte D700 fick större sökare, större hus men ingen filmfunktion som jag började sakna. 5D3 är bättre än både D700 och D7000 på alla sätt förutom kanske DR jämnfört mot D7000. Så då får jag ju en kamera som inte saknar nåt. Tråkigt att den kostar skjortan, men jag har bestämt mig, kommer inte Nikon med besked om nånting nytt under nästa vecka så köper jag 5D3.
Besvara med citat   
Gammal 2012-03-29, 20:20   #2323

jag får min imorgon har fått det 100% bekräftat idag den är postad.
Besvara med citat   
Gammal 2012-03-29, 20:25   #2324

Fråga
phool skrev: Håller med dig fullt ut men citerar bara en del av ditt inlägg. Jag vet ju samtidigt att båda kamerorna skulle göra mig grymt nöjd för många år framöver. Personligen har jag alltd haft Nikon för menyerna och ergonomins skull. D800 kommer att har bättre bildkvalité än nya femman också. Men handen på hjärtat om en 5dmk2 duger till en 100ggr bättre fotograf än mig så kommer nog trean som på alla vis är bättre att duga åt mig för många år framöver. Det som gör ont är att behöva betala 7000:- mer för en kamera som jag innerst inne vet är "sämre" men jag var nöjd med min D7000, sålde den för att jag ville ha större sökare, större hus och fullformat, jag köpte D700 fick större sökare, större hus men ingen filmfunktion som jag började sakna. 5D3 är bättre än både D700 och D7000 på alla sätt förutom kanske DR jämnfört mot D7000. Så då får jag ju en kamera som inte saknar nåt. Tråkigt att den kostar skjortan, men jag har bestämt mig, kommer inte Nikon med besked om nånting nytt under nästa vecka så köper jag 5D3.
En fråga bara.........Har du något viktigt inbokat å fotografera? Annars ha lite is i magen å vänta några veckor med kamera inköp. OM du har kvar D700 kör med den om du nu inte behöver tillverka någon gigantisk plansch................
Besvara med citat   
Gammal 2012-03-29, 20:25   #2325

Men med tanke på hur kåta alla är på D800an så är det ju inte så konstigt att dom har så stora problem med att leverera till precis alla som vill ha.
O sen kanske det iofs är så att Nikon har läst överallt på alla forum innan dom släppte kameran o sett alla som väldigt bestämt sagt att dom INTE ville ha nån 36 mpix kamera, så då tänkte dom väl att det skulle vara lugnt, meeen när den släpptes blev det ju tydligen helt andra bullar. Såna bullar som dom vekrligen inte var beredda på... Tror iaf inte jag har sett nåt sånt här tryck på en kamera förut.
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:51.

Aifo AB - Elinchrom D-Lite RX ONE studioblixt