|
|
#1 |
|
|
Kitobjektiv eller inte
Hej
Jag ska köpa en Pentax k-5. Jag har redan införskaffat en Sigma 18-50 2.8 och nu undrar jag vad ni tycker om kit objektivet 18-55 WR. Är det lönt att köpa det bara för att ha vid dåligt väder? |
| Besvara med citat |
|
|
#2 |
|
|
objektiv
nej
lma |
| Besvara med citat |
|
|
#3 |
|
|
Ja. När jag köpte K5 kostade kitet med objektivet ca 400:- mer än bara kamerahuset. Det tycker jag det är värt att ha det i reserv eller vid dåligt väder.
:-) Hälsn Maria |
| Besvara med citat |
|
|
#4 |
|
|
Pris skillnaden är idag ca 1000kr. Hade det varit 500 eller mindre hade jag inte tvekat.
|
| Besvara med citat |
|
|
#5 |
|
|
Du kan nog hitta det beg för 500kr.
|
| Besvara med citat |
|
|
#6 |
|
|
Jag skulle ha slagit till. Har ägt det och sedan sålt det, vilket jag ångrar. Det väger i princip inget, är otroligt smidigt, det zoomar ju inte ut fysiskt, och skärpan kan man faktiskt inte gnälla över när man bländar ner.
Min slutsats är att som "uteobjektiv", dvs för landskap, rese och dokumentation funkar det fint. Man kanske ska försöka undvika ytterlägena, det distar en del och vinjetterar med polfilter. |
| Besvara med citat |
|
|
#7 |
|
|
Jag brukar lägga på 500 för att få WR-objektivet. Har använt det flera gånger i regn och liknande och tycker det är helt ok och definitivt värt 500. Om det nu kostar mer är det tveksamt. Såg att man fick fina 18-135 WR hos Fotokungen för bara drygt 3000 om man köpte tillsammans med hus, det objektivet använder jag mycket.
|
| Besvara med citat |
|
|
#8 |
|
|
Men hur bra/dålig är 18-135:an? Har sneglat på den ett tag, men recensionerna som finns på nätet har fått mig att avstå hittills. Hade tänkt att ha den på resor som komplement till några små limiteds...
|
| Besvara med citat |
|
|
#9 |
|
|
K5 med 18-55 WR kostar bara 300:- mer än endast huset på både cyberphoto och Scandinavian. Det tycker jag det är värt. Scandinavian hade i lager, inte cyber.
|
| Besvara med citat |
|
|
#10 |
|
|
Riktigt bra. Självklart inte lika knivskarp som 35an eller 200an, men bra nog, och i ett riktigt litet paket. Mitt absoluta favoritobjektiv sedan jag köpte det. Det ligger 4716 bilder i LR tagna med 18-135, och jag köpte objektivet i December 2011.
|
| Besvara med citat |
|
|
#11 |
|
|
Det funkar mycket bättre än dess rykte. Använder den, precis som du tänkt, på resor. Helst tillsammans med Tamron 70-300 för bra täckning av "alla" behov.
|
| Besvara med citat |
|
|
#12 |
|
|
Ok, tack. Får ev bli en beställning om jag hittar den till bra pris igen. Nu gick en del åt till att införskaffa ett d-bg4 som var perverst dyrt men omöjligt att hitta begagnat. ;)
|
| Besvara med citat |
|
|
#13 |
|
|
Jag handlade ett sånt via ebay, brand new och snorbilligt. Ville bara strö salt i såren :)
|
| Besvara med citat |
|
|
#14 |
|
|
Hehe.. Jo, letade ett bra tag där också men var tvungen att slå till till slut. ;)
|
| Besvara med citat |
|
|
#15 |
|
|
Ju mer jag använder kitobektivet ju mer gillar jag det. Det hamnar lätt långt ner i väskan av någon anledning men nästan varje gång det är dåligt väder åker det på (mitt enda WR) och jag blir lika positivt överraskad varje gång.
|
| Besvara med citat |
![]() |
| Bokmärken |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | |
| Betygsätt det här ämnet | |
|
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:06.
Sök i forum
Forumkategorier
- Fototeknik
- Intresse / Inriktning
- Bilden i fokus
- Efter exponeringen
- Handla
- Utrustningsfrågor
- Foto som jobb (eller vägen dit)
- Fotosidan.se
- Annat
- Grupper och Klubbar