Fotosidans Forum
>
Utrustningsfrågor
>
Nikon Pro - kameror , objektiv, tillbehör
>
Äntligen Nikon D800
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Betygsätt ämne |
|
|
#3346 |
|
|
Har denna varit uppe i tråden?
http://www.robgalbraith.com/bins/con...=7-11676-12555 Kanske borde rikta in sig på D800e istället... |
| Besvara med citat |
|
|
#3347 |
|
|
Ah ok, ja då skiljer onekligen åsikterna sig åt en gnutta :) Och nej, jag har absolut inte sett något som tyder på att D800 skulle VARA dåligt bygg, endast det högst ovetenskapliga mätvärde jag tidigare nämnt ^^ Hade varit riktigt tappat av Nikon att ta ett steg tillbaka gällande kvalitet, och det kännso rimligt :)
|
| Besvara med citat |
|
|
#3348 |
|
|
Tvärtom menar du?
Inte så skoj att leta upp alla ställen med moiré och sen bara KANSKE kunna fixa det. |
| Besvara med citat |
|
|
#3349 |
|
|
D800E verkar ha mer moire, D800 verkar också ha moire i dom fallen då D800E har den. Skärpan är dock påtagligt bättre på D800E i många fall. Jag är mitt i en beslutsångest just nu.
/Karl |
| Besvara med citat |
|
|
#3350 |
|
|
För er som har fotouppgrag och liknande kan jag förstå att man inte vill sitta och leta moire. För mig som är en glad amatör däremot.. hmmm...
|
| Besvara med citat |
|
|
#3351 |
|
|
Precis, antingen blir bilden konverterad till webstorlek och då är problemet säkert ett ickeproblem med bägge kamerorna. Annars om bilden i alla fall inte klaras av i ViewNX2 så att det tyngre kavaleriet måste in, så lägger jag i dom flesta fall ca 30min på en bild.
Är man totalallergiker mot moire på 100%-cropnivå så kommer man i vilket fall få lägga tid på det med en D800. /Karl |
| Besvara med citat |
|
|
#3352 |
|
|
20 dagar före mig alltså, undrar om det innebär 20 dagar i leveransläge också
;-) Har ställt in mig på att tillbringa sommaren UTAN D800 :-( |
| Besvara med citat |
|
|
#3353 |
|
|
Behöver råd!
Jag har fått tag i en D800e för omgående leverans (27990 kr). Väntar egentligen på en beställning på D800 (21990 kr) hos Japanphoto. Gör jag bort mig med en e-version? Kommer moire att bli ett problem? Jag är en amatör som fotar mycket blommor och landskap. Pengarna är egentligen inget problem... vill inte vara dryg på något sätt men om man köper en kamera för 22000 så har man råd även med en kamera för 28000... annars kanske man är i lite fel prisklass. Har ni några skräckexempel på bilder med mycket moire? Allmänna tips? |
| Besvara med citat |
|
|
#3354 |
|
|
Fotar du mycket motiv med små återkommande mönster så vänta på din D800, fotar du mycket natur och andra motiv där raka ränder/mönster inte förekommer så slå till.
|
| Besvara med citat |
|
|
#3355 |
|
|
Blir det inte ett problem även med natur?
Menar det är ju alla möjliga mönster t ex bark på träd |
| Besvara med citat |
|
|
#3356 |
|
|
Njäe, de mönster där moiré förekommer är av mer "mekanisk" art (alltså människoproducerad) t.ex. många smala linjer med små mellanrum, på håll kan t.ex. persienner producera moiré, eller räfflade tak, eller kläder med linjerade mönster i tyget eller tryck. Har aldrig sett några naturmotiv med moiréproblem.
|
| Besvara med citat |
|
|
#3357 |
|
|
Ok, och om jag skulle fota en bild där moire uppkommer så löser jag det relativt enkelt med ett verktyg i PS/LR?
Eller är det vanligt förekommenade att man inte kan rätta en bild i efterhand? |
| Besvara med citat |
|
|
#3358 |
|
|
Kläder brukar kunna lösas, värre är det med saker som innehåller mer komplicerade mönster med skuggor och dylikt. Så det beror lite på. Men som sagt, det beror på vad du fotograferar mest, en naturfotograf kommer sannolikt aldrig stöta på moiré t.ex. medan en stadsfotograf eller någon som fotograferar kläder kommer göra det då och då.
|
| Besvara med citat |
|
|
#3359 |
|
|
Fåglars vingdräckt kan ge det med min D7000 i vissa lägen
|
| Besvara med citat |
|
|
#3360 |
|
|
Ni som har kameran, hur långt har ni kommit i tester med blixt?
Jag kör fortfarande med min SB-800 på min D7000. Testade SB-900, men gillade inte den. Har någon testat SB-910 med D800? |
| Besvara med citat |
![]() |
| Bokmärken |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | |
| Betygsätt det här ämnet | |
|
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:39.
Sök i forum
Forumkategorier
- Fototeknik
- Intresse / Inriktning
- Bilden i fokus
- Efter exponeringen
- Handla
- Utrustningsfrågor
- Foto som jobb (eller vägen dit)
- Fotosidan.se
- Annat
- Grupper och Klubbar