Gammal 2012-05-04, 00:01   #496

skog1s skrev: Men när det gäller prestanda per krona. Så rånar äpplet en rakt av ;)
Om du räknar prestanda i termer av "kalorier per krona" så visst, då kan strösocker vara den billigaste maten. Men räknar du är alla aspekter så blir det mer komplicerat. Jämför två likvärdiga maskiner fullt ut, inklusive alla ägarkostnader så är Apples produkter oftast billigare.
Inte för att det spelar mig någon roll - så länge det finns något sätt så skulle jag gärna betala extra för att slippa konfronteras med det imbecilla gränssnitt som Microsoft erbjuder, men det är ju en extra bonus att slå två flugor i en smäll - både det bästa och det billigaste samtidigt.
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-07, 16:48   #497

peranders skrev: Vad är ett opersonligt respektive personligt system?

Medelvärdet av dessa punkter blir väl noll?
Han menar att alla med PC har sin egen unika uppsättning av virus, trojaner mm som gör att datorn kraschar och måste förses med ett värdelöst virusprogram med en enorm helt meningslös databas som ändå inte innehåller info om det virus man drabbats av. Och när man väl formaterat och installerat om datorn så kommer ett mail om att för ynka 1500 spänn så kan du nu få skydd mot ett virus som du redan haft för två månader sedan...

Personlig användarupplevelse är inte alltid synonymt med positiv användarupplevelse.

/m
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-07, 17:24   #498

Matte_J skrev: Om du räknar prestanda i termer av "kalorier per krona" så visst, då kan strösocker vara den billigaste maten. Men räknar du är alla aspekter så blir det mer komplicerat. Jämför två likvärdiga maskiner fullt ut, inklusive alla ägarkostnader så är Apples produkter oftast billigare.
Inte för att det spelar mig någon roll - så länge det finns något sätt så skulle jag gärna betala extra för att slippa konfronteras med det imbecilla gränssnitt som Microsoft erbjuder, men det är ju en extra bonus att slå två flugor i en smäll - både det bästa och det billigaste samtidigt.
Men det "Imbecilla gränssnitt som Microsoft erbjuder" finns inte längre! Inte alls, bygger man sin egen dator med väl vald hårdvara, och installerar OS (läs: win7) rätt. Så har du en maskin som går som en klocka!

Och bara det att kunna ha nöjet att bygga sin egen dator, är väldigt tillfredsställande.
Och jo! Jag sitter både på OS X, Win och Linux! Gillar alla system, då dom har något alla, inte som många här som har Applefeber och vill höja dom till en grej som var aktuell för många år sen! Men det är klart, har man bytat ut sin gamla windows Xp dator som blåskärmade hela tiden mot en mac, så förstår jag att man inte hänger med i utvecklingen på tekniksidan på "andra sidan" ;)

Och jag håller med om att Microsoft hade problem med mycket på XP/Vista tiden!
Men den tiden är förbi. Annars är det S B S (och det gäller OS X med)

Så vad betalar man för? Jo många betalar för ett OS som dom är vana vid och trivs med, men att dom betalar många extra tusenlappar för hårdvaran/Äpplet, är så sant!
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-07, 17:33   #499

Varför går viss SW så fruktansvärt segt vid uppstart på OSX? Tänker på t.ex. MS Office 2011 for Mac och Autocad. Någon som vet?
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-07, 17:46   #500

EJM68 skrev: Varför går viss SW så fruktansvärt segt vid uppstart på OSX? Tänker på t.ex. MS Office 2011 for Mac och Autocad. Någon som vet?
OS/X laddar betydligt färre saker vid start av operativet, vilket gör att operativsystemet kallstartar väldigt snabbt. Sedan går det långsammare att ladda i stort sett vilket program som helst.

Seagate hade en riktigt bra video på sin hemsida där dom jämförde ett antal PC-system med olika hårddiskar och en MBA var med som referens. OS/X bootade 2 sek snabbar än systemet med Seagates SSD. Sedan körde dom ett macro som öppnade ett program gjorde något där och så stängde programmet och startade ett till kanske 10-15 program totalt. MBAn var då nästan lika långsam som 5400snurrdisksystemet och SSD-systemet var mer än dubbelt så snabbt.

/Karl
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-07, 18:17   #501

EJM68 skrev: Varför går viss SW så fruktansvärt segt vid uppstart på OSX? Tänker på t.ex. MS Office 2011 for Mac och Autocad. Någon som vet?
När du skriver "OS X" så har man inte så mycket att gå på! Vilken Mac dator sitter du på? Vilka Spec har den?
Har du uppdaterat hårdvaran på den nånting ? Sitter du på 2GB ram och en mekanisk hårddisk, eller 8GB ram och SSD?
Helt klart att det beror på hårdvaran!
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-07, 18:19   #502

skog1s skrev: Men det "Imbecilla gränssnitt som Microsoft erbjuder" finns inte längre! Inte alls, bygger man sin egen dator med väl vald hårdvara, och installerar OS (läs: win7) rätt. Så har du en maskin som går som en klocka!

Och bara det att kunna ha nöjet att bygga sin egen dator, är väldigt tillfredsställande.
Och jo! Jag sitter både på OS X, Win och Linux! Gillar alla system, då dom har något alla, inte som många här som har Applefeber och vill höja dom till en grej som var aktuell för många år sen! Men det är klart, har man bytat ut sin gamla windows Xp dator som blåskärmade hela tiden mot en mac, så förstår jag att man inte hänger med i utvecklingen på tekniksidan på "andra sidan" ;)

Och jag håller med om att Microsoft hade problem med mycket på XP/Vista tiden!
Men den tiden är förbi. Annars är det S B S (och det gäller OS X med)

Så vad betalar man för? Jo många betalar för ett OS som dom är vana vid och trivs med, men att dom betalar många extra tusenlappar för hårdvaran/Äpplet, är så sant!
Gränssnittet har förvisso förbättrats till viss del i Windows 7, men de grundläggande problemen finns kvar. Jag vet inte om vi menar olika saker med gränssnitt, men det jag menar är inte "knapparnas och blingblingets utseende" utan hela upplägget, språket och tankesättet. Apple satsar stora resurser på att förstå hur människor tänker och fungerar och försöker anpassa gränssnittet mellan maskin och användare efter det. Microsoft prioriterar inte sånt - om de inte behärskar tänket eller bara struntar i det vet jag inte, men resultatet blir detsamma. MacOS är inte alls perfekt på något vis, men det ligger hästlängder före Windows, om nu ens Windows strävar åt det hållet. Naturligtvis är man olika och prioriterar olika saker, det förstår jag. Det gäller ju musik, böcker, bilar, mat bostäder, kläder och allt vi sysslar med. Vissa älskar enkla deckare som Liza Marklunds, andra hatar dem pga av det platta språket och de stereotypa karaktärerna och den förutsägbara och stela dramaturgin. På samma sätt förstår jag att det finns många som står ut med (eler tom gillar) gränssnittet i Windows, medan jag ser det som operativsystemens Liza Marklund - säljer bra, funkar för de flesta men inte för oss som vant sig med att ställa lite högre krav.

Att bygga dator intresserar mig ungefär lika mycket som att bygga min kamera, ryggsäck, bil eller telefon - dvs vore säkert en jättekul hobby, men såna har jag redan massor av. Däremot förstår jag att det kan vara ett "intresse i intresset" för vissa, men jag kunde inte bry mig mindre. Trots att jag till vardags jobbar i it-branschen - till största del faktiskt med Windows och Linux. Därför vet jag att Windows kan vara stabilt och fungera bra, kanske enda alternativet när man som jag jobbar med lågbudgetmiljöer, ofta rekonditionerade datorer och opensource-lösningar. Jag har inte sett en blåskärm på år och dag och tycker att det mesta fungerar ganska bra på de flesta maskiner. Men jag gillar inte Windows helt enkelt. Det möter inte upp mot mina krav på kommunikation med maskinen. Det är som att ha en dum kompis som man aldrig riktigt fattar vad han menar.
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-07, 18:21   #503

Office paketet förstår jag att det går segt. Dåligt programmerat.

Mac'ens baksida har varit att just Cad program aldrig riktigt har varit tänkt att köras på Mac.
Skitkodat m.a.o
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-07, 18:51   #504

Verkar vara dåligt skriven kod i Adobe's programvaror också. Blev djupt besviken när Lightroom4 segar lika långsamt på en första gen Macpro Intel med 10 gb ram och dubbla 2,66 med dubbla kärnor, som på en alldeles ny MacBook PRO 15" fyrkärnig 2,2 med 16 gb ram och ssd. Till och med så att badbollen snurrar till lite då och då.
Eller så är det så att macarna endast ska köras av Apple's egna programvaror, för att få lite speed.
Är inne på min fjärde Mac nu, det är en hatkärlek. Har man väl köpt är det svårt att byta. Men visst fan är det till att måla in sig i ett hörn med Mac. Djävligt bra grejor men inte värda hälften av vad de kostar. Men extremt svårt att gå i från.

Innan senaste köpet av min MacBook PRO så övervägde jag att satsa på Pc. Fanns en hel del som var riktigt trevliga, och Win7 är riktigt bra. Det föll på att jag använder firewire 800. Hittade inga pc med den anslutningen. Så det fick bli till att tulla på pensionspengarna får att få råd till en ny Mac. Över 20 000:- hade fått en pc för hälften om de bara hade haft firewire 800.

Så inte fan är de värda sitt pris, det är bara löjligt att påstå.
Har ångrat mina köp många gånger, kunde lagt pengarna på en massa fotoutrustningar istället. Men har man väl investerat så är det nästan omöjligt att gå ifrån. För det är något som gör att man vill ha grejorna, vet inte vad, måste vara något psykologiskt. Så det kan man väl säga Apple har lyckats med. I övrigt så är de inte bättre än något annat.
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-07, 19:18   #505

Studiomats skrev: Verkar vara dåligt skriven kod i Adobe's programvaror också.
Adobe måste ha dom sämsta programmerarna, gäller inte bara CS-suiterna.

Jag hade inte bootat om min Windows 7-maskin på 3 månader under vilken tid jag installerat ett antal Windowsuppdateringar och uppdaterat ATI-drivrutinerna till grafikkortet 3 gånger. Så kommer det en uppdatering till Adobe reader som kräver att jag bootar om, man kan ju bli lite less för mindre.

/Karl
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-07, 19:50   #506

Matte_J skrev: Gränssnittet har förvisso förbättrats till viss del i Windows 7, men de grundläggande problemen finns kvar.
Nämn några problem du syftar på.
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-07, 19:53   #507

Falumas skrev: Adobe måste ha dom sämsta programmerarna, gäller inte bara CS-suiterna.

Jag hade inte bootat om min Windows 7-maskin på 3 månader under vilken tid jag installerat ett antal Windowsuppdateringar och uppdaterat ATI-drivrutinerna till grafikkortet 3 gånger. Så kommer det en uppdatering till Adobe reader som kräver att jag bootar om, man kan ju bli lite less för mindre.

/Karl
Testa PDF-XchangeViewer...MYCKET trevligare än Adobes skruttiga Reader, om du nu inte har några särskilda anledningar till varför du kör just den.
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-07, 20:03   #508

ebermark skrev: Testa PDF-XchangeViewer...MYCKET trevligare än Adobes skruttiga Reader, om du nu inte har några särskilda anledningar till varför du kör just den.
Jag har haft problem med formulär med många av dom andra. Har inte testat den du nämner.

/Karl
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-07, 20:05   #509

martinator skrev: Han menar att alla med PC har sin egen unika uppsättning av virus, trojaner mm som gör att datorn kraschar och måste förses med ett värdelöst virusprogram med en enorm helt meningslös databas som ändå inte innehåller info om det virus man drabbats av. Och när man väl formaterat och installerat om datorn så kommer ett mail om att för ynka 1500 spänn så kan du nu få skydd mot ett virus som du redan haft för två månader sedan...

Personlig användarupplevelse är inte alltid synonymt med positiv användarupplevelse.

/m
Att detta är "personligt system" det hade jag inte kunnat ha räknat ut. Fast argumentationen att det är fördelar med personligt system och samtidigt nackdelar, förstår inte. Jag är nog för gammal för att hänga med.
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-07, 20:45   #510

Falumas skrev: Adobe måste ha dom sämsta programmerarna, gäller inte bara CS-suiterna.

/Karl
Uppdaterade precis Adobe Flash och Office 2011 på min Mac och behövde inte starta om. Kan faktiskt inte påminna mig om att jag behövt starta om Mac:en någon gång pga en programuppdatering. Uppdatering av OSX kräver dock omstart.
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:32.

Aifo AB - Lastolite Megaparaply till Minipris

Stort sortiment av bakgrunder!