|
|
#16 |
|
|
Visst blir det bättre. Viktigt är att du inte har ljuskällor som är starkare än skärmen i rummet. Då kommer ditt färgseende ställas efter skärmens färgbalans.
Stefan |
| Besvara med citat |
|
|
#17 |
|
|
Enligt mig är det heller inte så viktigt att allt är perfekt när man håller på med foto, där räcker det att oftast att allt är bra. En dålig oprofilerad skärm lämnar ofta mycket åt slumpen, med en bra profilerad skärm så kommer man långt.
Dom som behöver den perfekta omgivningen är grafiska designers. Färgfel blir ofta mer påtagliga när man jobbar med stora enfärgade ytor jämte varandra än foton som oftast i vilket fall är en sjuhelsikes massa olika färger. /Karl |
| Besvara med citat |
|
|
#18 |
|
|
Glöm inte repro/tryckerier...
Återigen så hamnar man i diskussionen om vad som är tillräckligt. Fotografer jobbar sällan direkt mot tryckpress. De har färre variabler att ta hänsyn till om det bara ska bli bra utskrifter på den egna skrivare. De behöver inte matcha mot något endast uppelvas som subjektivt snyggt. Därför att det svårt att förklara hur kritsikt det verkligen är för andra som jobbar mot fler enheter och där hela kedjan måste funka. Min favoritkommentar som visar hur svår diskussionen är. En chef jag hade köpte en Epson för att vi skulle kunna köra egna provtryck. Han ville ha den kalibrerad så provtrycken inte bar blev bra, utan tom bättre än det förväntade trycket!?! Sen skulle han ha med det vid intag och få tryckarna att skruva på pressen så att resultatet från pressen kom så nära "provtrycket" som möjligt. Någonstans i den häraden upplever jag att många fotografer här tänker. /m |
| Besvara med citat |
![]() |
| Bokmärken |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | |
| Betygsätt det här ämnet | |
|
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:36.
Sök i forum
Forumkategorier
- Fototeknik
- Intresse / Inriktning
- Bilden i fokus
- Efter exponeringen
- Handla
- Utrustningsfrågor
- Foto som jobb (eller vägen dit)
- Fotosidan.se
- Annat
- Grupper och Klubbar