Gammal 2012-05-15, 15:28   #31

levitte skrev: Hur stilla står du, tror du? Med tanke på att stora bländaröppningar ger väldigt tunnt skärpedjup (vi pratar millimeter på nära håll) så bör man ju fundera på vad som händer mellan tillfället som kameran har hittat fokus och tillfället du trycker ned avtryckaren. Man ska nog även fundera på vad som händer när du trycker ned avtryckaren, inklusive vad som händer med din kropp. Minsta darrning eller förflyttning åt något håll innebär att fokus hamnar någon annanstans än det du nyss mätte.

Mvh,
Richard
Hej Rickard,
Men det du nämner är ju lika relevant oavsett ljus. Eller?
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-15, 15:45   #32

fredric skrev: Hej Rickard,
Men det du nämner är ju lika relevant oavsett ljus. Eller?
Det stämmer. Upplever du att fokus blir bättre när du har ljusare omgivning?

Men du, du har ju egentligen inte berättat så värst mycket detaljer... för bilderna som du stör dig på kan det ju vara bra att veta vilken bländaröppning du faktiskt hade.

Mvh,
Richard ( stava det gärna med h )
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-15, 17:47   #33

levitte skrev: Det stämmer. Upplever du att fokus blir bättre när du har ljusare omgivning?

Men du, du har ju egentligen inte berättat så värst mycket detaljer... för bilderna som du stör dig på kan det ju vara bra att veta vilken bländaröppning du faktiskt hade.

Mvh,
Richard ( stava det gärna med h )

Hej Richard
Jag skrev tidigare att jag körde på 1.2 bländare, och ja, jag upplever att jag träffar fokus mycket oftare med bättre ljusförutsättningar.
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-15, 18:02   #34

fredric skrev: Hej Richard
Jag skrev tidigare att jag körde på 1.2 bländare, och ja, jag upplever att jag träffar fokus mycket oftare med bättre ljusförutsättningar.
Det säger sig självt att ju bättre ljus desto bättre fungerar autofokusen och ju större bländaröppning ett objektiv har desto lättare har den att fokusera då den kan släppa in mer ljus.
Sen att pricka rätt om man vill ha F:1.2 är oerhört svårt både för kameran och för fotografen samt att motivet bör vara för stilla.

/Stefan R. Nilsson
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-15, 18:53   #35

Jag tycker att det är otydligt om bilderna är oskarpa eller ur fokus.i hittils given beskrivning.

För de bilder du är missnöjd med. Fokuserade du på ögat? Kan du se ifall fokus har hamnat på nästippen, på örat eller någon annanstans?1/100 s är ingen garanti för att slippa skakoskärpa på 50 mm 1,6 ggr crop och pixelgranskning.

Petter ...
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:49.

Aifo AB - X-Rite ColorChecker Passport