Gammal 2012-05-17, 16:18   #16

frodolf skrev: Skönt att mysteriet löstes!

Vill säga något om temperatur på framkallningsvätskor och detaljer när det gäller framkallningen, eftersom det kom upp lite grann tidigare. Jag skaffade min första termometer för ett tag sedan och har "kört på känsla" innan dess. Jag har aldrig mig veterligen misslyckats för att det har diffat någon grad hit eller dit. Märker ingen skillnad alls sedan termometern hamnade i arsenalen. Samma sak med framkallningstiden, faktiskt. Men då kör jag oftast med xtol 1+3 och har ofta tider upp mot 15-20 minuter också.

Man kan göra foto till vetenskap och regler. Det viktiga är att man lär sig av misstag och sakta men säkert bygger upp en rutin. Och har kul!
/M
Äj precis. Håller med. Nu funkar allt.
Tempererar på känsla m.m..
Det blir som jag vill att de ska se ut, rätt skräpigt.. o "fult".

Brukar lägga upp lite bilder här ibland, om man vill se

http://robinhast.tumblr.com/

.../R
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-18, 00:22   #17

frodolf skrev: Skönt att mysteriet löstes!

Vill säga något om temperatur på framkallningsvätskor och detaljer när det gäller framkallningen, eftersom det kom upp lite grann tidigare. Jag skaffade min första termometer för ett tag sedan och har "kört på känsla" innan dess. Jag har aldrig mig veterligen misslyckats för att det har diffat någon grad hit eller dit. Märker ingen skillnad alls sedan termometern hamnade i arsenalen. Samma sak med framkallningstiden, faktiskt. Men då kör jag oftast med xtol 1+3 och har ofta tider upp mot 15-20 minuter också.

Man kan göra foto till vetenskap och regler. Det viktiga är att man lär sig av misstag och sakta men säkert bygger upp en rutin. Och har kul!
/M
Under 17 grader celsius(har jag för mig) så slutar Hydrokinon att vara verksamt.
Jag tror inte att Xtol innehåller Hydrokinon, som för övrigt är ett cancerframkallande ämne.
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-18, 11:12   #18

Litchen skrev: Äj precis. Håller med. Nu funkar allt.
Tempererar på känsla m.m..
Det blir som jag vill att de ska se ut, rätt skräpigt.. o "fult".

Brukar lägga upp lite bilder här ibland, om man vill se

http://robinhast.tumblr.com/

.../R
Fina bilder! Det verkar dumt att köra på känsla när en termometer och en klocka är såpass enkelt att hantera. Förr eller senare tar du någon pangbild som du sjabblar bort med usel framkallning. Det blir inte kul.
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-18, 15:28   #19

Makten skrev: Fina bilder! Det verkar dumt att köra på känsla när en termometer och en klocka är såpass enkelt att hantera. Förr eller senare tar du någon pangbild som du sjabblar bort med usel framkallning. Det blir inte kul.
Tack. Ja precis, Ne men klocka använder jag! annars hade det nog gått åt skogen.
Men termometer vet ja inte, man kan ju rätt enkelt känna hur 20-24 grader känns. Så fortsätter nog så.

Men som du säger, inte kul om man sjabblar bort nått...
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:13.

Aifo AB - X-Rite ColorChecker Passport

Stort sortiment av bakgrunder!