Gammal 2012-05-14, 00:14   #796

iSolen.se skrev: Det finns ett fäste över och under, kan väl vara för ett skydd.
Hmm, får noga undersökas. Jag laddade hem manualen för D4 och i den stod ingenting om något skydd som kunde monteras. Men finns det två fäste kanske det finns någon tredjepartsleverantör som tar fram något.

Någon som har använt något liknande LCDVF på en D3s? Blir det för klumpigt eller funkar det?
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-14, 00:24   #797

l1nd3c0n skrev: Hmm, får noga undersökas. Jag laddade hem manualen för D4 och i den stod ingenting om något skydd som kunde monteras. Men finns det två fäste kanske det finns någon tredjepartsleverantör som tar fram något.

Någon som har använt något liknande LCDVF på en D3s? Blir det för klumpigt eller funkar det?
Det är två jack i ovankant och ett i under-. Nåt måste de ju vara till för. Google hjälpte inte mycket.
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-14, 13:02   #798

Här har jag till min Nikon D3s och funkar bra:
http://fotofyndet.se/product_info.php?products_id=5255

Men den passar inte D4 med större display 3.2 tum

Ps tänkte bara som tips för oss som köar för D4 ännu ;)
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-14, 13:18   #799

WolandII skrev: Klart MM får lov att sälja D4, D800 eller vad f-n som helst ur sortimentet. Varför skulle de inte få det?

Jag var idag inne på MM i Lund och klämde både på D4 och D800E. Där låg flera kartonger med D800.

Vad kommer sådana rykten ifrån? Vem tjänar på att sprida sådan skit?
Nej, det är ingen generell självklarhet att vilken butik som helst får sälja vad som helst. Det finns vad jag vet inga direkt lagliga hinder, men när det gäller dyra prylar riktade till yrkesanvändare är det mer regel än undantag att bara utvalda - och utbildade - återförsäljare får leveranser av prylarna och därmed kan sälja dem. Det gäller allt från IT-system till grävmaskiner eller mer avancerade byggverktyg. Och kameror.

Det handlar om så enkla saker som att leverantörer, i det här fallet Nikon, ställer vissa krav på förkunskaper hos återförsäljare för mer avancerade produkter. Inget underligt i det tycker jag, och i slutändan i det stora hela bra för oss som köper grejerna. Det är inte kul att ställa frågor om en dyr och avancerad produkt och få svävande, okunniga eller direkt felaktiga svar från en försäljare som har dimmiga begrepp om vad det är de säljer. Det gäller oavsett om jag köper en Nikon D4 eller en Hilti TE 80-ATC. Eller en burk med takfärg för badrum.

Nu är det så vitt jag vet inga jättekrav Nikon ställer, mest att det skall finnas personal som fått utbildning på grejerna och kan svara på frågor om dem.
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-14, 16:54   #800

WolandII skrev: Klart MM får lov att sälja D4, D800 eller vad f-n som helst ur sortimentet. Varför skulle de inte få det?

Jag var idag inne på MM i Lund och klämde både på D4 och D800E. Där låg flera kartonger med D800.

Vad kommer sådana rykten ifrån? Vem tjänar på att sprida sådan skit?

Mvh
Av samma anledning som att inte vem som helst får sälja Bosch blåa yrkesverktyg.
Leverantören vill inte att vem som helst ska göra det.
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-14, 18:53   #801

Någon som har fått en D4 skickad från Japanphoto? Jag har stått 2:a i kö sedan Januari men inte fått någon. Känns som att jag blivit förbiåkt eller så har Nikon något ont mot Japanphoto.

Dessutom har jag läst att de senare kamerorna levererats utan minneskort och minneskortsläsare. Känns så där måste jag säga...
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-14, 19:27   #802

epacke skrev: Dessutom har jag läst att de senare kamerorna levererats utan minneskort och minneskortsläsare. Känns så där måste jag säga...
Den var ny för mig. Var det inte de första tre månaderna som den skulle ingå? Var en av anledningarna till att jag ställde mig i kön i mars :(

Annars verkar leveranserna fortsatt väääldigt tröga. Frågade SP idag igen och de hade fortfarande "många" kvar i NPS kön och då jag själv inte är NPS så får jag nog vänta ett bra tag ytterligare :(
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-16, 12:50   #803

Ni som har använt D4 ett tag nu.

Har inställningen på eran AF behövt korrigeras något. (fintuning)
Kanske Lasses kameraservice fått jobba på saken eller kör ni annars med det inbyggda systemet med finjusteringsinställningar mot resp. objektiv.

Inga barnsjukdomar/annat krångel med era nya kamerahus?

Tacksam för synpunkter !

Ps det posititva har jag redan tagit del av ;)
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-18, 09:18   #804

Ser att D800 ägare tydligen haft vissa problem med sin autofokus/vissa punkter...
Det är väl samma uppbyggnad/konstruktion som i D4:an?

Ja ja så länge det är tyst här får man tolka det som inga större problem då.... ;)
Allt går förhoppningsvis att justera i efterhand om det blir krångel.

Fasiken vad väntetiden går trögt.......
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-18, 16:55   #805

Tröttnat på kötid?
Idag 18.05.2012 - 16:02:23
Beställde jag följande från en Tysk handlare.
Nikon D4 5929.00 Euro

DHL levererar enligt uppgift i mitten på kommande vecka.

Beställde ett ex hos min lokale handlare som placerade mig i kö.
Men det är skillnad på NPS och NPU så någon köplats hade jag inte.
Tänkte inte på det....;-)
NPS kan jag inte bli med "bara" en D3. Eftersom det krävs 2 hus för att åtnjuta
lite bättre service men D4 får jag ju inte köpa....

Jag skiver någon rad om hur köpet fortlöper. Kanske fler än jag som funderar i samma banor.
Min D3 köptes i Tyskland utan problem.

Vill ju helst köpa i Sverige men nu har jag som god Nikonkund väntat tillräckligt.
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-23, 02:09   #806

alfred k skrev: Idag 18.05.2012 - 16:02:23
Beställde jag följande från en Tysk handlare.
Nikon D4 5929.00 Euro

DHL levererar enligt uppgift i mitten på kommande vecka.

Beställde ett ex hos min lokale handlare som placerade mig i kö.
Men det är skillnad på NPS och NPU så någon köplats hade jag inte.
Tänkte inte på det....;-)
NPS kan jag inte bli med "bara" en D3. Eftersom det krävs 2 hus för att åtnjuta
lite bättre service men D4 får jag ju inte köpa....

Jag skiver någon rad om hur köpet fortlöper. Kanske fler än jag som funderar i samma banor.
Min D3 köptes i Tyskland utan problem.

Vill ju helst köpa i Sverige men nu har jag som god Nikonkund väntat tillräckligt.
Idag 22/5 fick jag bekräftelse för mottagen betalning och att kameran
packas. Butiken återkommer med försändelsenummer.
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-24, 02:25   #807

Onsdag 23.05.12 18:24 ankom kameran hos speditören DHL.
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-24, 06:31   #808

alfred k skrev: Onsdag 23.05.12 18:24 ankom kameran hos speditören DHL.
Grattis! Nikon sverige menade att detta inte borde gå när jag mailade om att folk kunnat beställa från tyskland och få omgående utan att vara NPS. Nikon ljuger eller har noll koll.
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-24, 07:53   #809

Fråga Inköp från Tyskland!
Hejsan!

Har du någon webblänk att dela med dig av från t.ex. där du köpte din D4 från Tyskland?

(Är det ett krav att kameran köps just i Sverige för att man skall kunna välja svenska som språk i själva kamerahuset?)

MVH Alexander T !!
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-24, 08:13   #810

at1981 skrev: Hejsan!

Har du någon webblänk att dela med dig av från t.ex. där du köpte din D4 från Tyskland?

(Är det ett krav att kameran köps just i Sverige för att man skall kunna välja svenska som språk i själva kamerahuset?)

MVH Alexander T !!
Jag vet inte exakt hur det är med D4, men D70, D700, D200 och D300 har jag kört med svenska menyer trots att dom varit köpta på andra platser än Sverige (Schweiz, Hong Kong). Det borde med andra ord fungera även på D4. Om du tittar på din nuvarande kamera kan du välja mellan en massa världsspråk och bl.a. finska och svenska.

Klarar Nikon inte av danska och norska?

/Karl
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:12.

Aifo AB - Portabla batterier för studioblixtar

Alltid bra priser på Elinchrom