Gammal 2012-06-03, 16:38   #16

1/8 på personer är nog inte fotografens rörelseoskärpa problemet. Själv kör jag numera minst 1/125s på alla brännvidder under 120mm, särskilt när jag använder autoiso.

/Stefan R. Nilsson
Besvara med citat   
Gammal 2012-06-03, 17:01   #17

50/1.8 är ruggigt skarp, samma med 1.4:an också, har båda och tycker att dom är väldigt lika. Dock har 1.4:an finare bokeh.
Besvara med citat   
Gammal 2012-06-03, 17:21   #18

SD40T-2 skrev: Det håller jag inte alls med om Niklas, normalt brukar man ju ha som tumregel 1/50 för 50mm och det gäller ju Fullformat. Det motsvarar ju ungefär 1/90 sek för en cropkamera som vi talar om här och 50mm brännvidd. Dessutom är min erfarenhet att de här små lätta kamerorna är betydligt svårare att hålla still än de lite tyngre modellerna. Naturligtvis finns det personer som klarar att hålla still på längre tider, precis som det finns skyttar som är stadigare på handen än andra, men jag talade generellt och inte utifrån undantag.

Själv klarar jag ofta 1/15sek och ibland 1/8 med 35mm på 5DMk2 men på min Panasonic GX1 klarar jag inte alls samma tider med motsvarande brännvidder.
Tyvärr, din tumregel skulle ha gjort mej arbetslös för flera år sen :) Men det är väl drför dom ska sätta IS på alla jäkla linser numera för att folk är för lata för att lära sej plåta.
Besvara med citat   
Gammal 2012-06-03, 17:28   #19

rautio skrev: Tyvärr, din tumregel skulle ha gjort mej arbetslös för flera år sen :) Men det är väl drför dom ska sätta IS på alla jäkla linser numera för att folk är för lata för att lära sej plåta.
Nu är det inte min tumregel, utan en ganska vedertagen tumregel. Jag påpekade också att det finns undantag som du uppenbarligen tillhör ;-) Det är fortfarande bättre att försöka ge en lämplig tumregel som fungerar för de flesta och framförallt kanske för nybörjare och andra som inte har tänkt på vilka tider som är användbara. IS hjälper ju inte heller mot rörelseoskärpa så kortare tider är väl i det fallet ofta att föredra.
Besvara med citat   
Gammal 2012-06-03, 17:45   #20

Tummen ner Bra lins. Ett tag...
Hej! 50 mm 1.4 är kanon! Lite slö men funkar ändå till det mesta. På tal om funkar... Här kommer problemet som gör att Canon aldrig borde börjat sälja linsen från första början. Missar du stänga av af-knappen när du inte plåtar är det många som, precis som jag får en lins vars focus antingen dör direkt, alternativt funkar ett tag till och från för att slutligen helt upphör att funka. Har sökt på detta och det är så pass vanligt med problemet att jag menar att modellen är mer eller mindre felkonstruerad. Riktigt synd och hade det inte varit för detta hade det nog varit en Canons mest prisvärda linser.
Besvara med citat   
Gammal 2012-06-03, 19:17   #21

Andreas73 skrev: Hej! 50 mm 1.4 är kanon! Lite slö men funkar ändå till det mesta. På tal om funkar... Här kommer problemet som gör att Canon aldrig borde börjat sälja linsen från första början. Missar du stänga av af-knappen när du inte plåtar är det många som, precis som jag får en lins vars focus antingen dör direkt, alternativt funkar ett tag till och från för att slutligen helt upphör att funka. Har sökt på detta och det är så pass vanligt med problemet att jag menar att modellen är mer eller mindre felkonstruerad. Riktigt synd och hade det inte varit för detta hade det nog varit en Canons mest prisvärda linser.
Kan du förtydliga detta? Ska man ändra switchen på objektivet från AF till M när man inte plåtar???
Besvara med citat   
Gammal 2012-06-03, 19:24   #22

Hej! Ta en titt här! Kan vara att jag formulerar orsaken fel. Gjorde en sökning på...
Dead_Silent skrev: Kan du förtydliga detta? Ska man ändra switchen på objektivet från AF till M när man inte plåtar???
Hej! kan vara att jag formulerar orsaken fel. Gjorde en sökning på problemet (Problems with 50 mm 1,4 canon) och fick upp massor direkt. Här är en länk: http://www.flickr.com/groups/canon_5...7603775874649/

Tycker det suger rejält att en lins som ändå kostar några tusenlappar har ett sånt här fel som verkar ha med en dålig konstruktion att göra. Som sagt - när den funkar är den i mitt tycke en favoritlins men att den är så här känslig - då blir det lite rysk roulette...
Besvara med citat   
Gammal 2012-06-03, 19:32   #23

Problemet finns t.o.m. dokumenterat på youtube...
http://www.youtube.com/watch?v=eS5Xr9yoIHU
Besvara med citat   
Gammal 2012-06-03, 20:38   #24

Andreas73 skrev: Här kommer problemet som gör att Canon aldrig borde börjat sälja linsen från första början. Missar du stänga av af-knappen när du inte plåtar är det många som, precis som jag får en lins vars focus antingen dör direkt, alternativt funkar ett tag till och från för att slutligen helt upphör att funka. Har sökt på detta och det är så pass vanligt med problemet att jag menar att modellen är mer eller mindre felkonstruerad. Riktigt synd och hade det inte varit för detta hade det nog varit en Canons mest prisvärda linser.
Hmmm, hur lång tid kan man räkna med? Jag har haft min sen september förra året, och den funkar klockrent. Kan det ha med det jag nämnde tidigare, att den är känslig för stötar i framkant?

Mvh,
Richard
Besvara med citat   
Gammal 2012-06-03, 20:44   #25

Japp! Stötar i framkant känns....
levitte skrev: Hmmm, hur lång tid kan man räkna med? Jag har haft min sen september förra året, och den funkar klockrent. Kan det ha med det jag nämnde tidigare, att den är känslig för stötar i framkant?

Mvh,
Richard
Japp! Stötar i framkant känns bekant! Själv har jag varit väldigt varsam med linsen precis som jag är med alla andra grejer. Räcker med att ha den monterad på kameran i väskan och stöta mot något eller ha tight packning. Dåligt.
Besvara med citat   
Gammal 2012-06-03, 20:49   #26

Andreas73 skrev: Japp! Stötar i framkant känns bekant! Själv har jag varit väldigt varsam med linsen precis som jag är med alla andra grejer. Räcker med att ha den monterad på kameran i väskan och stöta mot något eller ha tight packning. Dåligt.
Mm, jag fick ju höra om det där väldigt tidigt, sen dess har jag som sagt ett motljusskydd på, och det stannar på.

Mvh,
Richard
Besvara med citat   
Gammal 2012-06-03, 22:21   #27

SD40T-2 skrev: OK, men då kommer det inte att bli bättre med något annat av de objektiv du nämner. Det gäller att hålla tillräckligt kort slutartid när du plåtar på fri hand.
Menar du att du inte får skarpa bilder på 1/90sek får du använda 1/125 eller kortare.
Tänk också på att fokuspunkten sträcker sig en bit utanför den markerade fokuspunktrutan i sökaren.
Så egentligen är det inte någon större skillnad på objektiven förutom byggkvalitén t.ex?
Besvara med citat   
Gammal 2012-06-03, 22:29   #28

Dessis skrev: Så egentligen är det inte någon större skillnad på objektiven förutom byggkvalitén t.ex?
Som nämnts i tråden så vinner du lite i ljusstyrka, 2/3 steg vilket inte är någon stor skillnad i tid.
Du får lite snyggare bakgrundsoskärpa och lite säkrare autofokus verkar det som, men några stora skillnader lär du inte se på bilderna. Egentligen kan man nog sammanfatta det som om allt är lite bättre, men inga revolutionerande skillnader.
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:18.

Aifo AB - Elinchrom D-Lite RX ONE studioblixt

Alltid bra priser på Elinchrom