|
|
#16 |
|
|
1/8 på personer är nog inte fotografens rörelseoskärpa problemet. Själv kör jag numera minst 1/125s på alla brännvidder under 120mm, särskilt när jag använder autoiso.
/Stefan R. Nilsson |
| Besvara med citat |
|
|
#17 |
|
|
50/1.8 är ruggigt skarp, samma med 1.4:an också, har båda och tycker att dom är väldigt lika. Dock har 1.4:an finare bokeh.
|
| Besvara med citat |
|
|
#18 |
|
|
Tyvärr, din tumregel skulle ha gjort mej arbetslös för flera år sen :) Men det är väl drför dom ska sätta IS på alla jäkla linser numera för att folk är för lata för att lära sej plåta.
|
| Besvara med citat |
|
|
#19 |
|
|
Nu är det inte min tumregel, utan en ganska vedertagen tumregel. Jag påpekade också att det finns undantag som du uppenbarligen tillhör ;-) Det är fortfarande bättre att försöka ge en lämplig tumregel som fungerar för de flesta och framförallt kanske för nybörjare och andra som inte har tänkt på vilka tider som är användbara. IS hjälper ju inte heller mot rörelseoskärpa så kortare tider är väl i det fallet ofta att föredra.
|
| Besvara med citat |
|
|
#20 |
|
|
Hej! 50 mm 1.4 är kanon! Lite slö men funkar ändå till det mesta. På tal om funkar... Här kommer problemet som gör att Canon aldrig borde börjat sälja linsen från första början. Missar du stänga av af-knappen när du inte plåtar är det många som, precis som jag får en lins vars focus antingen dör direkt, alternativt funkar ett tag till och från för att slutligen helt upphör att funka. Har sökt på detta och det är så pass vanligt med problemet att jag menar att modellen är mer eller mindre felkonstruerad. Riktigt synd och hade det inte varit för detta hade det nog varit en Canons mest prisvärda linser.
|
| Besvara med citat |
|
|
#21 |
|
|
Kan du förtydliga detta? Ska man ändra switchen på objektivet från AF till M när man inte plåtar???
|
| Besvara med citat |
|
|
#22 |
|
|
Hej! Ta en titt här! Kan vara att jag formulerar orsaken fel. Gjorde en sökning på...
Hej! kan vara att jag formulerar orsaken fel. Gjorde en sökning på problemet (Problems with 50 mm 1,4 canon) och fick upp massor direkt. Här är en länk: http://www.flickr.com/groups/canon_5...7603775874649/
Tycker det suger rejält att en lins som ändå kostar några tusenlappar har ett sånt här fel som verkar ha med en dålig konstruktion att göra. Som sagt - när den funkar är den i mitt tycke en favoritlins men att den är så här känslig - då blir det lite rysk roulette... |
| Besvara med citat |
|
|
#23 |
|
|
Problemet finns t.o.m. dokumenterat på youtube...
|
| Besvara med citat |
|
|
#24 |
|
|
Hmmm, hur lång tid kan man räkna med? Jag har haft min sen september förra året, och den funkar klockrent. Kan det ha med det jag nämnde tidigare, att den är känslig för stötar i framkant?
Mvh, Richard |
| Besvara med citat |
|
|
#25 |
|
|
Japp! Stötar i framkant känns....
Japp! Stötar i framkant känns bekant! Själv har jag varit väldigt varsam med linsen precis som jag är med alla andra grejer. Räcker med att ha den monterad på kameran i väskan och stöta mot något eller ha tight packning. Dåligt.
|
| Besvara med citat |
|
|
#26 |
|
|
Mm, jag fick ju höra om det där väldigt tidigt, sen dess har jag som sagt ett motljusskydd på, och det stannar på.
Mvh, Richard |
| Besvara med citat |
|
|
#27 |
|
|
Så egentligen är det inte någon större skillnad på objektiven förutom byggkvalitén t.ex?
|
| Besvara med citat |
|
|
#28 |
|
|
Som nämnts i tråden så vinner du lite i ljusstyrka, 2/3 steg vilket inte är någon stor skillnad i tid.
Du får lite snyggare bakgrundsoskärpa och lite säkrare autofokus verkar det som, men några stora skillnader lär du inte se på bilderna. Egentligen kan man nog sammanfatta det som om allt är lite bättre, men inga revolutionerande skillnader. |
| Besvara med citat |
![]() |
| Bokmärken |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | |
| Betygsätt det här ämnet | |
|
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:18.
Sök i forum
Forumkategorier
- Fototeknik
- Intresse / Inriktning
- Bilden i fokus
- Efter exponeringen
- Handla
- Utrustningsfrågor
- Foto som jobb (eller vägen dit)
- Fotosidan.se
- Annat
- Grupper och Klubbar