Fotosidans Forum
>
Utrustningsfrågor
>
Nikon Pro - kameror , objektiv, tillbehör
>
Äntligen Nikon D800
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Betygsätt ämne |
|
|
#4156 |
|
|
Det låter riktigt märkligt!
Om du testar att ha CF eller SD som primärfack, gör det någon skillnad? Det är ju en rätt avsevärd skillnad i hastighet mellan dem. På min D300s gör det stor skillnad, 17 eller 23 bilder innan bufferten är full. Och jo, kameran börjar skyffla till kortet så fort första bilden är tagen, ett snabbt kort kan göra att det går att ta ett par bilder till innan bufferten blir full. |
| Besvara med citat |
|
|
#4157 |
|
|
Kan vi snabbt lägga ner detta då det är fel. Kameran börjar skriva till korten direkt. Hur ska den veta hur många bilder du tänker ta? Och varför skulle den vänta?
Så enkelt är det. |
| Besvara med citat |
|
|
#4158 |
|
|
Får du bara ut 15 bilder med snabba kort, så är det något som är fel. Vad har du för minneskort?
/Karl |
| Besvara med citat |
|
|
#4159 |
|
|
Tydligen många missuppfattningar här.
Det ÄR så att minneskorten INTE påverkar buffertens kapacitet. Punkt slut. Bufferten (primärt minne) är inbydd i kameran, den fylls på och 'mellanlagrar' medans kameran börjar skicka vidare därifrån till sekundärt minne - alltså till minneskort. Den väntar förstås inte (det har jag aldrig heller påstått, det är du som gör det), MEN grejen är att bufferten fylls på och blir fullt väldigt snabbt. Under den tiden kameran smattrar i full hastighet (4 b/s) upp till sådär 15 bilder nånting, så skrivs det samtidigt vidare till minneskort, men bara ett par bilder hinner skrivas vidare till minneskort innan bufferten har blivit fullt under tiden, ca. 4 sekunder. Då börjar det sega och kameran tar visserligen fortafarande bilder, men med mycket längre tid emellan, allteftersom bilder har flyttats ut till minneskort och kan plockas bort från bufferten. Så även om man har världens absolut snabbaste minneskort kommer bufferten bli fullt och b/s sjunker drastiskt om man ändå fortsätter oavbrutet ta bilder i CH läge. Om man däremot släpper slutarknappen och låter kameran flytta ut bilder till minneskort och tömma bufferten (vilket tar ca 30 sek) då kan kameran prestera hels 4 b/s igen. Karl - de siffrorna som anges för 'Burst' i Rob Galbraith's tester anger inte antal bilder som ryms i buffert. Det står i beskrivningen: "The figure in the Burst column represents how many NEF + JPEG pictures the camera was able to take in 30 seconds." De låter kameran gå i 30 sekunder, så att kameran fyller buffert, påbörjar tömning till minneskort, och fortsätter ta bilder i hela 30 sekunder. Detta gör att det blir flera bilder som hinner gå igenom systemet. I mitt fall får jag ca 28 bilder i 'Burst' på 30 sekunder, vilket är riktigt bra enl tabellen. Men det har väldigt lite med buffertens kapacitet att göra. Bufferten är full såfort man inte längre får 4 b/s, vilket sker efter ca 4 sekunder. |
| Besvara med citat |
|
|
#4160 |
|
|
På fyra sekunder hinner kameran skriva 280MB till dom snabbaste korten, vilket borde ge plats till ca 8 nya bilder i bufferten och 2 sekund extra, på dom två sekunderna hinner kameran då skriva 120MB vilket är ca 4 bilder och 1sek extra.
Till ett långsamt kort hinner kameran skriva 12MB på 4sek vilket inte ger plats till ett endaste extra kort. Med ett snabbt kort borde det med andra ord ta 3-4sek (nästan dubbelt så länge) extra innan bufferten är full, jämfört med ett långsamt kort. (Om bufferten rymmer 16 bilder) /Karl |
| Besvara med citat |
|
|
#4161 |
|
|
Tittar man på vad t.ex. dpreview kommit fram för tider så börjar jag misstänka att Nikon mjukvaruspärrat så att FX läget inte får utnyttja utrymmet fullt ut.
Den behöver bara 21sek efter "fylld" buffert med RAW men 39sek med JPEG Large/Fine. Visst, den får jobba lite för att göra om till JPEG men den måste inte spara RAW till minneskortet så den borde i så fall tömma fortare när det är JPEG eftersom bufferten måste innehålla RAW och bara skriva JPEG till kortet, alltså halva(?) storleken. |
| Besvara med citat |
|
|
#4162 |
|
|
"Intressant" utveckling i england - amazon har i lager (2.499£) men play.com cancellerar sina preordrar (2.099£). Hoppas att det inte blir samma sak med japanphoto....
|
| Besvara med citat |
|
|
#4163 |
|
|
Många konstigheter på en gång här nu...
Benjamin: JPG : 40x36MP = 1440MP bilddata som ska passera genom elektroniken som hanterar filtyp och komprimering till kortläsare/skrivare i kameran RAW : 16x36MP = 576MP bilddata som ska flyttas. Jpg-komprimeringen sker inte förränn precis på slutet av kedjan, bilden transporteras inom systemet i stort sett som en ej komprimerad tiff. Det som ska flyttas med jpg är alltså ca 37MP data gånger 3x8bit färgdjup. För raw är detta 37MP data ggr 1x12 eller 1x14bit färgdjup. Bilddatan måste passera genom en kommunikationsbuss som antagligen då blir den begränsande faktorn när man kör jpg. 21s raw skulle egentligen blivit 21*(1440/576) = 53s, vilket betyder att busshastigheten är ca 100% högre än vad råfilen (ensam) behöver i systemet, en ganska rimlig avvägning anser jag. |
| Besvara med citat |
|
|
#4164 |
|
|
Nu är det inte svårare än så att det är du som står för missuppfattningarna i det här fallet.
Om en kamera tar fyra bilder per sekund, och har en buffert på t.ex 16Mbit, och det tar tre sekunder att fylla denna buffert från bildbehandlingschippet - då har bufferten också tre sekunder på sig att skyffla data "på andra sidan". Om den på denna tid hinner få ut två, tre eller fyra bilder ur systemet beror på hur snabbt instansen efter kan ta emot datan. Bufferten blir då 3sek ggr 4bilder + (tömning antingen 2,3 eller 4) >>> mellan 14 och 16 bilder per serie, och detta beror på minneskortet - som är den långsammaste delen av den bakre delen av kedjan. Bufferten blir då 14,15 eller 16 bilder djup beroende på vilket minneskort man använder. |
| Besvara med citat |
|
|
#4165 |
|
|
Alltså har kameran klarat lagra nästan 3 ggr mer data i sin buffert bara för det var JPEG jämfört med RAW? Det var ju precis det jag sa, eller? Att Nikon begränsat bufferten medvetet för att inte konkurrera så mycket med D4.
Varför kan bufferten inte hålla 40st RAW-filer i så fall? Dessutom borde elektroniken hantera filerna fortare än kameran skriver till minneskort. |
| Besvara med citat |
|
|
#4166 |
|
|
Men man måste samtidigt ställa sig frågan om det går långsammare om man skriver till två kort samtidigt, ex jpg på det ena och nef på det andra.
JB |
| Besvara med citat |
|
|
#4167 |
|
|
Jag förstår inte riktigt hur du kan få 576 till "nästan tre ggr mer än" 1440.
Du förenklar saker så mycket att det blir helt fel. Ibland kan man förenkla på det sättet, men eftersom du vägrar titta på systemet som helhet blir det helt åt skogen fel. Du måste skilja på datamängd och bildantal. Det gör dessutom en ganska stor skillnad för kameran i vilket format bilden ska internhanteras, en jpg tar alltså dubbelt så mycket plats som en råfil - fram till den slutligen komprimeras innan nersparning. Men eftersom dessa operationer går ganska fort frigörs alltså det uppbundna minnet också fort. Så - nej, tvärtom. Bussen belastas betydligt hårdare om man kör jpg, men mängden data som till slut ska sparas ner till kortet (per bild) blir betydligt mindre. En genomsnittlig 14b lossless ligger på ca 40MB, en genomsnittlig jpg fine ligger på 13-15MB Håller jag knappen inne får jag 10s 4bps (40 bilder) med jpg fine, sedan tar det 40s innan kameran har skrivit färdigt. Detta är en total tid på 50 sekunder för ca 40x14MB data >>> 11.2 MB/s i minneskortänden av systemet. Med råfil 14bit LL compressed kan man ta ca 16 bilder, och det tar det ca 25s innan första skuren med bilder är helt utspolad ur systemet, detta är 16x40MB / 25s >>> 26MB/s råfiler behandlas alltså totalt sett nästan dubbelt så snabbt som jpg-filer, i datamängd räknat genom hela systemet. Men jpgfiler behandlas dubbelt så fort i antal bilder. Det är en ganska tydlig skillnad, och jag ser absolut inget konstigt med det. Antydningar om "strypningar" rent mjukvarumässigt är ganska löjeväckande - de har gjort vad de kan med det material de blivit godkända att få använda. EFTERSOM jpg-bildprocessorn behandlar bilder i en snabbare takt (MP eller bilder per sekund) än vad de kan skrivas till kortet som råfiler (MP eller bilder per sekund) töms systemet som helhet snabbare ur per jpg-bild jämfört med om kameran ska skriva råfiler. Systemet kan vara bussbegränsat om man kör jpg, vilket det inte är om man kör råfiler - då är systemet nästan helt skrivbegränsat. |
| Besvara med citat |
|
|
#4168 |
|
|
Ja, det gör det. Med två kort i får jag en bild mindre per serie, och aningens långsammare flush-tider. Dålig parallell-implementering, men det är samma med alla kameror jag testat. Skillnaden är oftast akademisk, kanske en bild per serie mindre, och enstaka procent lägre skrivhastigheter.
De enda undantagen jag vet är vissa proffs-videokameror som klarar att använda flera kort i RAID-system. |
| Besvara med citat |
|
|
#4169 |
|
|
@The_suedeII m fl som deltog i diskussionen:
Jag har nu laddat upp bilder ett tag för D4 och D800 och kan konstatera att bilder från dessa kameror inte verkar behöva vara lika pixelperfekta som från D700. Då jag dessutom hade förmånen att träffa inspektörerna från istock förra veckan passade jag på att fråga dem om just detta och svaret överensstämmer med det som jag upplevt: Bilder från högupplösta kameror har lägre krav på pixelnivå. Dessutom, om en bild är riktigt bra (läs säljbar), kommer den med trots dåligt ljus, fokus etc etc, dvs de tummar lite på kraven om de gillar bilden. |
| Besvara med citat |
|
|
#4170 |
|
|
Per pixel avseende SNR är D700 på motsvarande ISO 200 ungefär 1 1/3 steg bättre än D800. Jämfört med Phase One IQ 180 med 81 MP är D700 ungefär 2 1/2 steg bättre. Beträffande DR och läsbrus är dock D800 även per pixel överlägsen D700 med 2/3 steg.
Det skulle förvåna mig om flertalet bildbyråer ratar filerna från Phase One IQ 180 och istället föredrar bilder från D700. Jämför man D700 med D4 finner man att per pixel är dessa sensorer i princip helt lika ifråga om prestanda gällande SNR, tonomfång och färgdjup. D4 är däremot överlägsen (upp till ca 1 1/2 steg) ifråga om DR och läsbrus även per pixel. |
| Besvara med citat |
![]() |
| Bokmärken |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | |
| Betygsätt det här ämnet | |
|
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:27.
Sök i forum
Forumkategorier
- Fototeknik
- Intresse / Inriktning
- Bilden i fokus
- Efter exponeringen
- Handla
- Utrustningsfrågor
- Foto som jobb (eller vägen dit)
- Fotosidan.se
- Annat
- Grupper och Klubbar
Senaste nyheterna
- FS-profilen: Bloggen föder Majas fotointresse
- Vår drömfotoresa till Namibia - kort reserapport
- Nya objektiv från Samyang
- Från dröm till dödlig diagnos
- Koppla Lightroom till Fotosidan - Säg hejdå till krånglig bilduppladdning!
- Ny bildvisningssida för förstorad bild
- Pentax Q7 – kvalitetskompakt med utbytbara objektiv
- Pentax K-50 och K-500 – med eller utan vädertätning
- Test: Tre kvalitetskompakter med hög ljusstyrka
- Kompakt fisköga till Samsung NX