Fotosidans Forum
>
Utrustningsfrågor
>
Nikon Pro - kameror , objektiv, tillbehör
>
Äntligen Nikon D800
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Betygsätt ämne |
|
|
#4321 |
|
|
Då fick du den ju i alla fall billigare än de flesta som redan fått sin.
|
| Besvara med citat |
|
|
#4322 |
|
|
Nja, jag beställde från den näst billigaste leverantören. Så det är nog rätt många här i Schweiz som fått den en femhundring billigare, men jag valde min standardleverantör som var näst billigast. För runt CHF3000 (22142kr) finns den sedan ett par veckor hos flera leverantörer på lager här i Schweiz, men jag snålade lite.
En leverantör har haft D800 på lager sedan veckan efter släppet men säljer den bara i ett paket med 24-70f2.8 och 70-200VR2f2.8 för CHF6795 (50152kr). /Karl |
| Besvara med citat |
|
|
#4323 |
|
|
Hej,
Jag köpte D800 + 24-70 och måste säga att det är en helt fantastisk kombination. Har idag varit ute och fotat seriöst med utrustningen för första gången, för mitt nya projekt, och promenerat cirka 1.5 mil och tagit cirka 150 - 200 bilder. Måste säga att det väger rejält mycket och det sliter att ha kameran och objektivet runt halsen. Tänkte fråga vad andra tycker om vikten och hur ni gör när ni är ute på fotojobb som kräver många bilder långa promenader? ...givetvis är det så att man kan använda ryggsäcken men jag tar många bilder så det blir ganska opraktiskt att plocka upp och ned i ryggsäcken hela tiden. Det slutade med att jag bar dem på axeln. |
| Besvara med citat |
|
|
#4324 |
|
|
Låter som att du behöver en bättre bärrem. Kika på Black Rapid sport.
|
| Besvara med citat |
|
|
#4325 |
|
|
Jag har slutat med väskor och kör med en bärsele från thinktank istället. Ta mig fan det bästa köp jag gjort, särskilt som jag har problem med rygg/axlar. Helt plötsligt känner jag inte av 10+ kilo prylar annat än i fötterna. (D700+grepp. 24-70, 70-200, 14, 50, TC20EIII, SB900, regnponcho, drickflaska och en massa annat småkrafs) |
| Besvara med citat |
|
|
#4326 |
|
|
Jag har aldrig kameran runt halsen längre. Jag har den hängande i bältet istället!
Det finns flera system med bältesfäste, men jag gjorde mitt eget för att ha samma fäste som snabbplattan till mitt stativ. Vissa använder Black Rapid, men jag tycker kameran hänger och slänger för mycket då. |
| Besvara med citat |
|
|
#4327 |
|
|
Va, Rätoromanska då? Finns det inte en fjärde manual på det språket? ;-)
|
| Besvara med citat |
|
|
#4328 |
|
|
Jag skall helt klart köpa något typ Black Rapid...
|
| Besvara med citat |
|
|
#4329 |
|
|
Dom är rätt dyra så sök liknade produkt på eBay för bråkdelen av priset.
Mvh. /LEE |
| Besvara med citat |
|
|
#4330 |
|
|
Carry Speed heter ett som också rekommenderats, det är ungefär 1/3 av priset på Black Rapid.
|
| Besvara med citat |
|
|
#4331 |
|
|
Har precis kört en hel vecka med denna kombination. På andra axeln hängde en D4+70-200 så jag har lite svårt att tycka att din kombination kändes tung, det var liksom fel sida för klagomål. Kan dock instämma, D800+24-70 är kanon nu när jag kollar resultatet. Det känns som att komma hem på något sätt.
|
| Besvara med citat |
|
|
#4332 |
|
|
Olika system för att hänga tung kamera (eller 2 eller 3) över axel, på harness eller på bälte:
SpiderPro och Spider Black Widow Sun-Sniper (ca. 7 olika system) Opteka OpTech Cotton Carrier Black Rapid Lowepro Tamrac Think Tank |
| Besvara med citat |
|
|
#4333 |
|
|
Tror problemet ligger i att du har vikten runt halsen, jag har visserligen en lättare kamera med lätta objektiv men jag har justerat min standard Nikonrem till största längd och hänger kameran diagonalt över kroppen, så kameran är nära höger hand och remmen på vänster axel. Fungerar ganska bra, men jag är bara 173cm kort. Kan hända att det blir tight med originalrem om man är längre.
|
| Besvara med citat |
|
|
#4334 |
|
|
Jag bär på axeln eller i ryggsäck.
Runt halsen har jag aldrig gillat. Kan ha remmen där medan jag fotar, om jag skulle slinta så dråsar grejorna inte i gatan, men jag bär aldrig omkring i rem runt halsen. |
| Besvara med citat |
|
|
#4335 |
|
|
Jag kör med black rapid's bror. Blue Rapid. Det vill säga spännrem från biltema, kapad till lagom längd. 19 kr inklusive moms.
|
| Besvara med citat |
![]() |
| Bokmärken |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | |
| Betygsätt det här ämnet | |
|
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:34.
Sök i forum
Forumkategorier
- Fototeknik
- Intresse / Inriktning
- Bilden i fokus
- Efter exponeringen
- Handla
- Utrustningsfrågor
- Foto som jobb (eller vägen dit)
- Fotosidan.se
- Annat
- Grupper och Klubbar
Senaste nyheterna
- FS-profilen: Bloggen föder Majas fotointresse
- Vår drömfotoresa till Namibia - kort reserapport
- Nya objektiv från Samyang
- Från dröm till dödlig diagnos
- Koppla Lightroom till Fotosidan - Säg hejdå till krånglig bilduppladdning!
- Ny bildvisningssida för förstorad bild
- Pentax Q7 – kvalitetskompakt med utbytbara objektiv
- Pentax K-50 och K-500 – med eller utan vädertätning
- Test: Tre kvalitetskompakter med hög ljusstyrka
- Kompakt fisköga till Samsung NX