Gammal 2012-06-28, 11:17   #871

theTnT skrev:
8 300 prenumeranter och 1 500 lösa försäljningar x 250,- = knappt 0,4 miljoner.
Hur räknar du där?

8300+1500=9800

9800*250=2 450 000
Besvara med citat   
Gammal 2012-06-28, 11:29   #872

theTnT skrev: Själva bokdelen av projektet har alltså misslyckats och kostar mycket pengar, det är inte så konstigt att den föreslås upphöra.

6-12 miljoner har varje volym kostat. 8 300 prenumeranter och 1 500 lösa försäljningar x 250,- = knappt 0,4 miljoner. Böckerna skulle alltså behöva kosta tio gånger så mycket alternativt ha en tio gånger så stor kundkrets. Då är det fortfarande ett rätt rejält underskott men ändå...
Tack för utkasten om utredningen.
Jag har kontakt med politiker och läser allt för många utredningar och annan material för att fästa för stor vikt vid dem svart på vitt, det gäller att läsa mellan raderna, förstå sig på politiker och vad som driver dem bl.a..
Intressant läsning men irrelevant i det stora perspektivet, vilket faktiskt inte är pengar, som vi människor är så besatt av. Återigen som jag påpekade, detta är ett kortsiktigt monetärt synsätt. Dessa småslantar, i samhällets ekonomi i det stora, genererar mångfalt tillbaka (tyvärr finns inte modeller för att beräkna detta men historien visar klart så).

Jag förstår det hela om jag sätter på mig den vanliga människans pengar-glasögon. Det är dock fel glasögon att sätta på. Tycker man ett projekt är viktigt så finns det lösningar, även den ekonomiska aspekterna. Projektet är inte enbart att dokumentera arter i Sverige, det är en viktig del men bara en av många delar i projektet.
Besvara med citat   
Gammal 2012-06-28, 11:37   #873

Graylingman skrev: Hur räknar du där?
Fel uppenbarligen. :D
Besvara med citat   
Gammal 2012-06-28, 11:41   #874

Ratatoskr skrev: Tycker man ett projekt är viktigt så finns det lösningar.
Självklart!

Dock förstår jag mycket väl att de föreslår en annan modell. De konstaterar även att böckerna inte marknadsförts och ville man ha kvar böckerna känns det som en bättre lösning att ta tag i det. Annonser i Illusionerad vetenskap med konkurrenter, kontakt med skolor, bibliotek etc. etc..

Med rätt matte behöver man bara fyrdubbla kundkretsen så går till och med böckerna med vinst, låter helt klart genomförbart!
Besvara med citat   
Gammal 2012-06-28, 11:48   #875

theTnT skrev: Självklart!

Dock förstår jag mycket väl att de föreslår en annan modell. De konstaterar även att böckerna inte marknadsförts och ville man ha kvar böckerna känns det som en bättre lösning att ta tag i det. Annonser i Illusionerad vetenskap med konkurrenter, kontakt med skolor, bibliotek etc. etc..

Med rätt matte behöver man bara fyrdubbla kundkretsen så går till och med böckerna med vinst, låter helt klart genomförbart!
Låter som självklara lösningar som du poängterat. Hoppas de kommer fram till att försöka rädda projektet i nuvarande form med de lösningar du presenterar + kanske andra också.
Besvara med citat   
Gammal 2012-06-30, 18:50   #876

Fråga
Jag hade besök av denna figur, den satt på altanen i två dygn.
Den är ca 5cm lång.
Någon som vet vad det är?
Besvara med citat   
Gammal 2012-06-30, 23:11   #877

norrmarken skrev: Någon som vet vad det här kan vara för slags kuse?
Kanske Blåhjon ???
Men tillhörande långhorningar är det nog alla fall.
Det är svårt att ge svar när det inte finns någon info om den. Du bör fota den från olika vinklar och sen ange storleken av den och var den hittades, då kan du få mycket mer hjälp.
Du ska inte ta det som säkert att det är ett Blåhjon, inte ens som troligt, bara som kanske.
Besvara med citat   
Gammal 2012-06-30, 23:14   #878

Hans_A skrev: Jag hade besök av denna figur, den satt på altanen i två dygn.
Den är ca 5cm lång.
Det är ett nattfly men det finns 430 arter i Sverige av den familjen och mina böcker är på landet så mer än så kan inte JAG säga.
Besvara med citat   
Gammal 2012-07-01, 11:41   #879

Hans_A skrev: Jag hade besök av denna figur, den satt på altanen i två dygn.
Den är ca 5cm lång.
Skulle chansa på en Större gaffelsvans.

Staffan
Besvara med citat   
Gammal 2012-07-01, 14:27   #880

Stuffert skrev: Skulle chansa på en Större gaffelsvans.

Staffan
Ja det verkar stämma.
Tack för hjälpen!
Besvara med citat   
Gammal 2012-07-02, 13:22   #881

Fråga Vad kan det här vara?
Hittade den här "lusen" i Uknadalen i södra Östergötland på midsommardagen. Har inte lyckats identifiera den.
Besvara med citat   
Gammal 2012-07-02, 13:30   #882

Ratatoskr skrev: Kanske Blåhjon ???
Men tillhörande långhorningar är det nog alla fall.
Det är svårt att ge svar när det inte finns någon info om den. Du bör fota den från olika vinklar och sen ange storleken av den och var den hittades, då kan du få mycket mer hjälp.
Du ska inte ta det som säkert att det är ett Blåhjon, inte ens som troligt, bara som kanske.
Tack för svaret! Jag har fått ytterligare ett tips om blåhjon, men även blåbock. Efter att ha slagit i diverse böcker på bibblan är jag nu ganska säker på att det är ett blåhjon. Mellankroppen skiljer de båda kusarna åt.
Besvara med citat   
Gammal 2012-07-02, 23:58   #883

sm5gfy skrev: Hittade den här "lusen" i Uknadalen i södra Östergötland på midsommardagen. Har inte lyckats identifiera den.
En rovskinnbagge, Rhynocoris annulatus. //Staffan
Besvara med citat   
Gammal 2012-07-03, 10:32   #884

skyrk skrev: En rovskinnbagge, Rhynocoris annulatus. //Staffan
Tack för hjälpen! /Stellan
Besvara med citat   
Gammal 2012-07-03, 13:39   #885

norrmarken skrev: Tack för svaret! Jag har fått ytterligare ett tips om blåhjon, men även blåbock. Efter att ha slagit i diverse böcker på bibblan är jag nu ganska säker på att det är ett blåhjon. Mellankroppen skiljer de båda kusarna åt.
Blåhjon stämmer bra, hos blåbocken är ju både halsskölden och huvudet svart. De andra Callidium-arterna är inte blå. //Staffan
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:08.

Aifo AB - B+W Polaristionsfilter

Stort sortiment av bakgrunder!