Gammal 2012-07-05, 13:26   #196
PMD

knobloch skrev: Någon som vet hur man låser både fokus och exponering i Av-läget på en 7D? Har haft den sedan i mars och har inte riktigt hunnit lära mig allt, jag luskade lite nyligen men lyckades inte hitta det i manualen. Jag vill inte att den ställer om exponeringen när jag komponerar om bilden. Om det går att låsa exponeringen med samma knapp som man låser AF på 7D så kommer jag nog att börja köra Av-läget lite oftare.
Om du har start av AF på AF-ON-knappen och kör med kontinuerlig AF, så "låser" du fokus när du släpper AF-ON-knappen. Sen måste du konfiguera så att ett halvtryck på avtryckaren låser exponering (med det är nog default när man flyttar AF till AF-ON-knappen).
Besvara med citat   
Gammal 2012-07-05, 13:27   #197
PMD

Melmis skrev: Vad fotar ni i för läge på er kamera? Använder ni er alltid av manuellt läge?
Ibland vill man inte behöva ratta in både bländare & slutare då det helt enkelt inte finns riktigt med tid till det. Ögonblocksbilder.......
Vad har ni er kamera på & varför?
Jag använder i stort sett alltid M-läget i kombination med auto-ISO. Då kan jag fritt välja bländare och slutartid som passar fotograferingssituationen. Brus är jag inte rädd för. Moderna systemkameror ger jättefina bilder på mycket höga ISO-inställningar.

Innan jag hade en kamera med auto-ISO använde jag oftast bländarprioritet, men det är mest en smaksak om man vill ställa in bländaren eller slutaren själv och låta kameran ställa in den andra parametern. P-läget använde jag väldigt sällan, för även om kameran har "programskift" så tycker jag att är det bökigare att variera bländar/tid-kombinationen med P än med A eller S (eller Av och Tv som Canon kallar dessa).
Besvara med citat   
Gammal 2012-07-05, 13:50   #198

gorse skrev: Min erfarenhet är att åtminstone på fotoklubbsnivå ser jag ett samband mellan priset på kameran och antalet försök att ta en bild innan fotografen är nöjd.
Vad drar du för slutsats av det?

Jag gissar åtminstone att du menar att den med dyrare kamera tar fler försök, då gissar jag vidare att det är en fotograf med högre ambitioner och klarare bildidé. Själv tar jag gärna några ytterligare exponeringar på samma motiv med alternativa inställningar även om jag är nöjd med första försöket, kanske blir det lite bättre och alltid lär man sig något. Det händer dessutom att autofokusen missar även på dyrare kameror...

Med en billigare kamera kanske inställningar saknas så fotografen för nöja sig med det resultat som blir, alternativt är kanske ambitionsnivån inte lika hög.

Skulle vidare tro att någon med en klar bildidé och begränsande kamera skulle ta långt fler bilder än en glad nybörjare med för många inställningar att försöka få rätt.
Besvara med citat   
Gammal 2012-07-05, 13:56   #199

gorse skrev: Mja, jag skulle säga att det beror på. Om man är intresserad hur det funkar, ja. Men per definition för att fotografera, absolut inte.
....

Så, om man vill sladda med kameran, då läser man på hur grundläggande fotografering fungrar. I övring ser jag ingen anledning.
Glömde att man måste vara övertydlig när man är på The Internet. ;)

Jag har uppfattat det som att den här tråden berör personer som vill "sladda med kameran". Annars funderar man nog inte på det manuella eller de halvautomatiska lägena. Det är helt riktigt att man kan strunta i att lära sig grundläggande exponeringsteknik om man bara tänker köra helautomatiskt. På samma sätt som man kan strunta i att lära sig hitta dragläget och växla om man tänker ta körkort för enbart automatväxlade bilar, om vi ska hålla oss till liknelsen med körkortsutbildning... :)
Besvara med citat   
Gammal 2012-07-05, 13:57   #200

Det har ju pratats en del i tråden om hur man lär sig de olika kameralägena och att det skulle vara en baggis att lära sig hur ISO, tid och bländare hänger ihop. Jag håller inte med om detta. För vissa ja, för andra nej. Här är en kamerasimulator som jag tycker är bra för att skaffa sig överblick över hur de olika parametrarna hänger ihop och påverkar bilden. Man skall studera bilderna noga med olika inställningar och se hur grynighet (brus), skärpedjup och rörelseorskärpa påverkas. Det är alltså inte bara ljusheten (exponeringen) som förändras: http://www.kamerasimulator.se/swe/?page_id=2
Besvara med citat   
Gammal 2012-07-05, 14:17   #201

apersson850 skrev: Angående 7D så har man alltid både exponerings- och AF-lås på halvt nedtryckt avtryckare, om man använder evaluerande mätning och One Shot AF. Om man mäter eller fokuserar på annat sätt får man olika resultat, beroende på vad det var man ändrade.
Intressant, kör ju visserligen på spotmätning för det mesta men jag visste inte alls om att man låste både AF och AE när man körde på den kombon. Tack för info!

apersson850 skrev: Det går att med tummen trycka på * samtidigt som man hanterar avtryckaren med pekfingret. Gillar man inte det kan man ställa om avtryckaren till att även inkludera exponeringslås, altlså det som normalt ligger på *. Custom Function IV-1.
Det går alltså att tilldela AF- och AE-lås till en och samma knapp (avtryckaren)? Då ska jag in i den menyn och testa lite. Spontant känns det som att det alternativet skulle passa mig bäst. Testade att ha *-knappen som AE-lås men det kändes lite avigt, om man kan låsa med samma knapp vore det toppen.

PMD skrev: Om du har start av AF på AF-ON-knappen och kör med kontinuerlig AF, så "låser" du fokus när du släpper AF-ON-knappen. Sen måste du konfiguera så att ett halvtryck på avtryckaren låser exponering (med det är nog default när man flyttar AF till AF-ON-knappen).
Tack för svaret! Ok, kör oftast One Shot AF men visst händer det att man slår över på kontinuerlig AF när det går undan. Bara så att jag inte missförstår, man trycker alltså ner AF-ON-knappen för att aktivera fokus (alltså för att kameran ska börja leta efter fokus) och när man släpper AF-ON-knappen så låser den?

Om det apersson850 skrev ovan stämmer angående att man kan låsa exponering och AF med avtryckaren så kommer det nog att bli det alternativet. Annars tror jag att jag föredrar ditt förslag istället för att ha AE-lås på *-knappen, eller det känns i alla fall så när jag föreställer mig scenariot i huvudet. :) Måste testa det i praktiken.

Dum fråga kanske, men blir det någon skillnad avseende AF-träffsäkerheten (i brist på bättre ord) om man kör på kontinuerlig AF jämfört med One Shot AF om man skulle vilja använda PMD:s förslag för stillastående motiv?
Besvara med citat   
Gammal 2012-07-05, 14:23   #202
PMD

knobloch skrev: Ok, kör oftast One Shot AF men visst händer det att man slår över på kontinuerlig AF när det går undan. Bara så att jag inte missförstår, man trycker alltså ner AF-ON-knappen för att aktivera fokus (alltså för att kameran ska börja leta efter fokus) och när man släpper AF-ON-knappen så låser den?
Ja, med kontinuerlig AF inställd så startar kamera autofokusen när man trycker in AF-ON-knappen och håller på och fokuserar tills man släpper knappen. Eftersom AF:en inte längre arbetar då så har man ju "låst" den.

Dum fråga kanske, men blir det någon skillnad avseende AF-träffsäkerheten (i brist på bättre ord) om man kör på kontinuerlig AF jämfört med One Shot AF om man skulle vilja använda PMD:s förslag för stillastående motiv?
I normalfallet bör det inte bli någon skillnad. Möjligen kan det blir lite bättre noggrannhet med kontinuerlig AF eftersom kameran ständigt försöker hitta fokus, men det är nog bara i knepiga situationer.
Besvara med citat   
Gammal 2012-07-05, 14:27   #203

Melmis skrev: Vad fotar ni i för läge på er kamera? Använder ni er alltid av manuellt läge?
Ibland vill man inte behöva ratta in både bländare & slutare då det helt enkelt inte finns riktigt med tid till det. Ögonblocksbilder.......
Vad har ni er kamera på & varför?
Tänk vad många bilder man missat när man använt helmanuella kameror, trots att man ändå hade viss vana. Kameratillverkarna har säkert lagt ned miljoner på att utveckla autoläget och moderna kameror har utmärkt elektronik för att bedöma exponeringen i normalsituationen. Jag tycker man kan använda detta utan att skämmas.

Jag har P-läget = auto som "beredskapsläge".
Beroende på situationen så kompenserar jag P-läget med +/- exponering eller väljer bländar- eller slutarprioritering efter vilket resultat som önskas.

M-läget använder jag då tid finns att ratta som t.ex vid makro- och skymningsfoto och/eller använder manuella objektiv som inte låter sig köras i autoläge.
Besvara med citat   
Gammal 2012-07-05, 14:33   #204

PMD skrev: Ja, med kontinuerlig AF inställd så startar kamera autofokusen när man trycker in AF-ON-knappen och håller på och fokuserar tills man släpper knappen. Eftersom AF:en inte längre arbetar då så har man ju "låst" den.

I normalfallet bör det inte bli någon skillnad. Möjligen kan det blir lite bättre noggrannhet med kontinuerlig AF eftersom kameran ständigt försöker hitta fokus, men det är nog bara i knepiga situationer.
Ok, då förklarade du bra redan från början i och med att jag förstod. :)

Känns som att ditt förslag tål att tänkas på lite, det skulle bli en ganska flexibel lösning att ha kontinuerlig AF aktiverad hela tiden men att kunna använda AF-låset. Då kan man ju växla mellan stillastående och rörliga motiv väldigt snabbt. Gäller bara att nöta lite så att man får in känslan för ett helt annorlunda handhavande mot vad man är van vid.

Tack igen!

Senast redigerad av knobloch den 2012-07-05 klockan 14:34. Anledning: Stavfel
Besvara med citat   
Gammal 2012-07-05, 14:42   #205

theTnT skrev: Vad drar du för slutsats av det?

.... då gissar jag vidare att det är en fotograf med högre ambitioner och klarare bildidé.
Mja, jag menade faktiskt att fotografen säger "hoppsan" mellan varje försök. Nu skall jag naturligtvis lägga till att jag raljerade en hel del, så det inte blir polemik av detta. Det är antagligen så att ägaren av kameran inte ännu hunnit bli duktig på att ställa in alla rattar i manuellt läge så det blir rätt på första försöket. Det blir kanske bättre sen? Slutsatsen jag drar är samma som redan konstaterats i tråden, att det finns en viss snobbism i att köra manuellt och att man gör det hellre än bra och gärna dissar de som inte kör manuellt. Finns ingen anledning upprepa den diskussionen.

Jag har ju tidigare emellanåt gjort mig lustig över mina fotovänner som inte får plats med sina smörgåsar i ryggsäcken för de släpar så mycket grejor, och att jag har hunnit äta upp mina smörgåsar innan de hittat rätt inställningar. Därmed inte sagt att jag är bättre på saken, men jag använder gärna gröna läget (också). Och helt klart är det en utmaning att fotografera med enklare grejor med.

Jag ser ingen konflikt i mitt inlägg egentligen. Jag gillar manuellt också, då när jag har tid och när det passar (mig). Det ena är inte mer rätt eller fel än det andra.

Från det ena till det andra:
I fotoklubben jag är med i råder en stark mening att man det är fult att blanda in datorn i fotograferandet. Photoshop är ett skällsord och bilder som manipulerade tex genom att justera nivårer snackas ner till den milda grad... att fota i raw och trimma färgbalansen själv är fusk och manipulering. Men så är majoriteten av medlemmarna rätt gamla och har fotat hela sitt liv med film. Detta struntar jag i. Ibland får jag en känsla att detta med manuellt har lite samma attityd som detta med att använda kamerans automatik. Inget ont i det ifs.

Om man återgår till sladdandet med kameran så ser jag ingen anledning att hitta dragläget heller. Moderna bilar har automatlåda (vilket är mer vanligt utomlands och i Amerika är det med få undantag någon som kan växla en bil). Klart att de som läser här på forumet vill sladda med kameran, det fattade jag med. Om man är intresserad så lär man sig, men jag ser inget egenvärde i saken annat än det är intressant och ger ökade möjligheter. Men man måste inte.

Jag filosiferar på en sak: Jag har några gamla dragspelskameror som går på film. När jag fotar med dessa, använder jag en ljusmätare som föreslår bländarvärden och tider. Jag skriver av dessa utan att ifrågasätta värdena. Hur det gick får jag inte veta för efter ett par veckor senare då jag hämtar filmen. Det brukar bli rätt bra nästan varjenda gång.

Med min digitala systemkamera finns en mätare inne i sökaren och när jag rattat in bländare och tid tills mätaren säker OK, trycker jag av och jag ser resultatet direkt på displayen. Oftast blir det också väldigt bra. Vad är det som egentligen skiljer sig att kameran själv skriver av värdena från ljusmätaren? Det som är väldigt värdefullt med digitalkameran är att man ser resultet i nästa sekund då man tittar på displayen man kan ta om bilden efter man justerat saken.

Vad är det som skiljer A resp T från Auto? Som jag ser det är det fortfarande auto men med priortet för det läget man valt, A resp T.
Besvara med citat   
Gammal 2012-07-05, 15:19   #206

gorse skrev: Vad är det som skiljer A resp T från Auto? Som jag ser det är det fortfarande auto men med priortet för det läget man valt, A resp T.
Fast om jag har förstått det rätt, med stor reseveration för att jag inte har det :), så är det egentligen inte så stor skillnad mellan A och T jämfört med M, du sätter det ena värdet och med hjälp av exponeringskompensation kan du reglera det andra värdet. Det är bara det att med A eller T så får du ju ett hyfsat bra förslag på det "andra värdet" från kameran vilket du inte får om du kör med M.
Besvara med citat   
Gammal 2012-07-05, 15:26   #207

gorse skrev: Från det ena till det andra:
I fotoklubben jag är med i råder en stark mening att man det är fult att blanda in datorn i fotograferandet. Photoshop är ett skällsord och bilder som manipulerade tex genom att justera nivårer snackas ner till den milda grad... att fota i raw och trimma färgbalansen själv är fusk och manipulering. Men så är majoriteten av medlemmarna rätt gamla och har fotat hela sitt liv med film. Detta struntar jag i. Ibland får jag en känsla att detta med manuellt har lite samma attityd som detta med att använda kamerans automatik. Inget ont i det ifs.
Jag antar att dina klubbkollegor (i dogmasektionen då) bara fotar diabilder som betraktas på filmduk med diaprojektor, för att undvika fusk och manipulering.

Som tur är får man ha olika åsikter utan att bli torterad :-).
Besvara med citat   
Gammal 2012-07-05, 15:37   #208

Ventures skrev: Jag antar att dina klubbkollegor (i dogmasektionen då) bara fotar diabilder som betraktas på filmduk med diaprojektor, för att undvika fusk och manipulering.
Projektor tycker jag låter som fusk. Lupp mot ett certifierat ljusbord är det enda som gör diabilderna rättvisa.
Besvara med citat   
Gammal 2012-07-05, 15:42   #209

ErlandH skrev: Projektor tycker jag låter som fusk. Lupp mot ett certifierat ljusbord är det enda som gör diabilderna rättvisa.
OK, då. Man kan ju faktiskt manipulera med ljusstyrkan i projektorn.
Besvara med citat   
Gammal 2012-07-05, 16:51   #210

PeHi skrev: Nej, jag tror inte att du förstår vad jag menar... ;) Men jag tror att du anser att det här med exponering är väldigt mycket märkvärdigare och krångligare än det faktiskt är.

Jag hoppas ju innerligt att man har skaffat sig grundläggande kunskaper/erfarenhet om exponering och foto i allmänhet innan man ger sig på att fotografera "ett kritiskt ögonblick, typ bröllop eller dylikt". Om man inte besitter den kompetensen är det nog bättre att ha kameran i P eller helautoläge, det ökar markant chanserna att komma hem med några användbara bilder! ;)
Då får du jättegärna förklara istället för att blinka en massa ;) Jag har inte påstått att det är svårt att få en bra exponering.. tvärt emot att det är jäkligt lätt? Så var vänlig att inte lägga ord i mun på mig :)

Jag hoppas också innerligt att ingen fotar ett bröllop mot betalning utan just ERFARENHET.. som det betyder att besitta kompetensen som krävs.. Tack för förtydligandet?
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:48.