Gammal 2012-07-25, 08:58   #5611
Guest

FlyerOne skrev: Det hjälper inte att försöka placera AF-sensorerna utanför den aktiva bildsensorarean. Man måste komma åt delar av det infallande ljuset och skicka till dessa, och vilken metod man än använder så måste man ändå "knycka" information från det ljus som ska till sensorn. Sonys sätt att utnyttja en fast spegel för detta torde därför vara det särklassigt enklaste och billigaste. Och fungerar ju väldigt bra i praktiken, särskilt i den senaste SLT-generationen.
Nä, såklart inte. Utanför bilden är det f.ö ointressant om det är skarpt eller inte.

Det jag menade var at istället för att ha en skiva som täcker hela sensorn eler af-punkter på sensorn så skulle man kunna ha pyttesmå vinklade speglar utplacerade på sensorn som reflekterar ljuset till en AF-array.

De skulle också skymma pixlar såklart, men behöva vara betydligt mindre än att lägga sensorerna på sensorn. Eftersom inget filtrerar dessa får de dessutom allt ljus och skulle kunna vara aningen konvexa så att bara en liten pixelstor punkt kan belysa en betydligt större AF-sensor som då får lika mycket ljus per ytenhet som dagens som är större, men bara får en liten del av ljuset.

/Mats
Besvara med citat   
Gammal 2012-07-25, 10:56   #5612
PMD

Mats Lillnor skrev: Den där gamla jämförelsen igen, har vi nte rett ud det för flera år sen?
Nu läste du nog slarvigt, Mats. Någon teknisk jämförelse mellan Canons spegelmembrankameror och Sonys SLT-kameror gjorde jag inte.
Besvara med citat   
Gammal 2012-07-25, 11:18   #5613

FlyerOne skrev: Znutt skrev som svar på mitt inlägg 2012-07-21, 01:04 #5540.

Nä, naturlagarna är attan så svåra att bli av med! :-)

I stort sett lär det komma att bli så, ja. Fast de pellicle "speglar" som användes i Canons Pellix-kameror (och i Nikons varianter) är borta sedan väldigt länge. Det var en "Dead-end", de hade för många nackdelar.

Det föreligger en utbredd missuppfattning om att Sony skulle använda pellicle membran i sina SLT-kameror. Så är INTE fallet. De använder en "Thin-plate Beam Splitter". Allting är gjort helt annorlunda än på Pellix-kamerorna - och de har faktiskt lyckats med att eliminera samtliga nackdelar som Pellix-kameror hade.

Det finns bara EN ENDA konceptuell likhet - Såväl Pellix- som SLT-kamerorna har en icke-rörlig "spegel". Precis allting annat är radikalt annorlunda i SLT-kamerorna. Personligen är jag full av beundran över att någon har lyckats få till något sådant som SLT-tekniken. Sonys design-team måste ha innehållit en skock helt briljanta innovatörer och nytänkare med en anda av "jädrar anamma", "det finns ingenting som är omöjligt - det tar bara lite längre tid", och "går problemet inte att fixa på något känt sätt försöker vi med något alldeles galet". :-)

De tekniska och naturvetenskapliga baskunskaper jag har säger mig att On-Board snabb fasdetekt-AF bara kommer att kunna fungera tillfredsställande på mindre sensorer, där kraven på AF-noggrannhet är mycket lägre - för små sensorer räcker det med ett begränsat antal AF-zoner. Och bara vid bra ljus, som sagt. Tyvärr.

Finns det något annat än DSLR- eller SLT-system som kan tänkas komma? Någon? :-)

Hyser inga som helst tvivel om att SLT-A77 ger oss en glimt av framtidens teknik, och eftersom jag just nu disponerar en sådan så kan jag se att denna teknik är synnerligen användbar redan idag. Den möjiggör helt nya arbetsflöden som är omöjliga med DSLR-kameror, och som gör att man jobbar bättre, effektivare, snabbare och säkrare. Får väl ta mig samman och skriva ner mina erfarenheter (fast jag har ännu bara haft den en kort tid, så jag skulle gärna vilja utforska den lite mer först). Apropå ghosting, som vid vissa motiv kunde uppstå med den första generationens SLT-kameror verkar ha eliminerats eller åtminstone reducerats genom den förbättrade ytbehandlingen av "spegeln" som de senaste SLT-kamerorna beståtts med. Jag har i alla fall ännu inte lyckats provocera fram någon ghosting.

Enögda spegelreflexer har vi haft i ett halvt århundrade, och de har förstås förfinats så att de dyrare av dessa är helt eminenta på vissa områden. Men så fort det går att ersätta mekanik med elektronik, så brukar mekanikens dagar vara räknade. Om man ser framåt ett halvt århundrade, så lär antalet kameror med mekanik och klapprande speglar som tillverkas vara mycket få, om ens några... Kan inte på rak arm komma på något enda område där mekaniken har klarat sig när elektroniken väl har kommit in, med snabb och nästan gränslös utvecklingspotential.

Det är bara att hänga med! :-)
.
Jag har det och inga problem med att reproducera dessa ghosting-problem med min NEX 7 och A-mountadaptern med fast spegel. Det är kombinationen objektiv spegel som måste vara tillräckligt fel för att ghosting ska uppstå.

Märkligt nog har Sigma lyckats mycket bättre än Sony med sina objektiv när det gäller detta. Mitt dyra (enligt Mats överprisade Sony 70-400mm G) är absolut värst av mina objektiv. Vare sig Mats Sigma 150-500mm eller mitt 17-70mm har dessa problem. Möjligen är det ett av detta skälen till att Sony tydligen ska släppa en uppdaterad version av detta telezoom längre fram.

Ghosting är inget kul. Det ser inte bra ut alls.
Besvara med citat   
Gammal 2012-07-25, 11:25   #5614
Guest

PMD skrev: I över ett århundrade snarare.
Vad var det för SLR som fanns 1912?
Trodde Zeiss Ikon var den första och det är väl en 50-tals kamera.

/Mats
Besvara med citat   
Gammal 2012-07-25, 11:28   #5615
PMD

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så var Kine Exakta från Ihagee den första spegelreflexkameran för 135-film som kom ut på marknaden. Det var 1936. Det fanns protoyper från ett par andra tillverkare tidigare, men Ihagee var först med att få ut sin kamera till försäljning.

Spegelreflexkamerorna från förra sekelskiftet tog större filmformat (eller kanske t.o.m. bladfilm och plåtar). Jag tror att Wikipedia har en ganska bra historisk sammanfattning under rubriken "SLR".

Tillägg: Här är Wikipedias artikel om den enögda spegelreflexens historia.
Besvara med citat   
Gammal 2012-07-25, 12:32   #5616
afe
Forumvärd

FlyerOne skrev: Har för egen del förstås fullt klart för mig att det var ironiskt skrivet och inte alls är din verkliga uppfattning, men det är ändå riskabelt att skriva så. Såg din Smiley, men dessa är generellt lätta att missa, och andra som tittar in här och inte vet någonting om mig eller att du brukar "psyka" mig, kan bilda sig en förutfattad mening och tro att jag tillhör skocken okunniga idioter...
.
Jag vill ju bara trigga ditt dåliga samvete ;)

För övrigt är jag inte säker på att så många andra än de närmast sörjande vågar sig in i den här tråden längre - åtminstone inte om de har konkreta undringar över A77 ...
Besvara med citat   
Gammal 2012-07-25, 16:05   #5617
Guest

Kanske är så att andra skrämts bort här, fast då och då skriver ju nån något som handlar om A77.

Ett litet tips till hemmafollket här innan alla får ta del av det :-)
Jag har fått en idé. Tänkte inhandla en A77 med kit-objektivet 16-50 nu när de gått ner en del i pris till under 14000 kr.

För att kuna göra det måse jag sälja mitt (älskade) Sigma 150-500/5,0-6,3 DG OS HSM. Ruskigt bra telezoom och ett mycket bra exemplar också som ligger exakt i fokus och presterar superbra. Uppdaterat för full kompatibilitet för alla SLT inkl. A77.

Priset blir 6800 kr. Ska sätta ut annons ikväll här på FS, men erbjuder det här först :-)
Mycket bra pris tycker jag, normalt ligger det närmare 10K, fast Rajala har ett ex som de rear ut för 7999 just nu. Jag låter ändå ingen pruta, då behåller jag det hellre.

Ska också sälja min A580. Priset för den blir 4 500 kr. POK. Annons kommer ikväll.

Ska bli kul att få lite erfarenhet av A77an även om jag blir av med mitt tele, men får väl skaffa ett annat senare istället.

/Mats
Besvara med citat   
Gammal 2012-07-25, 17:35   #5618

Mats Lillnor skrev: Kanske är så att andra skrämts bort här, fast då och då skriver ju nån något som handlar om A77.

Ett litet tips till hemmafollket här innan alla får ta del av det :-)
Jag har fått en idé. Tänkte inhandla en A77 med kit-objektivet 16-50 nu när de gått ner en del i pris till under 14000 kr.

För att kuna göra det måse jag sälja mitt (älskade) Sigma 150-500/5,0-6,3 DG OS HSM. Ruskigt bra telezoom och ett mycket bra exemplar också som ligger exakt i fokus och presterar superbra. Uppdaterat för full kompatibilitet för alla SLT inkl. A77.

Priset blir 6800 kr. Ska sätta ut annons ikväll här på FS, men erbjuder det här först :-)
Mycket bra pris tycker jag, normalt ligger det närmare 10K, fast Rajala har ett ex som de rear ut för 7999 just nu. Jag låter ändå ingen pruta, då behåller jag det hellre.

Ska också sälja min A580. Priset för den blir 4 500 kr. POK. Annons kommer ikväll.

Ska bli kul att få lite erfarenhet av A77an även om jag blir av med mitt tele, men får väl skaffa ett annat senare istället.

/Mats
Tja:)
Du kommer bli mer än nöjd tror jag.....var oxå skeptisk till allt som skrevs om a77. Köpte min i Okt 11 och den laggar inte mer än Lennarts, fast min är tidig.
Har du kvar telet??Är intresserad...

Nisse
Besvara med citat   
Gammal 2012-07-25, 19:45   #5619
Guest

Gareth skrev: Tja:)
Du kommer bli mer än nöjd tror jag.....var oxå skeptisk till allt som skrevs om a77. Köpte min i Okt 11 och den laggar inte mer än Lennarts, fast min är tidig.
Har du kvar telet??Är intresserad...

Nisse
Jo, jag har inte hunnit sätta ut annonsen än.
Du kan få byta det mot din A77 :-).

Skämt åsido. Vill du köpa teleobjektivet så kontakta mig. Vi kan göra upp i morgon i så fall . Ska gå och se The Dark Night Rises nu.

Har försökt sälja A580 ett par gånger utan resultat. Lägger ut den på Tradera med lågt utrop och får vad jag fåt ryp. Om båda säljs kan jag köpa en A77a och så får jag väl skaffa ett annat tele senare.

/Mats
Besvara med citat   
Gammal 2012-07-25, 19:49   #5620

Att mäta avstånd genom ett kameraobjektiv verkar långsökt. Man använder laser, radar eller ohörbara ljudpulser. Kameraobjektivet kan sedan ställas blixtsnabbt enligt mätresultatet.
Besvara med citat   
Gammal 2012-07-25, 19:54   #5621
afe
Forumvärd

Karl2 skrev: Att mäta avstånd genom ett kameraobjektiv verkar långsökt. Man använder laser, radar eller ohörbara ljudpulser. Kameraobjektivet kan sedan ställas blixtsnabbt enligt mätresultatet.
Ja, och? Vad har det med nånting att göra?
Besvara med citat   
Gammal 2012-07-25, 20:34   #5622

Det har kanske någonting med framtiden och kameratyper att göra. Fokuseringen har ju ältats i massor av inlägg.
Besvara med citat   
Gammal 2012-07-26, 01:09   #5623

FlyerOne skrev: OK, men för mina erfarenheter stämmer min utsaga, eftersom jag har använt enbart 16-50/2,8 SSM-objektivet med A77:an.

Det inneliggande lagret av LA-EA2 adaptrar har tydligen inte fått den förbättrade ytbehandling som A65 / A77 beståtts med. Får väl hoppas att Sony fixar detta nästa gång de kör fram en "batch" av dessa adaptrar.
.
Jag ska lyfta detta med Sony Center för egen del innan garantin på adaptern går ut i december. Jag tänker skicka in mitt långa tele och min adapter samt lite exempelbilder så får vi se om man kan få någon hjälp. De kanske faktiskt kan byta spegeln eller den befintliga filmen.
Besvara med citat   
Gammal 2012-07-26, 12:11   #5624

Sten-Åke Sändh skrev: Jag ska lyfta detta med Sony Center för egen del innan garantin på adaptern går ut i december. Jag tänker skicka in mitt långa tele och min adapter samt lite exempelbilder så får vi se om man kan få någon hjälp. De kanske faktiskt kan byta spegeln eller den befintliga filmen.
Jag har en LA-EA2, ganska nyligen inköpt som inte visar samma tendenser. Visserligen har jag lagt ut den på annons för att skaffa adaptrar från Kipon och Novoflex till Nikon och Canongluggar till NEX. Har även skaffat adapter för att köra Nikons alla gluggar (såväl de nya utan egen bländarring som de gamla med egen bländarring) på Canon Eos. Fungerar utmärkt bra. Den adaptern använder även G AF-S objektivens egen bländare.

Men tillbaks till LA-EA2 kanske det bara är så att vinkeln behöver ändras minimalt på ditt ex. Jag vet inte om mitt ex har en annan spegelfilm, men det är jäkligt svårt att framkalla den ghosting dina bildexempel visade. Du sände ju ett antal till mig. Så lämna in den.

//Lennart
Besvara med citat   
Gammal 2012-07-26, 12:22   #5625
Guest

Karl2 skrev: Det har kanske någonting med framtiden och kameratyper att göra. Fokuseringen har ju ältats i massor av inlägg.
Det man är intresserad av vid autofokus är att det är skarpt ,inte hur långt bort motivet är.

Mätningen sker alltså inte av avståndet, utan kontrasten/skärpan i övergångar och hur ljusets olika våglängder ligger i fas med varandra. Det är faktiskt INTE säkert att man ska ha exakt samma inställning i objektivet på samma avstånd, det kan variera beroende på om man har filter på eller hur varmt det är eftersom objektivets delar kan expandera, eller hur fuktigt det är, vilket lufttryck osv.

Avståndsskalan på objektiv är en baklängesuträkning, så visst kan man mäta avstånd på det sättet, men det vore att införa felkällor alldeles i onödan att först mäta avståndet och sen baserat på det räkna ut hur objektivet ska ställas in för att det ska bli skarpt.

Ett extremfall skulle vara t.ex. undervattensfoto. Där skulle skärpan bli 30% fel om man gick efter ett avstånd uppmätt med laser och räknar fram linsförflyttningen baserat på det.

Autofokus-systemen mäter fokus, inte avstånd.

/Mats
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:06.

Aifo AB - Elinchrom D-Lite RX ONE studioblixt