Fotosidans Forum
>
Utrustningsfrågor
>
Nikon Pro - kameror , objektiv, tillbehör
>
Äntligen Nikon D800
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Betygsätt ämne |
|
|
#4786 |
|
|
Trevligt, fungerar fin fint.
16Gb kan man säkert få användning av i alla fall. /Karl |
| Besvara med citat |
|
|
#4787 |
|
Forumvärd
|
Det gör väl knappast någon skada med 16 GB minne, även om Windows råkar kunna visa dina råfiler nu? ;)
Installerade codecpacken, och det funkade finfint med D800 och D4. Däremot klarar den inte filer från min NEX-7 som funnits betydligt längre :( Edit: filer från Canon 1Dx fungerar inte heller, men den finns ju knappt att få tag på. |
| Besvara med citat |
|
|
#4788 |
|
|
är det någon av alla D800 ägare som kommer ihåg om det var plastfilm på displayerna när de packade upp kameran. Det var det nämligen inte på min kamera plus att displayskyddet satt monterat på kameran när den kom. Misstänker att jag kan ha fått ett tidigare uppackat ex / demoex. Ett par av tillbehörspåsarna var inte heller förslutna med nitar eller tejp som det brukar vara.
|
| Besvara med citat |
|
|
#4789 |
|
|
Har inget större minne av att det satt någon skyddsfilm på displayerna, och jag tror faktiskt att mitt skydd satt på också (och min kamera var ett NPS-ex). Jag är inte "alldeles 100", men det är så jag minns det.
Ett tips kan ju vara att titta vad din första NEF har för ordningsnummer, i t.ex. PS. Det brukar avslöja demoex rätt brutalt... |
| Besvara med citat |
|
|
#4790 |
|
|
Ok, tack. Skall göra det när batteriet är färdigladdafärdigladdat.
|
| Besvara med citat |
|
|
#4791 |
|
|
Bara förtydligar mig själv:
Inte numret i filnamnet (som ju enkelt kan ändras/nollställas), utan det interna ordningsnumret som kan läsas i EXIF. |
| Besvara med citat |
|
|
#4792 |
|
|
Ingen plastfilm på displayskydden varken på min D800 och D800E när jag köpte dom.
Leif |
| Besvara med citat |
|
|
#4793 |
|
|
Samma med mitt ex skyddet satt på och den var helt ny.
|
| Besvara med citat |
|
|
#4794 |
|
|
Då kan jag känna mig trygg
|
| Besvara med citat |
|
|
#4795 |
|
|
Ingen idé att misstänka något som enkelt går att kontrollera. Ta en JPG-bild med kameran, öppna den i t.ex. irfanview (eller något annat program som visar all EXIF, NX-programmen gör det inte) och kolla vilken exponering i ordningen som bilden är och dra ifrån bilderna du redan tagit. Det fungerar också att göra en JPG av en NEF med NX-programmen och sedan kolla EXIF i t.ex. irfanview.
Total pictures heter taggen du skall leta efter i EXIFen. Det verkar som om Nikon tog ca 120 bilder med min när den var inne för fokusjusteringen. Min kamera levererades också på det sättet du beskriver din. /Karl |
| Besvara med citat |
|
|
#4796 |
|
|
Hmmprf, inget vidare grepp på kameran, och jag har små händer. Men det är en vanesak och om några dagar lär man inte tänka på det. Det vill nog till lite nerskalning för jag har blivit väldigt bortskämd med låga brusnivåer med min D3s. Ser inget vidare ut på skärmen vid iso 3200. Skall bli kul när jag får tillfälle att fota for real.
|
| Besvara med citat |
|
|
#4797 |
|
|
Mitt AF-S 50f1.4 tyckte förmodligen inte om en av mina strandsessioner och började strula i AFen. För att säkerställa att det var just AFen satte jag det på min D700 för att testa (det fungerade inte där heller) men usch vad mitt förre detta älskade D700-grepp var oskönt.
D3S har jag inte testat men min D800 springer cirklar runt min D700 rent ISO-mässigt. Möjligtvis inte på ISO över 3200 i 100% crop, men i samma storlek är dom inte i samma division ens. /Karl |
| Besvara med citat |
|
|
#4798 |
|
|
Såvida du inte tänkt på det: Det är en jäkla skillnad på 12 o 36 mp om du fotograferar handhållet. Är du van att följa den gamla brännviddsregeln vad gäller tid: Exempelvis 50mm=1/60 sek så glöm den. Mikroskakningar blir mycket lättare följden och "pixlarna går in i varandra". Halvera tiden till 1/25 med en 50mm. Eller använd stativ.
Det blir ju inte bättre heller om du är uppe i iso 3200-6400. Fast du kanske redan har tänkt på. Och du kanske kör med VR. Personligen tycker jag filerna ser väldigt bra och rena ut vid iso 3200. //Lennart |
| Besvara med citat |
|
|
#4799 |
|
|
Antar att du menar 1/125 dels sekund för en 50mm.. :P
Men ja, jag tänker lite så med min D7000, pixlarna sitter ju lika tätt som på D800 och jag kör gärna 1/brännvidden gånger 2 när jag fotar. |
| Besvara med citat |
|
|
#4800 |
|
|
Bara min första intryck och nej, jag har inte haft det du skrev i åtanke. Bäst blir väl att bedöma över tid. Är ju helt novis på den här kameran.
|
| Besvara med citat |
![]() |
| Bokmärken |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | |
| Betygsätt det här ämnet | |
|
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:23.
Sök i forum
Forumkategorier
- Fototeknik
- Intresse / Inriktning
- Bilden i fokus
- Efter exponeringen
- Handla
- Utrustningsfrågor
- Foto som jobb (eller vägen dit)
- Fotosidan.se
- Annat
- Grupper och Klubbar