Gammal 2012-08-18, 14:42   #16

Uppladdningen från Lightroom till Blurb gick bra. Mycket bra förhandsgranskning av den färdiga boken. Ska göra några små justeringar sedan blir det beställning.
Besvara med citat   
Gammal 2012-08-18, 16:36   #17

drjoshua skrev: Har kommit halvvägs med en fotobok i Lightroom. Tänkte beställa hos Blurb och på deras hemsida sägs att de levererar till Sverige. Men när jag växlar över till Bok i Lightroom så dyker en dialogruta upp som säger att Blurb inte stöder språket (svenska då antar jag). Kommer det att ställa till bekymmer för mig?

Någon som verkligen beställt från Blurb? Kan inte tolka inlägget en bit ovanför riktigt.
Jag beställde en bok igår från blurb. Gjord och uppladdad mha LR4. Jag uppfattade inget när jag beställde som kan vara problematiskt.

Jag kan återkomma när den dimper ner i postlådan :)
Besvara med citat   
Gammal 2012-08-27, 19:14   #18

Fick hem min bok idag och jag måste säga att jag är positivt förvånad!

Tog ändå det "billigaste" alternativet för jag visste inte riktigt hur det skulle bli men OJ vad bra bilderna blev. Det enda jag kan klaga på är att jag gjorde en dubbeluppslagsbild och det blev lite svårt att se i skarven när man tog "mjukt omslag".

Men man ska inte klaga, riktigt fint för pengarna. Jag hade dessutom (såg jag i efterhand) använt mig av 2-3 72dpi bilder. Men LR säger till ifall det blir för låg upplösning på bilderna och de blev superfina de med.

Blir helt klart fler böcker från Blurb gjorda i LR!
Besvara med citat   
Gammal 2012-08-30, 12:22   #19

Efter lite strul med leveransen så fick jag min fotobok idag från Blurb.

Jippi, säger jag bara! Den är grym! Omslaget är inte alls så dassigt som vissa fått mig att tro. Att det inte kan hålla fotopapperskvalitet var ju ganska givet.

Fotona inne i boken är ljusa och fina. Tur att jag kalibrerat skärmen med min Spyder 3. Annars är jag rädd att de blivit alldeles för mörka. Förhandsgranskningen på deras webb gav en mycket bra bild av hur boken skulle se ut. http://www.blurb.com/books/3477880

Jag valde hårt omslag, premium lyster i storleken 25x20 cm.
Rabatten för att jag använde Lightroom drogs av automatiskt.

Det kommer att bli fler böcker från Blurb framöver.
Besvara med citat   
Gammal 2012-09-20, 21:04   #20

Teckensnitt
drjoshua skrev: Efter lite strul med leveransen så fick jag min fotobok idag från Blurb.

Jippi, säger jag bara! Den är grym! Omslaget är inte alls så dassigt som vissa fått mig att tro. Att det inte kan hålla fotopapperskvalitet var ju ganska givet.

Fotona inne i boken är ljusa och fina. Tur att jag kalibrerat skärmen med min Spyder 3. Annars är jag rädd att de blivit alldeles för mörka. Förhandsgranskningen på deras webb gav en mycket bra bild av hur boken skulle se ut. http://www.blurb.com/books/3477880

Jag valde hårt omslag, premium lyster i storleken 25x20 cm.
Rabatten för att jag använde Lightroom drogs av automatiskt.

Det kommer att bli fler böcker från Blurb framöver.
Jag undrar vilket teckensnitt du använt samt storlek på det? Använder Blurbs booksmart och där är skuggade kanter på sidorna som ev kommer att beskäras vid tryckningen och jag undrar om din bok blev beskuren vid tryckningen?
Besvara med citat   
Gammal 2012-09-21, 07:12   #21

Jag kollar ikväll och återkommer.
Besvara med citat   
Gammal 2012-09-21, 07:32   #22

Till texten har jag använt Myriad Pro. På sidan där det är lite mer löptext så är den i storleken 10 punkter, texten under Peterskyrkan på sidan 15 är 8 punkter och rubriken på sidan är 18 punkter.

All text är 65% svart. Det tyckte jag var ganska lagom. 8 punkter är på gränsen till litet för lite längre text. Sidan 19 kunde gott ha varit 9 punkter. 8 passar bäst som bildtext.

Ett annat typsnitt som är fint är Scala Sans.

Beskärningen som visas i Lightroom är ganska exakt. Jag kanske fick 1 millimeter mer på bredden men höjden stämmer exakt. Förhandsvisningen på Blurbs hemsida har inte beskurit kanterna över huvudtaget ser jag nu. Då visar Lightroom mer av sanningen. Hur Booksmart diffar vet jag inte.

På sidan 31 så är det en röd "pelargon" nere till höger. Från högerkanten har den blivit delad mitt itu. Ganska stor skillnad alltså.
Besvara med citat   
Gammal 2012-09-24, 21:12   #23

Frakt från Blurb
drjoshua skrev: Till texten har jag använt Myriad Pro. På sidan där det är lite mer löptext så är den i storleken 10 punkter, texten under Peterskyrkan på sidan 15 är 8 punkter och rubriken på sidan är 18 punkter.

All text är 65% svart. Det tyckte jag var ganska lagom. 8 punkter är på gränsen till litet för lite längre text. Sidan 19 kunde gott ha varit 9 punkter. 8 passar bäst som bildtext.

Ett annat typsnitt som är fint är Scala Sans.

Beskärningen som visas i Lightroom är ganska exakt. Jag kanske fick 1 millimeter mer på bredden men höjden stämmer exakt. Förhandsvisningen på Blurbs hemsida har inte beskurit kanterna över huvudtaget ser jag nu. Då visar Lightroom mer av sanningen. Hur Booksmart diffar vet jag inte.

På sidan 31 så är det en röd "pelargon" nere till höger. Från högerkanten har den blivit delad mitt itu. Ganska stor skillnad alltså.
TACK för ett mycket bra svar!! Har en fråga till nämligen frakten. Kommer den med posten eller med nån särskild budbil? Ingen hemma på dagtid samt att det sällan är någon på plats i verkstaden/kontoret på plåtslagarfirman jag jobbar på.
Besvara med citat   
Gammal 2012-09-24, 21:46   #24

Leveransen var det tråkiga med Blurb. Boken kom med Fedex hem till dörren. Ingen hemma och boken åkte tillbaka igen. Jag ringde och ändrade till jobbadressen vilket tog en dag extra. Kommer inte ihåg om det fanns andra leveransalternativ. Leverans på en vecka dock. Snabbt och bra.
Besvara med citat   
Gammal 2012-09-24, 21:48   #25

Tack för svaret!
Besvara med citat   
Gammal 2012-09-25, 17:35   #26

Jag brukar hänga ett kuvert på dörren med ett meddelande att det är ok att lägga paketet i brevlådan och det har funkat bra.
Besvara med citat   
Gammal 2012-09-26, 09:04   #27

Låter som en bra idé. Trodde att de gjorde som Posten, lämnar paketet på Ica och en lapp i brevlådan. My bad.
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:51.

Aifo AB - X-Rite ColorChecker Passport

Alltid bra priser på Elinchrom