Annons

Nya forum

Produkter
(logga in för att koppla)

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Vi har lagt till ett par nya forum

Fujifilm
Nikon Pro
Canon Pro
Stor- och mellanformat

Några synpunkter?
 

Snapphane

Aktiv medlem
Kan väl tycka att Pro för Canon/Nikon känns lite onödigt. Verkar som syftet är att lyfta ut utrustning och dela upp denna, vilket jag inte ser poängen med. Dock är jag ny här, så behovet finns kanske?

Bättre hade väl istället varit att ha en hel forumdel för just "proffs", där allt från utrustning och teknik, till frågor om att driva företag kan hållas. Känns som att det hade gett mer för de personer som har det behovet.
 

eroko

Aktiv medlem
Kan väl tycka att Pro för Canon/Nikon känns lite onödigt. Verkar som syftet är att lyfta ut utrustning och dela upp denna, vilket jag inte ser poängen med. Dock är jag ny här, så behovet finns kanske?

Bättre hade väl istället varit att ha en hel forumdel för just "proffs", där allt från utrustning och teknik, till frågor om att driva företag kan hållas. Känns som att det hade gett mer för de personer som har det behovet.
Gränsen mellan Pro och entusiast/konsument är ju på väg att suddas ut (?) så jag håller med.

EDIT: Sen hur ska man hantera gränsfall? Jämförelser 70-300 eller 70-200L och liknande frågeställningar?
 

JazzBass

Aktiv medlem
Håller med de andra. Känns lite onödigt med Nikon Pro och Canon Pro. Det blir extra klickande för att kolla in båda två, och jag tycker inte aktiviteten i de tidigare forumen var så pass hög att man måste splitta på flödet. Däremot är det bra med nya subforum för andra tillverkare.

Själv skulle jag gärna se en uppdelning av "Utrustningsfrågor" i två kategorier; digitalt och analogt, för att inte frågorna kring analog utrustning ska drunkna bland de digitala i t.ex. de olika märkesforumen, där de flesta ändå inte kan svara eller är intresserade av analog utrustning. Under "analogt" kunde man också placera "Det analoga mörkrummet", och en ny underkategori för diskussion kring olika filmer kunde också vara på sin plats där.

Angående analoga kameror så kanske det skulle vara vettigare om man sorterade enligt kameratyp istället, typ SLR, mätsökare, TLR, storformat, övriga kameratyper? Annars bra med ett nytt forum för mellan- och storformat, men med en sån kategori vill jag också ha en skild för småbildsformatet.
 

Orta

Aktiv medlem
Jag skulle gärna se en sammanslagning av Olympus och Panasonic-forumen till ett (m)4/3-forum.

Ett eget forum för kompaktkameror oavsett märke skulle också vara bra så att de frågorna (som ofta berör flera märken) lyfts ut från de andra forumen.
 

wilper

Aktiv medlem
Angående analoga kameror så kanske det skulle vara vettigare om man sorterade enligt kameratyp istället, typ SLR, mätsökare, TLR, storformat, övriga kameratyper? Annars bra med ett nytt forum för mellan- och storformat, men med en sån kategori vill jag också ha en skild för småbildsformatet.
Är det så mycket diskussioner om analogt foto att det är motiverat att bryta ner det i olika underforum? Annars är jag helt för en separat analogdiskussion.
 

Makten

Aktiv medlem
Extremt onödigt och kontraproduktivt anser jag. FS har redan sedan tidigare alldeles för många underforum och det här gör bara saken värre. Vad är "pro", och tror ni att folk kommer uppskatta segregeringen mellan "proffs" och "amatörer"? Det tror inte jag.

I vilket forum ska jag skriva om jag som amatör tänker köpa en Nikon D600? Det är utan tvekan en kamera som kan ge så proffsigt resultat man nånsin kan behöva, men som också lockar amatörer som jag.

Kan någon förklara baktanken? Är det möjligen ett fåtal som fått sätta dagordningen? Jag är rätt säker på att 9 av 10 användare inte fattar vad detta ska vara bra för.

Ta hellre tag i saker som bildstorlek, där ni uppenbarligen inte ens orkar bry er om att svara i den tråd som Alf har skapat: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=150224
1024 pixlars bredd är stenålder och borde ändras omgående.

Tillägg: Forumen för Fujifilm samt stor- och mellanformat kan jag dock välkomna, även om de inte direkt behövs. Rensa hellre bort det som INTE behövs.
 

mapem

Aktiv medlem
DPreview har motsvarande uppdelning i sina fora för Canon och Nikon, ja till och med ännu fler kategorier. APS-kamerorna har delats upp i två kategorier för Canon APS-C, de enklaste för sig och de mer avancerade för sig, och sen FF i en egen kategori. Dock utan att kalla något för "pro" vilket jag tycker är bra. Likadant för Nikon men där kallar man tyvärr mellankategorin "pro DX".

Jag tycker det kan vara okej att dela in mellan enklare och avancerade dslr:er, men kalla inte de senare "pro" eftersom många avancerade amatörer kan känna sig utestängda. Beteckningen "pro" på kameror är dessutom missvisande eftersom det finns professionella fotografer som använder mycket enkel utrustning.

Förslaget att slå ihop Olympus och Panasonic vet jag inte om det är så lyckat. Kamerorna är rätt olika även om de har samma objektivfattning. Däremot kanske man kunde ha ett gemensamt forum för m4/3-objkektiv.
 

JazzBass

Aktiv medlem
Är det så mycket diskussioner om analogt foto att det är motiverat att bryta ner det i olika underforum? Annars är jag helt för en separat analogdiskussion.
De mesta av analogdiskussionerna förs idag i "det analoga mörkrummet" eller "retrokameror". Mitt förslag var mest utgående från att man infört en separat kategori för mellan- och storformat, men lämnat bort småbildsformatet. Jag ser dock hellre ett mindre antal subforum med hög aktivitet istället för flera med låg aktivitet.
 

antic

Aktiv medlem
Min erfarenhet av andra forum är att strikt uppdelning i fler små kategorier leder till att vissa forumdelar dör ut. Blir det för få uppdateringar och nya trådar så kommer små forumdelar förbli tomma. Jag har inte hunnit in i alla underkategorier på fotosidans forum än och hade snarast hoppats på en sammanslagning där det vore möjligt.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Tanken är att vi skall kunna presentera forumtrådar som ligger i "pro" segmentet på vissa sidor, tex http://www.fotosidan.se/proffsfoto/index.htm. Det är hela baktanken. Och att man skall kunna bevaka de forum som är mest intressanta.

Att dela upp för mycket är självklart vanskligt. Jag tycker dock inte att detta är för mycket. Utfaller det dåligt så får vi väl backa efter något halvårs test.
 

Makten

Aktiv medlem
Tanken är att vi skall kunna presentera forumtrådar som ligger i "pro" segmentet på vissa sidor, tex http://www.fotosidan.se/proffsfoto/index.htm. Det är hela baktanken. Och att man skall kunna bevaka de forum som är mest intressanta.

Att dela upp för mycket är självklart vanskligt. Jag tycker dock inte att detta är för mycket. Utfaller det dåligt så får vi väl backa efter något halvårs test.
Kan man inte göra underforum istället, där man ser ALLA trådar om man klickar på huvudforumet? Jag vet att det funkar så på en del andra ställen. Nu kommer det att bli väldigt svårt att veta var man ska lägga en tråd. Och hur gör man med objektiv? Vad är definitionen av "pro"? Det borde handla om användaren, inte kameran.

Jag förstår baktanken, men jag tror inte att detta kommer slå väl ut alls. Jag som har trådflyttning som hjälpsyssla; hur ska jag göra med alla gamla trådar som nu plötsligt ligger i fel forum?
 

jonasfx

Aktiv medlem
mycket strul här med att jag inte har tillåtelse när jag försöker posta/förhandsgranska -känd bugg?

hur som, kul med mellan- o storformatsdelen! :)
 

jonasfx

Aktiv medlem
mycket strul här med att jag inte har tillåtelse när jag försöker posta/förhandsgranska -känd bugg?

hur som, kul med mellan- o storformatsdelen! :)
nej nu blir jag less. får denna sida nästan hela tiden: http://www.fotosidan.se/forum/forumdisplay.php?f=144
jag försöker bara kolla inlägg och olika delar av forumet...

Forummeddelande
jonasfx, du har inte behörighet till den här sidan. Det kan bero på en av flera anledningar:

Ditt användarkonto har inte rätt behörigheter för att komma åt den här sidan. Försöker du att redigera någon annans inlägg, komma åt administrativa funktioner eller andra system som kräver särskild behörighet?
Om du försöker att posta, kan administratören ha stängt av ditt konto, eller det kan vänta på aktivering.
 

PeterWem

Aktiv medlem
nej nu blir jag less. får denna sida nästan hela tiden: http://www.fotosidan.se/forum/forumdisplay.php?f=144
jag försöker bara kolla inlägg och olika delar av forumet...

Forummeddelande
jonasfx, du har inte behörighet till den här sidan. Det kan bero på en av flera anledningar:

Ditt användarkonto har inte rätt behörigheter för att komma åt den här sidan. Försöker du att redigera någon annans inlägg, komma åt administrativa funktioner eller andra system som kräver särskild behörighet?
Om du försöker att posta, kan administratören ha stängt av ditt konto, eller det kan vänta på aktivering.
Ett nytt sätt att tjäna in pengar på fotosidan? Annars skulle de väl inte välja något som heter Canon och Nikon Pro.
 

NLC76

Aktiv medlem
Om det nu ska vara uppdelat så behövs det mer moderering och flyttande av trådar mellan de två kategorierna "Pro" och "vanlig", åtminstone i Canon-delen. Många (nya) FS-användare verkar inte förstå skillnaden och det blandas högt med lågt i båda forumdelarna vilket troligen inte var meningen. Se även http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=153174.

Har FS några funderingar runt det?
 

afe

Aktiv medlem
Rapportera inlägg du tycker ligger fel så flyttar vi dem till det forum där de hör hemma.
 

NLC76

Aktiv medlem
Tja, jovisst det kan jag ju göra. Funderade mest på vad nyttan blev av att göra en uppdelningen om det inte följs i någon större utsträckning av forumanvändarna och "felpostnning" inte beivras av moderatorer och om det gjordes någon utvärdering av hur bra det fungerat "efter ett halvårs test" som David skrev i feb 2013.

Exempelvis borde nog inte tråden Jag får inte ner skärpedjupet hamnat i "Canon Pro" inte heller Sönder ? medan Canon EF 500 mm f/4,0 L IS II-tråden som ligger i det gamla forumdelen troligen borde ha flyttats till "Canon Pro"
 

srojoh

Aktiv medlem
Bildkritik i tidningen

Kul med olika fotografers bildkritik i tidningen. Fast det hade varit roligt om det hade varit från lite olika kameramärken som bilderna är tagna. I senaste numret så var det ca 28 bilder som kritiserades.
ca 57 % från Canonägare
ca 36 % från Nikonägare
ca 7 % från övriga ( 1 pentax och 1 mobil??)
Jag vet att dessa två är överlägset mest representerade bland kameraägare. Men visst skulle det vara kul om man fick se bilder från andra också.
Fast de kanske inte skickar in.
Tänk om man bara såg Volvo o Saab på gatorna!!!
 
ANNONS