Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sonys A7-serie - Adaptrar och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Motsvarande är ett vagt ord. Jag har inte jämfört i detalj, men NIkon har ögonhittande AF och Olympus har också ögonhittande AF. Jag har ingen aning om vad moderna Canon-kameror har. Min senaste Canon är en modell som kom för snart 3 år sen).

Eventuellt är "face recognition" i A7II-serien lite mer exklusivt, men det ska jag låta vara osagt innan jag har läst manualen.

Hursomhelst är det lika lustigt att på nätet läsa om den Nya Fantastiska Finessen hos den Nya Fantastiska Kameran oavsett vilket kameramärke det handlar om. Rätt många webplatser inriktar sig tämligen ensidigt på ett enda märke och har inte en tanke på att jämföra med andra märken.
(Undantaget förstås de som verkligen testar kameror, som Cameralabs, Dpreview, Imaging-resource, mm).
Jag fick uppfattningen att det här med automatisk af som fokuserar på ett öga kontinuerligt var en världs-först grej på A6300. Själv visste jag inte ens om det när jag köpte kameran, så det var ingen avgörande sak för mig, men tycker det verkar väldigt bra i vissa situationer.

Så när du skrev, i ett sammanhang som handlade om "Nikon och Canon-fotografer" att "Grattis att Sony nu också har det", så tolkade jag det som att det funnits tidigare hos de andra märkena, men du kanske menade nåt annat? Som eye-detection eller face - detektion eller så???

Att fippla med en enskild fokuspunkt på ett rörligt motiv på ett så litet område som ett öga går ju inte i praktiken, så det är klart att ingen håller på med det (oavsett vilket kameramärke man har). Vitsen här är ju att kameran klarar att göra just det, vilket jag tycker är en fantastiskt imponerande uppfinning. På dig lät det som att det inte var så märkvärdigt och att nu Sony "också" lyckats få till det. Därför min fråga vilka andra kameror som hade motsvarande grej, men det finns alltså ingen annan. Eller?

Eye-detection fokus AF-S är inte det som diskuteras, för det har ju funnits i Sonys kameror (A7orna och A6000) i flera år, så det är ingen nyhet som Sony nu "också" har.


/Mats
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nä precis för det nya är Eye focus med kontinuerligt följande AF. AF följer närmaste öga och klistrat mot detta sätts fokus dynamiskt utan att fotografen behöver göra ett skit. Det öppnar helt nya möjligheter Det är det detta handlar om och att du inte fattat storheten i detta är bara symptomatiskt för Sony har aldrig förstått att identifiera sina "selling points" hur starka dessa än varit (utan istället har man haft som tradition att begrava dessa fantastiska funktioner i menyträsket!!! Det är ju just bl.a. just därför de sitter där de sitter på marknaden Sony.

Detta illustrerar just det faktum att modena kameror inte kan mästras med "trial and error" utan kräver att man lär sig hur de funkar och det är just det Gary Fong pekar på och jag säger bara samma sak som Gary. Lär er era kameror och tro inte att era erfarenheter från era gamla Canon och Nikon-kameror är allt som behövs för det är det alltså inte om ni rätt ska kunna mästra era nya Sony-kameror. De är "way more sofisticated" än så ibland.
 

PMD

Aktiv medlem
För övrigt så tycker jag att Olympus borde släppa en kamera med APS-C sensor, för att öka på valmöjligheten, och då kan man följa springande Får ännu mera effektivt när solen går i moln utan att ha med sig flera olika kameror att släpa på.
Det är vore ingen vits med det, och skulle högst troligen inte löna sig alls.

I praktiken är skillnaden mellan m4/3 och APS-C inte så stor, så att ha två system med nästan, men inte lika, stora sensorer vore helt vansinnigt ur ekonomisk synvinkel.
 

PMD

Aktiv medlem
Så när du skrev, i ett sammanhang som handlade om "Nikon och Canon-fotografer" att "Grattis att Sony nu också har det", så tolkade jag det som att det funnits tidigare hos de andra märkena, men du kanske menade nåt annat? Som eye-detection eller face - detektion eller så???
Min Nikonkamera låser på ett ansikte och följer det när ansiktets ägare rör på sig. I Live View förstås eftersom det är en spegelreflexkamera.

Jag orkar inte plocka fram Olympusen för att prova nu, men jag minns att man kan välja mellan om kameran ska fokusera på högra, vänstra eller närmaste ögat. Och nånting med ansiktsdetektering har jag för mig att den har. Jag får återkomma om det.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Min Nikonkamera låser på ett ansikte och följer det när ansiktets ägare rör på sig. I Live View förstås eftersom det är en spegelreflexkamera.

Jag orkar inte plocka fram Olympusen för att prova nu, men jag minns att man kan välja mellan om kameran ska fokusera på högra, vänstra eller närmaste ögat. Och nånting med ansiktsdetektering har jag för mig att den har. Jag får återkomma om det.
Det finns några Nikon som ska klara "face detection" även med spegeln nere. Jag har dock inte testat hur bra eller dåligt det fungerar. Jag brukar mest köra mittpunkten och singelfokus eller densamma och 3D-följning. Det senare kan ju både användas för att komponera om när det är lite tjurigt eller för att faktiskt följa något som rör sig.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Min Nikonkamera låser på ett ansikte och följer det när ansiktets ägare rör på sig. I Live View förstås eftersom det är en spegelreflexkamera.

Jag orkar inte plocka fram Olympusen för att prova nu, men jag minns att man kan välja mellan om kameran ska fokusera på högra, vänstra eller närmaste ögat. Och nånting med ansiktsdetektering har jag för mig att den har. Jag får återkomma om det.

Det är nog Face Detection du har i din Nikon och inget annat och det har funnits i Sony-kameror sedan A550 som var den första DSLR att få detta. Den kameran kom i dec 2009 alltså för sju år sedan. De som sett Gary Fongs demos av Face Detection med Face registration och autopriority av vilka ansikten som följs i den hierarki man själv definierar inser säkert hur kraftfullt och mer sofistikerat detta blivit sedan 2009 och A550. Dessa funktioner finns nu i alla Sony-kameror (A7:eek:r och A6xxx) som uppdaterats till firmware 3.1. Precis som Lennart ovan beskrivit så har denna funtion med uppgraderingen blivit mer användbar genom att AF nu blivit mer responsiv även i exv. A7r som tidigare varit märkbart slöare. Denna funktion funkar i både AF-S och AF-C med alla Sonys kameror ur A6xxx- och A7-serierna. Face Detection kan vara ett bra alternativ speciellt när man fokuserar på människor eftersom den är snabbare än "Lock on AF" i Sonys kameror.

Gary Fridman var entusiastiskt den förste att recensera denna funktion vad jag vet.

http://friedmanarchives.com/newsletters/newsletter-09-12/index.htm
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag fick uppfattningen att det här med automatisk af som fokuserar på ett öga kontinuerligt var en världs-först grej på A6300. Själv visste jag inte ens om det när jag köpte kameran, så det var ingen avgörande sak för mig, men tycker det verkar väldigt bra i vissa situationer.......

/Mats
Nä, a6300 var inte först utan möjligen tvåa. A7r II var först.

Det är ju detta som är Sonys marknadsföring i ett nötskal. Deras tekniker kan ju ibland ta fram verkligt unika säljfördelar men sedan begraver de dem ofta i menyträsket så att bara de som orkar gräva där hittar dem. Verkar vara verkligt taskig synk mellan teknik och marknadsavdelning i det bolaget. Ofta är det tredjepartsgubbar som Gay Fong eller Jason Larnier som inte alls jobbar på Sony som får se till att upplysa folk om hur man kan använda funktionerna. Ganska märkligt faktiskt.

Jag fattade att det fanns Eye AF redan i min A7r efter att ha läst en säljfolder på Fotomässan men jag visste inte hur jag skulle få igång funktionen när jag fått kameran. Jag fattade först hur man skulle göra efter att ha studerat en koreansk! video på Internet på originalspråk. Inte helt pedagogiskt direkt för en svensk. Jag är varken adopterad från Korea eller har koreanska som modersmål, men det gick ändå då videon var hyfsat pedagogisk visuellt. Jag tycker det är ett stort underbetyg åt Sonys marknadsavdelning att lämna användarna så i sticket. Teknikerna är fantastiska men herregud ... kan ingen hjälpa resten?
 

Bengf

Aktiv medlem
Tror till och med att A550 klarade 4bps i Live View, vilket var synnerligen anmärknings värt, vet knappt om testare eller hade hundra koll på den möjligheten, vid denna tidpunkt var som bekant Live View trögt och långsamt i vanliga DSLR. Märkligt nog blev funktionen sämre i A580 där antalet bps sjönk i Live View.

A6300 lär klara 8bps i Live View, vore väl också något att lyfta fram för Sony marknad.



//Bengt.
 

afe

Aktiv medlem
Kan vi inte försöka hålla den här tråden till objektiv och adaptrar, i stället för att överösa den med inlägg om A6300 och ögonfokus? Det finns en tråd om den kameran specifikt om man tycker det är viktigt att diskutera den :)
 

jeduven

Aktiv medlem
Eye-focus är en trevlig utveckling om än i sin linda samt till nytta för få fotografer även om krämaren G Fong ihärdigt försöker lyfta funktionen till de himmelska höjdernas massor.

Kommer lite osökt att tänka på när en microsoftkrämare på en mässa i Kista försökte saluföra Windows 3 som det ultimata operativsystemet för multitasking genom att visa upp ett worddokument i ett fönster och i fönstret intill visa upp en simpel textfil med nollor och ettor som skrollades igenom och påstå att det var en pågånde floppyformatering.

Två lättgenomskådade hallelujademonstrationer av samma dignitet typ.

(Anders. Kan inte du lyfta ut inläggen eye-focus till en ny tråd då det handlar om flera sonymodeller)
 

afe

Aktiv medlem
Det är för många inlägg för att jag ska orka leta rätt på dem. Starta en ny tråd i stället :)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Eye-focus är en trevlig utveckling om än i sin linda samt till nytta för få fotografer även om krämaren G Fong ihärdigt försöker lyfta funktionen till de himmelska höjdernas massor.

Kommer lite osökt att tänka på när en microsoftkrämare på en mässa i Kista försökte saluföra Windows 3 som det ultimata operativsystemet för multitasking genom att visa upp ett worddokument i ett fönster och i fönstret intill visa upp en simpel textfil med nollor och ettor som skrollades igenom och påstå att det var en pågånde floppyformatering.

Två lättgenomskådade hallelujademonstrationer av samma dignitet typ.

(Anders. Kan inte du lyfta ut inläggen eye-focus till en ny tråd då det handlar om flera sonymodeller)
Ja du brukar ju dyka upp ibland och gnälla över Disney-funktioner så du är självfallet väntad :)

Face Detection har funnits sedan 2009 och är väl i version 4 e..er 5.x. vid det här laget. Det är en mogen teknik idag. Eye Focus är nu i version 2.x och fungerar jättebra den med både i AF-S och AF-C (i de kameror som stöder det). Den har funkat bra ända sedan den kom och har nu blivit ett snäpp bättre. A7r II har nu varit på marknaden kanske ett år och så länge har vi haft även haft följande Eye focus. Efter det har AF-systemet fått ytterligare lyft även efter i nya firmwares. Viktigt också är nu hur dessa tekniker stödjer varann och blir mer avslipade och användarvänliga.

Varken A7r II eller A6300 var eller är några revolutioner i sig men det jag faktiskt tror är att dessa nya och förbättrade AF-tekniker rätt använda helt kan ändra hur en del fotografer fotograferar människor och det är snudd på revolutionerande.

Rätt använd tror jag denna nya teknik även kommer kunna effektivisera fotografers fotoprocesser. Speciellt bröllopsfotografer som idag tar en massa bilder för att just försäkra sig om att skärpan sitt på rätt öga vid rätt tillfälle kanske kan ta betydligt färre bilder om man vet att kameran kontinuerligt hela tiden har koll på närmaste öga på just den person man vill följa. Det gör sedan att man kanske slipper gå igenom en massa bilder i onödan vid efterarbetet som säkert för många är både (kanske faktskt onödigt) betungande och tidsödande. De som förstår att använda tekniken rätt kanske t.o.m. ser att de tjänar rena pengar i slutänden genom att vara effektivare än de som arbetar mer traditionellt. De som är öppna för det nya kanske på sikt är vinnarna i den konkurrensen.

Surt sa räven som får stå där och "head nodda". Varför inte gå till Scandinavian när du kan det eller närmaste kläm och kännställe och be någon som kan visa dig hur det funkar istället.

Även om det är stort OT så var jag också på Forresta när Magnus Andersson på Microsoft skrek: "The future is så bright that you gotta wear shades" innan man avslutade med att kasta ut solbrillor i publiken. Windows 3.0 var ett stort steg och den första versionen av Windows som kunde använda allt minne i datorerna (DOS Protected Mode Interface) och det betydde enormt mycket även det skulle det visa sig.

Folk kommer lära sig mer om Eye Focus och snart kommer vi undra över varför vi inte fått denna teknik tidigare. Några kommer som vanligt säga att det var bättre på den analoga tiden då sånt skit inte fanns.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Om jag ska synka min skrivning till detta med adaptrars kompatibilitet med AF-systemet i Sony-kamerorna så kommer dessa framöver att bedömas mycket utifrån hur väl de stöder hela denna palett av nya AF-funktioner som vi fått sedan Sonybörjade förfina den befintliga AF-tekniken i Minolta arvet. Nu verkar Sigma ha kopplat greppet på resten och stöder bl.a. även följande Eye AF med sina adapters.

Den här meningen är ju lite central i Leifs skrivning:

Citat: "Eye-focus är en trevlig utveckling om än i sin linda samt till nytta för få fotografer även om krämaren G Fong ihärdigt försöker lyfta funktionen till de himmelska höjdernas massor."

Jag skulle istället vilja påstå att alla som tar bilder av människor - porträtt eller bara bilder med någon människa i en samling har stort stöd i Face Detection och Eye Focus. Inte minst alla småbarnsföräldrar och de är allt annat än få. De flesta tar faktiskt bilder av människor i olika sammanhang och det gör nog samtliga fotografer. Alla Sony-fotografer kommer fr.o.m. nu ha dessa hjälpmedel till sin hjälp. Det gör att de faktiskt får tillgång till verktyg som inte alla andra har. Det är faktiskt en viss fördel. En del användare med andra typer av system kommer säkert undra varför inte de också kan få tillgång till dessa verktyg och skaffar sig kanske en Sigma adapter och köper en A6300 åtminstone - andra kommer göra precis som du och säga att man redan lever i den bästa av alla kameravärldar oavsett vad som sker av teknisk utveckling och fortsätta precis som förut lyckligt ovetande om de fördelar de eventuellt går miste om. Fördelen med det är stor, för de behöver ju aldrig köpa någon ny kamera.
 

Bengf

Aktiv medlem
Mja den gamla EOS 5DMKII som visade sig mycket populär bland yrkesfolk, lättare, billigare och mycket väl utrustad med Live View plus uppskattade filmfunktioner, men något bristfällig autofokus för att vara en Canon ( arv från 20D ) Hade faktiskt också Face Detektion, hur utvecklad den var eller användbar förtäljer inte historien. Det pratades i alla fall inte så mycket om funktionen i denna så populära yrkeskamera.


Det blir sista OT ursäkta mig.
//Bengt.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det sorgliga med förutfattade meningar som exv. illustreras väl av följande:

"
Två lättgenomskådade hallelujademonstrationer av samma dignitet typ."


... är ju bara att man i sin okunskap hänger upp sig på ovidkommande detaljer i en presentation istället för att faktiskt försöka förstå vilken nytta man kan ha av en teknisk nyhet eller innovation och ta till sig det och se möjligheterna samt försöka förstå vad det man sett kan betyda för framtiden..

En del som inte begrep vad de sett i Windows 3.0 presentationen var stora världsföretag som WordPerfect (Wordperfect ordbehandlare), Lotus (1-2-3 kalkylark, Symphony integrerade suiter samt Freelance och Ami Pro i Lotus Smartsuite), Borland (utvecklingsverktyg och Quattro Pro kalylark) och Ashton Tate (DBase-databaser), bara för att ta de främsta. Tänk er att både WP, Lotus och AshtonTate hade typ 60 % i sina DOS-marknadsandelar. Även IBM kan vi räkna in i denna skara som åkte vidare mot avgrunden tillsammans meden del av de ovanstående och OS/2. Var finns alla dessa idag? Borta. Novell hade över 60% av PC-nätverk då och var borta inom några få år de med. Skrattet fastnade säkert i halsgroparna på många som sett den Windows 3 presentationen utan fatta att de snart skulle köras över av Windows-tåget.

En del av de fotografer som inte tar till vara möjligheterna ny teknik ger till produktivitetsökningar kommer snart att finna att deras konkurrenter arbetar effektivare och kan gå runt med lägre timintäkter än sina konkurrenter nästa gång prispressen tvingar ut ännu en massa fotografer i arbetslösheten. Ingen av yrkesfotograferna kan på sikt negligera behovet att bli effektivare eftersom kunderna inte kommer vilja betala för jobb andra rationaliserat bort eller effektiviserat. Efterbehandling är just en sådan sak som i allt högre grad rationaliseras och rationaliseras bort. Jag skulle inte alls bli förvånad om ny teknik snart kan komma att pressa priser på bröllopsuppdrag. Säg inte att jag inte varnat er! Xylograferna gick i graven för 100 år sedan och nu är det de fotografer som inte kan parera förändringarna som står på tur.
 

jeduven

Aktiv medlem
Canons Dual Pixel CMOS AF, eller motsvarande från annan tillverkare, är vad som gäller för AF inom en snar framtid. Sen att få denna AF-teknik att fungera i alla tänkbara situationer handlar enbart om enkel bef mjukvara och lite prosessorkraft. Konstigare än så är det inte. För att komma till samma tekniska af-nivå hårdvarumässigt har Sony fortfarande en del att jobba med medans t.ex Canon kan släppa en spegelfri systemkamera i EOS-klassen, som är bättre än A6300 eller någon nyare i A7-klassen, vilken dag som helst då Canon redan har den hård- och mjukvara som krävs. Så, nej jag tänker inte skaffa mej en Sony och en massa adaptrar även om mina EF-objektiv fungerar rätt så bra med dylika manicker ;-)

Tillägg: Som operativsystem körde OS/2 åtskilliga åttor runt Windows. Det som räddade Microsoft och Windows vidare på den tiden var framgångarna med Word och Excel eftersom de endast gick att köra i ett Windowsfönster på OS/2.
 

Bengf

Aktiv medlem
Är Dual Pixel tekniken enbart för Live View och video/film delen, är den separerad från stillbild eller hur är det. Filmar man så behövs väl dom nya STM-objektiven om jag förstått det rätt, annars blir det ryckiga bilder. och alla dom som har 10-12 gluggar hemmavid för ansenliga summor, hur gör dom när Dualpixel tekniken slår igenom ända upp till nya MKIV vilket jag tror, fick 1DXII samma teknik, har inte hängt med där.


Jo jag har märkt att intresset för Fågel/sport fotografering ser ut att öka för varje år numera, Det pratas mycket om det även bland testare.



//Bengt.
 

afe

Aktiv medlem
Jag stänger den här tråden då den inte håller sig till ämnet - objektiv och adaptrar till Sony A7 (eller E-fattning generellt).. Ni som skriver (liksom jag) vet mycket väl vad som gäller ....

Det finns en egen tråd om A6300 och om ni vill diskutera ögonfokus generellt är det lätt att starta en ny tråd.

Bara för att det handlar om Sony är det inte ok att skriva om precis vad som helst! Det finns folk som faktiskt söker efter vettiga trådar som handlar om kamerorna och inte allt utom det ...

/Mod
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS