Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DxO 9 gratis

Produkter
(logga in för att koppla)

xeizo

Aktiv medlem
Fullversionen av DxO 9 kan laddas ned från DxO:s webbsida till och med den 28 februari 2017:
http://www.dxo.com/us/digitalcamerauk

(Jag skrev felaktigt ett annat datum på forumet "Dagens Rea-tips).

En kommentar: programmet fungerar utmärkt på min dator med Windows 10.
OK, på min dator säger den inkompatibel och kompabilitetsläge för äldre Windows fungerar inte heller. Fast jag kör testversionen av nästa Windows, 15014, isåfall - uppgradera inte ...
 

afe

Aktiv medlem
Synd bara att det inte var senaste versionen, fast eftersom inte ens den fungerar med filerna från min Fuji spelar det inte så stor roll ...
 

Graylingman

Aktiv medlem
Om jag fattat rätt kan det t ex användas för att brusreducera, "dehaza" etc. Funkar det som en plugin i LR, eller öppnar man RAW-filerna direkt i DxO? Kort sagt... hur jobbar man lämpligen med det?
 

Erik X

Aktiv medlem
Vad ska man ha LR till? :-D
Edit: DxO har en av marknadens bästa raw-konverterare plus det mesta man behöver i justeringsväg.. Med Viewpoint3 så fixar man perspektivet också.. För att få deras magiska brusreducering måste man dock köpa 'elite'-versionen, tvivlar på att det är denna de ger bort gratis.
DxO 11 är förstås ett eller två snäpp vassare än 9. Gratis är det dock inte :p
/erik
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Om jag fattat rätt kan det t ex användas för att brusreducera, "dehaza" etc. Funkar det som en plugin i LR, eller öppnar man RAW-filerna direkt i DxO? Kort sagt... hur jobbar man lämpligen med det?
Jag brukar alltid börja i DxO. Om man öppnar filerna i DxO och grundprocessar dem där (jag har gjort detta sedan version 9 tror jag eftersom jag tycker DxO är mycket snabbare från RAW till färdig bild än LR.) Jag gillar preset-hanteringen bättre också. Integrationen med LR är väl annars en av de saker som blivit bättre men jag har aldrig kört annat än åt ett håll (från DxO till LR) så den betyder inget för mig.

DxO:s svaghet är att det helt saknar adjustment brush. Behöver man detaljkorrigera och retuschera sår är det bara att exportera ut en DNG (utbytet sker med DNG) och sedan jobba vidare med den i LR. I LR kör jag dessutom med SLR-lounge och använder deras verktyg för justeringspenseln också.

(Men numera har jag mer och mer övergått till Capture One eftersom det är dels ett verkligt bra erbjudande för Sony-fotografer (600 spänn), man slipper ge Adobe sitt kortnummer samt att de faktiskt är mycket bättre på tethering och man får dessutom en riktig lagerhantering som framförallt DxO saknar helt och LR bara har i dold form). CO ger betydligt bättre detaljkontroll än DxO men styrkan i DxO är att det ofta blir väldigt bra utan att du saknar denna detaljkontroll.

Man göra en del detaljjusteringar i DxO också men det programmet har ett helt annat arbetssätt är de andra och är inte alls lika precist. Som sagt det är den verkligt svaga punkten. Det som främst hänt i version 10 och 11 är att det blivit snabbare och det gäller i mycket den utmärkta brusreduceringen och exporten. Notera dessutom att DxO saknar central katalog som man alltid har i LR och kan ha om man vill i CO. DxO lämnar istället sidecar-filer vid varje redigerad fil. En fördel med det är att det är snabbt att öppna med nya filer också. En annan fördel med DxO är ju att de kan erbjuda importprofiler för mängder 10 000-tals olika kombinationer av kameror/objektiv som hjälper programmet att snabba på redigeringsprocessen. Det är ju en spin off av deras testverksamhet som man inte ska förringa.

Redan version 9 är en bra version så grattis till gratiskapet.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Hur är det med DxO 9, supportrar den nyare kameror eller är det som LR att man måste ha senaste version?
Nä, det gör den ju inte och det är därför DxO gör detta. 9:an kanske supportar din nuvarande kamera men när du byter som kommer du behöva uppgradera och då tjänar de pengar. Har du då gjort en del jobb i DxO och gillar den så kommer de ha fåt en ny kund. Frågan är då om du bara kommer behöva köpa en uppgradering eller om du faktiskt måste betala fullt.

Men det finns ju förmodligen en snålväg och det är ju att konvertera dina RAW konsekvent till DNG. Men priset för den är ju en sämre hantering av dina data i konverteraren eftersom en stor finess är ju att man använder den kunskap testverksamheten på DxO-siten för att göra importfilter baserade på den kamera och objektiv som använts vid tagningen. Så även av det skälet är det bra att ha senaste versionen.
 

xeizo

Aktiv medlem
OK, på min dator säger den inkompatibel och kompabilitetsläge för äldre Windows fungerar inte heller. Fast jag kör testversionen av nästa Windows, 15014, isåfall - uppgradera inte ...
Nu kom version 15025 av Windows och då fungerar DXO Optics-programmet, tack MIcrosoft! Fanns även linskorrigering för min Tamron-zoom(18-200 Di II VC) som laddades ner automatiskt vilket var bra. Mina Canon gluggar har ju redan linskorrigering genom EOS Utility.
 
ANNONS