Annons

Behovet av ”gaffling” (bracketing)

Produkter
(logga in för att koppla)

oneeye

Medlem
Ibland när jag står och knäpper av ett antal bilder i gafflingsläge beroende på mycket stora skillnader i ljusförhållandena i motivet slår mig tanken:
Vad vinner man egentligen på att i kameran ”gaffla” sina exponeringar jämfört med att ta endast en bild (med den exponering som ligger i ”mitten”, eller den minst dåliga utifrån ljusförhållandena) och i efterarbetet i t.ex. Lightroom eller Camera Raw göra det antal kopior av bilden man önskar med exponeringskompensation upp och ned ett antal steg – för att sedan slå samman de olika versionerna till en bild (på samma sätt som man skulle ha gjort om man gafflat)?
 

eskil23

Aktiv medlem
Jag brukar bara gaffla när jag fotar JPEG. Då har man inte samma marginaler att justera exponeringen i efterhand.
 

erro.se

Aktiv medlem
Med RAW så får du ju lite mera marginal än med JPG, men det är fortfarande bara en exponering. Att ställa in +2 eller -2 i din råkonverterare är inte samma sak som att ställa in +2 eller -2 i exponeringskompensation i kameran.
 

oneeye

Medlem
Med RAW så får du ju lite mera marginal än med JPG, men det är fortfarande bara en exponering. Att ställa in +2 eller -2 i din råkonverterare är inte samma sak som att ställa in +2 eller -2 i exponeringskompensation i kameran.
Hur stor skulle du säga att fördelen är att göra gafflingen i kameran jämfört med att göra det i mjukvaran?
 

Ventures

Aktiv medlem
Det är p.g.a. bruset som uppstår i i efterhand hårt upplättade skuggor och avsaknaden av bildinformation i utfrätta delar som det kan vara bättre med olika exponeringar från kameran.
Själv resonerar jag så att om det råkar vara en kanonbild jag tar (vilket inte händer) så har jag extramaterial att ta av ifall man behöver sätta ihop flera exponeringar. Resultatet brukar ändå oftast bli att den neutralt exponerade bilden är bäst och jag får en massa onödiga bilder att radera. Gafflingen använder jag annars oftast då jag inte har tid att kolla resultatet på plats, dvs "gaffla manuellt".
 

PMD

Aktiv medlem
Med RAW så är det (nästan) alltid bäst att "exponera till höger", dvs man exponerar så att histogrammet hamnar så långt till höger som möjligt utan att man fräter ut (övermättar) någon pixel.

Då har man registrerat maximalt med data och har maximerat signal/brusförhållandet. Sen fixar man till ljusnivå på bilden i efterbehandlingen. Gaffling är överflödigt i den situationen.

Gaffling är ibland mycket användbart när man fotograferar med film i knepiga ljussituationer. Då har man ju inget histogram att ta till. Motsvarigheten i digital fotografi är väl om man inte använder RAW utan låter kameran spara en JPEG direkt.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Gaffling är ibland mycket användbart när man fotograferar med film i knepiga ljussituationer. Då har man ju inget histogram att ta till. Motsvarigheten i digital fotografi är väl om man inte använder RAW utan låter kameran spara en JPEG direkt.
Eller att man ser att det dynamiska omfånget inte kommer att räcka till. Då kan man ta 2 bilder.
Men kom ihåg, att papprets dynamiska omfång påverkas inte.
 

holycrap

Aktiv medlem
Ibland när jag står och knäpper av ett antal bilder i gafflingsläge beroende på mycket stora skillnader i ljusförhållandena i motivet slår mig tanken:
Vad vinner man egentligen på att i kameran ”gaffla” sina exponeringar jämfört med att ta endast en bild (med den exponering som ligger i ”mitten”, eller den minst dåliga utifrån ljusförhållandena) och i efterarbetet i t.ex. Lightroom eller Camera Raw göra det antal kopior av bilden man önskar med exponeringskompensation upp och ned ett antal steg – för att sedan slå samman de olika versionerna till en bild (på samma sätt som man skulle ha gjort om man gafflat)?
Den största vinsten med gaffling får du ju när det dynamiska omfånget i bilden är så stort att kameran inte kan registrera både ljusa och mörka delar i en en exponering utan att information går förlorad. Om du tar en bild där en skugga är kolsvart men ett vitt moln är utfrätt så finns det inget sätt att rädda i efterbehandlingen. Då är flera exponeringar ända lösningen.

/P
 

oneeye

Medlem
Med RAW så är det (nästan) alltid bäst att "exponera till höger", dvs man exponerar så att histogrammet hamnar så långt till höger som möjligt utan att man fräter ut (övermättar) någon pixel.

Då har man registrerat maximalt med data och har maximerat signal/brusförhållandet. Sen fixar man till ljusnivå på bilden i efterbehandlingen. Gaffling är överflödigt i den situationen.

Gaffling är ibland mycket användbart när man fotograferar med film i knepiga ljussituationer. Då har man ju inget histogram att ta till. Motsvarigheten i digital fotografi är väl om man inte använder RAW utan låter kameran spara en JPEG direkt.
Den största vinsten med gaffling får du ju när det dynamiska omfånget i bilden är så stort att kameran inte kan registrera både ljusa och mörka delar i en en exponering utan att information går förlorad. Om du tar en bild där en skugga är kolsvart men ett vitt moln är utfrätt så finns det inget sätt att rädda i efterbehandlingen. Då är flera exponeringar ända lösningen.

/P
Tack för svar allesamman! :)

Sammanfattningsvis tolkar jag dem, just nu, som att situationen som jag försökte beskriva i min fråga, avgör om det är en fördel eller inte (och då utgår jag från att exponering görs i RAW).

I den situation som PMD ovan beskriver tolkar jag det som om det dynamiska omfånget i bilden redan i exponeringsögonblicket faktiskt omfattas till fullo av en (1) exponering i kameran - och då är det som sagt alltid bäst att ligga åt höger i histogrammet (hellre för mycket, än för lite ljus, enkelt talat).

Situationen jag försökte beskriva var dock den där endast en (1) exponering INTE räcker till. D.v.d. det tillfälle då det är ett alldeles för stort dynamiskt avstånd mellan de mest mörka och det mest ljusa partierna (oftast handlar det om en himmel man vill ha med samtidigt som man inte vill missa väsentliga partier i t.ex. landskapet som i förhållande till himlen alltså blir alltför mörka).

Och det är väl den sist nämnda situationen som "holycrap" i sitt svar beskriver. Och att gaffling där alltså är enda metoden att få ett bra resultat. D.v.s. - att det i efterbearbetningen i datormjukvaran INTE går att hämta tillräckligt (kvalitetsmässigt användbar) information från endast en (1) exponering från de delar som blivit utfärtta/alltför mörka.
Svaren från "erro.se" och "Ventures" stödjer ju också en sådan ståndpunkt.

Och det får väl anses som en rimlig slutsats (eller finns det avvikande uppfattningar?).

Det jag gärna skulle vilja komma fram till är nyanserna mellan de båda alternativen. D.v.s. HUR MYCKET man vinner/förlorar på det ena eller andra alternativet.
Kort uttryckt: Vid hur många bländarstegs avstånd i det dynamiska omfånget går gränsen för att man kan nöja sig med en exponering?
Finns det någon som, i en given situation liknande den jag beskriver, gjort jämförelser?

Än så länge är jag inte tillräckligt duktig på efterbearbetning för att kunna bidra till ett svar här (men jag återkommer när jag är det) och uppskattar därför alla som på något sätt kan bidra till att kasta lite mer ljus i frågan.
 

holycrap

Aktiv medlem
Det jag gärna skulle vilja komma fram till är nyanserna mellan de båda alternativen. D.v.s. HUR MYCKET man vinner/förlorar på det ena eller andra alternativet.
Kort uttryckt: Vid hur många bländarstegs avstånd i det dynamiska omfånget går gränsen för att man kan nöja sig med en exponering?
Jag har inte testat men kan angripa din fråga analytiskt.

I fallet att du endast tar en bild för att åtgärda den i efterbehandlingen så måste du i givet scenario börja välja om du vill offra skuggor eller högdagrar. Eftersom scenens verkliga histogram inte får plats i kamerans möjliga dynamiska omfång måste alltså en del av scenen hamna utanför.

Om du väljer att exponera efter skuggorna så kommer högdagrar att hamna utanför kamerans övre gräns. Dess partier kommer att saturera pixlarna på sensorn. Det betyder att de får så mycket ljus de kan ta emot och "rinner över". Oavsett vilka nyansskillnader som finns där i verkligheten kommer dessa att bli vita och förbli så oavsett vad du gör i efterbehandlingen.

Om du istället väljer att exponera efter högdagrar så kommer de djupaste skuggorna att bli så mörka att bruset tar över. Med andra ord, det lilla ljus som dessa pixlar registrerar försvinner helt i det brus som uppstår och de nyanskillnader som finns där kommer att bli nästintill omöjliga att urskilja. Eftersom även bruset varierar lite så kan man alltså inte veta om en variation i ljusintensitet mellan två pixlar beror på scenen eller på bruset.

I båda fallen går all information förlorad i de områden som du väljer att lägga utanför kamerans DR-omfång. Med det sagt så kan man ibland rädda bilder där det är skuggorna som offrats om glappet inte är alltför stort mellan ljus och mörker. Om det finns lite information i skuggorna och kameran har bra brusprestanda så kan man mycket väl få ut tillräckligt med information ur skuggorna för att få en användbar bild. Tvärtom går dock inte eftersom utfrätta partier är helvita. De kan högst tonas ned till en grå nyans.

Gränsen för när en exponering räcker beror dels på kamerans DR-omfång. Det varierar mellan olika sensorer och varierar även med val av ISO-inställning. En annan "gräns" är hur mycket brus i skuggorna man som fotograf accepterar i bilden. Är man lite tolerant så kan många skuggor räddas medan en mer kräsen fotograf skulle förkasta samma bilder.

/P
 

oneeye

Medlem
Jag har inte testat men kan angripa din fråga analytiskt.

Gränsen för när en exponering räcker beror dels på kamerans DR-omfång. Det varierar mellan olika sensorer och varierar även med val av ISO-inställning. En annan "gräns" är hur mycket brus i skuggorna man som fotograf accepterar i bilden. Är man lite tolerant så kan många skuggor räddas medan en mer kräsen fotograf skulle förkasta samma bilder.

/P
Tack för utförligt svar!
Sammanfattningen är alltså att prova sig fram utifrån vad man redan känner till och vad som framkommer i den här tråden.
I praktiken:
1. Lär dig din kameras DR-omfång och uppförande under olika exponeringsscenarios med särskilt fokus på olika ISO-inställningar.
2. Tag tillräckligt många bilder, med och utan gaffling, under ett antal kontrollerbara förhållanden för att i efterhand kunna göra en sammantagen utvärdering om vad du som fotograf accepterar som din DR-gräns för exponering (en bild) av motiv med stort dynamiskt omfång.

Lite grann där jag var när jag ställde frågan, men en del nytt har jag lärt mig här...;)
Att hitta en "tumregel" är kanske omöjligt utan mer exakt angivande av kamerautrustning och exponeringsinställningar.

Själv använder jag en Nikon D3, enbart Nikons egen optik (äldre högklassig fast analog samt nyaste digital AF-S, fast el. zoom, t.ex. 24-70 2,8 eller 105, etc.), och går aldrig över 3200 ISO.
 

oneeye

Medlem
Möjligt att detta är lite av en ny tråd, men sedan finns ju i D3:an, och säkert i en hel del andra liknande digitalkameror också, även möjligheten att använda "Mulitexponeringsläget" där man för ett motiv gör 2-10 exponeringar i en serie som slås samman till en bild redan i kameran.
Enligt manualen som följer med D3:an skulle detta vara överlägset mot att göra sammanslagningen i efterbearbetet i datorn.
Kanske finns det fördelar i fråga om att undvika informationsförluster men jag funderar lite över vilka val man då inte fick möjlighet att göra i kameran men som man skulle kunna ha gjort i datormjukvaran.
Någon som har någon erfarenhet av för- och nackdelar med "Mulitexponering"?
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Jag har inte testat men kan angripa din fråga analytiskt.

I fallet att du endast tar en bild för att åtgärda den i efterbehandlingen så måste du i givet scenario börja välja om du vill offra skuggor eller högdagrar. Eftersom scenens verkliga histogram inte får plats i kamerans möjliga dynamiska omfång måste alltså en del av scenen hamna utanför.

Om du väljer att exponera efter skuggorna så kommer högdagrar att hamna utanför kamerans övre gräns. Dess partier kommer att saturera pixlarna på sensorn. Det betyder att de får så mycket ljus de kan ta emot och "rinner över". Oavsett vilka nyansskillnader som finns där i verkligheten kommer dessa att bli vita och förbli så oavsett vad du gör i efterbehandlingen.

Om du istället väljer att exponera efter högdagrar så kommer de djupaste skuggorna att bli så mörka att bruset tar över. Med andra ord, det lilla ljus som dessa pixlar registrerar försvinner helt i det brus som uppstår och de nyanskillnader som finns där kommer att bli nästintill omöjliga att urskilja. Eftersom även bruset varierar lite så kan man alltså inte veta om en variation i ljusintensitet mellan två pixlar beror på scenen eller på bruset.

I båda fallen går all information förlorad i de områden som du väljer att lägga utanför kamerans DR-omfång. Med det sagt så kan man ibland rädda bilder där det är skuggorna som offrats om glappet inte är alltför stort mellan ljus och mörker. Om det finns lite information i skuggorna och kameran har bra brusprestanda så kan man mycket väl få ut tillräckligt med information ur skuggorna för att få en användbar bild. Tvärtom går dock inte eftersom utfrätta partier är helvita. De kan högst tonas ned till en grå nyans.

Gränsen för när en exponering räcker beror dels på kamerans DR-omfång. Det varierar mellan olika sensorer och varierar även med val av ISO-inställning. En annan "gräns" är hur mycket brus i skuggorna man som fotograf accepterar i bilden. Är man lite tolerant så kan många skuggor räddas medan en mer kräsen fotograf skulle förkasta samma bilder.

/P
Jag brukar inte citera extensivt, men jag gör det här för att peka på att frågan här inte alls är belyst analytiskt. Det är en mycket gammal idé att "exponera efter skuggorna och framkalla efter högdagrarna", ett paradigm som dramatiskt har vänts helt diametralt i och med den digitala eran.

Numera förekommer alltså att fotografer exponerar efter högdagrarna och framkaller efter skuggorna.

Här ovan görs ett par helt felaktiga påståenden, sett till dessa två paradigm, som egentligen är väldigt lika och bara tar hänsyn till de skilda egenskaperna hos film och digitalfoto.

Om jag exponerar efter skuggorna innebär det inte alls att jag petar någonting över kanten, så länge motivet ryms inom det dynamiska omfånget. Likaledes om jag exponerar efter högdagrarna, så sotar jag inte igen skuggorna, så länge mitt dynamiska omfång räcker för motivet.

Felet i resonemanget är att vid exponering efter högdagrarna kompenserar man med plus, och vid exponering efter skuggorna kompenserar man med minus. Det är visserligen oklokt att välja skuggorna, om det är viktigt att inte fräta ur högdagrar, medan det ofta är bättre att exponera efter högdagrarna också när man vill ha detaljer i skuggorna, så länge motivets omfång ryms inom kamerans.

Hur mycket man ska kompensera vid högdagermätning får man prova fram med den utrustning man har, men för de allra flesta av våra kameror ligger det på +2 eller något mer när man använder kamerans jpeg och omkring +3 när man utgår från råfilen.

Det dynamiska omfånget i ett motiv är sällan så stort som fjorton steg. Vanligen hamnar det någonstans kring tolv steg i solsken och mindre vid andra ljusförhållanden. Det extremaste är när man behöver god teckning med bra färger inomhus, samtidigt som man vill ha god teckning i det man ser genom fönstret vid solsken. Där är problemet inte enbart det dynamiska omfånget hos chipet, utan också vår förmåga att återge det i den färdiga bilden.

Helt oavsett om man väljer att använda alla fjorton stegens dynamik i det bästa chip som finns idag, blir bilden väldigt fadd om man inte behandlar de olika områdena inom den på olika sätt. Det är därför man separerar tonerna och gör vad som benämns "tone mapping", där man förstärker kontrasten lokalt, medan den globala kontrasten hålls låg.

Säkraste sättet att få ett förutsägbart resultat är att exponera efter högdagrarna, med hänsyn till hur de ska placeras i tonskalan. Man kan alltså "exponera rätt" med hjälp av spotmätare och lämpligt vald mätpunkt för exponeringen och kompensation.

Att utan kompensation mäta högdagern och använda den exponering som mätaren visar är ren idioti.

Det här stämmer överlag, så länge man kan bortse från färg, men det finns en del fall, dessvärre rätt vanliga, då ljusmätaren inte ger god ledning för exponeringen, och det är främst när man har starkt mättade färger i motivet, främst sådana som kan klippa den röda kanalen, men också de som klipper i blått. Där kan gaffling vara ett sätt att hitta en bättre exponering än vad man kan mäta fram. Starkt mättat och ljusstarkt rött kan kräva hela två stegs minuskompensation för att få fram struktur och toner.

Också gult, som inte finns bland färgerna i kamerans filter, kan klippa i rött. Grönt däremot klipper aldrig.

Och specialfallet att en färg eller två klipper är vanligare än många tror. Klippning handlar inte bara om urfrätt vitt som bara kan dämpas till en grå nyans, utan det handlar om rött, gult, blått och lila, som inte kan återge nyanser, därför att det når det högsta värdet i en eller två av färgkanalerna.

Brus i skuggorna är ett mycket mindre problem. I den färdiga bilden drar man för det mesta ner det bruset bäst genom att göra de partierna helt svarta, utom i fallet som jag tog upp ovan, när man tar inomhus, och vill ha både inomhusmiljö och utomhus väl återgivet. Där kan det vara bättre att göra två exponeringar och använda den ena för utemiljön och den andra för innemiljön och tonseparera, eftersom man annars ligger för nära bruströskeln i bildens mörkare partier.

Så det finns specialfall, där gaffling är motiverat, men som metod vid all fotografering är gafflingen onödig om man har lärt sig var gränserna går för utrustningen man har, och hur man exponerar på bästa sätt för motiv som ryms inom kamerans dynamiska omfång. Där är den säkraste metoden att exponera efter högdagrarna. Hur mycket man ska kompensera avgörs av dels vilken kamera man har, men också hur man efterarbetar och hur man vill att högdagrarna ska återges.

Man kan använda samma metod som Ansel Adams använde för att utvärdera det dynamiska omfånget och anpassa zonsystemet till digitalfotografering på ett förnuftigt sätt. Det vanligaste felet i tänket hos den som inte förstår vad det betyder att "exponera efter högdagrarna" är redovisat i det citerade inlägget.
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Jag fyller på lite här med en detalj som jag inte kände till, men som jag blev smärtsamt medveten om när jag provade en annan råkonverterare än den jag brukar.

Reglaget "exponering" i råkonverteraren kan fungera på olika sätt, och i en del råkonverterare kan vitbalansen trycka toner som finns i råfilen över klippning, när alla kanalerna får en koefficient beroende på vilken vitbalans man har valt. Om kontrollen "exponering" fungerar på det ena sättet, kommer ingenting som inte klippte i råfilen att klippa i bildfilen, medan det i det andra fallet mycket väl kan bli så att man når klippning i en eller två av kanalerna, även om råfilen inte klipper.

Detaljerna finns i den här artikeln:
http://ninedegreesbelow.com/photography/linux-raw-processor-review.html

Så beroende på vilken konverterare man använder och hur man hanterar den, kan det göra stor skillnad på hur man kan förvalta det dynamiska omfånget som chipet presterar. Jag upptäckte det när jag provade Darktable efter att tidigare ha kört UFRaw som instick till Gimp.

http://ninedegreesbelow.com/ har ganska mycket matnyttigt.
 

Yeye

Aktiv medlem
Som jag ser det kan vara på sin plats att gaffla exponeringarna beroende på vad du är ute efter. Om det är en HDR bild som du vill göra när DR är för stor eller när du vill exponera efter ETTR eller det nyare sättet att använda det med Optimum. Jag har inte använd det ännu men det är en variant på ETTR där du exponerar åt höger och sen drar tillbaka exponeringen så att du får den rätta exponeringen som du vill ha den.


ETTR
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/expose-right.shtml

The Optimum Digital Exposure
http://www.luminous-landscape.com/essays/the_optimum_digital_exposure.shtml
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
De två länkarna som Yeye föreslår är väldigt informativa, men deras relevans hänger till stor del just på gafflingen. Ett problem som inte tas upp i de artiklarna är färgklippning och kamerans brister i färgkänslighet när den mäter ljuset. Exempelvis en mättad röd färg som inte innehåller grönt eller blått kan i värsta fall mätas som en tredjedel av sitt verkliga värde.

Det finns ett sätt att normalisera kamerans sätt att visa överexponering, och det är att ställa in UniWB, alltså en vitbalans där ingen av kanalerna förstärks vid omvandlingen till jpeg. Bilden kommer då att domineras av grönt, men högdagervarningen och kamerans histogram kommer att stämma bättre med råfilen. Det är alltså en hjälp att exponera rätt, och det är ett sätt att lättare undvika den klippning i rött eller blått som ofta uppträder vid starkt mättade färger, särskilt när de förekommer tillsammans med relativt mörka gröna nyanser som täcker stor del av bildytan.

Men råfilshanteringen har också betydelse för resultatet. Det gäller främst hur man kan använda reglaget "exponering" och hur det fungerar. Exempelvis ACR i Photoshop eller UFRaw i Gimp är inte lämpliga för EttR med UniWB, medan Lightroom, Darktable och RawTherapee fungerar bättre. Det finns också andra råfilshanterare där man kan korrigera exponeringen före vitbalansering.

Det råder olika åsikter om nyttan av EttR, att exponera åt höger. En del tycker att det är överflödigt, när kamerans dynamiska omfång är större än motivets, och bruset är försumbart med moderna chip. Andra menar att det är bra att ha mycket data i råfilen utan att klippa högdagrarna, och att alltid korrigera i råfilshanteringen. Om man har en förinställning för EttR och UniWB innebär det egentligen inte något extra arbete.

Vilket sätt man än väljer att optimera exponeringen, gaffling eller noggrann mätning och exponering åt höger utan att klippa i någon av kanalerna, kan vara en smakfråga. För den som är riktig nörd på att få allting rätt kan EttR vara ett sätt att få ut det allra bästa som kameran kan prestera.
 

holycrap

Aktiv medlem
Om jag exponerar efter skuggorna innebär det inte alls att jag petar någonting över kanten, så länge motivet ryms inom det dynamiska omfånget. Likaledes om jag exponerar efter högdagrarna, så sotar jag inte igen skuggorna, så länge mitt dynamiska omfång räcker för motivet.
Det var ett mycket utförligt resonemang. Jag tog mig friheten att klippa ut en del som jag tänkte besvara. Först ville jag bara tacka för ditt utlägg om olika färger, något som jag faktiskt aldrig har tänkt på men som är rätt intressant.

Citat ur mitt eget inlägg: "Eftersom scenens verkliga histogram inte får plats i kamerans möjliga dynamiska omfång måste alltså en del av scenen hamna utanför. "

Tänkte poängtera att hela mitt resonemang (och inlägg) utgick ifrån en situation där kamerans dynamiska omfång inte räcker till, eller åtminstone att ljusförhållandena är sådana att man inte kan få detaljer i både högdagrar och skuggor p.g.a. brus. I en sådan situation så hamnar ju per definition en del av motivets "verkliga histogram" (har inte hört någon term för det som jag kommer ihåg nu) utanför kamerans. Man blir således tvungen att välja vilken ände som ska offras.

Bakgrunden till mitt resonemang angående förlust av detaljer i skuggor är baserat på förekomsten av brus. En teoretisk sensor som är helt fri från brus och perfekt känsliga pixlar har ingen undre gräns. En verklig sensor har dock alltid någon form av brus. Om brusets intensitet når samma magnitud som signalen i pixlarna i ett skuggområde så kan man, oavsett brusreducering, inte särskilja brus från signal. Vi får igensotade skuggor.

Jag tänker inte försöka mig på några räkneexempel (även om jag har några i bakhuvudet) då jag inte är någon expert på området. Jag är övertygad om att du har långt mycket mer kunskap på området än jag, men tänkte ändå förtydliga mitt resonemang en aning.

Felet i resonemanget är att vid exponering efter högdagrarna kompenserar man med plus, och vid exponering efter skuggorna kompenserar man med minus. Det är visserligen oklokt att välja skuggorna, om det är viktigt att inte fräta ur högdagrar, medan det ofta är bättre att exponera efter högdagrarna också när man vill ha detaljer i skuggorna, så länge motivets omfång ryms inom kamerans.
Just detta tänkte jag förmedla, alltså att man bör exponera efter högdagrar så långt det går, men det föll nog bort ur mitt inlägg.

Återkom gärna med synpunkter.

/P
 

Yeye

Aktiv medlem
Tänk så mycket som man kan lära sig av andra. Det var en lärorik diskussion och jag får ta mig en funderare på om jag ska fortsätta att exponera som jag gör eller ändra lite på det.
 
ANNONS