Annons

Drömskt åkerlandskap (i Sverige)

Produkter
(logga in för att koppla)

tmattias

Ny medlem
Har länge varit sugen att fånga en bild men tydliga linjer som gärna leder upp mot ett träd eller dylikt på en åker. Tänkte lavenderfälten i Frankrike fast med svenska odlingar istället. Står dock inför två utmaningar som jag undrar hur ni andra resonerar kring.

Det första är svårigheten att parkera på små landsvägar. Befinner mig för tillfället på Bjärehalvön och har finns hur många bra ställen som helst men det finns ingenstans att parkera bilen om jag inte vill blockera någons hus eller infart till åkermarken.

Den andra är närheten till gårdar och hus. Tycker ni det är okej att gå omkring med kameran och fota i närheten av någons hus ute på landet?

Ser fram emot hur ni andra har tacklat dessa svårigheter.
 

Daniel Papic

Aktiv medlem
Det första är lite svårt att se framför sig, det borde finnas nånstans att ställa bilen kan man tycka?

Jag känner mig själv ofta som att jag snokar när jag plåtar på avlägsna lokaler. Det bästa om man ser folk i närheten tycker jag är att ta en enkel kontakt & tala om vad man gör så känns det nog bättre, kanske rent av smickrande för folk att man vill avbilda deras omgivning :) Ta för dig, med respekt tycker jag.
 

PMD

Aktiv medlem
Man får nog räkna med att promenera en del med tanke på den skriande bristen på parkeringsplatser längs de små grusvägarna.

Jag bor på landet och skulle inte bli störd av att något gick omkring i närheten och fotograferade. Om vederbörande vill komma in på min tomt och fotografera så skulle jag uppskatta en fråga först.

Annars gäller allemansrätten, dvs gå inte på åkrar där det växer grödor, skräm inte boskapen och gå inte in på någons tomt utan att fråga först.

Men jag bor i en slags liten by så det är vanligen inte helt folktomt här till vardags. Den som bor i ett ensligt beläget hus har kanske en annan åsikt om "invaderande fotografer". Som sagt: ta kontakt och förklara ditt ärende. Lantisar brukar inte vara folkilskna. :)
 

forstheim

Aktiv medlem
En sådan bild som du beskriver att du vill ta tog jag själv en gång i tiden. Skulle gissa att det var vintern 2001-2002, för jag hade inte hållit på med fotograferandet så länge då. Minns att det var min allra första systemkamera jag hade - en analog sådan förstås..Minolta Dynax 5 med ett 28-105/3.5-4.5 objektiv. Laddad med Kodak E100 VS tror jag bestämt.

Jag körde runt på mindre vägar i Skåne, och ute på vischan någonstans fick jag syn på en härlig åker med fina fåror som ledde upp (åkern lutade lite) till ett ensamt träd som stod längs upp på backen. Det var ingen snö ute, men fårorna var delvis vita av frost.

Det var som sagt ute på vischan, men jag såg ett hus som låg flera hundra meter ifrån åkern. Jag parkerade bilen och fick traska en bit ut på åkern för att kunna få till den komposition jag önskade. Efter ett antal bilder tagna kommer plötsligt markärgaren körandes och undrar vad jag gör. Kommer inte ihåg samtalet sedan, men det var väl inte så uppskattat att jag gick omkring på hans åker..så jag avlägsnade mig ganska snabbt därefter.

Man kan ju tycka att det inte bör vara hela världen om man går på en åker mitt i vintern eftersom det då inte är några grödor som förstörs. Men om jag inte missminner mig så ville markägaren inte att jag skulle vistas där eftersom marken även användes som jaktmark.

Mitt råd till dig är att i ett första skede leta upp tänkbara motiv..och sedan höra dig för med respektive markägare om det är okej att komma dit den närmsta tiden för att fotografera. Då kan du samtidigt höra var någonstans det är lämpligt att parkera. Sedan är det bara att åka hem och invänta det rätta/bästa ljuset eller vädret för dina motiv!
 

PMD

Aktiv medlem
Man kan ju tycka att det inte bör vara hela världen om man går på en åker mitt i vintern eftersom det då inte är några grödor som förstörs. Men om jag inte missminner mig så ville markägaren inte att jag skulle vistas där eftersom marken även användes som jaktmark.
Om det pågick jakt medan du var där så förstår jag att markägaren inte ville ha dig där. Dels kunde du ha stört viltet så att jakten inte gick att genomföra som planerat och dels brukar jägare inte tycka om att behöva göra eld upphör för att stadsbor klampar in och hamnar i siktfältet. :)

Om det inte pågick någon jakt vid tillfället så tycker jag nog att markägaren var lite snarstucken.
 

forstheim

Aktiv medlem
Om det pågick jakt medan du var där så förstår jag att markägaren inte ville ha dig där. Dels kunde du ha stört viltet så att jakten inte gick att genomföra som planerat och dels brukar jägare inte tycka om att behöva göra eld upphör för att stadsbor klampar in och hamnar i siktfältet. :)

Om det inte pågick någon jakt vid tillfället så tycker jag nog att markägaren var lite snarstucken.
Då var han nog bara lite snarstucken den där markägaren, för någon jakt tror jag inte pågick samtidigt som jag klampade omkring på hans åker... 😉
 

hne

Aktiv medlem
Då var han nog bara lite snarstucken den där markägaren, för någon jakt tror jag inte pågick samtidigt som jag klampade omkring på hans åker... 😉
Man kupar inte åkern för nöjes skull. Det finns en hel hög grödor som man sår på hösten men också de som sås innan sista frosten på våren. "Fårorna" är både ett sätt att bekämpa ogräs och ett sätt att skydda mot frost.

Är åkern kupad är det grödor där. Är den inte kupad är det säkrast att anta att det också är grödor där.

Jakt bedrivs i det närmaste året runt. Jakttid varierar för olika djur men det är i princip bara i april och maj det är rimligt att anta att det inte går omkring jägare i markerna och letar byten.
 

forstheim

Aktiv medlem
Man kupar inte åkern för nöjes skull. Det finns en hel hög grödor som man sår på hösten men också de som sås innan sista frosten på våren. "Fårorna" är både ett sätt att bekämpa ogräs och ett sätt att skydda mot frost.

Är åkern kupad är det grödor där. Är den inte kupad är det säkrast att anta att det också är grödor där.

Jakt bedrivs i det närmaste året runt. Jakttid varierar för olika djur men det är i princip bara i april och maj det är rimligt att anta att det inte går omkring jägare i markerna och letar byten.
Kan så vara, men hur skadligt kan det vara att gå på en åker vintertid ifall den är frusen..d.v.s. stenhård och man inte ser några grödor med blotta ögat?
 
ANNONS