Annons

billig diafilm

Produkter
(logga in för att koppla)

jojje2

Aktiv medlem
Jag har tänkt börja ta diabilder och gärna med mycket finkornig film. ex. Fuji Velvia 50
Problemet är att det är så dyrt att köpa filmerna. 110kr/st (fotokompaniet i Uppsala) eller 340kr/5-pack +frakt (scandinavianphoto).
Jag vill nog inte köpa 5 filmer på en gång eftersom jag inte har testat Velvian än.

Därmed kommer vi till frågan:
Vart kan man köpa billig film?

/J
 

lord_fantiz

Aktiv medlem
Just nu vet jag att Japanphotot i Göteborg rear ut diafilm av eget märke för 10 kronor rullen, ISO 100 film. Visserligen gick datumet ut i juni i år men för att testa dia för första gången så hoppas jag att det duger! Så långt lagret räcker antar jag att erbjudandet gäller!
 

flutte

Aktiv medlem
Mycket trevligare priser än vad jag funnit som bäst i Sverige, men jag gillar inte texten "Regretfully we do not supply outside of the UK". :-(

/Fredrik
 

acke

Avslutat medlemskap
Mejla till Fuji och skriv att du är en stackars fattig student som drömmer om att få prova en rulle Velvia. Då skickar de nog en gratisrulle.:D

I en fotoklubb som jag var med i brukade vi tigga till oss åtskilliga rullar från Kodak och Fuji varje år, rullar som sedan delades ut som stimulanspriser i klubbtävlingar.

Billigare än så blir rullen knappast...:)
 

Helena

Aktiv medlem
Allra bäst gillar vi Kodakfolk som kastar (läs anfaller) elever med filmrullar som viner genom luften när dom kommer med bra inlägg och frågor gällande produkterna :)
Allra bäst gillar man att man frågade om Kodag EID infraröf fiafilm :p
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Gissa vad som damp ner i brevlådan idag. En Elite Chrome EC! Tiggandet fungerarade i alla fall.
Hoppas det funkar på Fuji också (väntar på min första Velvia).

Fick precis kostnadsförslag för reparation av kameran, 1500 kronor. Det kostar att ligga på topp:)

/
Linus
 

Helena

Aktiv medlem
Vad du än gör så få alla kostnadsförslag och sådant skriftligt... Håller på att bråka med en kamerareparatör (auktoriserad canon reparatör) och har fått ta Canon UK till hjälp... Dom håller min lins gisslan!!!
Men det är mitt fel... tackade ja till kostnadsförslag över telefon...
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Kostnadsförslaget damp också ner i brevlådan så det är skriftligt. Fick faktiskt två alternativ, Valde det dyraste (reparation + genomgång av hela kamerahuset)

Det är ju synd att vissa fotohandlare/reparatörer är så ohederliga.
 

Helena

Aktiv medlem
Det handlade ifs bara om att dom tog £67 ist för £46... inte så mycket pengar men när dom har sagt en sak så ska det vara så...
Hade kunnat godtaga det om inte mannen jag talade med sa att jag inte hade något bevis på att jag fått det priset... att jag inte hade något namn... att jag inte visste HANS namn...
Då blev jag sur... när han sedan erbjöd mig två filmrullar så blev jag ännu argare... och när han sa att det inte fanns någon möjlighet till återbetalning för att det redan gått genom ekonomiavdelningen så blev jag asförbannad!!!

Dom vägrade att skicka objektivet till mig och sedan så kom vi överens om att dom skulle ta ut den nya delen och sätta i den gamla... återbetala mig fullt (inte för att jag skulle kunna laga det billigare någon annan stans men ändå...) och jag sa att om dom gjorde det fort så kunde den skickas till England och om dom tog lite tid så behövde den gå till Stockholm... Inga problem sa tjejjen jag talade med (den ena av två kvinnliga anställda)...
Hon fick min adress och allt...
Sedan så ringde jag dit och undrade vart den var... Då sa Mr Till att den inte kunde skickas hit... det var för dyrt... Så antingen kunde jag acceptera priset som det var och få den skickad... eller så skulle dom ta ur delen och kräva mig på £20 för att få den hitskickad...

Då ringde jag Canon UK... dom ordnade allt och jag ska få pengar tillbaka och optiken är på väg hit :) Fast nu så går det tydligen segt pga flygkrasherna...

Men intressant är det...
Vi bråkade med varandra sen i Maj... och först nu så har jag fått rätt...
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Jag märkte idag att mitt normalobjektiv (50mm f1.4) inte fungerar som det ska (eller rättare sagt bländaren fungerar inte) så jag blir väl ännu fattigare om jag lämnar in det också till reparation (om jag nu gör det).


Oops, jag tror vi kom ifrån ämnet lite grand (billig diafilm):) .
 

Helena

Aktiv medlem
Min glugg var också 50mm 1.4 :p som jag hade surfat med å fått in sand i USM motorn...

och åter till ämnet "Men vi kan kompensera den dyra kostnade med billig diafilm!!!" :)
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Fortfarande ang. billig film

Motor? Vad är det? Mitt objektiv manuellt (som kameran) men jag tror att hela objektivet hade en liten kraftfull romans med golvet (hmm, inte så bra) vilket gjorde att det lilla problemet med bländaren nu är ett stort :( .

Men som sagt så har jag ju fått en gratisfilm vilket gör att jag kan spara in ett filminköp för att ha råd med lagningen.
 

Helena

Aktiv medlem
Mitt är ett autofokus objektiv och det började låta lite mysko... därför jag lämnade in det...

Men om jag byter från Ektachrome till Sensia så borde jag juh ha råd med reparationen :p
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Billig framkallning

Fick en Velvia i brevlådan idag! Så nu har jag även en Velvia att testa. Men inte än för kamerarepartörena verkar vara lite sega. *väntar otåligt på att få tillbaka kameran* Till och med den nya 2xkonvertern har hunnit komma anlända med posten. :(

Fotomax här i Stockholm har kampanjpris på diaframkallning + ramning nu framt till den 10/10 (tror jag). Priset är 39 kronor, ganska bra pris faktiskt och leveranstiden är bara en dag!
 

jojje2

Aktiv medlem
Jag fick också en Velvia i brevlådan idag :)
Trevligt att Fuji marknadsför på detta vis. Nu måste jag bara skriva till Kodak också.

linus: vem skrev du till på kodak?

/j
 
ANNONS