Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förslag på objektiv för landskap och människor till FF

Produkter
(logga in för att koppla)

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Hej!

Jag har fotat fåglar ett par år och äger enbart en sorts objektiv, långa teleobjektiv.
Jag skulle vilja utveckla mitt fotande till att även kunna fota lite människor både till vardags och fest samt kanske lite stadsfoto i mörker, "familjebilder", "semesterbilder", porträtt osv.
Jag skulle även vilja lära mig fota landskap, både storslagna vyer och nedgångna ödeindustrier.

Jag skulle tacksamt ta emot hjälp på vad jag ska titta efter för objektiv. Utbudet är enormt och det finns många objekt som får bra recensioner, men jag vet inte riktigt vad som skulle vara bäst för mina behov.

Jag har en 1 DX och en 7D MKII att tillgå. Eftersom brännvidden sällan kommer att begränsa (men kanske oftare ljuset) kommer jag troligen att använda mig nästan uteslutande av 1 DX'en för att fota folk och landskap.

Jag har läst lite trådar och tror att jag behöver något lite "vidvinkligare" objektiv, typ ett 16-35 för landskap och arkitektur samt något mer ljusstarkt och normalobjektiv för resten, typ ett 24-70, 24-105, eller kanske ett fast 50 och ett fast 85?

Budgeten ligger runt 10k för två-tre objektiv som täcker dessa områden, men kan sträcka mig till 15k, det verkar t ex som om vidvinkel för landskap är lite dyrare vad jag sett. Låg vikt är inget jag värderar extra.
Jag köper gärna begagnade grejor för att få bättre prylar för samma pengar.

Skulle vara mycket tacksam för hjälp med förslag och åsikter!

Mvh

Daniel
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Exempel

24 mm är ganska bra vidvinkel för FF (motsvarar ju 15 mm på din 7DII). Med ett 24-70/4 (dessutom bra närbildsläge) och ett 50/1,8 täcker du mycket av det du saknar för under 10 lax (nytt).
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Sigma 24/1,4 DG HSM (Art) för Canon AF
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=si24mmCa

eller Canons icke-L: Canon EF 24/2,8 IS USM
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=ef24is

verkar anses mycket prisvärda.

Canon EF 24/1,4 L II USM är säkert garanterat väldigt vass, men 15 lax?

24/70 f/4 verkar ju kosta 7-8 papp nya nästan oavsett tillverkare?

50 f/1,8 STM ligger ju strax över tusenlappen! Är det något att ha, eller riskerar man att byta ut det ganska omgående? Ser att det ligger många beggade ute.
 

AFJ

Aktiv medlem
kunna fota lite människor både till vardags och fest samt kanske lite stadsfoto i mörker, "familjebilder", "semesterbilder", porträtt osv.
Jag tycker du bör skaffa någon typ av normalzoom.

Ett begagnat 24-105 4L bör du kunna hitta för rimliga pengar. Det objektivet är väl inte världsbäst på något men som "semester-" och "vardags-" objektiv är det verkligen användbart.

Börja med det, sedan ser du vilka brännvidder du använder och vilken typ av foto det blir. Då kan du lättare ta beslut om vilka fasta objektiv du skall satsa på.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Ett 24-70 eller 24-105 är otroligt praktiska objektiv och ska man bara ha ett så är det nog bästa valet.

Själv är jag sjukt nöjd med mitt 16-35 f4/L IS, som utöver att vara bra för utomhusvidvinkel är kanon som inomhusobjektiv för fester och mänsklig samvaro, där man vill få med flera människor och miljön i bild.

EF 50 mm f/1.8 STM är ett otroligt bra objektiv för det priset, och blir användbart för att täcka upp brännvidden mellan vidvinkel och dina teleobjektiv få fullformat, och blir dessutom väldigt användbart som porträttobjektiv etc på din 7D mk II

EF 85mm f/1.8 är jag likaså jäkligt nöjd med, det ger ett himla bra utsnitt och "släpp" för porträttbilder på fullformat, och väldigt prisvärt, särskilt om du hittar ett fint begagnat ex.

Kan du tänka dig begagnat så täcker nog din budget alla objektiv

16-35 = 6500:-
24-105=4500:-
50=1000:-
85=2500:-

Summa 14.500

Med lite envishet och tålamod kan du nog hamna ett par tusen under det
 

Stene_68

Aktiv medlem
Hej!

Jag har fotat fåglar ett par år och äger enbart en sorts objektiv, långa teleobjektiv.
Jag skulle vilja utveckla mitt fotande till att även kunna fota lite människor både till vardags och fest samt kanske lite stadsfoto i mörker, "familjebilder", "semesterbilder", porträtt osv.
Jag skulle även vilja lära mig fota landskap, både storslagna vyer och nedgångna ödeindustrier.

Jag skulle tacksamt ta emot hjälp på vad jag ska titta efter för objektiv. Utbudet är enormt och det finns många objekt som får bra recensioner, men jag vet inte riktigt vad som skulle vara bäst för mina behov.

Jag har en 1 DX och en 7D MKII att tillgå. Eftersom brännvidden sällan kommer att begränsa (men kanske oftare ljuset) kommer jag troligen att använda mig nästan uteslutande av 1 DX'en för att fota folk och landskap.

Jag har läst lite trådar och tror att jag behöver något lite "vidvinkligare" objektiv, typ ett 16-35 för landskap och arkitektur samt något mer ljusstarkt och normalobjektiv för resten, typ ett 24-70, 24-105, eller kanske ett fast 50 och ett fast 85?

Budgeten ligger runt 10k för två-tre objektiv som täcker dessa områden, men kan sträcka mig till 15k, det verkar t ex som om vidvinkel för landskap är lite dyrare vad jag sett. Låg vikt är inget jag värderar extra.
Jag köper gärna begagnade grejor för att få bättre prylar för samma pengar.

Skulle vara mycket tacksam för hjälp med förslag och åsikter!

Mvh

Daniel
Samyang har bra och billiga objektiv om man klarar sig utan AF, t ex ett på kring 20 mm som jag tror att Objektivtest.se testade nyligen. Själv skaffade jag i veckan 85 1,4 som jag är mycket nöjd med hittills. Kostar kring 3000 och vidvinkeln ca 4000. Samyang 135 2,0 är ett kanonobjektiv som jag haft en längre tid.
 

PMD

Aktiv medlem
EF 85mm f/1.8 är jag likaså jäkligt nöjd med, det ger ett himla bra utsnitt och "släpp" för porträttbilder på fullformat, och väldigt prisvärt, särskilt om du hittar ett fint begagnat ex.
Jag är också mycket nöjd med mitt EF 85mm f/1.8 USM (som jag har haft i över 20 år) men skulle jag vara på jakt efter ett 85mm-objektiv idag så skulle jag ta en närmare titt på Tamrons motsvarande. Det har testats av Fotosidan och befunnits vara skarpare än både Nikons och Canons 85mm/1.8 och har dessutom inbyggd bildstabilisering. Tyvärr är det rätt mycket dyrare än de båda ovannämnda konkurrenterna.
 

hne

Aktiv medlem
För alla bilder som heter något med -scape på engelska vill du nog ha en (ultra)vidvinkelzoom. För folk på stan och fest är det nog någonstans 30-60mm som gäller. 16-35/4 och 50/1.8 är en inte allt för dyr början. Så kan du spara resten av pengarna tills du vet om du hellre vill ha normalzoom eller kort porträtt-tele. Jag tar nästan alla familje- och semesterbilder med 35mm, men det är en smaksak.
 
Hej!

Jag har fotat fåglar ett par år och äger enbart en sorts objektiv, långa teleobjektiv.
Jag skulle vilja utveckla mitt fotande till att även kunna fota lite människor både till vardags och fest samt kanske lite stadsfoto i mörker, "familjebilder", "semesterbilder", porträtt osv.
Jag skulle även vilja lära mig fota landskap, både storslagna vyer och nedgångna ödeindustrier.

Jag skulle tacksamt ta emot hjälp på vad jag ska titta efter för objektiv. Utbudet är enormt och det finns många objekt som får bra recensioner, men jag vet inte riktigt vad som skulle vara bäst för mina behov.

Jag har en 1 DX och en 7D MKII att tillgå. Eftersom brännvidden sällan kommer att begränsa (men kanske oftare ljuset) kommer jag troligen att använda mig nästan uteslutande av 1 DX'en för att fota folk och landskap.

Jag har läst lite trådar och tror att jag behöver något lite "vidvinkligare" objektiv, typ ett 16-35 för landskap och arkitektur samt något mer ljusstarkt och normalobjektiv för resten, typ ett 24-70, 24-105, eller kanske ett fast 50 och ett fast 85?

Budgeten ligger runt 10k för två-tre objektiv som täcker dessa områden, men kan sträcka mig till 15k, det verkar t ex som om vidvinkel för landskap är lite dyrare vad jag sett. Låg vikt är inget jag värderar extra.
Jag köper gärna begagnade grejor för att få bättre prylar för samma pengar.

Skulle vara mycket tacksam för hjälp med förslag och åsikter!

Mvh

Daniel
Jag kan som många andra gå i god för EF 16-35/4 IS. Lite för ljussvagt för eventfotografering när ljuset tryter, men till händelser i dagsljus, landskaps/naturbilder med stativ eller till och med handhållet funkar det. EF 16-35/2.8 II matchar sannolikt inte dina kvalitetskrav om du är van med kvalitén som din teleoptik levererar. Däremot är EF 16-35/2.8 III avsevärt mycket bättre än II (har haft den en tid nu och den är minst lika bra som EF 24-70/2.8 II) men har inte sett den nya vidvinkeln begagnad, den har ett högt nypris tyvärr.

En riktigt vass optik, om du ska satsa mer på att fotografera folk i rörelse och annat, är annars EF 35/1.4 II. Jag ljuger inte när jag säger att den antagligen är ett av mina bättre köp i fotovärlden så här långt. Fick den för 15 000 kr begagnad (har sett att den legat kring 15-17 000 kr begagnad) och med tanke på vad den levererar får det sägas vara ett fynd. Väldigt allround brännvidd i mina ögon, ger OK skärpedjup även på f/1.4 och optiken är otroligt välbyggd och skarp!
 

torlju

Aktiv medlem
Canon har ett i mitt tycke toppobjektiv för landskapsfoto och det är TS -E 24/3,5 II riktigt skarpt och med rätt hantering blir skärpedjupet kalas. Ett sådant begagnat ligger på ca 10000 kr. Komplettera med ett 50 mm/1,8 (nytt under 1000 kr) för inomhusfoto, sedan porträtt med 7D II och du kommer undan riktigt skapligt med möjlighet till bra landskapsbilder och även arkitekters skapelser.
Mvh
Torsten
 

Daniel Papic

Aktiv medlem
Tamron 15-30/2.8 & EF85/1.8?

Beroende av vilket hus du sätter vv:n på får du bildvinklar motsvarande 15-48 med den. Och 85-127, med hyggliga ljusstyrkor. Tycker jag fixar de motiven du efterfrågar.
 
ANNONS