Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp till nybörjare om Sony a55

Produkter
(logga in för att koppla)

agpanda

Ny medlem
Hejsan alla,

Behöver lite hjälp då mitt kunnande om fotografering bara sträcker sig till kompaktkameror ställda på auto.
Ficke en sony a55 av frugan i julklapp, för att kunna fota min myntsamling
Detta är något jag önskat en längre tid.
Min fråga är: vilket objektiv ska jag satsa på då jag vill kunna ta riktiga närbilder för att kunna få med alla små detaljer.

Tacksam för all hjälp jag kan få.
Bosse
 

Znutt

Aktiv medlem
Hej
Köp ett macro om 1:1 skalan räcker
Rekommenderar:
Sony/Minolta 50 och 100 bl 2,8 (fanns en 50 billigt på tradera innan)
Sigma 105, 60
Tamron 90

Funkar även med bälg och gammal manuellt Macro/normal. Då behöver du adapter och lite mer handpåläggning.
Bra stativ. Typ om det är mest inne. Leta efter en beg förstoringsapparat och använd stativet till den (montera bort huvudet). Som belysning kan nog två LED lampor från ikea duga. Kan ha en liten difusor framför ev.
Ett alternativ är att löpa en foto kub (en makapär i vitt tyg)
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Bra tips från Znutt, men jag lägger till lite

Objektiv som sagt Sigma 105/2,8 Macro eller Tamron 90/2,8 Macro, men ytterligare något att leta efter begagnat är Sigma 70/2,8 Macro. Det är ett ruskigt skarpt objektiv som är billigt och också kan användas för porträttfoto mm. Tillverkas inte längre och kan kanske vara knepigt att få tag på för A-mount, men värt att leta efter. Hittar du ett så köp direkt är mitt råd!

Sen om du vill ha det riktigt bra så köp en blixt som du kan köra trådlöst med och ett ljustält.
Återkom här om du inte själv klurar ut hur du använder blixten trådlöst.

Blixt med fördel Sony F42AM som borde gå att hitta beg till bra pris.
Ett ljustält som det här kostar inte särskilt mycket
https://www.scandinavianphoto.se/produkt/13146962/visico/lightcube-ljustaelt-30x30cm-4st-bakgrunder

Kanske du behöver ett lite större, det går att hitta för ett par hundra det med.


/Mats
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Nej. Det där är ett zoomobjektiv.

70 mm f/2,8 Macro är fast brännvidd.

Det här är det:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=13372

Det är bland de allra skarpaste objektiven som finns och är dessutom billigt.
Har haft det och varit supernöjd. Fördelen med det är att brännvidden passar så bra för andra områden än enbart macro.

Annars är Sigma 105/2,8 Macro eller Tamron 90/2,8 Macro också bra och betydligt lättare att få tag på. Det är bättre med lite längre brännvidd, för arbetsavståndet blir så knepigt kort med vidvinkligare macron.


/Mats
 
Senast ändrad:

Britta72

Ny medlem
Är också nybörjare på Sony alpha 55

Hoppar in i tråden om ok.
Har också fått denna kamera i present för ett tag sedan och försöker nu lämna automat inställningar. Önskar tips på inställningar för att fota stjärnhimmel, månen samt även vattenfall så att vattnet blir så där "platt" och "mjölkigt". Har skaffat ND filter. Provat mig fram men behöver lite expert hjälp! Är det inte passande i denna tråd så får admin plocka bort.
 

Znutt

Aktiv medlem
Önskar tips på inställningar för att fota stjärnhimmel, månen samt även vattenfall så att vattnet blir så där "platt" och "mjölkigt". Har skaffat ND filter
Har du stativ och vad för objektiv har du?

Mjölkiga vattenfall kräver kanske ND filter och men definitivt stativ. Sätt iso på kameran på min typ ISO50. Sätt bländare på minsta storlek (högsta värde du kan tänka dig utifrån kompensation, skärpdjup, bländare påverkar skärpan föst positivt sedan negativt. Säg att du sätter den på 8-16) Är tiden nu runt 1 s bör det bli ok. Om ej sätt på ND filter. Tänk på att om det blåser blir löven/träden/gräs suddigt


Stjärnhimlen kräver lite mer. Läs på http://www.lonelyspeck.com/astrophotography-101/
Kräver stativ etc. Finns lite regler för längsta exp tid om man ej vill ha stjärn sträck. För APC kamera A55 får du max exp tid genom att dividera 300 med brännvidden. Typ 18 mm ger 300/18 = 16s. Hör får man prova kräver dock högt iso tal (beror på vad du har för ljusstyrka på ditt objektiv, läs på länken den är super...) vilket i sin tur ger brus. Kan ev avhjälpas genom stackning.

Bra sidor för hitta klar natt är:
http://www.klart.se/moln/
För att hitta en mörk plats utan massor av ströljus
http://darksitefinder.com/maps/world.html
 

Bilagor

Senast ändrad:

Britta72

Ny medlem
Tusen tack för hjälpen!
Jag har stativ och 18-55 objektiv. Kan dock inte ställa ISO under 100?
Ska ut och testa lite med det jag fått av dig så länge.
God fortsättning!
Mvh Britta
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Hejsan alla,

Behöver lite hjälp då mitt kunnande om fotografering bara sträcker sig till kompaktkameror ställda på auto.
Ficke en sony a55 av frugan i julklapp, för att kunna fota min myntsamling
Detta är något jag önskat en längre tid.
Min fråga är: vilket objektiv ska jag satsa på då jag vill kunna ta riktiga närbilder för att kunna få med alla små detaljer.

Tacksam för all hjälp jag kan få.
Bosse
Håller med Mats. Trådlös blixt är bra att ha och du ska fota stilleben och vill ha större frihet än den inbyggda blixten ger. Nu finns flera trådlösa radiostyrda blixtar även till Sony. En av de första som kom som jag själv haft i ett år är Nissin Di700 med Air-sändare (som man sätter på själva kameran. En sådan kan man få för under 2500:- idag. Den och nyare blixtar har dock standardsko nu så du bör kolla om du måste ha adapter till A55 som ju har några år på nacken nu.

Det är faktiskt fantastiskt vad man får för dessa 2500:- (och det priset är som sagt i överkant) idag. Blixten anpassar sig även automatiskt (ljusvinkeln) till vald brännvidd även med zoomar mellan 24 och 200mm. Inbyggd diffusor finns också. Vill man ha fler blixtar än en slavblixt så kan man ha många sådan också om man nu har de kraven.

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=Di700ASoAir&utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&
utm_content=Di700ASoAir&utm_campaign=pricerunner_se

Sonys egna blixtlösningar har tidigare ibland krävt att man har två blixtar då en del kamerahus inte kunnat styra fjärrblixtar så du bör kolla upp hur det är med detta med just din kamera. Jag har själv haft en A55 men det är länge sedan nu.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Sonys egna blixtlösningar har tidigare ibland krävt att man har två blixtar då en del kamerahus inte kunnat styra fjärrblixtar så du bör kolla upp hur det är med detta med just din kamera. Jag har själv haft en A55 men det är länge sedan nu.
A55 är den "gamla skolan" och då funkar det med blixtstyrning från den inbyggda.
Däremot strulade ju SLT-kamerorna så att det blev fördröjning och ibland felexponering, men det gör inget i det här fallet.

Just blixt ger fantastiskt resultat vid macro. Det är däremot svårt att se till så att inte objektivet skymmer blixtljuset, så därför är trådlös blixt i stort sett nödvändigt. Det går ju att göra en "strut" från kamerans inbyggda blixt med ett hushållspappersrör och folie.

Vi experimenterade med sånt här i tråden för några år sen vet jag. Minns att jag gjorde nåt jag kallade "elefanten" med hjälp av et korrugerat ventilationsrör i aluminium från Biltema som jag satte på Sony M58-blixten.

Kanske ingen idé att handla massa dyra blixtar osv. i det här fallet.

De gamla blixtarna Minolta HS3600D och HS5600D, samt Sony A42AM, A43AM och A58AM passar ju på den kameran och har Minoltaprotokollet. De borde gå att hitta billigt numera.


/Mats
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Bra att det är någon som minns :).

Jag vet inte hur detta funkar faktiskt med de gamla kamerorna med exv. de nya Nissin-blixtarna (det finns ju ännu fler tillverkare som använder radiostyrning nu). Det är ju Air 1 som styr själva blixten men sedan är det ju kameran som skickar signalen till "skon" och blixtens sändare måste väl få en del info från kameran också antar jag om man exv. kör TTL.

Det kanske faktiskt inte funkar med de nya blixtarna och de gamla kamerahusen fullt ut. Jag har inga gamla kamerahus kvar nu tyvärr.
 

agpanda

Ny medlem
Tack för tipset!
Slog till direkt, kanske hade fått ett billigare om jag väntat, men varför chansa?
Bokade flyg o hotell i Berlin igår inför en stor myntmässa i Februari
Så det kommer väl till pass då.
Förhoppningsvis kan det även bli lite bra bilder till hemsidan.

Bosse
 

Znutt

Aktiv medlem
Ett klipp tror jag
Hade kanske sålt min för det priset (har en skada på omfångsknappen), men troligen inte För bra för att sälja....
Använder den för fota av negativ upp till 6x4.5 cm över det är det flatbädd scanner som gäller.
Fundera på att konvertera en diabildsprojector för autoscanning av mina diabilder....
 
ANNONS