Annons

Översikt av Sonys kamerateknik - Gary Fong

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Gary Fong är en fotograf som verkar haft eller testat det mesta av vad marknaden har av systemkameror. Denna video är också intressant då den också försöker förklara hur Sonys AF teknik skiljer sig från exv. Canons och Nikons. En annan sak som lyfts fram är EVF:ens möjligheter i jämförelse med optiska sökare som är standard i DSLR:er.

https://youtu.be/0T-3yp1nW3I

Trots att han har det mesta på hyllan så verkar han helt såld på A6000 och inte minst då p.g.a. AF-teknikens möjligheter i kameran och EVF-tekniken - inte minst i mörker. När det gäller mörkerfoto - i både stillbild och video inte minst så har han valt den mycket ljussstarka A7s. För bilder med extrem upplösning och detaljåtergivning använder han numera A7r med Zeiss-glas eller objektiv ur Sonys G-serie.

Gary Fong har p.g.a. Sony-tekniken valt att gå över till spegellösa Sony-kameror istället och filmen förklarar med många illustrativa exempel varför.

Din kommentar kring hans slutsatser?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
A6000 är ju utan tvekan en design hit som de flesta har råd med. Finns en enda sak jag är riktigt fundersam över och det är avsaknaden av extern mickingång. Interna mickar är aldrig kul för de stör och brusar. Som jag skrivit i en annan tråd så undrar jag över Sonys kommande positionering av A6XXX-serien och efterföljaren till NEX 7 som man trott ska starta A7XXX-serien.

Det är väldigt mycket man får för pengarna om man köper en A6000 (som nu börjar fasas ut) så man undrar ju hur man ska toppa A6000 i den serien för att folk ka uppgradera och inte minst då A7000. Bildstabilisering - visst, men sen då?

Jag tycker det har blivit klar troligare att vara Sony-användare de två-tre sista åren och nu kommer det ju en del objektiv också. Snart är det väl bara långa telen och långa telezoomar som saknas riktigt hårt til E-mount.

Men billigt är det inte med Zeiss och G-objektiv, även om de är bra och t.o.m. i en del fall prisvärda. Men man kan ju inte få allt för 50 spänn.
 

Bertil Norberg

Aktiv medlem
Ang Sten-Åkes inlägg.
Jag som startade mitt aktiva fotointresse för 9 år sedan inför stundande pensionering. Insåg att jag inte bara ville sitta och mata duvorna i parken… Foto kunde vara ett alternativ, som man kan fördjupa sig i och framför allt ledde till att man kommer ut och rör på sig.
Startade med en A 100, och var väl ganska överväldigad av vad man kunde åstadkomma jämfört med min gamla Canon Ixus. Framför allt så brände kameran av när man tryckte på avtryckaren – inte två sekunder senare.
Har jobbat mig igenom en hel serie olika alpha-modeller. För 3,5 år sedan köpte jag A77 som jag hade stora förhoppningar på. Den kameran har gett mig mycket glädje, men även en del mindre besvikelser. Framför allt när jag vistats ute i skärgården i min segelbåt, och så dyker havsörnen upp. Många bra bilder, men även rätt många ”nästan” bra – som borde varit bra. I princip kan jag inte se att jag gjort fel inställningar, men superskärpan saknades på ”snabbskotten”.
Förra året så kom efterföljaren A77 II. Helt nytt autofokus installerat.
I och för sig så var jag jättenöjd med resultaten redan från första stund, men jag saknade verkligen att det inte följde med vettig handhavandeinstruktion. Det tog några månader innan polletten ramlade ner, när jag insåg att det fanns undermenyer i ”följande autofokusmodulen”.
Kan nu konstatera när jag kom tillbaka från en liknande fågeltur till Tåkern, där jag förra våren körde med A77, och i år A77 II. Samma teleobjektiv. Sigma 70-400.
Jag är helt begeistrad av hur väl ”Lås på AF. Utökad flexibel punkt” fungerar. Den hugger fokus på en brun kärrhök som ligger över sjön. Fågeln flyger in över vassområdet, och kameran bara fortsätter och bibehåller skärpan. Min fotokompis med dubbelt så dyr kamera hade svårt i den miljön. När fågeln flög över vassen tappade hans kamera skärpan allt som oftast.
Sonys nya autofokus är väldigt bra, och jag kan bara konstatera att andelen verkliga keepers har ökat rejält av kombinationen av förbättrad autofokus och auto-ISO.
Dessvärre så räcker inte min pension att jobba med fler uppsättningar kameror, så A-6000 får vänta, då jag är väl intäkt med A-mountobjektiv, men det är kul att utvecklingen inte stannar upp.
Har även varit familjefotograf när mina barnbarn startat knattefotboll. Det är magiskt hur kameran nitar skärpan på mitt barnbarn på riktigt långt håll. Stolt morfar…
Kan tyckas att Gary Fong är övernitisk – men jag säger inte emot honom, och Sony behöver denna support, då de idag har kommit med dessa produkter som verkligen kan mäta sig med det mesta.
Jag är nyfiken på om våra A-6000 ägare är lika entusiastiska som Gary Fong.
//Bertil
 

Bengf

Aktiv medlem
mjao......Nu är ju inte A6000 världens snabbaste, så minuspoäng till MR Fong där. Att A6000 skulle fungera bättre med tracking än 7DMKII finns ju inte på kartan, så minuspoäng igen för herr Fong. Man får inte påstå på detta vis tycker jag. A6000 ansågs av många testare som mycket prisvärd redan med dyraste nypriset, så där blir det pluspoäng till herr Fong. Gary Fong är också lugnare än Scott Kelby ( presenterade nya 7D ) så den matchen vinner Fong.


Att A6000 har många goda förtjänster tycker jag nog är ställt utom allt tvivel, men som afe sade så är nya NX1 bättre på allt enligt DX0. och som studiokamera är den väl inte så bra, man måste också ha 8 st extra batterier med sig, och då kan man ändå inte ta lika många bilder som med en D4s med bara ett batteri.

( har inte läst Bertils inlägg före mitt )


//Bengt.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Läs vad Bertil skriver ovan om A77 II. Den visar ju just på en del av dilemmat med allt mer sofistikerade AF-system och andra delsystem kopplade till detta (face detection med tillbehör, lock on AF, Eye focus m.m.). Det ska inte bara vara snabbt utan smart också och ibland är tyvärr de mer avancerade kamerorna smartare än sina ägare. Om ni är uppmärksamma när ni kollar videon så bekräftar även Gary Fong detta faktum. Det kan ta tid att riktigt förstå den mer sofistikerade tekniken även i en konsumentmodell som A6000, för att optimalt kunna utnyttja kameran i vissa situationer och det även för en fotograf med Gary Fongs breda erfarenheter.

Jag tror att speciellt män som tror att de redan sett allt i kameraväg under utgör en riskgrupp för att missa mer sofistikerade funktioner. Risken med den kombinationen är suboptimal användning.

De jämförelser som gjorts mellan A6000 och 7D MK II kan nog kanske skrivas på det kontot för en del av 7D Mk II användarna i jämförelserna eller så krånglade testexen för att de inte var korrekt kalibrerade men det här var ju tredje gången jag såg en shoot out som A6000 vann över 7D MK II så det har börjat se ut som en trend. Seeing is believing så någon får väl ta upp den handsken och visa på motsatsen. Fältet är vidöppet och fritt och till dess har jag sett vad jag har sett.

Det som varit uppenbart i de tester jag sett har varit att 7D II lättare tappat taget vid störningar och att man inte klarat snabba vinkelförändringar som A6000 gjort i dessa test (exv. när en skid- eller skateboard-åkare passerat nära kameran snabbt). En sak som dessutom var slående i denna tidvis mycket pedagogiska video var ju denna mycket störande spegelrörelse som 7D II gör i videon.

Men låt vara för det för det kan väl det vara en del av en stroboskop-effekt i bästa fall. Spegelflaxandet känns ju annars verkligen som en antik företeelse idag. Man kan ju förstå att det kostar lite när man måste hetsa upp seriebildtagningen till kanske 13-14 bilder i sekunden med en teknik som egentligen är rena hedenhös för den uppgiften. Fäller man upp spegeln så kan man glömma OVF:en och det vill ju många inte heller, så det känns som lite av en återvändsgata. Sällan har man sett det så pass väl dokumenterat.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jo autofokuslänken som kom om A77II visade på en liten sak som betyder en del, att när man tar fokus så skall man vänta något lite till klarsignal i sökaren, grön fyrkant, då skall man veta att fokusen är ordentligt låst, då man valt LOCK ON-Fokus, vid stilleben och vanlig fokus jobbar kameran annorlunda

Har för mig att så var det med D300 men där tog det lite tid för första låsning, men sedan satt fokus kvar och man kunde följa lättare. Nu är ju A77II av nyare årgång så den är förmodligen lite kvickare.


Man hör hela tiden ständigt olika bud om A6000 duglighet eller ej vad gäller fokus, så snart köper jag en för att testa själv, eller så ljuger testare om A6000 snabbhet, där Fong snart är den tionde lögnaren eller hur är det.


//Bengt.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Samtidigt så pågår ju en fortsättning på den gamla Canon-tråden om felfokuserande AF i en ny samlingstråd om samma sak.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=162437

Har man inte en fungerande AF som ens fixar att sätta ett stilleben i fokus så är det inte helt konstigt om man inte klarar rörliga mål heller. Jag trodde nog Canon fixat detta en gång för alla sedan strulet den gången med bl.a. 5D MK II och 7D. Det måste ju vara fem år sedan den debatten var ny.
 

PMD

Aktiv medlem
På ett podium framför en skärmvägg med Sonys logotyp:

"I am not a Sony Artisan, and have no formal relationship with Sony to promote their brand. They have no input as to what I say, do not offer suggestions on what they would like me to broadcast, and they do not censor or even comment on my editorials."

Yeah, right.

(Sonys grejer är säkerligen bra, men att Fong skulle vara neutral på något vis tror jag inte på för fem öre.)
 

afe

Aktiv medlem
Mr Fong gör bra blixtprylar, men han har ingen aning om hur man använder eller testar kameror. Jag tar honom på ungefär lika stort allvar som jag gör med Ken Rockwell i dessa sammanhang (och Kelby platsar också där).

Jag har väl använt A6000 ungefär lika länge som Mr Fong, och visst är den bra men om man tror den är i klass med bra tjockkameror som 7D II, A77 II, D7200 etc är man rejält ute och cyklar - det visar bara att han inte har en jäkla aning om hur sportfoto fungerar.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Men sade han verkligen det? Jag tyckte han försökte visa med ett antal exempel att A6000 i just de fallen hade en för ändamålet bättre lösning än en del andra tjockkameror. Det gällde följande AF-baserad på lock on focus och facedetection med fördefinierade ansikten och följande AF samt Eye focus vid porträtt, när det gällde AF. Han visade med sina exempel i de jämförelsescenanier han valt att A6000 presterade bättre i just de exemplen. Det gällde i skidbacken, hans lekande barn och porträtt samt vissa bröllopsscenarier.

Tjockkamerorna har ju dessutom en svår nackdel och det är ju att de har flera strålgångar som alla måste lira för att du ska kunna lita på din tjockis när det gäller fokusering vare sig det är manuellt eller automatiskt. Nu har det ju precis startats en ny AF-problemtråd här på FS som berör Canon-kameror specifikt. En strålgång är enklare än tre - keep it simple är en bra designregel även i dessa fall. Less är definitivt mer än more i detta fall och det kan ju faktiskt också vara så att de enklare grundfunktionerna i en kamera som A6000 är lättare att få att funka för många än ett system som är mer sofistikerat och som kräver kunskap för att man inte oavsiktligt ska få det att underprestera. Det behöver väl inte vara konstigare än så eller hur.

Varför är det ingen som visar en shoot out med en 7D Mk II som åker skjortan av en A6000 i skidbacken, i bröllopssituationer eller bland lekande barn som jagar såpbubblor. Det borde ju vara en skitsak eller hur? Varför gör ingen provocerad Canon-fotograf i så fall en sådan video. Fältet är ju vidöppet och fritt. Jag väntar tålmodigt på en ny Youtube-länk. Jag är trött på referenser till "pappret" och vill gärna se en verkligt bra genomförd ny shoot out där man kommer med en 7D MK II eller något annat i topptrim och visar vad den går för i "Parallell-slalom a la Gary. (Tyvärr är det ju inte bara en film man sett där 7D Mk II misslyckats följa rörliga objekt och läser man den nya AF-tråden så undrar i alla fall jag varför inte Canon fått ordning på fokusproblemen ännu. Att läsa en del inlagor om 7D II -fokusproblem får en att snabbt förflyttas 5 år tillbaka i tiden när 7D var ny och 5D MK hette II och inte III.)

Jag får gå tillbaka till min Konica Minolta D7D och 2005 för att se allmänt förekommande diskussioner om AF-problem med de kameror jag haft och har. Grunden för att få följande AF att följa måste väl rimligen vara att den klarar att fokusera på stillastående saker.

Mycket annat Gary sa refererade ju till EVF:ens fördelar där man bl.a. i realtid ser resultatet av sitt vridande på rattarna och det var väl också väldigt mycket fokus på formatet och bildkvaliteten och att det går att få tag på verkligt bra glas (om man undantar verkligt långa telen) även till en toy camera som A6000. Han betonade att kameran var särskilt kul att använda just genom fördelarna med EVF:en.

Videon handlade väl heller inte bara om A6000 utan om hela Sony-sortimentet där han använde A6000 på gatan, A7s som ljuskänslig nattkamera och självklart videoval samt A7r eftersom detaljeringen från den 36 MP-sensorn är state of the art idag inte minst när det gäller DR. A7:eek:rna är ju inga DSLR:er men det är ju Sony:s high end tillsammans med A7 II där han speciellt nämnde bildstabiliseringen i huset som ypperligt vid videofilmning.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
På ett podium framför en skärmvägg med Sonys logotyp:

"I am not a Sony Artisan, and have no formal relationship with Sony to promote their brand. They have no input as to what I say, do not offer suggestions on what they would like me to broadcast, and they do not censor or even comment on my editorials."

Yeah, right.

(Sonys grejer är säkerligen bra, men att Fong skulle vara neutral på något vis tror jag inte på för fem öre.)
Ja, men det är väl likadant om någon annan sätter upp en logga och bjuder in en fotograf som explicit eller underförstått prisar Canons fantastiska telen - typ Brutus Östling. Fotografen behöver väl inte ha några formella band med Canon han heller. Canon kanske vet att han gillar deras grejor och betalar honom för att komma på ett seminarium och prata om sitt arbete. Han kanske t.o.m. gjorde det gratis av andra skäl. Så går det väl ofta till vid marknadsföring. Man kan ha en fördel av saken på andra plan. Han kanske får låna objektiv gratis eller får andra favörer.

Jag har själv gjort en liknande sak nyligen som jag inte har några personliga vinningar ur annat än det kommer underlätta mitt eget arbete genom att vi kan dela erfarenheter. På julafton mailade Ford Foundation i New York till mig och ville intervjua mig i telemöte om den DAM-lösning (Digital Asset Management System) jag är arkitekt bakom på Stadsmuseet i Stockholm, som bl.a. hanterar museets automatiserade fotoadministrativa processer. Vi hade sedan ett möte under en dryg timme i januari.

Tillverkaren FotoWare har oss som referenssite och de lyssnar på oss och hjälper oss snabbt som motprestation eftersom de vet att de anpassningar de gör för oss gör det möjligt för dem att komma in på andra marknader än den som nu håller på att rasa på tidningar och förlag. Vi har löst en del problem som gjort det intressant för en jätteorganisation som Ford Foundation, med komplexa datascheman precis som vi har, att använda den design vi utformat byggd på norska FotoWare. FotoWare finns f.ö. på de flesta stora tidningar i Sverige och Norge också. Ford fick vår dokumentation som beslutsunderlag och i måndags startade de sitt projekt baserat på vår design. Vi vet att de kommer gå igång med den senaste versionen av FotoWare före oss och vi kommer sedan kunna lära av dem senare hur de tillämpat en del nya tekniker som exv. taxonomier som används vid autolänkning mellan system och när det gäller lösningen för långtidslagring i molnet.

Så Fong behöver verkligen inte ha någon fast relation med Sony fast det finns en Sony-logga i bakgrunden (och på kamerorna) och vara köpt för det men jag kan hålla med om att han verkar lite "övertänd" och "nyfrälst", men så kan det ju vara med oss Sony-användare lite till mans, eftersom vi ju vet att Sony är den absolut häftigaste tillverkaren av avancerad kamerateknik just nu ;-). Så på det planet förstår jag Garys entusiasm. Vi får väl se om vi blir ännu mer exalterade i e.m. om Sony släpper ytterligare några nya eller uppgraderade kamerahus.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, men det är väl likadant om någon annan sätter upp en logga och bjuder in en fotograf som explicit eller underförstått prisar Canons fantastiska telen - typ Brutus Östling.
Javisst. Vilket märke det handlar om är inte speciellt viktigt. Ställer man sig framför en kameralogotyp och entusiastiskt gör reklam för det märket så är det inte jättestor chans att man är såvärst oberoende. (När det gäller just Östling så är han väl en av Canon utsedd "ambassadör" så det finns inte någon illusion av oberoende i det fallet).
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Men jag ville bara påpeka att man inte behöver stå på lönelistan hos bolaget eller vara köpt av det för att man direkt eller indirekt deltar i något event. Ibland finns win-win situationer där båda tjänar på att samarbeta. Jag har talat själv några gånger på FotoWare-konferenser och känner lite igen mig i Gary Fong att man kan vara entusiatisk över saker som man gärna förmedlar.

Fotoware hade utvecklat en mobilwebb för något år sedan och ville testa den hos oss på Stadsmuseet. Vi har stor nytta av den, för om vi exv. bakar in en sökning mot mobilwebben som visar bilder från en utställning eller ett tema av något slag i en QR-kod och en besökare skannar koden så slipper han/hon att knappa. Jag kan jag rätt entusiastiskt ställa upp och visa hur det hela funkar på en Fotoware-konferens som jag ändå skulle besöka utan att en enda krona bytt ägare. De här produkterna ingår i vårt avtal med leverantören så det vi fick var hjälp med installation och konfiguration. Det var allt och det kan faktiskt vara så att Gary Fong inte får en enda dollar för sin entusiastiska Sony-teknikexposé. För det kanske räckte för Gary att han fick en chans att mura lite till på sitt varumärke eller hur? Betalningen kommer via kunder som har fått en Youtube-relation till honom och som köper annat av honom i ett annat sammanhang.

Hur man uppfattas är en annan sak och det är väl det du menar.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
kl 1400 idag
curved sensor?
Hehe, den är tydligen inte redo ännu, när det gäller för FF vill säga. Vi hoppas ju på att det ska bli tekniskt möjligt att komma ut med en RX1x, RX2 (eller nåt) med ännu ljusstarkare objektiv än RX1:eek:rnas 35/2, men trots detta bli ännu mindre än RX1-serien. Sony har ju lämnat in patent på ett 35/1,8 och ett par till, som är anpassade för kurvad sensor.

I och för sig har Sony som bekant redan lanserat den första kameran med kurvad sensor, med sin KW1, "parfymkameran" kallad. Denna innovation har dock gått tämligen spårlöst förbi, eftersom så många varit helt upptagna av att överträffa varandra med att formulera de mest hånfulla och giftiga kommentarerna om denna ...

Jag ser någonting HELT annnat. Sony fält-testar i lugn och ro en helt ny teknik för att se hur den klarar praktisk användning. Funkar den inte tillräckligt bra på små sensorer så kan Sony stanna där, och behöver inte riskera att åka på någon rejäl prestigeförlust, som säkerligen skulle ha skett ifall de med buller och bång hade lanserat en "professionell" FF-kamera med kurvad sensor.

De gånger jag förklarat något sådant har jag omedelbart blivit idiotförklarad (tillsammans med Sony) av en skock självutnämnda besserwissrar, eftersom Sony bara "slösar bort tid på toy-kameror" i stället för att lägga alla resurser på att ta fram en RX2 med kurvad FF-sensor så fort som möjligt, som är vad vi "riktiga" fotografer vill ha.

Apropå Sonys kamerateknik, alltså.


Huvudnumret under dagens presskonferens i London verkar att ha varit att Sony introducerar två nya kompaktkameror...
En västgötaklimax för oss nördar, även om detta tydligen är världens minsta kompaktkameror med så stort zoomomfång. Men OK, detta verkar vara en viktig kategori för Sony (i antal räknat utgör tydligen denna kamerakategori den största av alla kamerakategorier).


PS Såg just att Sony lanserat två uppdaterade A-mountobjektiv, 24-70/2,8 SSM II och 16-35/2,8 SSM II.

Synnerligen irriterande för den högljudda A-mount-dödgrävarskocken, skulle jag säga... :)
.
 

Bengf

Aktiv medlem
Översikt av Sonys kamerateknik.


Hur kan man utveckla autofokusen i denna typ av kamera som A6000 och A7-seriern för att komma närmare dom traditionella modellerna. A6000 hänger med motiv som rör sig relativt långsamt i skidbacken Mr Fongs exempel och några andra liknande som skatebordare, men sedan är det annan kille som jag tappat namnet på, han testade A6000 och Olympus och en Fujikamera, hans filmer har som oftast närmast HD-kvalitet, han hade motocrosscyklar som testobjekt, A6000 var inte bäst på allt i denna samling men fick första platsen för säkerheten vid fasta motiv.

Kan Sony få över delar av tekniken till A7-serien, men det räcker väl inte i längden om Sony skall hänga med dom traditionella DSLR-kamerorna, satsar man på E-mount kameror och FE, skall denna serietyp som startar med A5100 till A7r vara gjorda enbart för Landskap och övriga stillebenmotiv. Okej säger någon A-mount finns kvar och har sportkameran A77II. Dom som går in i E och FE systemet kanske inte vill ha två system för att kunna hänga med lite bättre och få en mera allround kamera.


Har någon hittat någonting om vad Sony har för idéer med autofokusen och dess framtid, eller läggs alla krafter på lågljus och högt DR.


Vänligen.
//Bengt.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
A7 Mk II ska ju vara snabbare och bättre än A6000. Någon får väl kolla hur bra det blev.Problemet är bara att ingen ännu lyckats skapa ett normaliserat test för AF-jämförelser. När det sker blir det lite mer verkstad och hälsosamt mindre tyckande.
 

Bengf

Aktiv medlem
Från början så handlade Autofokus mycket om antal bilder per sekund, alla kameror hade som bäst en korslagd sensor i mitten, topp modeller som D200 och 5DmkII hade en korspunkt i mitten. Kompaktkameror hade någon form av burstläge som kunde dra iväg hundra bilder på kort tid, min gamla Sony W5 hade ett sådant läge.

I dag finns det några få modeller som nästan verkar att vara magiska i sitt sätt att hålla kvar motiv fastän dom får ständiga störningar av objudna som springer framför huvudmotivet, och till råga på allt kan motivet göra tvära oberäkliga sido rörelser, och dom ser ut att klara det också.

Dom kamerorna får då stå som referens vad gäller autofokus, när andra nya modeller kommer.
DPreview har nämnt att NX1, 7DMKII och A77II skulle jämföras i en test. När den kommer vet man aldrig.


//Bengt.
 

afe

Aktiv medlem
A7 Mk II ska ju vara snabbare och bättre än A6000. Någon får väl kolla hur bra det blev.Problemet är bara att ingen ännu lyckats skapa ett normaliserat test för AF-jämförelser. När det sker blir det lite mer verkstad och hälsosamt mindre tyckande.
"Ska vara snabbare än A6000"? A7 II har samma sensor som första versionen; det enda som skiljer är firmware, så några dramatiska skillnader är det inte. Den uppgiften kommer från Sony själva, men det är förstås möjligt att de ljuger ...
 
ANNONS