Annons

Kameradrönare, timelapse, dashcams och annat - övervakning enl dom!

Produkter
(logga in för att koppla)

unoengborg

Aktiv medlem
Man kan skicka in bild till lantmäteriet och få den godkänd för spridning. Det verkar inte vara så svårt.
Betyder det att man kan göra så om man får ett uppdrag också?

Till exempel om en person ber mig fota deras gård. Då kan jag göra det så länge jag skickar in och får den godkänd?

Eller funkar inte det om man får ett uppdrag ?
Detta gäller alltid. Har inget med uppdrag att göra. För professionella uppdrag behöver du även tillstånd från transportstyrelsen.
 

reboot81

Aktiv medlem
Ok. Men om jag åker till personens gård och flyget privat då, och sen ger bort en bild. Är det tillåtet?

Att ge bort en bild räknas av transportstyrelsen som ett uppdrag. Men det är deras syn på saken, kanske är fel tolkning av dem?

Personligen anser jag att för att klassas som uppdrag borde någon form av ekonomisk motprestation ingå.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Att ge bort en bild räknas av transportstyrelsen som ett uppdrag. Men det är deras syn på saken, kanske är fel tolkning av dem?

Personligen anser jag att för att klassas som uppdrag borde någon form av ekonomisk motprestation ingå.
Ja det tycker jag också. Ingen arbetar ju gratis.
Jag gör det för att träna och bli bättre och denna person sa att jag kunde använda hans hus.
Ingen behöver ju veta om man get bort en bild 😊
 

kiwi

Aktiv medlem
Man kan skicka in bild till lantmäteriet och få den godkänd för spridning. Det verkar inte vara så svårt.
En bild, nej. Men gör det regelbundet och med hundratals bilder... Systemet/lagen behöver ändras.


Betyder det att man kan göra så om man får ett uppdrag också?
Vad gäller Transportstyrelsen, så är det som redan har sagts: Det räcker att du tar bilden för någon annans räkning, så måste du ha tillstånd från TS – oavsett om du tar betalt för bilden eller ej.

Vad gäller Lantmäteriet, så behövs inget tillstånd om du eller mottagaren inte tänker sprida bilden. Med andra ord är det okej att skänka bilden till FSB, så länge de inte i sin tur lägger upp bilden på Instagram.


/ Kiwi
 

andreassofus

Aktiv medlem
En bild, nej. Men gör det regelbundet och med hundratals bilder... Systemet/lagen behöver ändras.




Vad gäller Transportstyrelsen, så är det som redan har sagts: Det räcker att du tar bilden för någon annans räkning, så måste du ha tillstånd från TS – oavsett om du tar betalt för bilden eller ej.

Vad gäller Lantmäteriet, så behövs inget tillstånd om du eller mottagaren inte tänker sprida bilden. Med andra ord är det okej att skänka bilden till FSB, så länge de inte i sin tur lägger upp bilden på Instagram.


/ Kiwi
Jag är aktiv på ett annat forum och där var det en person som skicka in en bild på hans arbetsplats. En bild som skulle finnas på deras hemsida och den blev godkänd. Stod även någon om att dom Godkände spridning "tills vidare" vad ni det betyder.

Om jag nu skänker en bild bara så att den personen ska få se hur det ser ut.
Säg att jag åker till en person och demonstrerar min drönare eftersom den personen är sugen på att köpa en själv, skickar över en bild och en video så han också får se hur kvaliteten är.
Är det då verkligen mitt ansvar sen vad han gör med materialet?
jag kan ju knappast tvinga honom att inte visa upp bilden sen.
 

kiwi

Aktiv medlem
Om jag nu skänker en bild bara så att den personen ska få se hur det ser ut.
Säg att jag åker till en person och demonstrerar min drönare eftersom den personen är sugen på att köpa en själv, skickar över en bild och en video så han också får se hur kvaliteten är.
Är det då verkligen mitt ansvar sen vad han gör med materialet?
jag kan ju knappast tvinga honom att inte visa upp bilden sen.
Nej, du behöver inte ansvara för det. Har du lämnat över materialet till någon uppdragsgivare, så är det givetvis uppdragsgivaren som måste söka tillstånd för att sprida.

Mitt problem är att spridningstillståndet alls behövs i den utformning och omfattning som finns i dag.


/ Kiwi
 

andreassofus

Aktiv medlem
Nej, du behöver inte ansvara för det. Har du lämnat över materialet till någon uppdragsgivare, så är det givetvis uppdragsgivaren som måste söka tillstånd för att sprida.

Mitt problem är att spridningstillståndet alls behövs i den utformning och omfattning som finns i dag.


/ Kiwi
Vad bra. Då gör jag inget olagligt alls då som åker dit och demonstrerar min drönare och skickar över en bild. 😊

Det där tillståndet man måste ha från transportstyrelsen om man jobbar på uppdrag. Är det det som är så dyrt?
 

kiwi

Aktiv medlem
Det där tillståndet man måste ha från transportstyrelsen om man jobbar på uppdrag. Är det det som är så dyrt?
Ja, de tar en hel del i betalning.

Först 3.800 kr för att alls ta emot och pröva din anmälan. Sedan 1.200 kr varje år för att inneha tillståndet.

Och det är för den lättaste drönaren och om du flyger den rakt framför näsan, i princip. Allt därutöver kostar mer och mer pengar.


/ Kiwi
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Är det OK om jag låter skjuta ner störande drönare då också?

I sådana fall finns det väl egentligen ingen anledning att besvära sig med att ansöka om ett kameraövervakningstillstånd som du med all säkerhet inte får. Bara att flyga och hoppas att du inte åker dit.
Det är ju just denna aningslösa hänsynslöshet som skapar konflikter. Jag har i sommar ofta haft hovrande drönare över min tomt på en ö i Stockholms mellanskärgård och det är faktiskt verkligt störande för de är inte tysta.

Inte bara jag blir störd. Vi har under många år haft både skrikörn och ormvråkar häckande under många år alldeles ovanför vår tomt på öns största allmänning och så och i år (ormvråkar) men nu är de sedan någon månad helt borta och jag har starka skäl till att koppla det till störningarna drönaren infört i området.

Så jag har faktiskt börjat fundera över att helt enkelt låta skjuta ner drönaren/drönarna i fråga. Jag känner en prickskytt som träffar en snusdosa på 500 meter med tre skott i en serie på tre så själva nerskjutningen tror jag inte kommer erbjuda några praktiska problem över huvudtaget.

Jag frågade också en polis jag känner som dessutom sade att polisen också har drönare numera och han trodde inte det skulle hända ett skit.

Vad tror ni gäller i fall som dessa?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Du kommer nog lättare undan med en olaglig störsändare som man sätter i gång vid ett fåtal tillfällen än om du skjuter ned en drönare medelst handeldvapen.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Haha det finns väldigt mycket som låter mer än en drönare. Motorbåtar till exempel.
Stör du dig på ljud så är det bättre att gå in.

Tror egentligen bara att folk gnället för gnällandet skull. Att hålla på att hota med att ta till vapen är vara löjligt.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Det är ju just denna aningslösa hänsynslöshet som skapar konflikter. Jag har i sommar ofta haft hovrande drönare över min tomt på en ö i Stockholms mellanskärgård och det är faktiskt verkligt störande för de är inte tysta.

Inte bara jag blir störd. Vi har under många år haft både skrikörn och ormvråkar häckande under många år alldeles ovanför vår tomt på öns största allmänning och så och i år (ormvråkar) men nu är de sedan någon månad helt borta och jag har starka skäl till att koppla det till störningarna drönaren infört i området.

Så jag har faktiskt börjat fundera över att helt enkelt låta skjuta ner drönaren/drönarna i fråga. Jag känner en prickskytt som träffar en snusdosa på 500 meter med tre skott i en serie på tre så själva nerskjutningen tror jag inte kommer erbjuda några praktiska problem över huvudtaget.

Jag frågade också en polis jag känner som dessutom sade att polisen också har drönare numera och han trodde inte det skulle hända ett skit.

Vad tror ni gäller i fall som dessa?
Vill bara påpeka att min kommentar "bara att flyga" inte var en uppmaning att flyga hänsynslöst utan mera att strunta i byråkrati skapad av defekt icke verklighetsanpassad lagstiftning istället för att offra pengar på att söka tillstånd man med största sannolikhet inte får.

Din kommentar visar med all önskvärd tydlighet att drönarflygning inte är någon sorts dold kameraövervakning som är lämplig att använda för smygfotografering. Det borde finnas lagar som ser till att polisen kan agera så att du inte blir störd. Kameraövervakningslagen är dock inte lämplig för detta ändamål då den i princip gör det omöjligt att få flyga någonstans vare sig någon blir störd eller inte.
 

ehrsa

Aktiv medlem
Oj!!

Det är ju just denna aningslösa hänsynslöshet som skapar konflikter. Jag har i sommar ofta haft hovrande drönare över min tomt på en ö i Stockholms mellanskärgård och det är faktiskt verkligt störande för de är inte tysta.

Inte bara jag blir störd. Vi har under många år haft både skrikörn och ormvråkar häckande under många år alldeles ovanför vår tomt på öns största allmänning och så och i år (ormvråkar) men nu är de sedan någon månad helt borta och jag har starka skäl till att koppla det till störningarna drönaren infört i området.

Så jag har faktiskt börjat fundera över att helt enkelt låta skjuta ner drönaren/drönarna i fråga. Jag känner en prickskytt som träffar en snusdosa på 500 meter med tre skott i en serie på tre så själva nerskjutningen tror jag inte kommer erbjuda några praktiska problem över huvudtaget.

Jag frågade också en polis jag känner som dessutom sade att polisen också har drönare numera och han trodde inte det skulle hända ett skit.

Vad tror ni gäller i fall som dessa?
En skrikörn häckande i Stockholms skärgård.. vet någon annan om det? Trodde inte ens dom häckade i Sverige.. :)
Hälsn!
 

eskil23

Aktiv medlem
Jag frågade också en polis jag känner som dessutom sade att polisen också har drönare numera och han trodde inte det skulle hända ett skit.

Vad tror ni gäller i fall som dessa?
Tror du att det "inte kommer att hända ett skit" om du skjuter ner polisens drönare också?
Risken är nog stor att du kommer att hitta hål efter en yxa i din båt om du går in på den vägen.
 

PMD

Aktiv medlem
Inte bara jag blir störd. Vi har under många år haft både skrikörn och ormvråkar häckande under många år alldeles ovanför vår tomt på öns största allmänning och så och i år (ormvråkar) men nu är de sedan någon månad helt borta och jag har starka skäl till att koppla det till störningarna drönaren infört i området.
Jag skulle då vara mer orolig för drönarens väl och ve än örnens om jag flög en drönare i närheten av ett örnbo ...

https://www.youtube.com/watch?v=Hr-xBtVU4lg
 

PMD

Aktiv medlem
Örnar är tuffa. Det ska nog till en rätt stor drönare för att det ska vara någon risk för örnen.

Hursomhelst så är det förstås mycket olämpligt att flyga drönare i närheten av fågelbon, oavsett vilken slags fågel det handlar om.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
En skrikörn häckande i Stockholms skärgård.. vet någon annan om det? Trodde inte ens dom häckade i Sverige.. :)
Hälsn!
Jag har varit på denna i sedan 1961, alltså i 55 år. Under dessa år har vi haft besök av bl.a. skrikörn. Som du säkert vet så är de ganska enkla att särskilja från andra rowfåglar bl.a. på den klart gula näbben som har en karaktäristisk form. Under dessa år har vi sett den ett antal gånger under ett par säsonger. Den var väldigt lustig faktiskt för den var nyfiken på vårt husbygge och satt i den utsprängda grop som skulle bli vårt hus källare. Av något käl gillade den att sitta på farsans skottkärra. Så var det med den konstigheten som inte var någon. Jag vet inte om den häckade på ön men den var på upprepade och längre besök.

Vi har haft olika arter genom åren och de senaste 10 åren har ormvråkarna häckat varje år på en allmänning med gammal tallskog högst upp på ön just ovanför vår tomt. Det är stora tomter (många är över 5000 och ända upp till 30 000 m2 förekommer, och glest mellan husen.

Just nu har vi även glädjen att ha fyra korpar och det har jag aldrig sett förut. Ugglor har vi också alltid i området.

Även fiskgjuse har vi haft som fiskat i en av våra större vikar. Havsörnar finns även de sporadiskt med det är ett antal år sedan sist.

Visst har skärgården blivit stökigare och tätare befolkad under åren men det är ändå märkligt öde ofta. Alla snackar om att det är så fantastiskt i skärgården men faktum är att väldigt få är där under största delen av året. Men under sommaren är det skillnad och det är då sånt här händer.

Visst har även vi haft elände med vattenskotrar när eventbolag skeppar ut kick offer till badflottar då vi ett tag kunde ha upp till tio skotrar med halvfulla kick-offdeltagare men det har försvunnit som alla dagsländor gör efter ett tag. Problemet med drönarna att de gör ett helt annat intrång än allt annat vi varit med om och det är inte helt lätt att hitta den som kör så man kan prata med dem.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tror du att det "inte kommer att hända ett skit" om du skjuter ner polisens drönare också?
Risken är nog stor att du kommer att hitta hål efter en yxa i din båt om du går in på den vägen.
Polisen har nog inga större skäl att flyga där här drönaren brukar flygas. Jag tror inte de är särskilt intresserade av ormvråkar.
 
ANNONS