Annons

canon fd 100mm 2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

rrrebecka

Aktiv medlem
Hej!
Hittat en begagnat objektiv, canon fd 100mm 2.8
men jag hittar inte om det är kompatibelt med min canon 5d?! Någon som kan hjälpa mig?
Tacksam för snabbt svar då objektivet är på auktion.. //Rebecka
 

ztenlund

Aktiv medlem
okej, för jag hittade en sida på engelska där det stog att det passade till kameror med fullformat..
fan jäkla djungel! Hur ska man veta vad som passar och inte ? blir galen haha
FD-objektiv är gamla objektiv med manuell fokus för Canons sådana kameror. Vi pratar alltså kameror från 70- och 80-talet, med något undantag från tidigt 90-tal. De har en annan fattning än kamerorna med autofokus. Det går fint att använda FD-objektiven på kameror utan spegel av diverse märken, om man köper en adapter. Något som dock inte är till särskilt stor nytta för dig. För att de ska passa på en EOS-kamera krävs att man har en adapter med korrigerande optik i, istället för i princip ett tomt rör, eftersom avståndet till sensorplanet är för stort. Det är inte en vettig lösning.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
okej, för jag hittade en sida på engelska där det stog att det passade till kameror med fullformat..
Jo, det gör de på - men inte till Canons Eos-kameror. Det beror på att avståndet mellan objektiv och sensor blir för stort för att kunna få fokus vid oändligt. För makro funkar det.

Det är många som köper Canon FD-objektiv för att använda på andra kameror än Canon EOS, exempelvis Sony och Fujifilm. Dessa kamerahus är tunnare än Canon Eos och då får man plats med en adapter mellan kamera och objektiv.

fan jäkla djungel! Hur ska man veta vad som passar och inte ? blir galen haha
Här är en liten kort guide i djungeln.

Canon FL, FD och FDn: Olika generationer med samma fattning. Tillverkade på 60-70-80-taket.

Canon EF: Fattning för Canons autofokusobjektiv. Hade premiär 1987.

Canon EF-S. Version av Canon EF för kameror med minde sensor (APS-C).

Canon EF-M. Ny objektivfattning för Canon spegelfria kameror.

Canon TS-E: Objektiv med EF-fattning, men utan autofokus.
 

StaffanW

Aktiv medlem
okej, för jag hittade en sida på engelska där det stog att det passade till kameror med fullformat..
Jo, det gör de på - men inte till Canons Eos-kameror. Det beror på att avståndet mellan objektiv och sensor blir för stort för att kunna få fokus vid oändligt. För makro funkar det.

Det är många som köper Canon FD-objektiv för att använda på andra kameror än Canon EOS, exempelvis Sony och Fujifilm. Dessa kamerahus är tunnare än Canon Eos och då får man plats med en adapter mellan kamera och objektiv.



Här är en liten kort guide i djungeln.

Canon FL, FD och FDn: Olika generationer med samma fattning. Tillverkade på 60-70-80-taket.

Canon EF: Fattning för Canons autofokusobjektiv. Hade premiär 1987.

Canon EF-S. Version av Canon EF för kameror med minde sensor (APS-C).

Canon EF-M. Ny objektivfattning för Canon spegelfria kameror.

Canon TS-E: Objektiv med EF-fattning, men utan autofokus.
Bra sammanfattning.
Om man ska vara riktigt petig så finns en till, ett makro, MP-E, Objektiv med EF-fattning men utan autofokus
 

SallyIV

Aktiv medlem
okej, för jag hittade en sida på engelska där det stog att det passade till kameror med fullformat..
Jo, det gör de på - men inte till Canons Eos-kameror. Det beror på att avståndet mellan objektiv och sensor blir för stort för att kunna få fokus vid oändligt. För makro funkar det.

Det är många som köper Canon FD-objektiv för att använda på andra kameror än Canon EOS, exempelvis Sony och Fujifilm. Dessa kamerahus är tunnare än Canon Eos och då får man plats med en adapter mellan kamera och objektiv.



Här är en liten kort guide i djungeln.

Canon FL, FD och FDn: Olika generationer med samma fattning. Tillverkade på 60-70-80-taket.

Canon EF: Fattning för Canons autofokusobjektiv. Hade premiär 1987.

Canon EF-S. Version av Canon EF för kameror med minde sensor (APS-C).

Canon EF-M. Ny objektivfattning för Canon spegelfria kameror.

Canon TS-E: Objektiv med EF-fattning, men utan autofokus.

Inte helt rätt tyvärr!

FL är inte plant i botten, det är en upphöjning på mitt 50/1,8 - åtminstone min adapter (Fuji) inte gick att använda.


-J!
 

apersson850

Aktiv medlem
Men det är undantag. Det finns FL-objektiv, exempelvis FL 19 mm f/3,5, som sticker in så långt i kamerahuset att det inte gick att använda på ett spegelreflexhus utan att fälla upp spegeln först. Sen fick man montera en separat sökare för "live view" på kameran, eftersom det inte gick att se ut genom den vanliga sökaren.

En del objekivt i EF-S serien utnyttjar också möjligheten att sticka in längre in i kameran, när kameran har en mindre spegel, och kan ställa till problem med adaptrar.
 

rrrebecka

Aktiv medlem
Tack för alla svar! :)
Jag är nu ute efter ett passande objektiv till min Canon 5d, vad det ska funka till är att jag vill kunna fota mina nagelkunder (händer)
Har i dagsläget bara ett 50mm 1,8 och det kommer jag inte tillräckligt nära & får fokus med..
Har kikat på ef 100mm f/2.8 Marco Usm... Kan det vara något?!?
Gillar när det blir oskärpa i bakgrunden..
Någon som har erfarenhet av det objektivet? //rebecka
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Tack för alla svar! :)
Jag är nu ute efter ett passande objektiv till min Canon 5d, vad det ska funka till är att jag vill kunna fota mina nagelkunder (händer)
- - -
Har kikat på ef 100mm f/2.8 Marco Usm... Kan det vara något?!?
Ja, EF 100/2,8 Macro USM är ett bra objektiv som då kan gå mycket nära med. Du kan fotografera av en lika liten yta som sensorn (skala 1.1). Det här objektivet har funnits i många år, så det finns goda chanser att hitta ett begagnat.

Observera att det även finns en äldre version utan USM-motor. Undvik det eftersom det har långsam fokusering. Det finns också en nyare och dyrare variant som heter EF 100/2,8L IS macro. Det har inbyggd bildstabilisering.

Ett alternativ är Tamron SP 90/2,8 DI VC USD version 1. Det kom 2012 och säljs ut nu eftersom det kommit en ny version (med samma namn) som är vädertätat.

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=sp90vcCa
 

rrrebecka

Aktiv medlem
Såg nu ett ef 100-300mm f4,5-5,6 Usm
Ett av dom kostade över 2000, men det andra ligger ute för 700:- at the moment. Vad kan ett sådant begagnat vara värt? Och vore det något för mig? :)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Såg nu ett ef 100-300mm f4,5-5,6 Usm
Ett av dom kostade över 2000, men det andra ligger ute för 700:- at the moment. Vad kan ett sådant begagnat vara värt? Och vore det något för mig? :)
Låter som du ska ha ett makroobjektiv och inte en telezoom om du ska plåta naglar.

Vill du komma billigt undan kan du leta efter en begagnad Tamron AF SP 90/2,8 Di. Den har inte "VC" i namnet i kostar 3000 kr ny och betydligt mindre begagnad. Den är rätt vanlig. Tänk på att den måste ha Canon EF-fattning.
 

rrrebecka

Aktiv medlem
Låter som du ska ha ett makroobjektiv och inte en telezoom om du ska plåta naglar.

Vill du komma billigt undan kan du leta efter en begagnad Tamron AF SP 90/2,8 Di. Den har inte "VC" i namnet i kostar 3000 kr ny och betydligt mindre begagnad. Den är rätt vanlig. Tänk på att den måste ha Canon EF-fattning.

Okej tack! :D men zoomen är schysst den med eller? Behöver som sagt utöka min kamera-väska :'D
 

rrrebecka

Aktiv medlem
Tack! Det blir ett makro till mina nagel-foton, men jag menade om zoomen jag skrev om är bra till annan slags fotografering.. Isåfall blir det utökning i väskan tänkte jag :)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
För makro skulle jag titta på:
Tamron 90 VC Macro (den första bildstabiliserade versionen) ny för 3990kr på cyberphoto (kampanj nu):
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=sp90vcCa

Eller den föregående till denna fast begagnad för inte mer än 2000kr (många försöker sälja för mer) men jag skulle faktiskt istället för denna föreslå en begagnad Canon 100/2,8 USM macro begagnad för runt 2500kr.

Det är ju så att dessa funkar ju även till annat och då är en snabbare autofokus än den älsta Tamronen bra att ha. Den älsta Tamronen blir också fysiskt längre då man fokuserar nära och då kan man ju medan man söker fokus "krocka" med motivet.

Så får man inte den älsta Tamronen till ett kanonpris eller har en extremt tajt budget skulle jag förslå antingen Canons begsgnad (och då inte Canons riktigt gamla utan USM) eller Tamrons näst nyaste som dessutom har bildstsbilisering för 3990kr nu.

Vill man dessutom ha en telezoom kan du titta på det nedan men de ersätter inte makrot.

Som telezoom skulle jag föreslå antingen:
1. Canon 70-200/4 L USM (utan IS) för 3000kr beg (riktigt bra!)
2. Canon 55-250 IS (finns två versioner) gärna beg som startar vid 1200kr (beg)
3. Tamron 70-300 VC (inte den billigare utan VC den är dessutom sämre byggd och mindre skarp). Ny hamnar den runt 3000kr och beg 2000kr.
 
ANNONS