Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 7D Mark II

apersson850

Aktiv medlem
Ibland kan man dock konstatera att skillnad i utrustning också gör skillnad i den färdiga bilden. Men det kan ju lika gärna, eller förmodligen snarare oftare, bero på bättre möjligheter att sätta skärpan rätt än just ren bildkvalité ut ur sensorn.

Här är länkar till två bilder, tagna vid samma tillfälle av två olika personer med två olika kamerautrustningar. Att det är skillnad på bilderna rent tekniskt kan vem som helst se. Förvisso kan något kanske bero på olika färdighet hos fotograferna, men båda stod på ungefär samma ställe, så förutsättningarna var i alla fall likvärdiga på det sättet.

Bild 1

Bild 2

Nu skiljer det väl tio gånger i inköpspris på utrustningarna, så det är en rejäl skillnad, men det är skillnad på bilderna också.
 

cango

Avslutat medlemskap
Nu skiljer det väl tio gånger i inköpspris på utrustningarna, så det är en rejäl skillnad, men det är skillnad på bilderna också.
den ena missade fokus totalt, samt hade ljuset/solen från sidan, medans den med den fokuserade bilden hade solen bakom sig. Samma plats, men ändå inte. Svårt att säga nåt om utrustningen isig kan jag tycka.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Som sagt, det kan bero på mer än själva utrustningen, men bilderna är som bilderna är, i alla fall.
Visst är det skillnad mellan kamerorna. Fast i det här fallet tro jag det ändå mer skillnad på fotograferna.
En rutinerad fotograf med bra kamera ställd mot en orutinerad fotograf med enklare kamera.

Vi skall komma ihåg att duktiga fotografer kunde ta skarpa bra bilder av denna typ av motiv även med manuella framdragning, ingen IS och manuell fokus.
En mindre rutinerad fotograf kommer ha mer fördel av en avancerad AF än en rutinerad så länge som hen lyckas ställa in kameran rätt.
Så en avancerad AF i 7DMKII kan nog bli både en fördel för en som förstår inställningarna och en nackdel för den som inte bryr sig.
 

Bengf

Aktiv medlem
Canon har en kamera för alla, så det är bara att välja liksom. blir mera intressant med 7DMKII när tiden gått ett tag och den fått utstå lite tester, man kan vara säker på AF- systemet kommer att få genomgå mycket grundliga tester var kameran än hamnar, mera korspunkter än 1DX det är inte dåligt vad Canon bjussar på.


Jag tror att 7DMKII blir en given kompis till 1DX för många yrkesfotografer, tänk bara att ha 1,6 crop i bakfickan när ett mera avlägset spännade motiv dyker upp.


//Bengt.
 

Ingju

Aktiv medlem
Anders bilder illustrerar hur olika kameror klarar svåra situationer. Visst kan en duktig fotograf klara situationen manuellt, men här var det AF det gällde, och där skiljer det sig stort mellan olika kameror. 7D är bra på detta och 7DII blir förmodligen extremt bra i detta sammanhang, medan de enklare kamerorona inte hänger med när det går undan.
Man får helt enkelt välja utrustning efter behov, och förstås även använda den rätt.
 

Bengf

Aktiv medlem
Anders bilder illustrerar hur olika kameror klarar svåra situationer. Visst kan en duktig fotograf klara situationen manuellt, men här var det AF det gällde, och där skiljer det sig stort mellan olika kameror. 7D är bra på detta och 7DII blir förmodligen extremt bra i detta sammanhang, medan de enklare kamerorona inte hänger med när det går undan.
Man får helt enkelt välja utrustning efter behov, och förstås även använda den rätt.

Ja nu är ju saken den att både Canon/Nikon har sedan länge varit totalt ohotade speciellt vad gäller EFFEKTIV följande autofokus, inget övrigt kameramärke har inte på något sätt kunnat mäta sig med dem, mera märkbart tidigare av då deras dyrare prokameror. 40D och D300 var klara vinnare på AF-fronten redan 2007-2008, sedan kom då 7D 2009.

Först nu 2014 har väl Sony en modell A77II som inte är så väldans mycket sämre än gamla 7D om jag förstått dom intryck som hittills kommit, Nya 7DMKII har den så klart inget att sätta i mot.


Så ägare av C/N är bara att gratulera, övriga märken har uppenbart mycket svårt att rent tekniskt klara av en sådan bra autofokus speciellt då effektiv följande.

//Bengt.
 

afe

Aktiv medlem
Även vad gäller snabbhet finns det konkurrenter som nog har andra synpunkter (jag tänker på Sony A77 II och den kommande Samsung NX1). Det är nog dock den snabbaste APS-C-kameran med optisk sökare, och är nog bästa köp för många fotografer.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
lite väl tufft att dra sådana slutsatser beroende på om det är bildkvalitet eller det är andra parametrar som snabbhet som står högst på önskelistan
Tror att det är ett ganska rimlig påstående, prislappen är inte direkt gratis och sedan är tidsaspekten en faktor, dvs att dom senaste modellerna brukar vara bäst (so far) innan det kommer något istället. Vilket hus menar du i så fall håller håller högre klass när det kommer till prestanda och funktioner som tex BPS och AF?
 

afe

Aktiv medlem
Vad som är bra beror ju på vad som ska fotograferas. Om bra DR är viktigt finns det nästan säkert bättre kameror (även om vi inte vet ännu). T.ex. ger alla Fujis kameror (med APS-C) mycket hög bildkvalitet, men de är förstås inte lika bra för sportfotografering.

I helgen fotograferade jag Lidingöloppet med en gammal 1D Mk IIn - den ger fullt tillräcklig bildkvalitet för det behovet, och där var det viktigare med snabb följande AF och lång batterilivslängd. För min privata fotografering vill jag ha bra skärpa, hög DR och lite (eller åtminstone snyggt) brus och då är det andra kameror som passar bättre.

Jag tror 7D II blir en mycket bra kamera för många typer av fotografering, men den är nog inte generellt bäst (hur nu någon kamera skulle kunna vara det).
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Vad som är bra beror ju på vad som ska fotograferas. Om bra DR är viktigt finns det nästan säkert bättre kameror (även om vi inte vet ännu). T.ex. ger alla Fujis kameror (med APS-C) mycket hög bildkvalitet, men de är förstås inte lika bra för sportfotografering.

I helgen fotograferade jag Lidingöloppet med en gammal 1D Mk IIn - den ger fullt tillräcklig bildkvalitet för det behovet, och där var det viktigare med snabb följande AF och lång batterilivslängd. För min privata fotografering vill jag ha bra skärpa, hög DR och lite (eller åtminstone snyggt) brus och då är det andra kameror som passar bättre.

Jag tror 7D II blir en mycket bra kamera för många typer av fotografering, men den är nog inte generellt bäst (hur nu någon kamera skulle kunna vara det).
Självklart, men 7Dii är en nischad kamera och det framgår av specarna, plus att sensorn är modern och ger bra prestanda?
 

afe

Aktiv medlem
Självklart, men 7Dii är en nischad kamera och det framgår av specarna, plus att sensorn är modern och ger bra prestanda?
Ja, det får vi ju hoppas på att sensorn gör. Det verkar dock inte vara några stora skillnader jämfört med sensorn i 70D, och den är inte riktigt ifatt de bästa sensorerna ännu. I praktiken är det förstås ingen vettig människa som ser skillnad dock :)
 
ANNONS