Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur fotografera klockor?

Produkter
(logga in för att koppla)

slonken

Medlem
Ska foto en klocka som skolprojekt. Jag har köpt den här klockan för att ta ett likadant kort.

http://www.danielwellington.com/media/catalog/product/cache/1/image/868x570/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/d/w/dw_40r_standrews_1.jpg

http://www.danielwellington.com/media/catalog/product/cache/1/image/868x570/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/d/w/dw_40r_6_1_web.jpg

Har försökt ta kort men får inte till de. Mina bilder blir mycket mer "verkliga" och inte så produktbilds aktiga. Vill ha mer skärpa lyster osv.

Är total nybörjare.

Har detta att använda
lightbox
3st YN300 Led lampor
1 canon kamera med sigma macro objektiv
1 blixt modell enklare

Någon som kan ge mig lite tips på hur jag ska ställa lampor, vad mer ska jag använda? någon slags reflektor eller rikta ljus direkt?

Inställningar på kamera? Hur långt ifrån klockan ska man ta kortet?

Är de mycket photoshopat?

Alla tips och tricks är välkomnade , även youtube klipp etc.

Trevlig fredag på er:)
 

elgenper

Aktiv medlem
En kille på webben som (bl a) yrkesmässigt plåtar lyxklockor är Ming Thein

Länken jag lagt in går direkt till en minikurs i klockfoto som han har, men det kan nog vara värt att titta runt lite på hela hans webbplats.

De bilder Du visar är troligen rejält retuscherade i Photoshop.
 

reboot81

Aktiv medlem
Vore det inte bättre om klockan var upprätt, likt bilderna du hänvisat till? Jobbigt med text roterad ~100°. Gillar heller inte reflektionen eftersom klockan ligger "fel" enligt mig.
Kan du bygga nån form av hållare som håller upp klockan? Som du sedan kan ta bort i PS?
Tex hänga upp den i fisklina?
Tycker din bild är för mörk, har för låg kontrast.
 

slonken

Medlem
Precis, har fixat de nu så jag ska ta bild på stående.

Jag vet, jag vill ha den ljusare och klarare så att alla detaljer syns. Nu syns egentligen bara urtavlan.

Ska man ta bild på alla delar med fokus på de olika delarna och sedan matcha ihop bilderna till 1.

Har ni någon bra inställning för kameran?

Iso?
F. 5.6?
1/ igenom vad?

Tack alla än så länge!
 

holycrap

Aktiv medlem
Ska foto en klocka som skolprojekt. Jag har köpt den här klockan för att ta ett likadant kort.

http://www.danielwellington.com/media/catalog/product/cache/1/image/868x570/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/d/w/dw_40r_standrews_1.jpg

http://www.danielwellington.com/media/catalog/product/cache/1/image/868x570/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/d/w/dw_40r_6_1_web.jpg

Har försökt ta kort men får inte till de. Mina bilder blir mycket mer "verkliga" och inte så produktbilds aktiga. Vill ha mer skärpa lyster osv.

Är total nybörjare.

Har detta att använda
lightbox
3st YN300 Led lampor
1 canon kamera med sigma macro objektiv
1 blixt modell enklare

Någon som kan ge mig lite tips på hur jag ska ställa lampor, vad mer ska jag använda? någon slags reflektor eller rikta ljus direkt?

Inställningar på kamera? Hur långt ifrån klockan ska man ta kortet?

Är de mycket photoshopat?

Alla tips och tricks är välkomnade , även youtube klipp etc.

Trevlig fredag på er:)
Hej,
jag kan inget vidare om klockfotografering men var också sugen på att lära mig.
Tog denna bild på en av mina klockor efter en mindre restaurering.

Gick in hos min lokala urmakare som jag har bra kontakt med och frågade om han hade några displayhållare över, den typ som de använder i montrarna, och fick några olika varianter.

För just denna bild använde jag en hållare som var av klar plast och en fot som var klar men med några slipade ytor. Just den foten hade en logga på så jag vände den 90 grader så att loggan knappt syntes. Vit bakgrund (minns inte vad det var men inget avancerat för det har jag inte), antingen ett papper eller en vägg. Överexponerad en del har jag för mig för att bakgrunden skulle bli så vit som möjligt och så att hållaren och foten bättre skulle smälta in i bakgrunden.

Minns inte om jag hade köpt min blixt vid tillfället. Om inte så var det naturligt ljus från fönstret mest troligt och eventuellt vanlig hushållsbelysning.

Därefter efterbehandling i LR och till sist lite pillande i PS Elements för att klippa bort det som fortfarande syntes av hållare och fot.

Inget mästerfoto direkt men jag är riktigt nöjd med resultatet.

/P
 

perstromgren

Aktiv medlem
gav mig på ett nytt försök idag.

bättre men inte tillräckligt.tips på avd man kan göra i lightroom eller photoshop med denna bild eller hur jag ska ta en ännu bättre bild?

http://dtvep25tfu0n1.cloudfront.net/media/i/product/68661-907470b741704618890130882a8dddb4.jpeg?size=2000
Den där bilden duger nog. Dra upp kontrasten ett snäpp till och blek ut bakgrunden (om den inte redan är det, jag ser inte riktigt på min skärm). Dra upp skärpan tills du ser att kanterna ser onaturliga ut och dra sedan tillbaka ett steg eller två.

Men, vad är det för klocka du har, urtavlan sitter ju snett i den! Det kanske inte spelar någon roll för själva fotograferandet, men det ser ju litet tokigt ut.
 

MrGoose

Aktiv medlem
Klockan som du visar i första inlägget skulle jag tippa att den är frilagd mot bakgrunden för att sedan ha lagt en hel vit bakgrund.... Kanske är lättare att göra så...?! :)

Mvh. Henke
 
Den där bilden duger nog. Dra upp kontrasten ett snäpp till och blek ut bakgrunden (om den inte redan är det, jag ser inte riktigt på min skärm). Dra upp skärpan tills du ser att kanterna ser onaturliga ut och dra sedan tillbaka ett steg eller två.

Men, vad är det för klocka du har, urtavlan sitter ju snett i den! Det kanske inte spelar någon roll för själva fotograferandet, men det ser ju litet tokigt ut.
Om du eftersträvar att göra en exakt likadan bild som den du visade frilägger du klockan helt, rätar upp den något (den ser aningen sned ut) och fimpar reflektionen (får du gratis vid friläggningen).

Ljusmässigt håller den bra nu.
 

iSolen.se

Guest
Boetten sitter rakt i bilden, det är urtavlan som är roterad i boetten.

Per.
Fixa i efterbehandlingen!

...

Sen...ska du verkligen bara göra en kopia av någpn annans bild? Vad har du tillfört då?

Du har ett ypperligt läge att leka med ljus, reflektioner och bakgrund.

Park med höstfärger istället för bara vitt. Kanske i glasreflexen. Använd din fantasi!
 

stefohl

Aktiv medlem
gav mig på ett nytt försök idag.

bättre men inte tillräckligt.tips på avd man kan göra i lightroom eller photoshop med denna bild eller hur jag ska ta en ännu bättre bild?

http://dtvep25tfu0n1.cloudfront.net/media/i/product/68661-907470b741704618890130882a8dddb4.jpeg?size=2000
Mycket kvar att göra. Kolla hur speglingarna i metallen skapar en känsla av formen, både på visare och botten. Kolla hur man ser lädrets struktur och form. Att fotografera klockor är svårt, med all de olika materialen som finns där. En teknik som ofta används är att ta flera bilder, där ljuset har optimerats för att få bästa möjliga återgivning på del efter del i bilden. Sedan läggs bilderna tillsammans i Photoshop.

En bild som den du visade som ett exempel kan ta en halvdag att fotografera och sedan lika mycket i retuscharbete.
 

Peter 18

Medlem
Mycket kvar att göra. Kolla hur speglingarna i metallen skapar en känsla av formen, både på visare och botten. Kolla hur man ser lädrets struktur och form. Att fotografera klockor är svårt, med all de olika materialen som finns där. En teknik som ofta används är att ta flera bilder, där ljuset har optimerats för att få bästa möjliga återgivning på del efter del i bilden. Sedan läggs bilderna tillsammans i Photoshop.

En bild som den du visade som ett exempel kan ta en halvdag att fotografera och sedan lika mycket i retuscharbete.
En tanke kan man inte fota det i HDR och lite PS jobb?

Minns att jag fotade en klocka för länge sen och inte blev det bra inte, så lätt är det inte ...
 

stefohl

Aktiv medlem
En tanke kan man inte fota det i HDR och lite PS jobb?

Minns att jag fotade en klocka för länge sen och inte blev det bra inte, så lätt är det inte ...
Varför skulle man göra det? Problemet är väl inte att kontrastomfånget är för stort? Lär dig att sätta ett ljus, behärska reflexerna och glansdagrarna.
 

alfred k

Aktiv medlem
Hej!

Som gammal klocksamlare undrar jag lite.
Varför gör du denna bild och vad är tanken med den?

Bandet passar inte och som redan nämnts sitter urtavlan snett.
Detta kan du justera i Photoshop.

Du kan gärna ta en titt på denna länk. Jocke är en av världens främsta
när det gäller armbandsur. Det handlar i hans fall om mer än just själva uret.

http://www.timetotalk.se/timetotalk/jag-testar-nagot-nytt-t14435.html

Han har haft denna hobby under många år ;-)

Du kan även byta ut detaljer i klockan och tillverka dessa i Photoshop.
Lekte själv för över 10år sedan med dessa boetter som är 100% PS.
http://i1042.photobucket.com/albums/b424/trubeat/eotdive030919.jpg~original
 
Senast ändrad:

stefohl

Aktiv medlem
Hej!

Som gammal klocksamlare undrar jag lite.
Varför gör du denna bild och vad är tanken med den?

Bandet passar inte och som redan nämnts sitter urtavlan snett.
Detta kan du justera i Photoshop.

Du kan gärna ta en titt på denna länk. Jocke är en av världens främsta
när det gäller armbandsur. Det handlar i hans fall om mer än just själva uret.

http://www.timetotalk.se/timetotalk/jag-testar-nagot-nytt-t14435.html

Han har haft denna hobby under många år ;-)
Bra bild att studera, kolla hur han framhäver strukturen i bandet och metallytan.
 
ANNONS