Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HDR-bild, hur gör man?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gustav Lindh

Avslutat medlemskap
Jag är nyfiken på detta med HDR och är nybörjare. Hur går man tillväga? Måste det vara stillastående motiv eller kan man använda HDR tekniken även på actionfoto?

Är någon sugen att berätta hur man gör en HDR-bild eller kanske har några bra länktips så blir jag jätteglad.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Ta 3 bilder på motivet med kamerans autobracketingfunktion, du trycker en gång på avtryckaren, kameran knäpper tre bilder i snabb följd. Den ena korrekt exponerad, den andra underexponerad och den sista överexponerad. Lämpligt är 1-2 stegs skillnad i exponering mellan bilderna. Ladda hem testversionen av Dynamic-Photo HDR och ladda in dina tre bilder i detta. Följ instruktionerna och du är klar. Inget stativ, handhåll kameran och inget krångel.

Det här går utveckla enligt konstens alla regler. Sök på HDR så hittar du massor.

Motivet måste inte vara stillastående (det beror på från fall till fall), men det underlättar massor om det är det (i vissa fall måste det ändå vara stillastående). Annars kan du utgå från en RAW-bild och göra en sk fusk-HDR från en enda RAW-exponering. Inte lika bra som att ta flera olika bilder med olika exponering, men fullt möjligt alltså.

Annars, om det bara är den sk HDR-effekten (överdriven tonemapping) du är ute efter, så kan du tonemappa vilken bild som helst till att se ut som om den vore "HDR".
 

gatsu

Aktiv medlem
Det gör du genom att läsa sid 56-57 samt 140 i manualen. Kallas där gaffling.
 
Senast ändrad:

lynxx

Avslutat medlemskap
Har en d60 och tror inte den stöder gaffling.
Jag fotar i RAW och gör sedan 3 kopior med olika exponeringar i tex Lightroom.

1 X -1 expo
1 X norm. expo
1 X +1 expo

Genererar sedan HDR i Photomatix, och mekar sedan lite.
Men ska man göra HDR i Photoshop så behöver man ofta exponera 0, -2 och +2 minst för att det ska bli nå't.
 

d60

Avslutat medlemskap
Jag tror det beror på hur stark effekt man är ute efter.
Du kan nog ta -5/+5 om du vill kräma på redigt :D
 

Tell

Aktiv medlem
Har en d60 och tror inte den stöder gaffling.
Jag fotar i RAW och gör sedan 3 kopior med olika exponeringar i tex Lightroom.

1 X -1 expo
1 X norm. expo
1 X +1 expo

Genererar sedan HDR i Photomatix, och mekar sedan lite.
Att ta tre olika exponeringar ur en RAW ger dock verkligen ingenting, då du ändå inte får ut någon som helst mer info ur dom tre bilderna än vad du får ur från orginal raw-bilden. Är väl ungefär som att ha en flaska med vatten, hälla ut det i tre olika glas och sen hälla tillbaks det i flaskan igen.

Och nej, D60n stöder inte bracketing/gaffling. Dom vill ju kunna sälja flera av sina dyrare kameror såklart. :p
 

macrobild

Avslutat medlemskap
du får nog lära dig vad det innebär att exponera efter skuggor eller högdagrar och kontrastrika motiv även med raw för en HDR.
Vill man få ut maximalt från en rawfil med de begränsningar sensorn sätter med sitt dynamiska omfång så kan det mycket väl löna sig att exponera ena rawfilen efter skuggor/lägre mellantoner, dvs rikligare och den andra efter absoluta högdagern i motivet.
På så vis riskerar du inte att någon kanal klipper i högdager i ena fallet samt att skuggorna i det andra fallet innehåller mer information och mindre brus än vad en exponering skulle ge..
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Att ta tre olika exponeringar ur en RAW ger dock verkligen ingenting, då du ändå inte får ut någon som helst mer info ur dom tre bilderna än vad du får ur från orginal raw-bilden. Är väl ungefär som att ha en flaska med vatten, hälla ut det i tre olika glas och sen hälla tillbaks det i flaskan igen.

Och nej, D60n stöder inte bracketing/gaffling. Dom vill ju kunna sälja flera av sina dyrare kameror såklart. :p
Jag tycker att det ar en smidig och praktisk metod att anvanda olika exponeringar fran en RAW-fil och kora genom HDR. Det ar mindre pill an att sitta och retoucha for hand och jag tycker i vissa fall att det blir battre an att anvanda verktyg som highlight/shadow kompensation. Jag tycker det funkar bast pa nattbilder eller inomhusbilder dar jag forlorat detalj i en neonskylt eller belyst skylt (overexponerad max 1, helst 2/3 steg.) Jag brukar anvanda tva filer. Din liknelse med flaskor begriper jag inte.
 

Lena W

Aktiv medlem
Jonas!

Det är beroende av vad man vill uppnå. Vill man ha en HDRI som ögat ser, ger det bäst resultat att ha flera råfiler att utgå ifrån. Vill man ha en grunge-HDRI kan man ju använda en råfil, då man ändå drar i spakarna så det ryker.

Allt är beroende av vad man vill uppnå med effekten.



//L
 

pentaxZ

Aktiv medlem
Gustav Tell
Så du menar att det inte går att få till bra HDR-bilder utav en exponering? Tycker nog att du är ute och cyklar med det påståendet.

Har man en korrekt exponering att utgå ifrån så är det inga som helst problem att få till en bra HDR.

Som exempel några av mina HDR-bilder:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1426591.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1255708.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1291022.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1456255.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1406816.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1365668.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1266560.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1267445.htm?set=mp

Alla dessa bilder är gjorda utifrån en exponering. De två sista är till och med fotade i jpg!
 
Senast ändrad:

pentaxZ

Aktiv medlem
Så här skrev jag som svar på frågan hur jag gör en HDR-bild.

Inställningarna i kameran är inte så viktiga, då jag fotar i RAW, (men skulle jag fota i jpg så ställer jag ner färgmättnaden en smula, kontrasten ställer jag ner till två på min åttagradiga skala i kameran och skärpan på medel).

Är det riktigt luriga förhållanden (och om man vill vara riktigt präktig) vid fototillfället så spotmäter jag högdagrar, lågdagrar och mellantoner var för sig och noterar värdena. Sedan gör jag tre exponeringar efter det. Annars funkar det ganska bra om man utgår från vad kameran visar vid centrumvägd ljusmätning och att man tar två, tre exponeringar åt vardera håll med två EV-stegs skillnad. Då bör man ha tillräckligt med material att arbeta med. Viktigt här att bländarinställningarna är lika, du ändrar alltså bara på exponeringstiden.

I Camera Raw ställer jag sedan ner kontrast och svärta till noll i bilderna, annars är det ganska svårt att få till ett bra resultat i Photo Matrix.

Sedan är det bara att experimentera i Photo Matrix. I inställningen där man väljer nivån på HDR-effekten, den där femgradiga skalan med pluppar (Light Smoothing), håller jag mig nästan alltid till de två plupparna längst till höger och endast i nödfall mittenpluppen. Inställningarna till vänster ger så överdrivna HDR-effekter att bilden blir riktigt platt och tråkig.

När jag fått det resultat jag vill ha sparar jag bilden i TIFF och öppnar den i Camera Raw igen. Där brukar jag börja med att gå till fliken med färgjustering för de individuella färgerna och ställer mättnaden till noll på alla. Sedan drar jag i reglagen, en och en, tills jag får det resultat jag vill ha. Ofta blir bilden bättre när man dämpar vissa färger, speciellt vid lite sunkiga motiv. Efter det återstår lite justeringar i den första fliken med kontraster och svärta och sådant och kanske lite med kurvorna också.

Det viktigaste, och roligaste steget är sedan att publicera bilden på Fotosidan. ;-)

Klart! Lätt som en plätt. För mig kan det ta mindre än fem minuter ibland. Men så är det när man har lärt sig flödet.

Lycka till. =)
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jonas!

Det är beroende av vad man vill uppnå. Vill man ha en HDRI som ögat ser, ger det bäst resultat att ha flera råfiler att utgå ifrån. Vill man ha en grunge-HDRI kan man ju använda en råfil, då man ändå drar i spakarna så det ryker.

Allt är beroende av vad man vill uppnå med effekten.



//L
Lena,

Sorry, jag uttryckte mig ganska klantigt. Vad jag menar ar att jag ibland anvander samma exponering for att i CameraRaw gora flera filer som jag sedan satter samman med HDR. Oftast anvander jag orginalet samt en som jag underexponerat 2/3 el 1 steg for hogdagrarna. Jag forsoker inte uppna nagon HDR-effekt utan bara att toja lite pa omfanget. Jag har inte nagot emot HDR-effekt, man jag har hittills inte blivit nojd med mina forsok. Jag tycker det ar en smidig metod.
 
ANNONS