Annons

HDR-bild, hur gör man?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tell

Aktiv medlem
Gustav Tell
Så du menar att det inte går att få till bra HDR-bilder utav en exponering? Tycker nog att du är ute och cyklar med det påståendet.
Nej det var inte det jag menade. Det jag menade var att det extra steget att ta ut olika exponeringar ur en raw är onödigt då du ändå kommer få samma restultat i slutändan (i och med att man ändå inte tillför några extra bits i bilden).

Men att påstå att man kan få ut en korrekt HDR ur en 12bit raw stämmer väl inte direkt ändå.
Rent tekniskt sett är en hdr-bild en 32-bit floatbild och inget annat.
Fast rent visuellt sett så skulle man kunna säga att det är en bild som ser ut exakt som ögat skulle se det.
Problemet är att det folk generellt sett tror är en hdr är en (extremt felaktigt) tonemappad bild. Oavsett om dom har utgått från en .jpg (8bit), .raw (12bit) eller .hdr (32bit).
Dina bilder är väldigt bra exempel på det. Hög kontrast, konstig glow och konstig färgmättnad. Det är iofs speciellt glowen som gör att folk tror att det är hdr. Och just den glowen är enbart en artefakt från tonemappingen, alltså ett FEL som den gör, inget annat. Och det som suger mest är att till och med stora hemsidor (t ex moderskeppet) lär ut denna felaktighet genom att säga att det är just det här som är hdr.
 

lynxx

Avslutat medlemskap
Jag tror det beror på hur stark effekt man är ute efter.
Du kan nog ta -5/+5 om du vill kräma på redigt :D
Jovisst! Men om man bara kör +1 - -1 så svarar ibland Photoshop med att omfånget är för litet för att kunna skapa HDR-bilder ur det så därför är det bättre att ligga på minst +2 - -2.
 

pentaxZ

Aktiv medlem
High Dynamic Range,Picture, alltså i dagligt tal HDR, innebär att man försöker efterlikna verkligheten genom att öka det dynamiska omfånget i bilden så att det så långt det är möjligt efterlikna det vi ser med våra ögon. Tonemappar man bilden så kan man få fram det många menar är en typisk HDR, en bild där varenda liten detalj förstärks, som exempelvis

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1224770&target=_blank

Aldeles oavsett om man bara är ute efter att öka det dynamiska omfånget eller att göra typiska HDR-bilder, så kan man åstakomma det med flera exponeringar eller en enda, förutsatt att den är korrekt exponerad.

Varför man inte skulle kunna göra en korrekt HDR ur en enskild RAW förstår jag inte. En korrekt, och med det menar jag utan utbrända högdagrar och igensotade skuggor, exponerad RAW-fil innehåller ganska mycket information som man utan problem kan göra fler kopior av med olika exponeringar, precis som man kan göra olika kopior av ett negativ i ett mörkrum.
 

d60

Avslutat medlemskap
Jovisst! Men om man bara kör +1 - -1 så svarar ibland Photoshop med att omfånget är för litet för att kunna skapa HDR-bilder ur det så därför är det bättre att ligga på minst +2 - -2.
Hade jag ingen aning om faktiskt.
Kör själv med Photomatix och där funkar de flesta differenserna i exponering.

Photoshop är jag faktiskt för dum för att använda! :D
 

Simon0

Ny medlem
Nu river jag upp den här tråden lite

Jag har problem när jag konvertera mina bilder till HDR I PScs2.
Får upp en error ruta som det står "could not complete merge to HDR command beacuse a command was not available".

Vet inte riktigt hur jag ska göra?
 

EvelinaK

Medlem
d3000?

Jag har en NikonD3000... går det att fota så med denna?

Haha, jag är väldigt mycket nybörjare, så det skulle vara bra med noggranna detaljer :D

Tackar! :D
 

ante_77

Avslutat medlemskap
Jag har en NikonD3000... går det att fota så med denna?

Haha, jag är väldigt mycket nybörjare, så det skulle vara bra med noggranna detaljer :D

Tackar! :D
Det går med de flesta kameror. Fast du kanske inte har en automatisk HDR funktion.

Så här gjorde jag med en gammal ixus som jag hade när jag skulle prova funktionen.

1. Hitta ett objekt
2. Ställ in exponeringen på -2 (eller något sådant) och ta en bild
3. Håll kvar kameran i samma position och ta en bild med exponering på 0
4. Nu ställer du in kameran på +2 och tar en bild. (Samma position på kameran fortfarande).
5. För över bilderna till din dator.

Starta Photomatix eller annat program. Där bör det inte vara så svårt att hitta vilka knappar du ska trycka på.
Dra och slit i alla reglage, så ser du vad som händer.

Själv kan jag inte så mycket om varken kameror, termer eller fotografi över huvudtaget så det blir aldrig bra resultat för mig.

Väntar på att frugan låter mig köpa en vettig kamera så att jag kan ha en hobby
 

ante_77

Avslutat medlemskap
Kan bifoga en av de bilder jag hittade.
Ur rent teknisk och artistisk synvinkel så är det ett rent bedrövligt foto.
Får ursäkta mig med att det var en ixus utan stativ och brist på fantasi hos mig.
 

Bilagor

emjo

Aktiv medlem
En allmän uppmaning från mig blir att HDR:a med försiktighet. Det är häftigt att leka med effekterna men ska resultatet inte pastellartat konstigt ut måste man leka med förstånd:) Om man kan som nybörjare kan ana att det är en HDR-bild, har man tagit i för mycket.
 

ztenlund

Aktiv medlem
The Canon 60D also offers automatic exposure bracketing, within a range of +/- 2 stops, with the same step size choices.

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos60d/page8.asp
Lite gammal fråga du svarade på ;), men till att börja med så är D60 antingen en halvgammal kamera från Nikon eller en uråldrig dito från Canon. Gissningsvis är det förra alternativet det korrekta här. Canon 60D som du tar upp kom först 1,5-2 år efter frågan ställdes...
 

tarragona

Aktiv medlem
Ta 3 bilder på motivet med kamerans autobracketingfunktion, du trycker en gång på avtryckaren, kameran knäpper tre bilder i snabb följd. Den ena korrekt exponerad, den andra underexponerad och den sista överexponerad. Lämpligt är 1-2 stegs skillnad i exponering mellan bilderna. Ladda hem testversionen av Dynamic-Photo HDR och ladda in dina tre bilder i detta. Följ instruktionerna och du är klar. Inget stativ, handhåll kameran och inget krångel.

Det här går utveckla enligt konstens alla regler. Sök på HDR så hittar du massor.

Motivet måste inte vara stillastående (det beror på från fall till fall), men det underlättar massor om det är det (i vissa fall måste det ändå vara stillastående). Annars kan du utgå från en RAW-bild och göra en sk fusk-HDR från en enda RAW-exponering. Inte lika bra som att ta flera olika bilder med olika exponering, men fullt möjligt alltså.

Annars, om det bara är den sk HDR-effekten (överdriven tonemapping) du är ute efter, så kan du tonemappa vilken bild som helst till att se ut som om den vore "HDR".
Hej hur gör man det ?
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Jo, i mitt hdr-program (Dynamic photo hdr) laddar man bara in en jpeg och så tonemappar man den i programmet med de inställningar man föredrar. Kanske fungerar det så i andra program också. Till Gimp finns en plug-in som gör tonemappning, bara att tillämpa på jpegen efter smak och tycke (man får upprepa många gånger om man vill ha en överdriven effekt).
 
ANNONS