Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Var lägger ni filerna?

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Använder mig av PS Elements 7

Jag importerar bilderna från minneskortet direkt till en del på min hårddisk. Det är smidigt men framförallt nödvändigt när jag är ute på uppdrag och har min bärbara dator med mig och som säkerhet kör jag backup genom Elements.

Så här långt är det inget jätteproblem men antal bilder växer och min laptop har en begränsad storlek på hårddisken.

Hur har ni andra satt upp era arbetsflöden?

Kör ni med offlinefiler och flyttar över filerna till extern disk när ni kommer hem från uppdrag eller har ni alla filer på laptopen?

Jag funderar på att köpa en eSata-kabinett och hdd för att bara ha till bilderna men undrar om jag tänkt på allt eller gör lite missar.

Köp dej en extern hårddisk rejält med plats....

Själv brukar jag tanka över bilderna till min dator. Sedan för jag över allting till en extern HD som jag bara startar när det är dags att föra över sedan så stänger jag av den. Bränner även ut bilderna på DVD skivor för att vara på den säkra sidan. Fast DVD skivor håller inte för alltid... men det gör inte en HD heller....

Använder många minneskort, bilderna kopieras till dator och extern hårddisk hemma,en CD eller DVD bränns samtidigt,färdiga jobb kopieras på ytterligare CD eller DVD.En extern hårddisk får bli full till 75-80% och ersätts då med en ny, den gamla används vid behov när bilder från en viss period ska fram.

Kan det finnas andra skäl att inte ha originalfilerna på laptopen t.ex. för stöldrisken? Nu är det säkert inte innehållet som är av största intresse om någon norpar datorn men det känns ju sådär om förövaren även får med sig 60 GB av ens bilder i originalstorlek.

Att ha alla originalfiler på laptopen tar ju plats och slöar ner datorn, lägg filer på externa media hårddiskar och CD/DVD och ha det du för tillfället jobbar med på datorn,

Ni som kör Elements, har ni en "Elements-katalog" med alla filer eller skapar ni flera kataloger i programmet t.ex. på årsbasis?

Tänkte när en cachad katalog blir tung att jobba med.... eller det kanske inte finns en gräns då det är förhållande små offline-filer?

Kör in mina bilder på 1TB, FW800 diskar, vilka jag kör Lightroom från.

Därefter sätter jag en kopia på en stor nätverksdisk. Där kommer jag åt filerna fast jag sitter trådlöst ute på verandan eller t.o.m från nätet. Ingen riktig backup alltså, men väl en kopia.
All musik och annat "jibb-jabb" kör jag originalen på nätverksdisken och kopia på en 1TB, FW800 disk. Då kommer jag åt all musik och dokument från alla apparater i hushålet.

Sedan har jag för avsikt att göra en riktig backup på 2.5"'s diskar, som sedan förvaras på annan plats. De är så små att de inte är i vägen om man förvarar hos vänner/bekanta/bankfack.
Bara skriva datum på en tejpremsa när backupen gjordes, för att man ska bättre ha koll när det är dags att skriva om backupen.
Nu kör jag backupen på utbytta USB/FW400 diskar av 3.5" format, men de känns väl så klumpiga.

Min fotodator har två interna diskar, en lite mindre för programvara och operativsystem, och en lite större som arbetsdisk, samt ett antal externa diskar för lagring. Jag brukar skapa en mapp på arbetsdisken, med namn på formen "yyyy-mm-dd - beskrivning" och dumpa minneskorten dit. Därefter importerar jag den mappen till Lightroom, sorterar bilder, kastar bort skräpbilder, väljer ut några för webben och bildbehandlar dom i Lightroom och Photoshop. Slutligen flyttar jag mappen till en av dom externa diskarna och gör en kopia till en andra extern disk som backup.

Min fotodator har två interna diskar, en lite mindre för programvara och operativsystem, och en lite större som arbetsdisk, samt ett antal externa 500GB USB-diskar för lagring. Jag brukar skapa en mapp på arbetsdisken, med namn på formen "yyyy-mm-dd - beskrivning" och dumpa minneskorten dit. Därefter importerar jag den mappen till Lightroom, sorterar bilder, kastar bort skräpbilder, väljer ut några för webben och bildbehandlar dom i Lightroom och Photoshop. Slutligen flyttar jag mappen till en av dom externa diskarna och gör en kopia till en andra extern disk som backup.
Inga konstigheter när du flyttar mappen gällande Lightroom utan programmet kopplar om bilderna automatiskt? Kan tänka mig att Elements fungerar på ett liknande sätt.

Jag såg att man kan ställa in storleken på offline-filerna, praktiskt.

Nu har jag ännu inte någon panik avseende hårddiskutrymme på min laptop men det kunde kanske vara idé att börja använda externa diskar.

När frågar programmet efter filen? Är det först när man vill editera den?

Hemma kopierar jag från kamera till NAS med 2 speglade hårddiskar. Om jag är på resa så lagrar jag bilderna på laptopen, men kopierar bilderna även till USB-minne för säkerhets skull.

Jag importerar mina bilder till Lightroom där jag lägger på metataggar och sorterar in dom där jag vill ha dom på min hårddisk. Jag editerar bilderna i Photoshop CS4. Sedan har jag två externa hårddiskar, en på 500GB och en på 750GB. Varje söndag kl 19.00 kör jag en backup på "mina dokument"-mappen till 750GB hårddisken. Jag har även tagit med mig den externa hårddisken till min syster och lagt över dom på hennes bärbara hårddisk. Hon har gjort viseversa (utifall det skulle brinna eller om min dator blir stulen). Det kommer vi att göra lite då och då. Mina tidigare bilder har jag dessutom lagt på cd-skivor. Men nu tycker jag att bärbara diskar fungerar smidigare. Mina kunders bilder tar jag bort från min arbetsdator och lägger på DVD-skivor och den externa disken.
//Bee

Inga konstigheter när du flyttar mappen gällande Lightroom utan programmet kopplar om bilderna automatiskt? Kan tänka mig att Elements fungerar på ett liknande sätt.
...
Man kan ju flytta mappen inifrån Lightroom och då följer all info med.

Ibland flyttar jag den i Windows och då hittar inte LR filerna förstås när man startar nästa gång. Bildinformationen finns dock fortfarande kvar i databasen så det är bara att söka upp mappen (som då har ett frågetecken på sig) inifrån LR igen så kopplar den till rätt mapp på den nya disken.

Jag har inte alla bilder i LRs databas, bara dom jag jobbat på på senare tid. Om jag behöver redigera någon äldre bild så importerar jag in den mappen i LR, så databasen växer så småningom.

Man kan ju flytta mappen inifrån Lightroom och då följer all info med.

Ibland flyttar jag den i Windows och då hittar inte LR filerna förstås när man startar nästa gång. Bildinformationen finns dock fortfarande kvar i databasen så det är bara att söka upp mappen (som då har ett frågetecken på sig) inifrån LR igen så kopplar den till rätt mapp på den nya disken.

Jag har inte alla bilder i LRs databas, bara dom jag jobbat på på senare tid. Om jag behöver redigera någon äldre bild så importerar jag in den mappen i LR, så databasen växer så småningom.
Jag ser att Elements har något liknande.

Nu när vi ändå är inne på databaser, hur stor kan en LR/ELements databas vara innan storleken påverkar prestandan? 10 000 bilder? 50 000 bilder?

Jag testade med att flytta en bild från Elements och det gick ju smidigt. Den skapade en previewbild på 640x480 men jag upplever nu att programmet inte längre går så smärtfritt.

Det är precis som om den hela tiden man är i närheten av filen i "utforskardelen" så måste den kolla om filen är online eller offline och jag upplever att programmet hackar till.

Samma sak om jag går ifrån Elements ett tag utan att stänga ner programmet för att sedan gå tillbaka. Då tar det några sekunder innan man kan börja använda programmet. Antar att den kollar om offlinefiler är online eller inte men om det tar 4-5 sekunder för en enda fil, hur skall det då fungera för 10 000 bilder?

Skall det fungera så?
Finns det inställningar för att optimera detta?

Nu flyttade jag bara en enda fil och jag bävar för om samtliga filer är i offline-mode. Jag måste nog gjort fel eller ?

Då jag misstänker att jag inte gör på det optimala sättet så vill jag gärna ha tips för hur man bör göra med PSE 5.0.

Idag gör jag så att jag kopierar in bilderna från kameran direkt i mappen Bilder på laptopen där har jag två mappar en Oredigerade och en Redigerade så org bilderna alltid finns kvar på laptopen, sen kopierar jag från den till en extern HD som backup.
Därefter öppnar jag bilderna på laptopen via PSE från Bilder/Oredigerade och sapr ner i Bilder /Redigerade och gör det som jag vill med bilden. Men ofta dyker en ruta upp som säger något om sorterare och det har jag inte använt vad vill den göra och hur kontrollerar jag var filerna hamanr i den, har idag mappar under Bilder med beskrivning och datum, men kan ju finnas ett smidigae sätt och då vill jag gäran lära mig.

Förövrigt vad skiljer Light Room mot PSE?

Jag ser att Elements har något liknande.

Nu när vi ändå är inne på databaser, hur stor kan en LR/ELements databas vara innan storleken påverkar prestandan? 10 000 bilder? 50 000 bilder?

Jag har 35000 råfiler (350GB) i min LR-databas. Inga problem alls, jag kör en MacPro 2x2.4GHz med 8GB RAM. Det lilla jag kört med elements har gett mig känslan att det är segare med PSE än det är med LR.

Senast ändrad:
Jag har 35000 råfiler (350GB) i min LR-databas. Inga problem alls, jag kör en MacPro 2x2.4GHz med 8GB RAM. Det lilla jag kört med elements har gett mig känslan att det är segare med PSE än det är med LR.
Kör du med offline-filer eller har du alltid tillgång till dina skarpa filer?

Jag testade som sagt med att köra med en fil som var lagrad på annan, för tillfället oåtkomlig plats, och det segade ner PSE. Hur skall egentligen PSE bete sig när det handlar om offline-filer?

Jag trodde att det först var när man vill editera filen som den försökte hämta originalfilen men den verkade hela tiden kolla av statusen. Kanske missat en inställning...

ANNONS
Götaplatsens Foto