Annons

Uppgradera Elements 11 till senaste version?

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Hej
Jag hjälper min 88-årige far att byta ut sin gamla Windows 7 dator. Där har han kört Photoshop Elements i många år för att organisera och redigera sina bilder. För närvarande i version 11. Nu får han en ny med Windows. Jag är en mycket van datoranvändare men mina erfarenheter av Elements är begränsade eftersom jag kör Lighroom och jag hoppas därför på lite hjälp här för att det skall gå så smidigt som möjligt.

Om jag har fattat rätt så så funkar Elements 11 inte så bra att installera/köra på Windows 10. Stämmer det?

Om man uppgraderar, så antar jag att man väljer senaste version, eller?

Jag har skapat en säkerhetskopia på gamla datorn. Min tanke är på den nya datorn installera den nya versionen av Elements och sedan flytta säkerhteskopian dit och sedan använda den för att göra en återställning där. Kommer detta att fungera? Kan senaste versionen läsa en så pass gammal version?

Kommer den gamla mappstrukturen bevaras?

Får jag möjlighet att peka ut var jag vill placera mapparna? Eventuellt vill vi nämligen lägga dem på en annan plats i nya datorn än det var i den gamla.

Jag vet inte, men jag antar att han gjort lite inställningar, mallar, presets i Elements 11 som han vill få över. Kommer dessa med i backupen och återställningen eller måste de återskapas på annat vis?

En sak som strular till det en aning är att han inte har perfekt ordning på sina bilder. Han har betydligt fler bilder på sin hårddisk än vad som verkar finnas med i säkerhetskopian som Elements gjort. Han vill att alla bilder skall komma över, även den som av någon anledning inte hanteras av Elements. Tyvärr vet han inte riktigt vilka mappar som det rör sig om. Om jag förs kopierar över bilderna manuellt så är jag rädd för att detta kommer komma i konflikt med återställningen av säkerhetskopia. Någon som har koll på detta?

Alla synpunkter välkomna - utom att byta programvara. För att vara 88 bast är han oerhört nyfiken och öppen för nya idéer men Elements vill han ha kvar! :)
 
Du behöver PSE 14 eller senaste.

Undrar om man inte lägger bildmapparna i den nya datorn och låter PSE läsa in bilderna via programmet, känns säkrast.
 
Tack för svar!

Om jag bara flyttar bilderna och importerar på nytt - då går väl alla nyckelord förlorade?
Jo så är det nog. Googla och se om det finns något sätt att flytta biblioteket mellan två versioner, det finns bl.a massa hjälp från bl.a Adobe. Jag har alltid startat från början men har aldrig använt nyckelord

Hittade bl.a detta
 
Jo så är det nog. Googla och se om det finns något sätt att flytta biblioteket mellan två versioner, det finns bl.a massa hjälp från bl.a Adobe. Jag har alltid startat från början men har aldrig använt nyckelord


Googlar för full! Hittade lite info på Moderskeppet, där rekommenderar de att man inte läser in en säkerhetskopia från en äldre version utan först installerar den nya versionen på den gamla dator och sedan gör säkerhetskopia och flyttar. Det kommer dock bli knepigt eftersom jag inte kan installare version 2021 på Windows 7 och inte Elements 11 på Win 10. Får väl hoppas på att det funkar...

Har hittat en del tips på olika sajter men det verkar inte vara så entydigt...
 
Kanske kan detta vara något, om du nu inte har hittat lösningen än

Tack, jo jag läste detta och det verkar ju i och för sig ganska enkelt. Men man blir ju lite tveksam när en instruktion 2020 talar om CD-skivor! :)

Jag skall göra flytten ikväll så får vi ser hur det går - återkommer med resultat!
 
Så var då flytten klar. Det var inga större problem. Gjorde en säkerhetskopia på gamla datorn i Elements 11. Installerade Elements 2021 på nya och gjorde där återställning av katalog. Backupen lästes in och konverterades och bilderna kom över. Jag valde att lägga bilderna på en annan plats än på gamla datorn. Det var en option. Det resulterade dock i att hela den gamla sökvägen kom med. Så tidigare låg bilderna på C:\Users\Kalle\Pictures och jag ville att de skulle hamna i D:\Bilder. Nu hamnade de i D:\Bilder\Users\Kalle\Pictures. Det löste jag genom att flytta dem inne i Elements som var ganska tidsödande eftersom jag fick ta lite mappar i taget, annars "chokade" programmet.

Hur som helst - nu är vi uppe och snurrar.
 
ANNONS