Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Beskära bild utan interpolering i PSE

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Jag kör Elements 7 och har Nikon D300. Mina bildfiler är 4288x2848 pixlar d.v.s. i princip ett 3:2 förhållande. Jag gillar formatet som grundform och försöker oftast beskära på ett liknande sätt men det blir aldrig rätt automatiskt.

Om jag väljer cropvertyget och "use photo ratio" så interpoleras bilden upp till just 4288x2848 pixlar. Finns det inte något enkelt sätt t.ex. att hålla ner en knapp eller något så att man kan välja en markering som har samma höjd/bredd-förhållande som bilden?

Jag har kvar en gammal elemets 5 och min version gör likadant som du beskriver, men om du innan du croopar blankar croop verktygets upplösningsfält verkar det bli rätt.

Croopar man med pixlar angivna i längd och bredd fälten så räknas bilden om, verkar det som.

Tack men jag hittade ett bättre hjälpavsnitt här
http://help.adobe.com/en_US/PhotoshopElements/7.0_Win/WSae2ea3b149d0c3591ae939f103860b3d59-7eee.html

Hittade en lösning och om någon är intresserad så kommer den här;
1. Öppna bilden i editorn
2. Zooma ut en gång så att det skapas lite luft runt bilden
3. Välj crop-verktyget och "no restrictions" i menyn
4. Markera hela bilden genom att börja utanför bilden
5. Håll nere shift-tangenten och välj hur du vill beskära bilden

På detta sätt får man en beskuren bild utan att interpolera upp till originalstorleken och samtidigt bibehållen bredd/höjd förhållande.

Nu skall ju tilläggas att det inte alltid är önskvärt eller ens möjligt att behålla 3:2 formatet men ...

Jag har kvar en gammal elemets 5 och min version gör likadant som du beskriver, men om du innan du croopar blankar croop verktygets upplösningsfält verkar det bli rätt.

Croopar man med pixlar angivna i längd och bredd fälten så räknas bilden om, verkar det som.
Ja, det var också en lösning på problemet
Tack...

Ja, det var också en lösning på problemet
Tack...

Tack för ditt tips!

Med ditt tips behåller bildfilen kamerans upplösningsvärde, medan storleken i cm förminskas.

Med mitt förslag så behålls bildfilens storlek i cm medan upplösningsvärdet minskas.

Frågan är väl vilket men föredrar, jag tror dock inte bilden räknas om i något av fallen. Tycker din variant känns lite trevligare.

Tack för ditt tips!

Med ditt tips behåller bildfilen kamerans upplösningsvärde, medan storleken i cm förminskas.

Med mitt förslag så behålls bildfilens storlek i cm medan upplösningsvärdet minskas.

Frågan är väl vilket men föredrar, jag tror dock inte bilden räknas om i något av fallen. Tycker din variant känns lite trevligare.
Stämmer det verkligen?
Tycker mig få exakt samma resultat med bägge versioner...

Både min CS3 och Elements 5 uppför sig så. Det kan ju vara något som ändrat sig med Elements 7, eller så är det jag som är trött och förvirrad ...

ANNONS
Götaplatsens Foto