Annons

Elements 7 och NEF

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
När jag kikar på en råfil i "sorteraren" så är preview-bilden oftast inte i närheten av hur bilden ser ut när jag öppnar den i Camera Raw. Har jag öppnat och redigerat så blir resultatet (den sparade nef-filen alltså) lite märkligt med löjligt starka färger etc.

Om jag sparar en jpg så blir det samma utseende som från ACR (om jag inte gör mer med bilden vill säga) men just previewn i sorteraren på nef-filen ser märklig ut.

Är det en inställning jag glömt (eller råkat ändra?)
Min råfiler tas i 12 bitar och AdobeRGB

Till skillnad från JPEG-bilden tar RAW-bilden inte hänsyn till hur du ställt in kamerans olika färg/kontrastinställningar (Landskap, Neutral osv).
RAW är mer direkt från sensorn.
Vill du att RAW-bilden skall likna JPEG-bilden måste du använda funktionen Camera Calibration i Camera Raw.

Jag inser att jag nog var otydlig

När jag importerar in min nef-fil från minneskortet (endast nef, inget annat) så ser jag bilden i sorteraren i Elements. Inget konstigt med detta så här långt. Om jag sedan väljer att editera filen så öppnas nef-filen i Adobe Camera Raw (version 5.2). Efter jag gjort mina korrigeringar sparas ändringarna i nef-filen och sedan öppnas filen i editorn och jag väljer att utan ändringar spara som jpg.

Här är 3 filer som visar vad jag menar.

Den första filen visar utseendet i camera raw, den andra filen hur den sparade jpg-filen visas i sorteraren och till sist hur nef-filen visas i sorteraren. Utseendet är identiskt mellan versionen i camera raw och jpg (precis som det skall vara) men i preview-nef så är färgerna löjligt starka och vitbalans m.m. känns off.

Kanske inte världen bästa illustration men jag hoppas att ni ser skillnaden i färgmättnad mellan de två första bilderna och den sista.

Bilagor

• acr.jpg
    acr.jpg
    95.9 KB · Visningar: 213
  • vanlig.jpg
    vanlig.jpg
    25.8 KB · Visningar: 219
  • nef_preview.jpg
    nef_preview.jpg
    26.2 KB · Visningar: 218
Senast ändrad:
Dum fråga, kanske, men spelar det någon roll ifall nef-previewn ser märklig ut? Det är ju inte den som kommer användas i alla fall utan de som är OK, som din jpg? Eller har jag missförstått något?

//L

Det är skillnader i hur de olika bilderna färghanteras. När du kollar på din bearbetade bild så finns det en färgprofil i den som gör att den korrigeras. Råfilen har inte det.

Stefan
men... hur kan det vara skillnad på hur Elements visar råfilen i sorteraren och hur bilden ser ut när man öppnar den i camera raw?

Om man gör ändringar i camera raw och skriver dessa till bilden (sidecar xmp?) så nog borde väl sorteraren kunna visa bilden med rätt inställningar?

Dum fråga, kanske, men spelar det någon roll ifall nef-previewn ser märklig ut? Det är ju inte den som kommer användas i alla fall utan de som är OK, som din jpg? Eller har jag missförstått något?

//L
Nej, du har inte missförstått något och det är kanske ett i-landsproblem men jag vill använda sorteraren för att TITTA på bilderna och editorn för att EDITERA bilderna. Jag vill inte behöva skapa en jpg av varenda nef-fil bara för att Elements inte kan visa previewn korrekt.

alla raw program har olika inställningar när de betraktar raw filer

view program hanterar nef filer olika, en del ser keff ut helt enkelt, kan också vara uppdaterings problem, har du senaste uppdateringen

hade liknande probl med acdsee förut, deras näst sista, acdsee pro 2, visar dock nef filer med ganska bra kvalite, tillräckligt för att slippa göra om alla nef till jpg,

nu vet jag inte vilka alternativa program som finns men, förslag således

1. uppdatera elements
2. skaffa acdsee pro 2 (finns inte längre, du får ta 2.5 är jag rädd)
3. hitta någon anna view program

måste också tillägga att acdsee är det snabbaste view program jag hittat, man kan också ställa in där kvalitén man vill ha på nef filerna man ser på, lite irriterande ibland när bilden man tittar på plötsligt ändrar färger från nef till jpg, men det går att justera

jag vågar inte heller använda något annat view program eftersom de håller på och ändrar i filerna, så risken är stor att man deletar orginalfiler

thumbs preview cachen kan dock bli läskigt stor i acdsee, men det går också att ställa in

ANNONS
Götaplatsens Foto