Gammal 2009-01-13, 19:08   #1

HDR-bilder
Kanske är en allmän fråga som inte rör enbart bilar men vet ju att tekniken är ganska populär och gör sig bra på bilar. Har gjort några försök men tycker inte att mina bilder blir så lyckade, hur gör ni? Vilka program använder ni och hur redigerar ni?
Besvara med citat   
Gammal 2009-01-13, 19:23   #2

Ärligt talat så har jag aldrig gjort en HDR-bild. Men när du säger att du inte blir nöjd och att det inte blir bra så verkar det som om du är på rätt väg! För många HDR bilder ser ut som skit. Och jag måste nog säga att en bil är det sista jag vill se i en HDR-bild. De bästa HDR-bilderna tycker jag verkar vara gjorda efter principen "less is more" och endast då kan det framkalla en Wow-känsla.

-Anders, som ger endast sin åsikt
Besvara med citat   
Gammal 2009-01-13, 19:38   #3

Jag använder Phomatix pro 3 och jag tar alltid minst tre exponeringar.Men det beror på hur ljusförhållanderna är och vilken effekt man är ute efter.Här är en bild som jag la upp här på fotosidan.http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1570949.htm
Besvara med citat   
Gammal 2009-01-13, 19:42   #4

Nitro2x's bild är smakfullt utförd i HDR-avseende i min mening. Det syns helt enkelt inte.
-Anders
Besvara med citat   
Gammal 2009-01-13, 19:47   #5

Jag använder också Photomatix Pro, men bara när jag måste. Med "måste" menar jag att rädda svåra situationer med motljus och andra högkontraster. Mitt mål är att få bilden att se ut som våra ögon uppfattar den i verkligheten.

När alla reglagen dras till sin fulla kapacitet får man dessa ointressanta och billiga bilder man ser lite varstans här på fotosidan. Effektsökeri som man snabbt tröttnar på. I alla fall enligt mig :)
Besvara med citat   
Gammal 2009-01-13, 19:53   #6

AndersD70 skrev: Nitro2x's bild är smakfullt utförd i HDR-avseende i min mening. Det syns helt enkelt inte.
-Anders
Nu blev det nog nåt knas :) inte min bild om du menar den med klipparen på
Besvara med citat   
Gammal 2009-01-13, 19:55   #7

Själv tycker jag den här lite drömska konstgjorda känslan kan vara lite häftig ibland. Men kort och gott är HDR egentligen tänkt att användas för att balansera upp bilder? Och inte ge dessa "skumma" effekter, eller är jag fel ute?
Besvara med citat   
Gammal 2009-01-13, 20:06   #8

nitr2ox skrev: Nu blev det nog nåt knas :) inte min bild om du menar den med klipparen på
ja, det gör jag.
Besvara med citat   
Gammal 2009-01-13, 20:07   #9

AndersD70 skrev: ja, det gör jag.
Ja då får jag tacka för komentaren:)
Besvara med citat   
Gammal 2009-01-13, 20:11   #10

nitr2ox skrev: Själv tycker jag den här lite drömska konstgjorda känslan kan vara lite häftig ibland. Men kort och gott är HDR egentligen tänkt att användas för att balansera upp bilder? Och inte ge dessa "skumma" effekter, eller är jag fel ute?
Det är nog svårt att svara på vad som är tänkt ang HDR. Men som namnet antyder "Högt Dynamiskt Omfång" så är det nog först och främst ett sätt att återskapa det som våra ögon kan se och som inte kamerans omfång förmår att visa. Att det sedan kan användas till effekter är såklart en följd av funktionerna som tekniken medger. Men som alla effekter, mallar och stereotypa funktioner som kan användas i många sammanhang, tröttnar man ganska snabbt när man sett för många.
Besvara med citat   
Gammal 2009-01-13, 20:15   #11

Om inte ja är helt ute å cyklar får man nog skilja lite på HDR och överdriven tonemapping.. Att bilden ska ha högt dynamiskt omfång har ju inget med effekter att göra. Vad ja tror många snöat in på är dom datorspel som har HDR grafik. Vilket gör grafiken extrem å lite halvluddig å så. :)
Besvara med citat   
Gammal 2009-01-13, 21:01   #12

AndersD70 skrev: Ärligt talat så har jag aldrig gjort en HDR-bild. Men när du säger att du inte blir nöjd och att det inte blir bra så verkar det som om du är på rätt väg! För många HDR bilder ser ut som skit. Och jag måste nog säga att en bil är det sista jag vill se i en HDR-bild. De bästa HDR-bilderna tycker jag verkar vara gjorda efter principen "less is more" och endast då kan det framkalla en Wow-känsla.

-Anders, som ger endast sin åsikt
Lok och tåg däremot är något som det finns många fin fina HDR-bilder på. BIlar, nja... I lador och liknande övergivna stuket så kan det nog passa, men för vanliga bilar vette tusan om HDR har så mycket att hämta.
Besvara med citat   
Gammal 2009-01-13, 22:10   #13

Man kan ju rätt fina lackeffekter med HDR program.. denna bilden är ju lite överdriven men jämför man den me originalet så är denna en ganska stor aning mer spännande att titta på..Tycker jag..men det är väl som en smaksak för alla helt enkelt.
Bild ->
http://www.fotosidan.se/gallery/view...&target=_blank
Besvara med citat   
Gammal 2009-01-13, 22:27   #14

Det kan vara snyggt om det är gjort smakfullt och med känsla för detalj, inte för mkt - då förstör man bilden direkt! Ytterst lite för att höja känslan i bilden, den kan bli mkt fräsh då - men oftast förstörs bara bilderna genom dessa försök till bra bilder..

En bild blir sällan bättre med hjälp av hdr, är den inte bra från början blir den inte heller bra i hdr!

Hdr är nästa nivå anser jag, att först lära sig fota bilar på proffsnivå - sedan kan man gå vidare till hdr..

IMO

/ Sebastian
Besvara med citat   
Gammal 2009-01-13, 22:36   #15

Beror mycket på om man överdriver eller inte.. Det är bäst att inte överdriva med HDR effekt!
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Taggar
hdr

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:52.

Aifo AB - X-Rite ColorChecker Passport

Alltid bra priser på Elinchrom