Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Canon G10 och raw

Produkter
(logga in för att koppla)

Stinanylén

Aktiv medlem
Jag står i begrepp att skaffa mig en Canon G10 som komplement till min systemkamera. Dock ska jag testa den ordenligt först, men det är en sak som jag inte vet hur jag ska göra med: jag har läst att den inte kan hantera rawformat i CS3. Får man ett annat program med istället? Eller hur är det tänkt?

Det är väl tvärt om egentligen, CS3 kan inte läsa RAW-filerna från G10. Däremot får man med DPP, där man kan "framkalla" filerna.

DPP= Digital Professional Photo = väl inte riktigt sant

Ja, det är klart jag menar tvärtom. Trött. Men det var detta jag undrade. Man får alltså ett program. DPP. Är det bra? Lättanvänt?

Jämfört med tex Bibble Pro, så är det lite begränsat. I väntan på att Bibble stöder formatet, så använder jag Photoshop Elements, då G10-plugin kan laddas ner hos Adobe. Annars är väl DPP ungefär som Lightroom gällande råhanteringen.

Hej Stina!
Har själv köpt en Panasonic LX3 som komplement till systemaren. Sämre zoom än på G10 men betydligt bättre brusegenskaper. Supernöjd! Kanske något att reflektera över för din del. Dessutom går den lätt ner i fickan.
mvh,
Tommy

Hej Stina!
Har själv köpt en Panasonic LX3 som komplement till systemaren. Sämre zoom än på G10 men betydligt bättre brusegenskaper. Supernöjd! Kanske något att reflektera över för din del. Dessutom går den lätt ner i fickan.
mvh,
Tommy

Hej Tommy! Ja, jag har förstått att LX3 är en bra kamera. Jag tänker mig att köpa Canon istället egentligen av ett enda skäl som kanske är korkat: den optiska sökaren. Kanske kommer man inte att använda den när man vänjer sig vid att ha en stor fin lcd-skärm... men som det nu är känner jag mig "blind" utan sökare. Storleken är inte något jättestort problem, ursprungligen var jag helt inställd på att köpa en Panasonic G1, för att jag ville ha en mindre och tystare kamera som komplement. Och jag tror fortfarande att den är jättebra, men... den var inte så tyst som jag hoppats, så det får bli en kompakt. Tycker du det känns okej med lcd-skärmen?

Jämfört med tex Bibble Pro, så är det lite begränsat. I väntan på att Bibble stöder formatet, så använder jag Photoshop Elements, då G10-plugin kan laddas ner hos Adobe. Annars är väl DPP ungefär som Lightroom gällande råhanteringen.

Aha! Kan man hantera råfilerna i Elements 5 med en plug-in? Isåfall är ju allt bra.

Jag vet inte säkert om det går i Elements 5, det får någon annan som vet bättre svara på. DPP, som följer med kameran, är ett mycket bra program för Canons råfiler, möjligen något avigt gränssnitt. Många säger att det ger bättre bildkvalitet än CameraRaw (plug-in till Elements och Photoshop). Betr. LX3 tror jag inte CS3 klarar råfiler från den kameran heller.
//Curt

Med Adobes DNG konverterare kan du få CS3 att förstå G10:ans (såväl som LX3:ans) råfiler, du får dock ett extra steg i ditt flöde (att konvertera alla råbilder till dngbilder) jämfört med att använda det medföljande programmet DPP.

DNG konverteraren är gratis och kan laddas ned från Adobes webbsida: http://www.adobe.com/products/dng/

/Sara

Hej Tommy! Ja, jag har förstått att LX3 är en bra kamera. Jag tänker mig att köpa Canon istället egentligen av ett enda skäl som kanske är korkat: den optiska sökaren. Kanske kommer man inte att använda den när man vänjer sig vid att ha en stor fin lcd-skärm... men som det nu är känner jag mig "blind" utan sökare. Storleken är inte något jättestort problem, ursprungligen var jag helt inställd på att köpa en Panasonic G1, för att jag ville ha en mindre och tystare kamera som komplement. Och jag tror fortfarande att den är jättebra, men... den var inte så tyst som jag hoppats, så det får bli en kompakt. Tycker du det känns okej med lcd-skärmen?
Hej igen!
Roligt att läsa ditt svar eftersom avsaknaden av optisk sökare också gjorde mig betänksam. Men skärmen på LX3 är av en sådan hög kvalitet att det fungerar bra utan optisk sökare. Skulle man mot förmodan inte klara sig utan finns en att köpa som tillbehör (dock till högt pris). Jag valde mellan G10, LX3 och P6000 men kom fram till, efter att ha läst otaliga tester och recensioner, att LX3 har bästa bildkvaliteten, vilket är det allra viktigaste för mig. Dessutom är objektivet ljusstarkt och av mycket hög klass. Valet blev LX3 trots att min övriga utrustning är Canon. Här finns en bra jämförelse:
http://www.dpreview.com/reviews/panasonicdmclx3/
Lycka till med ditt val vad det än blir.
Tommy

Hej Stina.
Jag köpte en G10:a till min hustru i julklapp. Jag tänkte låna den som 2:a kamera vid behov. Problemet är att hon inte gärna släpper den. Och jag förstår henne. Jag valde mellan G10, LX3 och P6000. Inte lätt, Hjärtat klappar för Nikon. Kunde göra en lättare jämförelse, ergonomi, känsla, funktion, hos MediaMarkt vilket övertygade mej om G10:an. Jag har verkligen inte ångrat valet. Kameran är riktigt potent. Fyller i alla fall lätt behovet om man inte promt ska göra affischer av varje bild. Ingen anledning att tveka, den ska ju vara din 2:a kamera, du har ju 1:a kameran att ta till då det verkligen gäller, eller?
/ ivan

ANNONS
Götaplatsens Foto