Annons

Var lägger man Crimsons ICC-profil i Vista?

Produkter
(logga in för att koppla)

cakon

Aktiv medlem
Blir tokig snart! Var lägger man en ICC-profil så att Photoshop hittar den? Använder CS4 ihop med Vista och när jag går in i korrekturinställningar och väljer läs in så kan man bara läsa in profiler med filändelse psf och inte icc. Hur gör jag?

Engelsk XP:
C:\Program Files\Common Files\Adobe\Color\Profiles

Nu kommer jag inte riktigt ihåg var Vista dumpar motsvarande (om det skiljer, skyr operativet som pesten) men du ser ju vad idén är. Annars är det bara att du söker efter filer med ändelsen .icc så lär du ganska snabbt hitta var det är någonstans.

Nu är jag ingen guru på profiler, men Crimsons ICC är väl till för att softproofa sina bilder inuti PhotoShop och inte för att lägga i Vista....i alla fall så jag använder den.

Det är ju riktigt. Jag tänkte mest på om sökvägen till Common files enl ovan skilde mellan XP och Vista. Vissa saker är ju flyttat, men hur det är med just detta har jag inte i huvudet.

Program/Delade filer/Adobe/Color/Profiles/Recommended
där bör Crimson softproof icc ligga

sen går in på (i PS):
View - proof setup - custom

Helt riktigt! Tanken var naturligtvis att använda korrekturinställningarna i Photoshop som jag skrev i första inlägget men när jag kollade in sökvägen som finns angiven på Crimsons hemsida så hittade jag inget alls på min dator. Nyckeln var mappen common files som jag inte hittat tidigare. MS har ju en förmåga att flytta på filer mellan olika generationer av operativsystem. Fast i detta fallet verkar sökvägen vara samma mellan XP och Vista. Nu är dock mitt problem löst.

Jag kollar i PS på deras profil, och har en kalibrerad skärm.

Men jag blir inte klok på detta.

Har en Pantone Huey och har profilerat min skärm.
Fick mina bilder på ett par modeller jag fotat idag.
Huden är inte alls så röd som min skärm visar, samtidigt är
andra objekt, som kläder och så vidare, varmare i färgen på bilden är på skärmen.
Alltså helt tvärtom.

Är det egentligen idè att profilera skärmar om det skiljer så.
Hade det varit lite rött hela tiden på skärmen mot bilden hade det varit enkelt.
Nu ställde jag skärmen på cold medium contrast, vilket gör att färgerna inte
stämmer vare sig på huden eller kläderna utan ligger mitt emellan.

Sedan en sak till.
Bilderna jag skickar som jpeg, ska jag spara dessa från TIF utan att
bädda in någon profil om det ska till Crimson?

Jag kan säkert göra något galet här, men vissa detaljer har rätt färg på skärmen, medan andra visar rätt färg på bilden.

Bra tips mottages tacksamt, än en gång, puh.

MVH Julle

Crimson

Jag kollar i PS på deras profil, och har en kalibrerad skärm.

Men jag blir inte klok på detta.

Har en Pantone Huey och har profilerat min skärm.
Fick mina bilder på ett par modeller jag fotat idag.
Huden är inte alls så röd som min skärm visar, samtidigt är
andra objekt, som kläder och så vidare, varmare i färgen på bilden är på skärmen.
Alltså helt tvärtom.

Är det egentligen idè att profilera skärmar om det skiljer så.
Hade det varit lite rött hela tiden på skärmen mot bilden hade det varit enkelt.
Nu ställde jag skärmen på cold medium contrast, vilket gör att färgerna inte
stämmer vare sig på huden eller kläderna utan ligger mitt emellan.

Sedan en sak till.
Bilderna jag skickar som jpeg, ska jag spara dessa från TIF utan att
bädda in någon profil om det ska till Crimson?

Jag kan säkert göra något galet här, men vissa detaljer har rätt färg på skärmen, medan andra visar rätt färg på bilden.

Bra tips mottages tacksamt, än en gång, puh.

MVH Julle

Ska du skicka till Crimson ska du konvertera och se till att du har en inbäddad profil i bilden så att maskinerna kan översätta bilden till sin profil. Välj t.ex. Adobe-RGB.

ANNONS
Götaplatsens Foto