|
|
#1 |
|
|
Tips på "360° panorama"
Med Photoshop kan man ju stitcha och blenda riktigt bra numera, men finns det nån möjlighet att göra nåt fräckt av dessa stitchade bilder sen? Nån mjukvara som kan göra nån sån 360°-snurra? Eller om man inte har tagit bilder precis ett helt varv? Kan man göra nåt kul av det ändå?
Dvs när man har stitchat ihop bilder som inte är tagna med nån slags EGG Photo 360 Lens. |
| Besvara med citat |
|
|
#2 |
|
|
Jag vet inte precis vad du menar, men om man har ett par bilder (behöver inte vara 360°) kan man få till denna effekten:
http://idreaminred.files.wordpress.c...planetpano.jpg |
| Besvara med citat |
|
|
#3 |
|
|
Hur gör man så att det blir sådär :)?
|
| Besvara med citat |
|
|
#4 |
|
|
Qtvr?
Förstår inte riktigt vad du menar men tänker du göra något sådant här så måste du ha komplett antal bilder i alla riktningar med ordentlig överlappning, annars blir det ett svart hål någonstans i sfären.
Här hos Hans Nyberg finns en bra sammanställning, "How to do panoramas", över tekniken och en massa länkar. |
| Besvara med citat |
|
|
#5 |
|
|
I Photoshop gör man så här:
1. Gör bredden lika stor som höjden, eller tvärt om beroende på om bilden är liggande/stående. 2. Vänd bilden 180 grader. 3. Filter -> Förvräng -> Polära Koordinater (rektangulär till polär) Sen är den klar, bara att finslipa bilden med kloningsverktyget eller liknande. |
| Besvara med citat |
|
|
#6 |
|
|
Alltså, jag har ju tagit/gjort en massa panoramabilder, men jag skulle vilja göra så att jag kan dra i dem precis som i Harublas exempel. Så, vilken mjukvara ska man använda? Blir resultatet bäst som en flashgrej? Finns det möjlighet att göra detta även om man inte har tagit bilder precis hela varvet runt?
|
| Besvara med citat |
|
|
#7 |
|
|
Du kan kanske få lite idéer och tips här
http://www.fromparis.com/html/techni...toshop_cs2.php Och här http://gardengnomesoftware.com/tutorial.php P-O |
| Besvara med citat |
|
|
#8 |
|
|
Om du har tillgång till Photoshop så är det bra. Hurvida detta går i andra program vet jag inte. Jag har gjort detta på många panoramabilder, och det måste inte vara hela varvet runt (360) utan det räcker egentligen med två bilder och en rak horisont som börjar och slutar likadant.
|
| Besvara med citat |
|
|
#9 |
|
|
Apple "uppfann" detta sätt att visa bilder i 360° för en massa år sedan. Då hette programmet QTVR (QuickTime VR). Om detta program finns kvar vet jag inte, men det finns en serie program som fixar detta och annat, bland annat "Make Qubic". Det programmet finns bara för Mac, men det finns några för Windows också.
|
| Besvara med citat |
|
|
#10 |
|
|
Pano2VR verkar vara det som jag letar efter. Mycket smidigt. Problemet är att jag inte får roteringen att stanna när bilden slutar, utan den fortsätter från början liksom...
|
| Besvara med citat |
|
|
#11 |
|
|
På hemsidan har dom en liten video som visar hur man gör en del inställningar och begränsningar, om man nu vill dé.
http://gardengnomesoftware.com/tutorial.php?movid=04 Spara du den i Quicktime så ställ in att den inte ska loopa. P-O |
| Besvara med citat |
|
|
#12 |
|
|
Jag vågar påstå att jag är expert på området och tjänar pengar på detta. Tack vare bra fotografer utomlands så har jag lärt mig enormt mycket och fortfarande lär mig mycket. Jag fick aldrig någon hjälp här i Sverige så mitt råd kasta bort all tjafs med fotoshop och stichningarna där. Titta på den här länken så får du ett inblick i hur man gör som professionell, vilka program man arbetar med och vilken utrustning.
Jag arbetar med den bästa kamera optik kombinationen. Bättre än den som finns i filmen. Återkom till mig om du undrar över något. Man kan göra 360VR men man kan även göra bara fantastiska kvalitetsförstoringar med högsta skärpan genom att fotografera delar i bilden var för sig och sätta samman dem. Det finns hur mycket som helst att göra. Det är bara fantasin som sätter gränser. Man MÅSTE vara tålmodig, noggrann, nyfiken och ha en drivkraft. Alla klarar inte av detta och det passar mig bra. Här räcker det inte att man äger en kamera och trycker på knappar. Här krävs det mycket kunskap och erfarenheter genom alla misstag som man gör. Jag har gjort massor och suttit hundratals och hundratals timmar och läst, tittat, försökt. Den erfarenheten och kunskapen förstår jag nu att andra fotografer inte ville dela med sig till mig. Som sagt här är länken till filmen: http://www.360precision.com/360/inde...p.video_player |
| Besvara med citat |
|
|
#13 |
|
|
Får inte länken att fungera...
Sitter precis nu och syr ihop en 10 gigapixlarsbild med Auto Pano Giga :) |
| Besvara med citat |
|
|
#14 |
|
|
Det är en film i Quicktime player som laddas ner gratis från nätet
Titta på www.360precision.com eller sök på PTGui Skicka gärna prov på det som du syr ihop Alltid intressant. aleksander@asaphoto.se |
| Besvara med citat |
|
|
#15 |
|
|
Kan inte göra det än. En dagstidning kommer eventuellt att köpa bilden.
En äldre bild kan jag dela med mig av: http://www.prepix.se/hbg/Hbg_giga.html Det var innan jag körde med motordrivet huvud, så en del missar finns här och var. |
| Besvara med citat |
![]() |
| Bokmärken |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | |
| Betygsätt det här ämnet | |
|
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:03.
Sök i forum
Forumkategorier
- Fototeknik
- Intresse / Inriktning
- Bilden i fokus
- Efter exponeringen
- Handla
- Utrustningsfrågor
- Foto som jobb (eller vägen dit)
- Fotosidan.se
- Annat
- Grupper och Klubbar