Gammal 2009-11-22, 14:49   #1
AFJ

Lighroom - subject distance
Hej

Sedan jag uppgraderade till LR 2.6 RC kan jag numera se en uppgift i EXIF som heter "subject distance". Den information är dock bara tillgänglig för de bilder jag importerat sedan uppgradering. Den syns inte på de bilder jag importerat med tidigar version.

Någon som kan bekräfta att de ser samma sak?

Går det på något vis att "uppdatera" visningsinformationen för "gamla" bilder utan att importera dem på nytt igen?
Besvara med citat   
Gammal 2009-11-22, 16:38   #2

Jag antar att du måste läsa in metadata från filen igen för att få in sån information som inte plockades in vid den gamla importen...

Högerklicka på filen och välj Metadata -> Read metadata from file
Besvara med citat   
Gammal 2009-11-22, 22:08   #3
AFJ

Tack, ja du har rätt, då uppdateras denna tag. Tyvärr så rensas ju dock alla keywords och IPTC data man lagt in så jag låter nog bli att uppdatera gamla bilder! :-)
Besvara med citat   
Gammal 2009-11-23, 00:14   #4

Om du först markerar bilden och sparar din metadata (Ctrl-S) och sen läser in den igen då?
Besvara med citat   
Gammal 2009-11-23, 07:09   #5
AFJ

erro.se skrev: Om du först markerar bilden och sparar din metadata (Ctrl-S) och sen läser in den igen då?
Tack, det fungerar!

En notering, värdet för Subject distance verkar vara ganska godtyckligt, ibland verkar värdet korrekt, ibland helt galet. Skall se om jag hittar något mönster.

Mvh
Anders
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:29.

Aifo AB - Portabla batterier för studioblixtar

Stort sortiment av bakgrunder!